1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
14.06.2011 N 83
Про відмову в реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утворених на зборах громадян України, подання щодо реєстрації яких надійшли до Центральної виборчої комісії 3, 6 та 8 червня 2011 року
До Центральної виборчої комісії 3 червня 2011 року надійшло подання Івано-Франківського міського голови В. Анушкевичуса від 1 червня 2011 року щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.
6 червня 2011 року надійшли подання щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, які підписали:
перший заступник Вінницького міського голови Михайлюк І.А., від 2 червня 2011 року N 01-00-002-5106;
Житомирський міський голова Дебой В.М., від 2 червня 2011 року N 25/Г-4462-9, 25/Г-4462-7;
Ужгородський міський голова Погорелов В.В., від 3 червня 2011 року N КО-1685/02-6;
Хмельницький міський голова Мельник С.І., від 3 червня 2011 року N Д-3660-11.
8 червня 2011 року надійшло подання Луцького міського голови М. Романюка від 3 червня 2011 року N КО-397/3-170 щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.
Також до Центральної виборчої комісії разом із зазначеними поданнями надійшли документи проведених зборів громадян України щодо утворення відповідних ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.
Учасниками зазначених зборів схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджено формулювання питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум:
"Чи схвалюєте (приймаєте) Ви Закон України "Про землю", проект якого опублікований в газеті Всеукраїнське об'єднання "Свобода" N 96 (19 у цьому році) 12-18 травня 2011 року, індекс видання 37619, яким, зокрема, передбачено заборону продажу земель сільськогосподарського призначення, у тому числі іноземцям?"
Здійснивши в межах своїх повноважень перевірку питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, щодо його відповідності Конституції України та Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" (далі - Закон), Центральна виборча комісія зазначає.
Учасниками зборів пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою проект Закону України "Про землю", що передбачає проведення законодавчого референдуму.
У Рішенні Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року N 6-рп/2005 (справа про здійснення влади народом) зазначено, що здійснення народного волевиявлення у формах безпосередньої демократії є реалізацією народом своєї влади, зокрема шляхом затвердження відповідних рішень (законів). У вказаному Рішенні Конституційний Суд України дійшов висновку, що результати народного волевиявлення, отримані через вибори й референдум, є обов'язковими.
У Рішенні Конституційного Суду України від 16 квітня 2008 року N 6-рп/2008 (справа про прийняття Конституції та законів України на референдумі) висловлено правову позицію, що за змістом статей 5, 72, 74 Конституції України народ як носій суверенітету і єдине джерело влади в Україні, здійснюючи своє волевиявлення через референдум, може в порядку, який має бути визначений Конституцією і законами України, приймати закони України (вносити до них зміни), крім законів, прийняття яких на референдумі не допускається згідно з Конституцією України.
Частиною першою статті 16 Закону визначено, що ініціативна група всеукраїнського референдуму утворюється на зборах громадян України, які мають право на участь у референдумі.
Відповідно до частини восьмої вказаної статті до документів проведених зборів з питання всеукраїнського референдуму належить, зокрема, точне формулювання питання, що пропонується винести на референдум.
Законом передбачено, що формулювання питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум, повинно бути точним, що дозволяє, зокрема, з'ясувати його зміст.
Однак формулювання запропонованого питання не є точним, оскільки воно не дозволяє з'ясувати зміст питання без використання додаткових джерел, а саме: газети Всеукраїнське об'єднання "Свобода" N 96 (19 у цьому році) 12-18 травня 2011 року, індекс видання 37619.
Таким чином, подані до Центральної виборчої комісії документи не містять точного формулювання питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум.
Крім того, до Центральної виборчої комісії не подано проекту Закону України "Про землю", питання щодо схвалення (прийняття) якого пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою. Посилання на опублікування законопроекту в друкованих засобах масової інформації не створює можливості з'ясування точного змісту питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум.
Зазначене підтверджується тим, що в документах проведених різних зборів громадян містяться неоднакові посилання та численні виправлення номерів і дат друкованого засобу масової інформації, в якому опубліковано проект Закону України "Про землю".
Так, згідно з протоколом зборів громадян, проведених у місті Ужгороді, учасниками зборів ухвалено формулювання питання: "Чи схвалюєте (приймаєте) Ви Закон України "Про землю", проект якого опублікований в газеті Всеукраїнське об'єднання "Свобода" N 96 (19 у цьому році) 12-18 травня 2011 року, індекс видання 37619, яким, зокрема, передбачено заборону продажу земель сільськогосподарського призначення, у тому числі іноземцям?". Проте надісланий до Центральної виборчої комісії окремий документ із точним формулюванням питання містить інший номер та дату друкованого засобу масової інформації, а саме: "N 93 (16 у цьому році) 21-27 квітня 2011 року".
У списках учасників зборів громадян, що відбулися в містах Івано-Франківську та Житомирі, містяться виправлення у формулюванні питання щодо номерів та дат друкованого засобу масової інформації, в якому опубліковано проект Закону України "Про землю". Це не дає можливості встановити, в якому саме номері газети Всеукраїнське об'єднання "Свобода" опубліковано проект Закону України "Про землю", що пропонується винести на всеукраїнський референдум.
В інших документах зборів громадян текст проекту Закону України "Про землю" також не викладається. Зокрема, з протоколів зборів не вбачається, що зміст цього законопроекту в повному обсязі доведено до відома учасників зборів.
Крім того, згідно з частиною першою статті 36 Закону питання, що виносяться на всеукраїнський референдум, повинні містити назву проекту (проектів) закону, рішення, що виноситься на референдум, і надавати можливість громадянину відповісти "так" або "ні" на питання про прийняття або відхилення цього проекту (проектів).
Питання, що пропонується винести на всеукраїнський референдум, не передбачає однозначної відповіді "так" або "ні", оскільки містить, по суті, декілька питань щодо: прийняття відповідного Закону України "Про землю", заборони продажу земель сільськогосподарського призначення, а також заборони продажу земель сільськогосподарського призначення іноземцям.
Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року N 3-рп/2000 (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності Конституції України питань, які пропонуються ініціативними групами громадян для всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

................
Перейти до повного тексту