1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
18.01.2011 N 11
Про відмову в реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утвореної на зборах громадян України, що відбулися 6 грудня 2010 року в місті Донецьку
До Центральної виборчої комісії 4 січня 2011 року надійшло подання від 31 грудня 2010 року N 01/8-5168 щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.
Розглянувши зазначене подання та додані до нього документи, Центральна виборча комісія встановила.
У місті Донецьку 6 грудня 2010 року за адресою площа ім. Леніна відбулися збори громадян України для утворення ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в яких відповідно до протоколу цих зборів узяли участь 211 осіб. Учасниками зазначених зборів схвалено пропозицію щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджені формулювання питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум:
"1. Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Верховної Ради України VI скликання?
2. Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів до Верховної Ради України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?
3. Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Президента України Януковича Віктора Федоровича?
4. Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів Президента України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?"
Здійснивши у межах своїх повноважень перевірку питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, щодо їх відповідності Конституції України та Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" (далі - Закон), Центральна виборча комісія відзначає.
Відповідно до статей 1, 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення всеукраїнського референдуму.
Рішенням Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року N 6-рп (справа про здійснення влади народом) встановлено, що "результати народного волевиявлення у визначених Конституцією та законами України формах безпосередньої демократії є обов'язковими".
Конституційний Суд України висловив правову позицію, що у разі схвалення питань всеукраїнським референдумом за народною ініціативою, ці питання є обов'язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України та законами України (Рішення Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року N 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою). Відповідно до цього Рішення метою референдуму є з'ясування позиції громадян України щодо низки актуальних питань та внесення у зв'язку з цим відповідних змін до Основного Закону України.
Таким чином, Конституція України та закони України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі за народною ініціативою, лише як зобов'язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов'язковими для розгляду і прийняття рішень, відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України та законами України.
Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року N 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності Конституції України питань, які пропонуються ініціативними групами громадян винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою.
Враховуючи викладене, Центральною виборчою комісією здійснено перевірку відповідності предмета всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, який запропонований на вищезазначених зборах громадян України, Конституції України з таких питань:
"Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Верховної Ради України VI скликання?
Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів до Верховної Ради України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?
Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Президента України Януковича Віктора Федоровича?
Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів Президента України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?".
У зв'язку з цим Центральна виборча комісія зазначає.
Правовий статус Верховної Ради України та Президента України, їх повноваження, порядок та підстави дострокового припинення їх повноважень встановлено Конституцією України.
Згідно з частиною другою статті 90, пунктом 8 частини першої статті 106 Конституції України Президент України може достроково припинити повноваження Верховної Ради України, якщо протягом тридцяти днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.
Частиною другою статті 108 Основного Закону України визначено перелік підстав дострокового припинення повноважень Президента України: відставка; неможливість виконувати свої повноваження за станом здоров'я; усунення з поста Верховною Радою України в порядку імпічменту; смерть.
Таким чином, Конституцією України встановлено вичерпний перелік підстав дострокового припинення повноважень парламенту та глави держави.
Питання "Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Верховної Ради України VI скликання?" та "Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Президента України Януковича Віктора Федоровича?", які пропонуються винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, за своїм змістом нерозривно пов'язані з пропозицією щодо внесення змін до вищезазначених статей Конституції України. Проте відповідна пропозиція учасниками зборів не виноситься.
Крім того, згідно зі статтею 3 Закону предметом всеукраїнського референдуму може бути, зокрема, прийняття рішень, які визначають основний зміст Конституції України.
Натомість зазначені питання, які пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативною, не можуть вважатися такими, що можуть визначити основний зміст Конституції України, оскільки стосуються дострокового припинення повноважень Верховної Ради України VI скликання, а також конкретної особи, яка займає пост Президента України - Януковича В.Ф.
Також необхідно зазначити, що внесення до Конституції України змін щодо дострокового припинення повноважень саме "Верховної Ради України VI скликання" та "Президента України Януковича Віктора Федоровича" є неможливим. Такі зміни у разі їх підтримання громадянами України на всеукраїнському референдумі позбавляють можливості врахувати результати такого референдуму при прийнятті рішень відповідними державними органами, що є неприпустимим з урахуванням Рішення Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року у справі N 6-рп/2005 (справа про здійснення влади народом).
Отже, вказані питання не можуть бути винесені на всеукраїнський референдум за народною ініціативою як такі, що не відповідають Конституції України та не є предметом всеукраїнського референдуму, який визначений статтею 3 Закону.
Учасниками зборів також не вноситься пропозиція щодо змін до Конституції України та Законів України "Про вибори народних депутатів України", "Про вибори Президента України" стосовно порядку та строків призначення та проведення позачергових виборів до Верховної Ради України та Президента України.
Проте відповідно до частини другої статті 77 та пункту 7 частини першої статті 106 Конституції України позачергові вибори до Верховної Ради України призначаються Президентом України і проводяться в період шістдесяти днів з дня опублікування рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України.
Згідно з пунктом 7 частини першої статті 85 та частини п'ятої статті 103 Основного Закону України в разі дострокового припинення повноважень Президента України вибори Президента України призначаються Верховною Радою України та проводяться в період дев'яноста днів з дня припинення повноважень.
Організація і порядок проведення виборів згідно з пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України визначаються виключно законами України. Зокрема, Законами України "Про вибори народних депутатів України", "Про вибори Президента України" відповідно встановлено порядок проведення позачергових виборів народних депутатів України та Президента України.
Позачергові вибори народних депутатів України призначаються Президентом України з підстав і в порядку, встановлених Конституцією України і відбуваються в останню неділю шістдесятиденного строку з дня опублікування Указу Президента України про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України, виданого відповідно до Конституції України (статті 15, 16 Закону України "Про вибори народних депутатів України") . Позачергові вибори Президента України проводяться у зв'язку із достроковим припиненням повноважень Президента України у випадках, передбачених Конституцією України, та відбуваються в останню неділю дев'яностоденного строку з дня:
1) проголошення Президентом України особисто заяви про свою відставку на засіданні Верховної Ради України;
2) опублікування рішення Верховної Ради України про підтвердження неможливості виконання Президентом України своїх повноважень за станом здоров'я;
3) опублікування рішення Верховної Ради України про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту;
4) прийняття постанови Верховної Ради України про призначення позачергових виборів у зв'язку із смертю Президента України (статті 15, 17 Закону України "Про вибори Президента України") .

................
Перейти до повного тексту