1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
19.10.2009 N 169
Про відмову в реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утворених на зборах громадян України, що відбулися 15 серпня 2009 року в місті Ізмаїл Одеської області та в селі Павловичі Локачинського району Волинської області
До Центральної виборчої комісії 5 жовтня 2009 року надійшли подання виконуючого обов'язки Ізмаїльського міського голови - секретаря Ізмаїльської міської ради Одеської області Рудніченка І.Ф. від 2 жовтня 2009 року N 06/06-08-2827 та голови Локачинської районної ради Волинської області Усіка М.Т. від 1 жовтня 2009 року N 3.21/218 щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.
Розглянувши зазначені подання та додані до них документи, Центральна виборча комісія встановила.
У місті Ізмаїл Ізмаїльського району Одеської області та в селі Павловичі Локачинського району Волинської області 15 серпня 2009 року відбулися збори громадян України для утворення ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в яких згідно з протоколами цих зборів взяли участь відповідно 227 та 220 осіб. Учасниками зазначених зборів згідно з протоколами зборів схвалено пропозицію щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджені формулювання питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум:
"1. Чи згодні ви з тим, що порядок обрання Президента України може бути змінено виключно шляхом прийняття проекту Закону про внесення змін до Конституції України всеукраїнським референдумом, у зв'язку з чим стаття 71 Конституції України має бути викладена в такій редакції: "Вибори Президента України, до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування"?
- так
- ні.
2. Чи згодні ви з тим, що строк повноважень Верховної Ради України та Президента України, визначений Конституцією України, не може бути продовжено інакше, як за результатами голосування на всеукраїнському референдумі, у зв'язку з чим статтю 6 Конституції України доповнити частиною третьою такого змісту: "Строк повноважень Верховної Ради України та Президента України, може бути продовжений лише шляхом прийняття відповідного рішення народом України на всеукраїнському референдумі (крім випадків введення воєнного чи надзвичайного стану)"?
- так
- ні.
3. Чи згодні ви з тим, щоб доповнити Конституцію України статтею 156-1 такого змісту: "Законопроект про внесення змін до Конституції України може бути прийнятий безпосередньо на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою, який проголошується Президентом України. Результати всеукраїнського референдуму за народною ініціативою про прийняття законопроекту про внесення змін до Конституції України є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади, їх посадовими особами"?
- так
- ні".
Разом із тим учасниками зборів, що відбулися в місті Ізмаїл Ізмаїльського району Одеської області, затверджені формулювання питань без пропозиції учаснику референдуму підтримати або відхилити їх, тобто відповісти "так" чи "ні".
Здійснивши в межах своїх повноважень перевірку питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, щодо їх відповідності Конституції України та Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" (далі - Закон), Центральна виборча комісія зазначає.
Відповідно до статей 1, 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму.
Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року N 3-рп/2000 (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності Конституції України, питань, які пропонуються ініціативними групами громадян винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою.
Центральна виборча комісія також бере до уваги, що Конституційний Суд України в Рішенні від 5 жовтня 2005 року N 6-рп/2005 (справа про здійснення влади народом) встановив, що "результати народного волевиявлення у визначених Конституцією, та законами України формах безпосередньої демократії є обов'язковими". Конституція та закони України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі за народною ініціативою, лише як зобов'язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов'язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією, та законами України.
У зв'язку із цим Конституційний Суд України, виходячи з положень статей 69, 72 Конституції України, вважає, що в разі схвалення питань всеукраїнським референдумом за народною ініціативою, ці питання є обов'язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України, зокрема розділом XIII "Внесення змін до Конституції України", та законами України (Рішення Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року N 3-рп/2000 (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою).
Також, Конституційний Суд України в Рішенні від 16 квітня 2008 року N 6-рп/2008 (справа про прийняття Конституції та законів України на референдумі) висловив правову позицію, що "народ як носій суверенітету і єдине джерело влади в Україні, здійснюючи своє волевиявлення через референдум, може в порядку, який має бути визначений Конституцією і законами України, приймати закони України (вносити до них зміни), крім законів, прийняття яких на референдумі не допускається згідно з Конституцією України".
Частиною першою статті 156 Конституції України встановлено порядок внесення змін до розділів I, III, XIII Основного Закону України. Зокрема, законопроект про внесення змін до цих розділів подається до Верховної Ради України Президентом України або не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України і, за умови його прийняття не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України, затверджується всеукраїнським референдумом, який призначається Президентом України.
Враховуючи викладене, питання, схвалені учасниками зборів, які пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою: 1) "Чи згодні ви з тим, що порядок обрання Президента України може бути змінено виключно шляхом прийняття проекту Закону про внесення змін до Конституції України всеукраїнським референдумом, у зв'язку з чим стаття 71 Конституції України має бути викладена в такій редакції: "Вибори Президента України, до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування"; 2) "Чи згодні ви з тим, що строк повноважень Верховної Ради України та Президента України, визначений Конституцією України, не може бути продовжено інакше, як за результатами голосування на всеукраїнському референдумі, у зв'язку з чим статтю 6 Конституції України доповнити частиною третьою такого змісту: "Строк повноважень Верховної Ради України та Президента України, може бути продовжений лише шляхом прийняття відповідного рішення народом України на всеукраїнському референдумі (крім випадків введення воєнного чи надзвичайного стану)"; 3) "Чи згодні ви з тим, щоб доповнити Конституцію України статтею 156-1 такого змісту: "Законопроект про внесення змін до Конституції України може бути прийнятий безпосередньо на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою, який проголошується Президентом України. Результати всеукраїнського референдуму за народною ініціативою про прийняття законопроекту про внесення змін до Конституції України є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади, їх посадовими особами"не можуть бути винесені на всеукраїнський референдум за народною ініціативою як такі, що обумовлюють порушення частини першої статті 156 Конституції України, оскільки передбачають внесення змін до її розділів I, III та XIII в порядку, що суперечить встановленому спеціальною нормою Основного Закону України.

................
Перейти до повного тексту