- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
Про відмову в реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утворених на зборах громадян України, подання про реєстрацію яких надійшли до Центральної виборчої комісії з 1 до 8 жовтня 2009 року
До Центральної виборчої комісії 1 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, яке підписав:
заступник голови Генічеської районної ради Херсонської області Резніков О.В., від 28 вересня 2009 року N 1.14/304;
2 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
голова Немирівської районної ради Вінницької області С. Укринський, від 29 вересня 2009 року N 03-5-486;
голова Тульчинської районної ради Вінницької області А. Бузік, від 29 вересня 2009 року N 01-06-451;
Кам'янець-Подільський міський голова А. Нестерук, Хмельницька область, від 30 вересня 2009 року N 1/02-28-2706;
голова Хустської районної ради Закарпатської області Мішко І.І., від 28 вересня 2009 року N 01-8/268;
5 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
голова Великоберезнянської районної ради Закарпатської області Канюк В.М., від 2 жовтня 2009 року N 03-29/202;
голова Тисменицької районної ради Івано-Франківської області М. Нагорний, від 2 жовтня 2009 року N 39-К;
голова Стрийської районної ради Львівської області Р. Козак, від 30 вересня 2009 року N 448/01-02;
Одеський міський голова Е. Гурвіц, від 2 жовтня 2009 року N 03-34/2295;
голова Городищенської районної ради Черкаської області Лупашко О.В., від 29 вересня 2009 року N 241;
секретар Черкаської міської ради Маринкевич В.П., від 2 жовтня 2009 року N 5306-2;
секретар Ніжинської міської ради Баранков О.Г., Чернігівська область, від 2 жовтня 2009 року N 3-30/Т-2854;
7 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
Коростенський міський голова В. Москаленко, Житомирська область, від 5 жовтня 2009 року N 02-16-02/1707;
Макіївський міський голова Мальцев О.М., Донецька область, від 2 жовтня 2009 року N 20/12-01430 (з доданими зауваженнями);
8 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, яке підписав:
голова Чуднівської районної ради Житомирської області Антощенко І.П., від 2 жовтня 2009 року N 16/317,
а також документи проведених зборів громадян України щодо утворення відповідних ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.
Учасниками зазначених зборів (згідно з протоколом) схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджені формулювання питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум:
"1. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви нову редакцію частини першої статті
71 Конституції України наступного змісту:
"Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування"?
- так
- ні.
2. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті
90 Конституції України наступного змісту:
"Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?
- так
- ні.
3. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті
154 Конституції України наступного змісту:
"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдумі. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?
- так
- ні".
Відповідно до статей
1,
20 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі
Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму.
Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року
N 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності
Конституції України питань, які пропонуються ініціативними групами громадян винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою.
Центральна виборча комісія також бере до уваги те, що Конституційний Суд України в Рішенні від 5 жовтня 2005 року по справі
N 6-рп (справа про здійснення влади народом) встановив, що "результати народного волевиявлення у визначених
Конституцією та законами України формах безпосередньої демократії є обов'язковими".
Конституція та закони України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі за народною ініціативою, лише як зобов'язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов'язковими для розгляду та прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному
Конституцією та законами України.
У зв'язку із цим Конституційний Суд України, виходячи з положень статей
69,
72 Конституції України, вважає, що в разі схвалення питань всеукраїнським референдумом за народною ініціативою, ці питання є обов'язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному
Конституцією України, зокрема розділом XIII "Внесення змін до Конституції України" та законами України (Рішення Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року
N 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою).
Також, Конституційний Суд України в Рішенні від 16 квітня 2008 року
N 6-рп/2008 (справа про прийняття
Конституції та законів України на референдумі) висловив правову позицію, що "народ як носій суверенітету і єдине джерело влади в Україні, здійснюючи своє волевиявлення через референдум, може в порядку, який має бути визначений Конституцією і законами України, приймати закони України (вносити до них зміни), крім законів, прийняття яких на референдумі не допускається згідно з Конституцією України".
Частиною першою статті
156 Конституції України встановлено порядок внесення змін до розділів I, III, XIII
Основного Закону України. Зокрема, законопроект про внесення змін до цих розділів подається до Верховної Ради України Президентом України або не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України і, за умови його прийняття не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України, затверджується всеукраїнським референдумом, який призначається Президентом України.
Враховуючи викладене, питання, схвалені учасниками зборів, які пропонується винести на всеукраїнський референдум щодо затвердження (схвалення) нових редакцій частини першої статті
71 Конституції України: "Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування" та частини другої статті
154 Конституції України: "Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдумі. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами", не можуть бути винесені на всеукраїнський референдум за народною ініціативою як такі, що обумовлюють порушення частини першої статті
156 Конституції України, оскільки передбачають внесення змін до розділів III та XIII
Конституції України в порядку, що суперечить встановленому спеціальною нормою
Основного Закону України.
Формулювання питання "Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті
90 Конституції України наступного змісту: "Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?", яке учасники зборів пропонують винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, дезорієнтує виборця щодо чинної редакції частини першої зазначеної статті
Конституції України. Фактично учасники зборів лише пропонують доповнити частину першу статті
90 Конституції України новою нормою такого змісту "Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану". Таким чином, у разі винесення цього питання на всеукраїнський референдум за народною ініціативою виборець змушений буде одночасно виявити свою волю як щодо нині діючої норми
Конституції України, так і щодо необхідності внесення до
Конституції України пропонованої учасниками зборів зміни, що не дозволяє однозначно встановити зміст волевиявлення виборця. Отже, вказане питання також не може бути предметом всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.
Зазначене повною мірою стосується і формулювання питання "Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті 154 Конституції України наступного змісту:
"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдумі. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?".
Також перевіркою відповідності поданих до Центральної виборчої комісії документів вимогам Закону України
"Про всеукраїнський та місцеві референдуми" (далі - Закон) та Роз'ясненню щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року
N 77 (далі - Роз'яснення), дотримання якого є обов'язковим для всіх суб'єктів відповідного процесу референдуму, встановлено, що документи вищезазначених зборів не відповідають вимогам
Закону та
Роз'яснення з таких підстав.
- Документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму, утвореної на зборах громадян 15 серпня 2009 року в місті Генічеськ Генічеського району Херсонської області:
відповідно до частини восьмої статті
16 Закону та пункту 2.7
Роз'яснення документи проведених зборів, зокрема список членів ініціативної групи підписується головою та секретарем зборів.
На порушення вказаних вимог поданий до Центральної виборчої комісії список членів ініціативної групи не підписаний секретарем цих зборів.
- Документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму, утвореної на зборах громадян 15 серпня 2009 року в місті Немирів Вінницької області:
відповідно до частини п'ятої статті
16 Закону в разі схвалення більшістю учасників зборів пропозиції про проведення референдуму та затвердження формулювання питання, що пропонується на нього винести, обирається ініціативна група, якій доручається організація збирання підписів громадян.
Згідно з поданим до Центральної виборчої комісії протоколом зборів громадян затверджені учасниками цих зборів формулювання питань, які пропонуються винести на всеукраїнський референдум, не відповідають зазначеному в списку членів ініціативної групи формулюванню питань, під яким поставили свої підписи члени ініціативної групи.
- Документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму, утвореної на зборах громадян 15 серпня 2009 року в місті Тульчин Вінницької області:
відповідно до абзацу сьомого пункту 2.3
Роз'яснення питання, що пропонується винести на референдум, повинно мати точне формулювання, яке не допускає різних тлумачень та надає можливість учаснику референдуму відповісти "так" чи "ні" щодо прийняття або відхилення запропонованого питання.
Частинами першою - третьою статті
36 Закону визначено, що в разі одночасного винесення на всеукраїнський референдум двох або кількох питань для кожного з цих питань встановлюється окремий бюлетень. У бюлетені для голосування повинна міститися пропозиція громадянину відповісти "так" або "ні" на питання, що виносяться на референдум. Відповідно до частини другої статті
39 Закону громадянин під час заповнення бюлетеня викреслює в ньому одне з двох слів: "так" або "ні".
................Перейти до повного тексту