- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
Про відмову в реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утвореної на зборах громадян України, що відбулися 15 серпня 2009 року в місті Обухів Київської області
До Центральної виборчої комісії 23 вересня 2009 року надійшло подання голови Обухівської районної ради Київської області Шафаренка А.М. від 23 вересня 2009 року N 1167 щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.
Розглянувши зазначене подання та додані до нього документи, Центральна виборча комісія встановила.
У місті Обухів Київської області 15 серпня 2009 року за адресою: вул. Київська, 117, відбулися збори громадян України для утворення ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в яких згідно з протоколом цих зборів взяли участь 256 осіб. Учасниками зазначених зборів схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджено формулювання питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум:
"1. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви нову редакцію частини першої статті
71 Конституції України наступного змісту:
"Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування"?
- так
- ні.
"Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?
- так
- ні.
"Зміни та доповнення до
Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдумі. Зміни та доповнення до
Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?
- так
- ні".
Відповідно до статей
1,
20 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі
Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму.
Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року
N 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності
Конституції України питань, які пропонуються ініціативними групами громадян винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою.
Центральна виборча комісія також бере до уваги те, що Конституційний Суд України у Рішенні від 5 жовтня 2005 року по справі
N 6-рп (справа про здійснення влади народом) встановив, що "результати народного волевиявлення у визначених
Конституцією та законами України формах безпосередньої демократії є обов'язковими".
Конституція України та закони України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі за народною ініціативою, лише як зобов'язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов'язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному
Конституцією України та законами України.
У зв'язку з цим Конституційний Суд України, виходячи з положень статей
69,
72 Конституції України, вважає, що у разі схвалення питань всеукраїнським референдумом за народною ініціативою, ці питання є обов'язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному
Конституцією України, зокрема її розділом XIII "Внесення змін до Конституції України", та законами України (Рішення Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року
N 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою).
Частиною першою статті
156 Конституції України встановлено порядок внесення змін до розділів I, III, XIII
Основного Закону України. Зокрема, законопроект про внесення змін до цих розділів подається до Верховної Ради України Президентом України або не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України і, за умови його прийняття не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України, затверджується всеукраїнським референдумом, який призначається Президентом України.
Враховуючи викладене, схвалені учасниками зборів питання, які пропонується винести на всеукраїнський референдум, щодо затвердження (схвалення) нової редакції частини першої
статті 71 у редакції: "Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування"? та частини другої статті
154 Конституції України у редакції: "Зміни та доповнення до
Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдумі. Зміни та доповнення до
Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"? не можуть бути винесені на всеукраїнський референдум за народною ініціативою як такі, що обумовлюють порушення частини першої статті
156 Конституції України, оскільки передбачають внесення змін до розділів III та XIII
Конституції України в порядку, що суперечить встановленому спеціальною нормою
Основного Закону України.
Формулювання питання "Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті
90 Конституції України наступного змісту: "Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?", яке учасники зборів пропонують винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, дезорієнтує виборця щодо чинної редакції частини першої статті
90 Конституції України. Фактично учасники зборів пропонують доповнити частину першу статті
90 Конституції України новою нормою такого змісту: "Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану". Відтак у разі винесення цього питання на всеукраїнський референдум за народною ініціативою виборець буде поставлений перед необхідністю одночасно висловити свою волю як щодо нині чинної норми
Конституції України, так і щодо необхідності внесення до
Конституції України пропонованої учасниками зборів зміни, що не дозволяє однозначно встановити зміст волевиявлення виборця. Отже, вказане питання також не може бути предметом всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.
................Перейти до повного тексту