1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
07.09.2007 N 332
Про відмову в реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утворених на зборах громадян України, подання про реєстрацію яких надійшли до Центральної виборчої комісії за період з 29 серпня до 5 вересня 2007 року
До Центральної виборчої комісії 29 серпня 2007 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
Мелітопольський міський голова Сичов Д.В., Запорізька область, від 23 серпня 2007 року N М-2495/з;
голова Білозерської районної ради Херсонської області Карась В.П., від 20 серпня 2007 року N 2-22/497;
голова Великолепетиської районної ради Херсонської області Папуша Д.С., від 21 серпня 2007 року N 17-108/2-14;
голова Бериславської районної ради Херсонської області Дешко М.В., від 22 серпня 2007 року N 03-15/552-011;
голова Бериславської районної ради Херсонської області Дешко М.В., від 22 серпня 2007 року N 03-15/546-011;
Херсонський міський голова В. Сальдо, Херсонська область, від 27 серпня 2007 року N 9-490-21/12а;
Херсонський міський голова В. Сальдо, Херсонська область, від 27 серпня 2007 року N 9-489-21/12а.
30 серпня 2007 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
голова Веселинівської районної ради Миколаївської області Коваль О.І., від 27 серпня 2007 року N 373/01-55;
заступник голови Нижньосірогозької районної ради Херсонської області Ставицької Н.М., від 27 серпня 2007 року N 354/08-06.
31 серпня 2007 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
голова Арбузинської районної ради Миколаївської області Захарченко В.А., від 29 серпня 2007 року N 734.
3 вересня 2007 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
заступник голови Чорноморської районної ради Автономної Республіки Крим Грек В.С., від 30 серпня 2007 року N 349/02-8;
Макіївський міський голова Мальцев О.М., Донецька область, від 30 серпня 2007 року N 20/12-01559;
Макіївський міський голова Мальцев О.М., Донецька область, від 30 серпня 2007 року N 20/12-01560;
голова Снігурівської районної ради Миколаївської області Козирєв В.Г., від 27 серпня 2007 року N 670;
Березівський міський голова Желіховський Ю.В., Одеська область, від 29 серпня 2007 року N 01-12-676;
Куп'янський міський голова Римський М.І., Харківська область, від 30 серпня 2007 року N 736-08-05;
голова Цюрупинської районної ради Херсонської області Плотніков В.Ф., від 31 серпня 2007 року N 2-20/02-367-2-16/07;
голова Цюрупинської районної ради Херсонської області Плотніков В.Ф., від 31 серпня 2007 року N 2-20/02-368-2-16/07;
голова Горностаївської районної ради Херсонської області Вермієнко Г.В., від 29 серпня 2007 року N 1-24/271.
5 вересня 2007 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
голова Генічеської районної ради Херсонської області Німетуллаєв С.Н., від 30 серпня 2007 року N 114/383;
голова Генічеської районної ради Херсонської області Німетуллаєв С.Н., від 30 серпня 2007 року N 114/384.
Розглянувши зазначені документи, Центральна виборча комісія встановила.
Учасниками зборів схвалено пропозиції про доцільність проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджено формулювання питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум:
"1. Чи підтримуєте Ви президентську форму правління, за якої Президент України обирається всенародно, є главою держави і очолює Уряд України?
2. Чи підтримуєте Ви парламентську форму правління, за якої посада Президента України скасовується, Уряд України призначається і звільняється Верховною Радою України, а Прем'єр-міністр України є главою держави?
3. Чи підтримуєте Ви обрання та відкликання суддів народом?
4. Чи підтримуєте Ви розширення прав місцевого самоврядування з наданням усім органам місцевого самоврядування права формувати власні виконавчі органи?
5. Чи підтримуєте Ви встановлення дієвого контролю за владою через надання конституційного статусу парламентській опозиції?
6. Чи підтримуєте Ви скасування недоторканності вищих керівників держави, народних депутатів України та суддів?
7. Чи підтримуєте Ви скасування всіх пільг вищим керівникам держави, посадовим особам та народним депутатам України?
8. Чи підтримуєте Ви позбавлення мандатів депутатів усіх рівнів, які порушили обіцянки перед народом, - з наданням права ухвалення відповідних рішень з'їздам партій (блоків)?
9. Чи підтримуєте Ви спрощення процедур проведення всеукраїнських та місцевих референдумів для залучення народу до безпосереднього здійснення влади?"
Здійснивши у межах своїх повноважень перевірку питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, щодо їх відповідності Конституції України та Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми", Центральна виборча комісія відзначає.
Відповідно до статей 1, 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення всеукраїнського референдуму.
Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року N 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності Конституції України питань, які пропонуються ініціативними групами громадян винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою.
Враховуючи викладене, Центральною виборчою комісією здійснено перевірку відповідності Конституції України предмета всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, який запропонований на вищезазначених зборах громадян України.
Рішенням Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року N 6-рп (справа про здійснення влади народом) встановлено, що "результати народного волевиявлення у визначених Конституцією та законами України формах безпосередньої демократії є обов'язковими". У зв'язку з цим Конституційний Суд України, виходячи з положень статей 69, 72 Конституції України, висловив правову позицію, що у разі схвалення питань всеукраїнським референдумом за народною ініціативою, ці питання є обов'язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України, зокрема її розділом XIII "Внесення змін до Конституції України", та законами України (Рішення Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року N 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою). Відповідно до цього Рішення метою референдуму є з'ясування позиції громадян України щодо низки актуальних питань та внесення у зв'язку з цим відповідних змін до Основного Закону України.
Відповідно до статті 46 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" з метою виявлення волі громадян при вирішенні важливих питань загальнодержавного значення у передбаченому цим Законом порядку можуть проводитися всеукраїнські дорадчі опитування громадян України (консультативні референдуми). Результати дорадчого опитування розглядаються і враховуються при прийнятті рішень відповідними державними органами. При цьому зазначено, що положення, зокрема статті 3 цього Закону, яка має назву "Предмет всеукраїнського референдуму", не застосовуються до дорадчого опитування громадян України (консультативного референдуму).
Враховуючи, що питання, які пропонується винести на всеукраїнський референдум, за змістом нерозривно пов'язані з пропозицією щодо внесення змін до Конституції України, а відповідна пропозиція не вноситься, такі питання не можуть бути предметом дорадчого опитування громадян України (консультативного референдуму).
Крім того, згідно із Законом України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" питання, які пропонується винести на всеукраїнський референдум, мають бути чітко сформульованими, а також містити назву проекту (проектів) закону, рішення, що виноситься на референдум, і надавати можливість громадянину відповісти "так" або "ні" на питання про прийняття або відхилення цього проекту (проектів) (частина восьма статті 16, частина перша статті 36 цього Закону.
Таким чином, Конституція України та закони України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі за народною ініціативою, лише як зобов'язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов'язковими для розгляду і прийняття рішень, відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України та законами України.
Питання, затверджені зазначеними зборами громадян, відповідно до статей 3, 5 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" за своїм змістом не можуть бути предметом всеукраїнського референдуму, оскільки не передбачають затвердження законів щодо внесення змін до Конституції України, прийняття, зміни або скасування законів України чи їх окремих положень, прийняття рішень, що визначають основний зміст Конституції України, законів України та інших правових актів.
Необхідно також зазначити, що питання "Чи підтримуєте Ви президентську форму правління, за якої Президент України обирається всенародно, є главою держави і очолює Уряд України?", "Чи підтримуєте Ви парламентську форму правління, за якої посада Президента України скасовується, Уряд України призначається і звільняється Верховною Радою України, а Прем'єр-міністр України є главою держави?" за своїм змістом є взаємовиключаючими.
З огляду на зміст статті 36 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" у разі одночасного винесення на всеукраїнський референдум цих двох питань для кожного з них встановлюється окремий бюлетень. У бюлетені для голосування повинна міститися пропозиція громадянину відповісти "так" або "ні" на питання, що виносяться на референдум. Згідно з частиною другою статті 39 зазначеного Закону громадянин під час заповнення бюлетеня викреслює в ньому одне з двох слів: "так" або "ні".

................
Перейти до повного тексту