- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
Про відмову в реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утворених на зборах громадян України, подання про реєстрацію яких надійшли до Центральної виборчої комісії 3 та 4 серпня 2007 року
До Центральної виборчої комісії 3 серпня 2007 року надійшли документи щодо ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
заступник голови Таращанської районної ради Київської області Білокобильська Н.Я. від 3 серпня 2007 року N 190/03-04;
голова Кагарлицької районної ради Київської області Коваленко Р.В. від 3 серпня 2007 року N 90;
голова Білоцерківської районної ради Київської області Олійник В.П. від 2 серпня 2007 року N 2-10-215;
голова Миронівської районної ради Бондаренко М.Г. від 3 серпня 2007 року без номера;
секретар Броварської міської ради Київської області Сапожко І.В. від 2 серпня 2007 року N 2-1/1528;
голова Богуславської районної ради Київської області Знайда Я.О. від 3 серпня 2007 року N 07-09-237;
заступник голови Васильківської районної ради Київської області Обремський В.І. від 2 серпня 2007 року N 266;
Васильківський міський голова Іващенко С.Г. від 3 серпня 2007 року N 132;
голова Обухівської районної ради Київської області Шафаренко А.М. від 2 серпня 2007 року N 406;
голова Бориспільської районної ради Київської області Єрмаков В.Л. від 2 серпня 2007 року N 1-11/285;
голова Баришівської районної ради Київської області Шевчук А.О. від 3 серпня 2007 року, без номера;
заступник голови Бучанської міської ради Київської області Фальковський В.А. від 3 серпня 2007 року N 0408/1522;
голова Білозерської районної ради Херсонської області Карась В.П. від 2 серпня 2007 року N 2-22/437;
голова Великоолександрівської районної ради Херсонської області Телецький Ю.Г. від 2 серпня 2007 року N 32-8-1/1;
голова Коропської районної ради Чернігівської області Куніцин В.М. від 3 серпня 2007 року N 01-01/399;
голова Ніжинської районної ради Чернігівської області Марченко В.А. від 2 серпня 2007 року N 01-01/424;
заступник голови Менської районної ради Чернігівської області Бирюк Г.О. від 2 серпня 2007 року N 03-12/114;
голова Куликівської районної ради Чернігівської області Мельник В.М. від 3 серпня 2007 року N 01-01/135;
голова Чернігівської районної ради Чернігівської області Носенок Ф.М. від 3 серпня 2007 року N 01-07/201.
4 серпня 2007 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
голова Тлумацької районної ради Івано-Франківської області А. Поліщук від 2 серпня 2007 року N 136-01/17-01;
голова Долинської районної ради Івано-Франківської області В. Романюк від 2 серпня 2007 року N 07-073/334;
Ірпінський міський голова Київської області Бондар О.В. від 3 серпня 2007 року N 1861/01;
голова Жовківської районної ради Львівської області В. Яцура від 2 серпня 2007 року N 01-22/391;
заступник голови Березнівської районної ради Рівненської області Ю. Мадей від 2 серпня 2007 року N 01/42-91р;
заступник голови Сумської районної ради Сумської області Балицький Б.П. від 2 серпня 2007 року N 254;
заступник голови Красилівської районної ради Хмельницької області Л. Якушев від 3 серпня 2007 року N 236-01/16;
заступник голови Хмельницької районної ради Хмельницької області В. Олійник від 2 серпня 2007 року N 443/01-11;
голова Городоцької районної ради Хмельницької області І. Тадеуш від 2 серпня 2007 року N 10-415;
Кам'янець-Подільський міський голова Хмельницької області О. Мазурчак від 1 серпня 2008 року N 1-02-09-1071;
голова Бобровицької районної ради Чернігівської області Шапченко О.Д. від 3 серпня 2007 року N 01-06/209,
а також протоколи зборів громадян України з питання всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, що відбулися в селищі Володарсько-Волинський Житомирської області, селищі Ставище, селищі Володарка, місті Тетіїв Київської області 31 липня 2007 року.
Розглянувши зазначені документи, Центральна виборча комісія встановила.
Учасниками зборів схвалено пропозиції про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджено формулювання питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум:
"1. Чи підтримуєте Ви президентську форму правління, за якої Президент України обирається всенародно, є главою держави і очолює Уряд України?
2. Чи підтримуєте Ви парламентську форму правління, за якої посада Президента України скасовується, Уряд України призначається і звільняється Верховною Радою України, а Прем'єр-міністр України є главою держави?
3. Чи підтримуєте Ви обрання та відкликання суддів народом?
4. Чи підтримуєте Ви розширення прав місцевого самоврядування з наданням всім органам місцевого самоврядування права формувати власні виконавчі органи?
5. Чи підтримуєте Ви встановлення дієвого контролю за владою через надання конституційного статусу парламентській опозиції?
6. Чи підтримуєте Ви скасування недоторканності вищих керівників держави, народних депутатів України та суддів?
7. Чи підтримуєте Ви скасування всіх пільг вищим керівникам держави, посадовим особам та народним депутатам України?
8. Чи підтримуєте Ви позбавлення мандатів депутатів всіх рівнів, які порушили обіцянки перед народом, - з наданням права ухвалення відповідних рішень з'їздам партій (блоків)?
9. Чи підтримуєте Ви спрощення процедур проведення всеукраїнських та місцевих референдумів для залучення народу до безпосереднього здійснення влади?"
Відповідно до статей
1,
20 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі
Конституції України,
цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення всеукраїнського референдуму.
Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року
N 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності
Конституції України питань, які пропонуються ініціативними групами громадян винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою.
Враховуючи викладене, Центральною виборчою комісією здійснено перевірку відповідності
Конституції України предмета всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, який запропонований на вищезазначених зборах громадян України.
Рішення Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року
N 6-рп (справа про здійснення влади народом) визначено, що "результати народного волевиявлення у визначених
Конституцією та законами України формах безпосередньої демократії є обов'язковими". У зв'язку з цим, Конституційний Суд України, виходячи з положень статей
69,
72 Конституції України, висловив правову позицію, що у разі схвалення питань всеукраїнським референдумом за народною ініціативою, ці питання є обов'язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному
Конституцією України, зокрема її розділом XIII "Внесення змін до Конституції України" та законами України (Рішення Конституційного Суду України 27 березня 2000 року
N 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою). Також відповідно до цього
Рішення метою референдуму є з'ясування позиції громадян України щодо ряду актуальних питань, а також внесення у зв'язку з цим відповідних змін до
Основного Закону України.
Відповідно до статті
46 Закону України
"Про всеукраїнський та місцеві референдуми" з метою виявлення волі громадян при вирішенні важливих питань загальнодержавного значення у передбаченому цим
Законом порядку можуть проводитись всеукраїнські дорадчі опитування громадян України (консультативні референдуми). Результати дорадчого опитування розглядаються і враховуються при прийнятті рішень відповідними державними органами. При цьому зазначено, що положення, зокрема статті 3 цього
Закону, яка має назву "Предмет всеукраїнського референдуму", не застосовуються до дорадчого опитування громадян України (консультативного референдуму).
Враховуючи, що питання, які пропонується винести на всеукраїнський референдум, за змістом нерозривно пов'язані з пропозицією щодо внесення змін до
Конституції України, а відповідна пропозиція не вноситься, такі питання не можуть бути предметом дорадчого опитування громадян України (консультативного референдуму).
Крім цього, згідно з Законом України
"Про всеукраїнський та місцеві референдуми" питання, які пропонується винести на всеукраїнський референдум, мають бути чітко сформульованими, а також містити назву проекту (проектів) закону, рішення, що виноситься на референдум, і надавати можливість громадянину відповісти "так" або "ні" на питання про прийняття або відхилення цього проекту (проектів) (частина восьма статті 16, частина перша
статті 36) .
Таким чином,
Конституція України та закони України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі за народною ініціативою, лише як зобов'язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов'язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному
Конституцією України та законами України.
Питання, затверджені зазначеними зборами громадян, за своїм змістом відповідно до статей
3,
5 Закону України
"Про всеукраїнський та місцеві референдуми" не можуть бути предметом всеукраїнського референдуму, оскільки не передбачають затвердження законів щодо внесення змін до
Конституції України, прийняття, зміни або скасування законів України чи їх окремих положень, прийняття рішень, що визначають основний зміст
Конституції України, законів України та інших правових актів.
................Перейти до повного тексту