1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
18.05.2007 N 31
Про виконання рішення Печерського районного суду м. Києва від 11 травня 2007 року у справі N 2-а-515/07 за позовом виборчого блоку політичних партій "Блок Юлії Тимошенко" до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії
Постановою Печерського районного суду міста Києва від 11 травня 2007 року у справі N 2-а-515/07 задоволено позов виборчого блоку політичних партій "Блок Юлії Тимошенко" до Центральної виборчої комісії. Зазначеною постановою визнано "протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо нестворення у визначений законодавством про вибори строк окружних виборчих комісій з підготовки та проведення позачергових виборів до Верховної Ради України, що призначені на 24 червня 2007 року і зобов'язано Центральну виборчу комісію у триденний строк з моменту набрання чинності постанови у даній справі створити окружні виборчі комісії, що здійснюватимуть підготовку та проведення позачергових виборів народних депутатів України, проведення яких призначено на 24 червня 2007 року". Ця постанова суду набрала законної сили.
Мотивувальна частина зазначеного рішення суду містить, зокрема, посилання на статті 6, 19 Конституції України. А відтак Центральна виборча комісія на виконання положень Конституції України, законів України та рішення суду, повинна виходити з того, що державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.
Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження в установлених Конституцією межах і відповідно до законів України.
Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством України.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Президентом України 26 квітня 2007 року видано та оприлюднено Указ "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів", яким призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 24 червня 2007 року. Згідно з частиною третьою статті 106 Конституції України Президент України на основі та на виконання Конституції та законів України видає укази і розпорядження, які є обов'язковими до виконання на території України.
Разом з тим, Верховною Радою України прийнято постанови від 30 квітня 2007 року N 998-V (із змінами, внесеними Постановою Верховної Ради України від 4 травня 2007 року N 1001-V) "Про вибори Президента України та народних депутатів України" та від 17 травня 2007 року N 1030-V "Про спроби маніпулювання Печерським районним судом м. Києва у впливі на діяльність Центральної виборчої комісії".
Відповідно до частини третьої статті 15 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) позачергові вибори депутатів призначаються Президентом України з підстав і в порядку, встановлених Конституцією України.
Згідно з частиною другою статті 77 Конституції України, частиною третьою статті 16 Закону позачергові вибори до Верховної Ради України призначаються Президентом України і проводяться в останню неділю шістдесятиденного строку з дня опублікування рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України.
У загальному конституційному порядку, передбаченому, зокрема, пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України, встановлено, що організація та порядок проведення виборів визначаються виключно законами України. Частиною третьою статті 77 Конституції України також визначено, що порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення, зокрема, виборів народних депутатів України.
Згідно з частиною першою статті 2 цього ж Закону Центральна виборча комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України.
Відповідно до частини другої статті 2 цього ж самого Закону Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об'єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
Порядок проведення виборів до Верховної Ради України визначається Законом України "Про вибори народних депутатів України", у тому числі щодо проведення позачергових виборів депутатів - їх порядок передбачено розділом XI "Позачергові вибори" цього Закону, який містить лише одну статтю 102 під назвою "Особливості підготовки і проведення позачергових виборів депутатів".
До такого ж висновку дійшов і Печерський районний суд м. Києва у справі N 2-а-515/07 за позовом виборчого блоку політичних партій "Блок Юлії Тимошенко" до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності відповідача та зобов'язання вчинити дії, який своїм рішенням встановив, що "особливості підготовки і проведення позачергових виборів народних депутатів визначені положеннями розділу XI Закону, які мають спеціальний статус" (стор. 4 рішення суду). У цьому рішенні також містяться посилання на частину третю статті 77 Конституції України, якою визначено, що порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом (стор. 3 рішення суду).
У постанові Печерського районного суду м. Києва міститься також посилання на конкретні положення частини першої статті 27 Закону. Судом також встановлено дату, до якої Центральна виборча комісія зобов'язана була утворити окружні виборчі комісії.
Враховуючи порядок обчислення строків, встановлений статтею 17 Закону, Центральна виборча комісія виходить з того, що строк утворення окружних виборчих комісій на позачергових виборах народних депутатів України 24 червня 2007 року - це 4 травня 2007 року включно.
У своєму рішенні Печерський районний суд м. Києва зазначає, що у визначений термін окружні виборчі комісії на порушення статей 27, 102 Закону утворені не були, що свідчить про порушення законодавства України про вибори та протиправну бездіяльність Центральної виборчої комісії. У зв'язку із цим у рішенні суду і містяться посилання на статті 27, 102 Закону (стор. 4 рішення суду).
У відкритому судовому засіданні у справі за позовом виборчого блоку політичних партій "Блок Юлії Тимошенко" до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності Комісії та зобов'язання її вчинити дії щодо створення окружних виборчих комісій з підготовки та проведення позачергових виборів до Верховної Ради України на 24 червня 2007 року взагалі не вирішувалося питання, яким чином згідно із законодавством України в частині проведення позачергових виборів народних депутатів України Центральна виборча комісія повинна утворити окружні виборчі комісії.
Центральна виборча комісія констатує, що належний механізм утворення окружних виборчих комісій для проведення позачергових виборів народних депутатів України, який би забезпечив дотримання загальних засад виборчого процесу, встановлених частиною восьмою статті 2, частиною першою, пунктами 2, 6 частини другої статті 11 Закону, відсутній.
При цьому Центральна виборча комісія виходить з того, що частина третя статті 102 Закону встановлює особливий, спеціальний, правовий механізм формування окружних виборчих комісій під час організації та проведення позачергових виборів народних депутатів України. Зокрема, положеннями частини третьої статті 102 Закону встановлено, що окружні виборчі комісії утворюються не пізніш як за п'ятдесят днів до дня виборів за поданнями партій (блоків), що представлені партійними фракціями у поточному складі Верховної Ради України, що вносяться до Центральної виборчої комісії не пізніш як за п'ятдесят три дні до дня виборів. Саме це положення Закону містить перелік суб'єктів внесення до Центральної виборчої комісії подань кандидатур до складу окружних виборчих комісій в сенсі особливостей організації та проведення позачергових виборів народних депутатів України. Так само положенням частини третьої статті 102 Закону встановлено спеціальні строки внесення подань кандидатур до складу окружних виборчих комісій та спеціальні строки утворення таких комісій.
При цьому ні положеннями частини третьої статті 102 Закону, ні іншими положеннями цієї статті законодавчо не визначено ні загальної чисельності складу окружних виборчих комісій, ні чисельності (квоти) представництва партій (блоків), що представлені партійними (депутатськими) фракціями у поточному складі Верховної Ради України. Не встановлено також положеннями цієї статті Закону порядку вчинення дій, прийняття рішень Центральною виборчою комісією, у разі якщо до Комісії не надійдуть відповідні подання від відповідних суб'єктів, передбачених частиною третьою статті 102 Закону.
Варто також відзначити, що на відміну від частини четвертої статті 102 Закону, в якій йдеться про спеціальний правовий порядок утворення дільничних виборчих комісій на позачергових виборах народних депутатів України, і відповідно міститься посилання на статтю 28 Закону, якою визначено загальний порядок утворення дільничних виборчих комісій, у частині третій статті 102 Закону відсутнє відповідне посилання на статтю 27 Закону, якою регламентується загальний порядок утворення окружної виборчої комісії.
Цілком очевидно, що стаття 27 Закону встановлює відмінний, більш того, такий, що суперечить положенням частини третьої статті 102 Закону, механізм формування окружних виборчих комісій. Практичне застосування під час формування окружних виборчих комісій для проведення позачергових виборів народних депутатів України можуть мати лише частини четверта, п'ята, шоста, сьома, дев'ята, одинадцята, частково могли б використовуватися частини друга, восьма та десята статті 27 Закону. Проте при їх застосуванні Центральна виборча комісія під час позачергових виборів народних депутатів України змушена вдаватися до вільного тлумачення положень Закону і діяти на власний розсуд, а відтак порушувати положення статті 19 Конституції України та частини другої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", що підтверджується правозастосовчою практикою.
Відповідно до частини восьмої статті 27 Закону в разі якщо у встановлений частиною четвертою цієї статті строк не надійшли подання щодо складу окружної виборчої комісії або якщо кількість запропонованих до складу окружної виборчої комісії осіб становить менше дванадцяти, окружна виборча комісія утворюється Центральною виборчою комісією за поданням її Голови у кількості дванадцяти осіб з обов'язковим урахуванням поданих кандидатур від партій (блоків), передбачених частиною другою цієї статті.
Статтею 27 Закону, в тому числі її частиною восьмою, визначено пріоритетний статус кандидатур, поданих партіями (блоками), які в поточному складі Верховної Ради України мають свої депутатські фракції, та партіями (блоками) - суб'єктами виборчого процесу, порівняно з кандидатурами, які включаються до складу окружних виборчих комісій за поданням Голови Центральної виборчої комісії лише після врахування поданих кандидатур від партій (блоків), передбачених частиною другою статті 27 Закону. При цьому перелік суб'єктів, визначених частиною другою статті 27 Закону, суттєво відрізняється від суб'єктів формування окружних виборчих комісій для проведення позачергових виборів народних депутатів України, встановлених статтею 102 Закону.
Також Законом не визначені вимоги до подання Голови Центральної виборчої комісії та процедури формування такого подання, що призводить до вільного тлумачення Закону.
Крім того, особи, включені до пропозиції щодо складу окружних виборчих комісій з позачергових виборів депутатів за поданням Голови Центральної виборчої комісії, надавали згоду на роботу в цих комісіях від відповідних партій (блоків), а не за поданням Голови Комісії, що свідчить про порушення принципу виборчого процесу, визначеного статтею 5 Закону, щодо добровільності участі у виборах.
Розглянувши подання партій та блоків щодо кандидатур до складу окружних виборчих комісій з позачергових виборів народних депутатів України 24 червня 2007 року, Центральною виборчою комісією встановлено.
У період з 29 квітня по 1 травня 2007 року до Центральної виборчої комісії відповідно до вимог частини третьої статті 102 Закону було внесено подання щодо кандидатур до складу окружних виборчих комісій з позачергових виборів народних депутатів України 24 червня 2007 року від блоків політичних партій, які представлені депутатськими фракціями у Верховній Раді України - "Блок Юлії Тимошенко" та Блок "НАША УКРАЇНА", загальною кількістю кандидатур на посади керівного складу та членів окружних виборчих комісій територіальних виборчих округів відповідно 1474 та 1127 осіб.

................
Перейти до повного тексту