- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
Про скаргу Партії Регіонів України
До Центральної виборчої комісії 12 жовтня 2004 року надійшла скарга суб'єкта виборчого процесу - Партії Регіонів України на порушення встановлених законом обмежень щодо ведення передвиборної агітації загальнодержавним засобом масової інформації через ведення передвиборної агітації народними депутатами України в ході пленарних засідань Верховної Ради України та Дирекцією телерадіопрограм Управління справами Апарату Верховної Ради України, яка здійснює трансляцію вказаних засідань.
Так, заявник скарги вказує на порушення з боку народних депутатів України та суб'єкта оскарження вимог Закону України
"Про вибори Президента України" щодо заборони включення до інформаційних програм передвиборної агітації, здійснення передвиборної агітації виключно за кошти Державного бюджету України, які виділяються на підготовку і проведення виборів, або за рахунок коштів виборчих фондів кандидатів на пост Президента України, а також порушення вказаними трансляціями принципу рівності кандидатів на пост Президента України.
Скаржник просить звернутися до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення з вимогою тимчасово (до закінчення виборчого процесу) зупинити дію ліцензії Дирекції телерадіопрограм Управління справами Апарату Верховної Ради України на право користування супутниковим каналом мовлення та дію рішення щодо обов'язковості трансляції всіма кабельними мережами України програм зазначеної Дирекції.
Розглянувши скаргу, додані до неї матеріали, зокрема витяги зі стенограм засідань Верховної Ради України, пояснення суб'єкта оскарження, інші матеріали, Центральна виборча комісія приходить до висновку, що скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті
64 Закону України
"Про вибори Президента України" участь у передвиборній агітації забороняється органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам. Отже,
Закон не обмежує участі в передвиборній агітації посадових осіб органу законодавчої влади. Такий же висновок може бути зроблено і зі змісту пункту 7 частини другої статті
11 Закону України
"Про вибори Президента України", який, закріплюючи принцип неупередженості органів влади та їх посадових і службових осіб до кандидатів на пост Президента України, не поширює це положення на орган законодавчої влади.
Отже, на народних депутатів України повною мірою поширюються положення частини другої статті
58 Закону України
"Про вибори Президента України" про те, що громадяни України мають право вільно і всебічно обговорювати передвиборні програми кандидатів на пост Президента України, політичні, ділові та особисті якості кандидатів, вести агітацію за або проти кандидатів.
Крім того, відповідно до пунктів 6-8 частини першої статті
11 Закону України
"Про статус народного депутата України" народні депутати України мають право брати участь у дебатах, ставити запитання доповідачам, головуючому на засіданні; виступати з обґрунтуванням своїх пропозицій із мотивів голосування; висловлювати свою думку щодо кожного питання, яке розглядається на засіданні.
Щодо трансляції виступів народних депутатів України, які можуть містити передвиборну агітацію, то така трансляція суб'єктом оскарження не здійснюється. Дирекцією телерадіопрограм Управління справами Апарату Верховної Ради України здійснюється трансляція ходу засідань Верховної Ради України загалом, без їхнього монтажу та коментування, включення до нього попередньо записаних кандидатами на пост Президента України, народними депутатами України матеріалів.
Відповідно до частини десятої статті
64 Закону України
"Про вибори Президента України" включення до інформаційних теле-, радіопрограм передвиборних агітаційних матеріалів кандидатів на пост Президента України або політичної реклами забороняється. Політична реклама повинна бути відокремлена від інших матеріалів і означена як така.
Таким чином, Законом України
"Про вибори Президента України" передбачається обмеження лише на включення до інформаційних телерадіопрограм передвиборних агітаційних матеріалів. Тобто порушення вимог частини десятої статті
64 Закону України
"Про вибори Президента України" має місце лише у випадку, коли до інформаційних телерадіопрограм телерадіоорганізацією включаються певні матеріали передвиборної агітації. Суб'єкт оскарження не здійснює дій по включенню матеріалів передвиборної агітації до своїх трансляцій. Крім того, виступи народних депутатів України на засіданні Верховної Ради України, хоча й містять ознаки передвиборної агітації, не фіксуються попередньо та не передаються телерадіоорганізації для трансляції, а оголошуються в рамках реалізації передбачених законом повноважень народних депутатів України.
Отже, в даному випадку жодних дій суб'єкта оскарження щодо включення будь-яких агітаційних матеріалів до його програм не встановлено. Статтею
1 Закону України
"Про телебачення і радіомовлення" пряма трансляція визначається як безпосереднє розповсюдження теле- або радіопередач без попереднього запису і монтажу. Як вбачається з пояснень суб'єкта оскарження, він здійснює пряму трансляцію засідань Верховної Ради України без будь-якого монтажу та не здійснює дій щодо включення до таких трансляцій будь-яких матеріалів агітаційного характеру. Згідно зі статтею 28 цього
Закону телерадіоорганізації та їхні керівники або уповноважені ними особи не несуть відповідальності за зміст виступів посадових осіб, представників політичних партій (блоків) і громадських організацій, кандидатів на пост Президента України, кандидатів у народні депутати України, кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та на посади сільських, селищних, міських голів під час передвиборної агітації та під час підготовки і проведення референдумів, крім випадків, коли у виступах зазначених осіб, які транслюються в запису, міститься інформація, поширення якої заборонено законодавством.
................Перейти до повного тексту