- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
24 квітня 2025 року № 16
Про Порядок забезпечення розумним пристосуванням (допоміжними засобами) виборців з порушенням здоров’я (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком) у приміщенні для голосування
Згідно зі
статтею 3 Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави.
За змістом частини першої
статті 38 Основного Закону України громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
16 грудня 2009 року Україна ратифікувала Конвенцію про права осіб з інвалідністю від 13 грудня 2006 року,
статтею 29 якої, зокрема, гарантовано захист прав осіб з інвалідністю на участь у таємному голосуванні на виборах і публічних референдумах без залякування та на висунення своїх кандидатур для виборів, на фактичне зайняття посад і виконання всіх публічних функцій на всіх рівнях державної влади, сприяючи використанню допоміжних і нових технологій, де це є доречним.
За змістом частини другої
статті 19 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантується.
Частиною дев’ятою
статті 7 Кодексу встановлено, що з метою реалізації виборчих прав виборці з порушенням здоров’я (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком) (далі - виборці з порушенням здоров’я) мають право на забезпечення розумним пристосуванням відповідно до індивідуальних потреб для безперешкодної участі у виборчому процесі в порядку, визначеному Кодексом.
При цьому за приписами абзацу другого частини першої
статті 62 Кодексу, для створення належних умов для особистого голосування виборця з порушенням здоров’я (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком) такий виборець у приміщенні для голосування забезпечується розумним пристосуванням (допоміжними засобами) у порядку та випадках, визначених Комісією.
У розумінні
статті 2 Конвенції про права осіб з інвалідністю "розумне пристосування" означає внесення, коли це потрібно в конкретному випадку, необхідних і підхожих модифікацій і коректив, що не становлять непропорційного чи невиправданого тягаря, для цілей забезпечення реалізації або здійснення особами з інвалідністю нарівні з іншими всіх прав людини й основоположних свобод.
З огляду на викладене Комісія зазначає.
Створення належних умов для особистого голосування виборців з порушенням здоров’я є важливим для проведення інклюзивних виборів, на яких усі виборці мають рівні можливості для реалізації свого права голосу на виборах.
У Комісії роботу стосовно створення належних умов для особистого голосування виборців з порушенням здоров’я та підготовку відповідних пропозицій було розпочато ще у 2019 році робочою групою з питань забезпечення реалізації і захисту виборчих прав осіб з інвалідністю (утвореною розпорядженням Голови Комісії від 02 грудня 2019 року № 83) та продовжено робочою групою з напрацювання пропозицій щодо забезпечення безбар’єрності на виборах (утвореною розпорядженням Голови Комісії від 05 квітня 2024 року № 20), до складу яких увійшли стейкхолдери, фахівці та експерти інститутів громадянського суспільства, представники органів державної влади.
Указані робочі групи, серед іншого, вивчали міжнародний досвід та найкращі практики використання розумного пристосування (допоміжних засобів) у виборчому процесі; опрацьовували питання можливих способів виявлення потреб виборців у забезпеченні розумним пристосуванням (допоміжними засобами); напрацьовували можливі способи забезпечення голосування виборців у кабіні для таємного голосування без участі третіх осіб, а також примірний перелік та види розумного пристосування (допоміжних засобів), якими можуть забезпечуватись виборці з порушенням здоров’я у приміщеннях для голосування.
Обираючи види розумного пристосування (допоміжних засобів), якими виборці з порушенням здоров’я можуть забезпечуватись у приміщенні для голосування, робочі групи визначали різновиди розумного пристосування для різних порушень здоров’я, зокрема, порушення зору, слуху, моторики, комунікації тощо.
За результатами проведеної роботи, ураховуючи результати дослідження стосовно використання розумних пристосувань для забезпечення доступних виборів в Україні, а також надані рекомендації, робочою групою з напрацювання пропозицій щодо забезпечення безбар’єрності на виборах запропоновано орієнтовний перелік видів розумного пристосування (допоміжних засобів) для виборців з порушенням здоров’я, який був обговорений з відповідними фахівцями Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства соціальної політики України.
З метою дослідження питання доцільності, зручності та ефективності використання конкретних видів розумного пристосування (допоміжних засобів) у приміщенні для голосування їх зразки апробовано учасниками Національного форуму прав людей з інвалідністю, який проводився з 02 до 04 грудня 2024 року у місті Києві.
Також опрацьовувалось питання технічної можливості забезпечення виборців з порушенням здоров’я деякими видами розумного пристосування (допоміжних засобів), їх вартість, вивчались потенційні механізми фінансування такого забезпечення. Для цього підготовлено та надіслано низку листів підприємствам-виготовлювачам, громадським організаціям, до статутної діяльності яких належить питання захисту прав осіб з інвалідністю.
Крім того, питання фінансування видатків для придбання розумного пристосування (допоміжних засобів) та забезпечення ними приміщення для голосування були предметом обговорення на нараді з представниками Міністерства фінансів України, Міністерства закордонних справ України, Міністерства цифрової трансформації України.
Отримані відповіді та пропозиції в Комісії були детально опрацьовані та ретельно проаналізовані.
Зокрема, встановлено технічну неможливість виготовлення виборчого бюлетеня шрифтом Брайля. Одне з підприємств-виготовлювачів повідомило Комісію про можливість виготовлення тактильної накладки на виборчий бюлетень шрифтом Брайля на різних матеріалах та вартість їх виготовлення.
Інше підприємство-виготовлювач поінформувало Комісію про можливість виготовлення трафаретної накладки на виборчий бюлетень у вигляді "кишені" з однією відкритою стороною для вкладення виборчого бюлетеня із висіченими напівколами по краю навпроти кандидата (партії) та просіченими отворами (різної геометричної форми) для проставляння відмітки про обраного кандидата та вартість виготовлення однієї такої накладки.
Водночас, за інформацією Всеукраїнської організації інвалідів "Українське товариство сліпих" (УТОС), яка на сьогодні обліковує приблизно 28 тисяч громадян з порушенням зору, лише 14 % таких громадян "в дитинстві або в молоді роки" вивчали шрифт Брайля, однак більшість з них на сьогодні ним не користується і практики читання не має.
Комісія зауважує, що на сьогодні утворено 33341 виборчу дільницю, що діють на постійній основі, а отже, забезпечення кожної виборчої дільниці деякими видами розумного пристосування (допоміжними засобами) з урахуванням їх вартості та за відсутності відомостей про виборчу адресу виборців з порушенням здоров’я, які потребують забезпечення такими видами розумного пристосування (допоміжними засобами), не тільки створюватиме надмірний фінансовий тягар для держави, а й не відповідатиме принципам раціональності та ефективності використання бюджетних коштів. Зокрема, це стосується забезпечення виборчих дільниць трафаретними накладками на виборчий бюлетень, різними видами мобільних застосунків ("Перекладач жестової мови", "TippyTalk").
Забезпечення виборців з порушенням здоров’я у приміщенні для голосування деякими видами розумного пристосування (допоміжними засобами) відповідно до їх індивідуальних потреб, зокрема, тими, вартість яких є значною, можливе шляхом запровадження механізму такого забезпечення за заявним принципом, що сприятиме раціональному використанню бюджетних коштів та дотриманню принципів обґрунтованості, ефективності та результативності, справедливості та неупередженості. Водночас запровадження такого механізму потребуватиме відповідного регулювання на законодавчому рівні, а отже, внесення змін до законодавства України.
Визначаючи види розумного пристосування (допоміжних засобів), якими виборці з порушенням здоров’я забезпечуватимуться у приміщенні для голосування, Комісія враховує, зокрема, такі критерії:
1) функціональність та ефективність - зручність використання видів розумного пристосування (допоміжних засобів), відсутність потреби у наявності спеціальних навичок і знань для їх використання, можливість повторного використання;
2) універсальність - можливість забезпечення розумним пристосуванням (допоміжними засобами) якомога більшої кількості виборців;
3) технічна реалізовуваність - можливість забезпечення розумним пристосуванням (допоміжними засобами) з урахуванням наявних технологій та ресурсів у стислі строки;
4) вартість - врахування можливості забезпечення виборців розумним пристосуванням (допоміжними засобами) без створення надмірного тягаря для держави.
З огляду на викладене, з метою створення належних умов для особистого голосування виборців з порушенням здоров’я (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком) у приміщенні для голосування, відповідно до
Конвенції про права осіб з інвалідністю від 13 грудня 2006 року, ратифікованої Законом України від 16 грудня 2009 року
№ 1767-VI, частини дев’ятої
статті 7, частини першої
статті 62 Виборчого кодексу України,
Закону України "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні", керуючись
статтями 11 - 13, пунктами 1, 2
статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", на виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 серпня 2021 року у справі № 640/11812/21, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року та постановою Верховного Суду від 25 липня 2024 року у цій справі, Центральна виборча комісія постановляє:
1. Затвердити Порядок забезпечення розумним пристосуванням (допоміжними засобами) виборців з порушенням здоров’я (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком) у приміщенні для голосування (додається).
2. Копію цієї постанови надіслати обласним, Київській міській військовим адміністраціям для використання в роботі та доведення до відома місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, інших органів (посадових осіб), які відповідно до закону здійснюють їх повноваження, а також Міністерству закордонних справ України.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова Центральної виборчої комісії | О. ДІДЕНКО |
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 24 квітня 2025 року № 16
ПОРЯДОК
забезпечення розумним пристосуванням (допоміжними засобами) виборців з порушенням здоров’я (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком) у приміщенні для голосування
Цей Порядок визначає механізм забезпечення виборців з порушенням здоров’я (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком) (далі - виборці з порушенням здоров’я) розумним пристосуванням (допоміжними засобами) з метою створення умов для особистого голосування під час виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів у приміщенні для голосування.
Термін "розумне пристосування" у цьому Порядку використовується у значенні як необхідна модифікація і адаптація, що не становить непропорційного чи невиправданого тягаря, яка запроваджується з метою забезпечення виборцям з порушенням здоров’я права вільно обирати.
Цей Порядок не застосовується у разі голосування виборців з порушенням здоров’я за місцем їх перебування, а також на спеціальній виборчій дільниці, утвореній на судні, яке в день виборів перебуває у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції.
................Перейти до повного тексту