1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 17 жовтня 2024 року № 56
Про звернення Центральної виборчої комісії до органів адміністрування виборів країн-членів Світової асоціації виборчих органів
Уже понад 10 років триває неспровокована, невиправдана і варварська збройна агресія російської федерації проти нашої держави, яка після ескалації 24 лютого 2022 року переросла в повномасштабне вторгнення в Україну.
Триваюча військова агресія російської федерації проти України є порушенням Статуту ООН, а її вторгнення на суверенну українську територію із застосуванням сили є нічим іншим як загарбницькою війною проти незалежної держави та порушенням сталого міжнародного правопорядку.
Не зважаючи на засудження міжнародною демократичною спільнотою загарбницьких дій російської федерації, агресор продовжує демонстративно нехтувати загальновизнаними принципами і нормами міжнародного права, нарощує свої сили та засоби для продовження ведення бойових дій на території України, не припиняє щоденний терор цивільного населення, здійснює обстріл території України всіма видами озброєння, завдає бомбових та ракетних ударів по звичайним житловим забудовам, енергетичній, медичній, транспортній інфраструктурі, погрожує застосуванням ядерної зброї. Військові злочини, вчинені російськими збройними формуваннями на території України, вражають своєю жорстокістю та нелюдяністю.
Збройна агресія російської федерації проти України стала початком для всіх її подальших порушень загальновизнаних норм міжнародного права, демократичних цінностей та стандартів, серед яких протиправне проведення псевдовиборів та псевдореферендумів на тимчасово окупованій території України.
Як відомо, вільні та чесні вибори є одним із головних здобутків демократії. Справжні вибори виражають волю народу і є механізмом, що забезпечує реалізацію права кожного громадянина на участь у веденні державних справ як безпосередньо, так і за посередництвом вільно обраних представників.
У статті 21 Загальної декларації прав людини закріплено, що воля народу має бути основою влади; ця воля повинна виявлятися в періодичних і нефальсифікованих виборах, які повинні провадитись при загальному і рівному виборчому праві шляхом таємного голосування або ж через інші рівнозначні форми, що забезпечують свободу голосування.
Одним із завдань, які поставила перед собою Світова асоціація виборчих органів (далі - САВО) (The Association of World Election Bodies), є заохочення розвитку і просування демократичної культури та середовища, сприятливого для проведення вільних, чесних, прозорих виборів за широкої участі громадян (пункт 4.1 статті 4 Статуту САВО).
Як указано в преамбулі Статуту САВО, вона засновувалась з усвідомленням необхідності посилення співпраці між органами адміністрування виборів з метою забезпечення довіри до виборчого процесу у світі; зобов’язуючись заохочувати створення умов, сприятливих для проведення вільних, чесних, прозорих та інклюзивних виборів, а також розвитку демократичної культури у світі; визнаючи, що вибори відіграють важливу роль у демократичному процесі.
Сприяння ефективності та результативності проведення вільних, справедливих, прозорих виборів для зміцнення виборчої демократії у всьому світі є основною візією САВО.
У 2013 році центральна виборча комісія російської федерації (далі - цвк рф) та центральна виборча комісія республіки білорусь (далі - цвк рб) набули членства в САВО, задекларувавши свою повагу до принципів демократії та Статуту САВО.
Однак із 2014 року цвк рф як частина державної політичної системи російської федерації організовує та проводить незаконні вибори та референдуми на тимчасово окупованій території України - незалежної суверенної держави.
Так, у березні 2014 року цвк рф сприяла організації та проведенню псевдореферендуму про статус окупованих військами російської федерації Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, які є невід’ємною територією України в її міжнародно визнаних кордонах. Цвк рф здійснювала моніторинг, спостереження (направляла спостерігачів, зокрема членів цвк рф) за перебігом процесу псевдореферендуму та робила спроби легітимізувати його результати.
Натомість Генеральна Асамблея ООН прийняла резолюцію "Територіальна цілісність України" (№ 68/262 від 27 березня 2014 року), в якій закликала всі держави, міжнародні організації та спеціалізовані установи ООН не визнавати жодних змін статусу Автономної Республіки Крим та міста Севастополя на підставі референдуму і утримуватися від будь-яких дій або поведінки, які можуть бути інтерпретовані як визнання будь-якої зміни його статусу.
Хоча псевдореферендум, що відбувся у березні 2014 року, не вплинув на адміністративно-територіальний устрій України та її міжнародно визнані кордони, цвк рф всупереч нормам міжнародного права та з повним і зухвалим ігноруванням основоположних засад вільних та чесних виборів і міжнародних виборчих стандартів організувала та провела вибори до державної думи, федеральних зборів російської федерації та вибори президента російської федерації на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополь, на яку ні суверенітет російської федерації, ні повноваження цвк рф не поширюються.
Зокрема, в окупованих Автономній Республіці Крим та місті Севастополі цвк рф було організовано та проведено вибори до державної думи російської федерації 7-го скликання (вересень 2016 року), вибори президента російської федерації (березень 2018 року), всеросійське голосування за поправки до конституції російської федерації (червень - липень 2020 року), місцеві вибори до незаконних органів, створених російською окупаційною адміністрацією на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим та міста Севастополь (вересень 2020 року), вибори до державної думи російської федерації 8-го скликання (вересень 2021 року).
Крім того, 23 - 27 вересня 2022 року після повномасштабного російського вторгнення на територію України та під час активних бойових дій, окупаційною владою російської федерації на тимчасово окупованих частинах територій Донецької, Луганської, Запорізької та Херсонської областей було проведено псевдореферендуми з метою "приєднання" цих окупованих територій до російської федерації.
Центральна виборча комісія як головний орган адміністрування виборів та референдумів в Україні завжди стояла і стоїть на позиції, що організація і проведення референдумів на території суверенної незалежної України мають здійснюватися відповідно до положень Конституції та законів України і лише тими органами, які утворені та уповноважені на це законами України. Будь-які спроби організації підготовки та проведення на території суверенної незалежної України органами влади російської федерації та їх посадовими особами чи за їх сприяння псевдовиборів є нелегітимними, а їх результати не мають жодних юридичних наслідків та не визнаються міжнародною спільнотою.
На переконання Центральної виборчої комісії, жоден орган адміністрування виборів у світі не наділений повноваженнями для організації та проведення виборів та/або референдумів на території іншої незалежної суверенної держави. Однак цвк рф поза межами своєї юрисдикції, порушуючи норми міжнародного права, розуміючи протиправність своїх дій, організувала загальні та місцеві псевдовибори рф на тимчасово окупованих територіях України.
Наголошуємо, що псевдореферендуми, що відбулись у вересні 2022 року, не вплинули на адміністративно-територіальний устрій України та її міжнародно визнані кордони. Генеральна Асамблея ООН прийняла відповідну резолюцію "Територіальна цілісність України: захист принципів Статуту ООН" (ES 11/4 від 12 жовтня 2022 року), в якій засудила псевдореферендуми на окупованих територіях України, спроби російської федерації анексувати чотири області України, закликала держави, міжнародні організації та спеціальні установи ООН не визнавати будь-які зміни статусу областей України та вимагати від російської федерації негайного та безумовного скасування своїх рішень щодо статусу областей України і виведення всіх своїх військ з території України в межах її міжнародно визнаних кордонів.
Однак, вчергове ігноруючи норми міжнародного права, у червні 2023 року цвк рф призначила місцеві псевдовибори на тимчасово окупованих територіях Запорізької, Херсонської, Донецької та Луганської областей України, а в березні 2024 року оголосила про проведення виборів президента російської федерації на тимчасово окупованих територіях Запорізької, Херсонської, Донецької та Луганської областей, Автономної Республіки Крим та в місті Севастополі.

................
Перейти до повного тексту