- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 9 листопада 2022 року № 112 |
Про питання визнання обраним народним депутатом України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі наступного за черговістю кандидата в народні депутати України у виборчому списку Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ"
До Центральної виборчої комісії 04 листопада 2022 року надійшла Постанова Верховної Ради України від 03 листопада 2022 року
№ 2707-IX, якою достроково припинено повноваження народного депутата України
Рабіновича Вадима Зіновійовича, обраного на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі від Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", у зв’язку з припиненням громадянства України.
Розглянувши вказану
Постанову Верховної Ради України, Центральна виборча комісія зазначає.
Порядок заміщення народних депутатів України, обраних на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, врегульовано
Законом України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон), положення якого на сьогодні згідно з підпунктом 2 пункту 2 розділу XXXXII "Прикінцеві та перехідні положення"
Виборчого кодексу України є чинними у частині, зокрема, заміщення народних депутатів України, обраних у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені.
За змістом частини першої
статті 105 Закону в разі дострокового припинення повноважень народного депутата України, обраного в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на підставах і в порядку, передбачених
Конституцією України і законами України, у строк не пізніш як на шостий день з дня отримання відповідного рішення Центральна виборча комісія своїм рішенням визнає обраним народним депутатом України наступного за черговістю кандидата в народні депутати України у виборчому списку відповідної політичної партії.
Так, кандидатів у народні депутати України, включених до виборчого списку Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року було зареєстровано постановою Центральної виборчої комісії від 20 червня 2019 року
№ 1103. Черговість кандидатів у народні депутати України у виборчому списку Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" для отримання депутатського мандата не вичерпано.
Вирішуючи питання щодо можливості заміщення, тобто визнання обраним народним депутатом України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі наступного за черговістю кандидата в народні депутати України від Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", Центральна виборча комісія бере до уваги таке.
За змістом частини четвертої
статті 37 Конституції України, частини третьої
статті 5,
статті 21 Закону України "Про політичні партії в Україні" діяльність політичної партії може бути заборонено лише в судовому порядку.
Рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі № П/857/8/22, залишеним без змін
постановою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року в цій самій справі, заборонено діяльність ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".
Заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом політичної партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно (частина друга
статті 21 Закону України "Про політичні партії в Україні").
У зв’язку з наявністю остаточного судового
рішення , яким заборонено діяльність ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", Комісія зазначає.
Відповідно до
статті 2 Закону України "Про політичні партії в Україні" політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об’єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Указана норма кореспондується з положеннями частини другої
статті 36 Конституції України, відповідно до яких політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах.
Організація підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року відбувалася згідно з положеннями Закону, яким передбачалось обрання 225 народних депутатів України за пропорційною системою в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками кандидатів у народні депутати України від політичних партій (пункт 1 частини третьої
статті 1 Закону).
Слід зауважити, що право висування кандидатів у народні депутати України реалізується громадянами України через політичні партії або шляхом самовисування (
стаття 10 Закону).
Політичну партію, що висунула кандидата в народні депутати України, віднесено
статтею 12 Закону до суб’єктів виборчого процесу.
При цьому, враховуючи положення
статей 52,
54 Закону, право висування кандидатів у народні депутати України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі виборці могли реалізувати лише через політичні партії у порядку, передбаченому Законом.
Положеннями
статті 53 Закону визначено порядок висування кандидатів у народні депутати України політичною партією, формування та затвердження виборчого списку кандидатів у народні депутати України від політичної партії.
Умовою реєстрації Центральною виборчою комісією кандидатів у народні депутати України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі було отримання, зокрема, таких документів: заяви про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, підписаної керівником політичної партії та скріпленої печаткою політичної партії; рішення вищого керівного органу політичної партії, прийнятого відповідно до її статуту, про висування кандидатів у народні депутати України, яке повинно містити відомості про осіб, висунутих кандидатами в народні депутати України; виборчого списку кандидатів у народні депутати України від політичної партії (
стаття 54 Закону).
У контексті висування кандидатів у народні депутати України політичною партією варто звернути увагу на висновок Конституційного Суду України у Рішенні від 21 грудня 2017 року
№ 3-р/2017, в якому зазначено, що, приймаючи рішення про висування конкретної особи кандидатом у народні депутати України в складі свого виборчого списку, політична партія має діяти з усвідомленням політичної відповідальності за діяльність цієї особи як у статусі кандидата в народні депутати України, так і у статусі народного депутата України ( підпункт 2.5 пункту 2 мотивувальної частини вказаного
Рішення ).
................Перейти до повного тексту