- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 27 вересня 2022 року № 101
Про нікчемність псевдореферендумів на тимчасово окупованих територіях України
Як вбачається з останніх інформаційних повідомлень українських та міжнародних джерел, а також заяв представників окупаційних адміністрацій, з 23 до 27 вересня 2022 року на тимчасово окупованих частинах територій Донецької, Луганської, Запорізької та Херсонської областей за випробуваним сценарієм російської федерації та під її протекторатом вчиняються незаконні дії, а точніше дійство під назвою "референдуми", які не мають нічого спільного з демократичними референдумами, є незаконними з позиції
Конституції України та міжнародного права, а отже, не матимуть жодної юридичної сили. Таке дійство ще більше переконує весь цивілізований світ у загарбницьких намірах держави-окупанта, свідчить про продовження грубих порушень росією державного суверенітету і територіальної цілісності України.
За повідомленнями Служби безпеки України російські окупанти підсумували результати фейкових референдумів на окупованих територіях України ще на початку вересня. Тож нинішнє незаконне "голосування", проведене загарбниками 23 - 27 вересня, - театральна вистава, створена для картинки на російському телебаченні. Представники держави-агресора, виконуючи вказівки кремлівських керманичів, стверджують, що "референдуми" відбулися і безсумнівно заявлять, що за результатами так званого народного волевиявлення питання приєднання до російської федерації підтримано більшістю осіб, які проголосували. Водночас такі твердження не відповідають дійсності, абсолютна більшість громадян України проігнорувала це незаконне голосування, незважаючи на шалений психологічний та фізичний тиск окупантів.
Як свідчать факти, які висвітлювалися українськими засобами масової інформації, державними органами та посадовими особами, на тимчасово окупованих частинах територій Донецької, Луганської, Запорізької та Херсонської областей у зв’язку з організацією так званих референдумів з боку окупаційної адміністрації вчинялися і вчиняються незаконні дії, що становлять загрозу життю, здоров’ю, особистій недоторканності та гідності громадян України, чим порушуються вимоги
статті 47 Женевської конвенції (IV) про захист цивільного населення під час війни щодо непорушності прав населення окупованих територій.
Окупанти та їх представники всюди застосовують примус і залякування, фізичний та психологічний тиск на громадян України на тимчасово окупованих територіях (https://suspilne.media/284864-tak-abo-ni-v-dulo-avtomatu-rozpovidi-miscevih-pro-referendum-na-okupovanih-teri toriah/); забороняють виїзд з окупованих територій та примушують до участі у псевдореферендумі (https://suspilne.media/284963-na-zaporizzi-ludej-zmusuut-brati-ucast-u-psevdoreferendumi-santazem-ta-pogrozam i/); погрожують звільненнями та втратою заробітної плати за неучасть у псевдореферендумі (https://zaxid.net/mariupoltsyam_pogrozhuyut_zvilnennyam_ta_vtratoyu_zarplat_za_vidmovu_golosuvati_ na_referendumi_n1550153); примушують до участі у голосуванні українських військовополонених (https://www.ukrinform.ua/rubric-ato/3579293-rosiani-zmusuut-ukrainskih-vijskovopolonenih-golosuvati-na-referendumi-v-doneck ij-oblasti.html); організовують голосування на псевдореферендумі без пред’явлення документів, що посвідчують особу (https://www.radiosvoboda.org/a/news-psevdoreferendumy-berdiansk-dokumenty/32051233.html); визначають рівень явки без списків виборців (https://www.pravda.com.ua/news/2022/09/25/7368957/).
Позицію Комісії стосовно організації підготовки та проведення незаконних референдумів було висловлено, зокрема, у постановах від 04 квітня 2022 року
№ 67 "Про деякі питання діяльності територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, у період дії воєнного стану" та від 15 липня 2022 року
№ 82 "Про неприпустимість організації підготовки та проведення на тимчасово окупованих територіях України псевдореферендумів".
Послідовно наголошуючи на незаконності та протиправності будь-яких дій держави-агресора та її окупаційних адміністрацій, спрямованих на організацію та проведення на Українській території так званих референдумів, на додаток до своїх попередніх висновків і заяв Центральна виборча комісія вважає за необхідне заявити про засудження будь-яких спроб провести 23 - 27 вересня 2022 року на тимчасово окупованих частинах територій Донецької, Луганської, Запорізької та Херсонської областей псевдореферендуми та нікчемність їх "результатів".
Намагання росії змінити конституційно закріплений статус Донецької, Луганської, Запорізької та Херсонської областей як невід’ємних складових частин України, зокрема шляхом проведення псевдореферендумів про приєднання до російської федерації, є грубим порушенням державного суверенітету та територіальної цілісності України, встановлених Конституцією України (
статті 2,
132,
133 ), а також порушенням низки міжнародних актів, зокрема, цілей та принципів Організації Об’єднаних Націй (ООН), закріплених у її
Статуті, згідно з якими усі члени ООН повинні утримуватися в їх міжнародних відносинах від порушення територіальної цілісності чи політичної незалежності будь-якої держави шляхом застосування сили чи погрози силою або в інший спосіб, несумісний із цілями Об’єднаних Націй (стаття 2).
Питання про зміну території України можуть вирішуватися виключно на всеукраїнському референдумі, що призначається Верховною Радою України (
статті 73,
85 Основного Закону України).
Разом з тим організація і проведення референдумів на території суверенної незалежної України мають здійснюватися відповідно до положень
Конституції та законів України і лише тими органами, які утворені та уповноважені на це законами України. На сьогодні таких органів на тимчасово окупованих територіях України немає. Центральна виборча комісія жодних дій щодо організації, підготовки та проведення референдумів на тимчасово окупованих територіях не вчиняла.
Також Комісія як головний орган адміністрування виборів та референдумів в Україні завжди стояла і стоїть на позиції, що народне волевиявлення у формі референдуму має відбуватися виключно з дотриманням основоположних міжнародно визнаних засад щодо їх проведення - загального, рівного, вільного, прямого і таємного голосування, яке проводиться з дотриманням закону.
Умови проведення референдуму мають забезпечити передусім повагу до основних прав людини і громадянина, свободу формування волі виборців, свободу волевиявлення виборців, протидію будь-яким фальсифікаціям, а також безпеку громадян, що не може бути забезпечено в умовах війни та окупації. Відповідно Закони України
"Про правовий режим воєнного стану",
"Про всеукраїнський референдум",
Виборчий кодекс України забороняють проведення виборів та референдумів в умовах воєнного стану.
Недотримання вимог
Конституції України та законів України, основоположних міжнародно визнаних принципів і засад процесу референдуму свідчить про незаконність і протиправність будь-яких дій, що імітують такий процес, та нелегітимність їх результатів. Жодна нелегітимна дія не може мати своїм наслідком правомірний результат.
................Перейти до повного тексту