1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 18 лютого 2022 року № 56
Про запит на інформацію Всеукраїнської громадської організації "Громадянська мережа "ОПОРА", зареєстрований у Центральній виборчій комісії 14 лютого 2022 року за № 21-17-1080
До Центральної виборчої комісії 14 лютого 2022 року надійшов запит на інформацію Всеукраїнської громадської організації "Громадянська мережа "ОПОРА" щодо надання в електронному вигляді списків учасників зборів громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою із частково виокремленими даними, а саме: зазначенням прізвищ, власних імен та по батькові осіб, які брали участь у таких зборах, та вилученням відомостей про їх дату народження, виборчу адресу, документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, на підставі яких Центральна виборча комісія прийняла постанови про реєстрацію ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою від 06 грудня 2021 року № 482-485.
( Постанови ЦВК: №№ 482, 483, 484, 485 )
Запитувач інформації обґрунтовує свої вимоги, зокрема, тим, що відповідно до частини першої статті 14 Закону України "Про всеукраїнський референдум" (далі - Закон) підготовка та проведення всеукраїнського референдуму здійснюються публічно і відкрито, а згідно з частиною шостою цієї статті Закону представникам засобів масової інформації, офіційним спостерігачам гарантується безперешкодний доступ на всі публічні заходи, пов’язані з всеукраїнським референдумом.
Всеукраїнська громадська організація "Громадянська мережа "ОПОРА" зазначає, що запитувана нею інформація становить значний суспільний інтерес, тому має бути надана на запит неурядової організації, яка виконує функції "суспільного контролера" чи "громадського спостерігача". На переконання цієї громадської організації, інформація, що перебуває у володінні Центральної виборчої комісії як колегіального державного органу, є власністю громадськості, має відповідати принципу відкритості і публічності процесу всеукраїнського референдуму.
На обґрунтування належності запитуваної інформації до суспільно необхідної (такої, що є предметом суспільного інтересу) запитувач, зокрема, повідомляє, що без отримання відповідної інформації громадськість не має можливості проаналізувати дотримання процедури ініціювання всеукраїнського референдуму за народною ініціативою і встановити, чи застосовувався під час прийняття Центральною виборчою комісією адміністративних актів однаковий підхід. На думку Всеукраїнської громадської організації "Громадянська мережа "ОПОРА", запитувана інформація належить до інформації, що становить суспільний інтерес, оскільки потенційні порушення або зловживання, які можуть бути виявлені в документах, стосуються реалізації конституційних прав, свобод і обов’язків у сфері всеукраїнського референдуму; аналіз запитуваної інформації потенційно може виявити спроби введення громадськості в оману щодо кількості учасників зборів та дотримання ними вимог щодо ініціювання всеукраїнського референдуму; без доступу до запитуваної інформації зацікавлені громадяни та громадськість не матимуть повноцінної можливості перевірити наявність або відсутність зловживань правом ініціювати всеукраїнський референдум або порушень відповідної процедури. Крім того, у запиті йдеться, що важливим аспектом визнання суспільної значущості запитуваної інформації є створення умов для ініціювання громадянами розслідувань потенційних зловживань правом ініціювати всеукраїнський референдум, які безпосередньо впливають на конституційні права усіх громадян України. Також суспільний інтерес щодо запитуваної інформації спрямовується на формування переконання в усіх учасників ініціювання і проведення всеукраїнського референдуму, що їхні дії є публічними, прозорими і підзвітними. Постійна можливість зацікавлених громадян та неурядових організацій перевірити документи з питань ініціювання всеукраїнського референдуму є дієвим механізмом підвищення готовності майбутніх ініціаторів референдуму відповідати цим стандартам публічності, прозорості та підзвітності.
Розглянувши запит на інформацію Всеукраїнської громадської організації "Громадянська мережа "ОПОРА", Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною другою статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Правові засади здійснення народного волевиявлення через всеукраїнський референдум, його організацію та порядок проведення визначає Закон.
За змістом частини першої статті 30 Закону ініціативна група всеукраїнського референдуму за народною ініціативою (далі - ініціативна група) утворюється на зборах громадян України, в яких беруть участь не менш як триста виборців.
Перед початком зборів громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою (далі - збори) проводиться реєстрація учасників, складається їх список із зазначенням прізвища, власного імені, по батькові, дати народження, виборчої адреси, відомостей про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, кожного учасника. Кожний учасник зборів навпроти свого прізвища ставить особистий підпис, що засвідчує його участь у зборах. Персональні дані учасників є конфіденційною інформацією. Особи, які мають доступ до цієї інформації для виконання вимог Закону, несуть відповідальність за її незаконну обробку (частина шоста статті 30 Закону).
Згідно з частиною чотирнадцятою статті 30 Закону в десятиденний строк з дня проведення зборів уповноважений представник ініціативної групи передає до Центральної виборчої комісії підписані головою і секретарем зборів документи проведених зборів, а саме:
1) протокол зборів (з додатками);
2) письмові заяви кожного з членів ініціативної групи про згоду бути членом ініціативної групи;
3) рішення зборів про призначення уповноваженого представника ініціативної групи;
4) письмову заяву особи про згоду бути уповноваженим представником ініціативної групи.
Список учасників зборів і список членів ініціативної групи подаються до Центральної виборчої комісії з дотриманням вимог законодавства про захист персональних даних в електронному вигляді у формі відкритих даних шляхом їх надсилання на офіційну електронну пошту Центральної виборчої комісії у строк, визначений цією частиною.
За наслідками аналізу дотримання вимог Закону під час утворення ініціативної групи, а також аналізу документів, передбачених частиною чотирнадцятою статті 30 Закону, на предмет їх відповідності вимогам Закону, Конституції України Центральна виборча комісія приймає постанову про реєстрацію ініціативної групи або про відмову в реєстрації ініціативної групи із зазначенням мотивів такого рішення. У разі встановлення Центральною виборчою комісією ознак порушення вимог Закону під час утворення ініціативної групи, невідповідності поданих документів вимогам Закону їх аналіз на предмет відповідності Конституції України не здійснюється (частина перша статті 31 Закону).
До Центральної виборчої комісії 26 листопада 2021 року уповноваженими представниками ініціативних груп з таких питань: "Чи підтримуєте Ви пропозицію, щоб газ, який видобувається на території України постачався, громадянам України з метою використання у побутових потребах та державним і комунальним підприємствам, установам і організаціям за ціною, яка включає ціну його видобутку та надбавку до ціни видобутку не більше ніж 30 відсотків?", "Чи підтримуєте Ви легалізацію грального бізнесу?", "Чи підтримуєте Ви можливість продажу земель (земельних ділянок) сільськогосподарського призначення в Україні?", "Чи підтримуєте Ви продаж об’єктів стратегічної власності України?" для прийняття Комісією рішення стосовно реєстрації кожної з указаних ініціативних груп було подано встановлені Законом документи проведених зборів, зокрема й списки учасників зборів.
Списки учасників таких зборів надійшли до Центральної виборчої комісії також в електронному вигляді.
Крім того, з метою виправлення помилок і неточностей, виявлених у поданих документах, Комісії надавались окремі уточнені документи щодо вказаних зборів.
Проаналізувавши дотримання вимог Закону під час утворення на відповідних зборах указаних ініціативних груп, а також отримані документи (у тому числі уточнені) на предмет їх відповідності вимогам Закону та Конституції України, беручи до уваги інформацію, надану представниками Центральної виборчої комісії, які направлялися на відповідні збори з метою посвідчення факту їх проведення, Комісія постановами від 06 грудня 2021 року № 482-485 зареєструвала зазначені ініціативні групи.
Таким чином, запитувані Всеукраїнською громадською організацією "Громадянська мережа "ОПОРА" списки учасників зборів наявні у розпорядженні Комісії.
Вирішуючи питання щодо можливості надання інформації на запит Всеукраїнської громадської організації "Громадянська мережа "ОПОРА", Центральна виборча комісія керується таким.
Відповідно до частин першої, другої статті 32 Конституції України ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України. Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Частинами першою, другою статті 11 Закону України "Про інформацію", статтею 2 Закону України "Про захист персональних даних" передбачено, що інформація про фізичну особу (персональні дані) - це відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована. Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров’я, а також адреса, дата і місце народження.
За змістом частини другої статті 21 Закону України "Про інформацію" інформація про фізичну особу є конфіденційною та може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, а також в інших випадках, визначених законом.
Згідно зі статтею 7 Закону України "Про доступ до публічної інформації" конфіденційна інформація - це інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб’єктів владних повноважень, та яка може поширюватися у визначеному ними порядку за їхнім бажанням відповідно до передбачених ними умов. Розпорядники інформації, які володіють конфіденційною інформацією, можуть поширювати її лише за згодою осіб, які обмежили доступ до інформації, а за відсутності такої згоди - лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Відповідно до частини третьої статті 10 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов’язані використовувати її лише з метою та у спосіб, визначений законом.
Конституційний Суд України в Рішенні від 20 січня 2012 року № 2-рп/2012 у справі за конституційним поданням Жашківської районної ради Черкаської області щодо офіційного тлумачення положень частин першої, другої статті 32, частин другої, третьої статті 34 Конституції України зазначив, що інформація про особисте та сімейне життя особи (персональні дані про неї) - це будь-які відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована, а саме: національність, освіта, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров’я, матеріальний стан, адреса, дата і місце народження, місце проживання та перебування тощо, дані про особисті майнові та немайнові відносини цієї особи з іншими особами, зокрема членами сім’ї, а також відомості про події та явища, що відбувалися або відбуваються у побутовому, інтимному, товариському, професійному, діловому та інших сферах життя особи, за винятком даних стосовно виконання повноважень особою, яка займає посаду, пов’язану зі здійсненням функцій держави або органів місцевого самоврядування. Така інформація про фізичну особу та членів її сім’ї є конфіденційною і може бути поширена тільки за їх згодою, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

................
Перейти до повного тексту