1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 9 липня 2021 року № 259
Про Порядок розгляду скарг комісіями з всеукраїнського референдуму
Відповідно до частини п’ятої статті 123, частини сьомої статті 131 Закону України "Про всеукраїнський референдум", керуючись статтями 11 - 13, пунктами 1, 4, 13 статті 17, пунктами 4, 13 статті 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія
постановляє:
1. Затвердити Порядок розгляду скарг комісіями з всеукраїнського референдуму (додається).
2. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії

О.ДІДЕНКО
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 9 липня 2021 року № 259
ПОРЯДОК
розгляду скарг комісіями з всеукраїнського референдуму
1. Загальні положення
1.1. Цей Порядок регулює питання розгляду комісіями з всеукраїнського референдуму скарг на рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються процесу всеукраїнського референдуму, його ініціювання.
1.2. Під час розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються процесу всеукраїнського референдуму, його ініціювання, та прийняття за наслідками такого розгляду відповідних рішень комісії з всеукраїнського референдуму керуються положеннями Конституції України, Закону України "Про всеукраїнський референдум" (далі - Закон), Закону України "Про Центральну виборчу комісію", інших законів України, цим Порядком та іншими актами Центральної виборчої комісії, прийнятими на виконання законів України.
1.3. Під скаргою слід розуміти звернення, в якому міститься інформація щодо порушення законодавства України про всеукраїнський референдум та вимога забезпечити реалізацію і захист прав на участь у всеукраїнському референдумі, законних інтересів суб’єктів референдумного процесу, поновити порушені права на участь у всеукраїнському референдумі.
2. Суб’єкти звернення зі скаргою до комісії з всеукраїнського референдуму
2.1. Відповідно до частини першої статті 125 Закону суб’єктом звернення до комісії з всеукраїнського референдуму зі скаргою щодо процесу всеукраїнського референдуму може бути:
1) виборець, права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у процесі всеукраїнського референдуму порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта оскарження;
2) ініціативна група всеукраїнського референдуму за народною ініціативою (далі - ініціативна група);
3) політична партія, зареєстрована в Центральній виборчій комісії як прихильник або опонент питання всеукраїнського референдуму;
4) громадська організація, зареєстрована в Центральній виборчій комісії як прихильник або опонент питання всеукраїнського референдуму;
5) офіційний спостерігач від ініціативної групи, політичної партії, громадської організації, зареєстрованої як прихильник або опонент питання всеукраїнського референдуму, а також від громадської організації, що отримала дозвіл мати офіційних спостерігачів на всеукраїнському референдумі, зареєстрований відповідно до вимог Закону (далі - офіційний спостерігач).
При цьому офіційний спостерігач у територіальному окрузі з всеукраїнського референдуму може звернутися зі скаргою лише до окружної чи дільничної комісії з всеукраїнського референдуму в межах відповідного територіального округу з всеукраїнського референдуму; офіційний спостерігач у закордонному окрузі з всеукраїнського референдуму - до Центральної виборчої комісії як окружної комісії з всеукраїнського референдуму закордонного округу з всеукраїнського референдуму, а також дільничної комісії з всеукраїнського референдуму закордонної дільниці; офіційний спостерігач у загальнодержавному окрузі з всеукраїнського референдуму - до будь-якої комісії з всеукраїнського референдуму.
2.2. Виборець може оскаржити до комісії з всеукраїнського референдуму рішення, дії чи бездіяльність суб’єктів оскарження, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують особисто його права або охоронювані законом інтереси щодо участі у процесі всеукраїнського референдуму, у тому числі на участь у роботі комісії з всеукраїнського референдуму, здійснення спостереження, присутність на засіданні комісії з всеукраїнського референдуму у визначених Законом випадках, під час проведення голосування відповідно до Закону, незабезпечення передбачених законодавством умов для доступу виборців з інвалідністю до процесу всеукраїнського референдуму.
3. Представництво суб’єктів звернення зі скаргою до комісії з всеукраїнського референдуму
3.1. Суб’єктами підписання скарги від імені ініціативної групи з урахуванням положень частин першої, третьої, четвертої статті 76, частин першої, другої статті 78 Закону можуть бути:
1) уповноважений представник ініціативної групи - під час подання скарги до будь-якої комісії з всеукраїнського референдуму;
2) уповноважена особа ініціативної групи у загальнодержавному окрузі з всеукраїнського референдуму - під час подання скарги до будь-якої окружної чи дільничної комісії з всеукраїнського референдуму, а також до Центральної виборчої комісії як окружної комісії з всеукраїнського референдуму закордонного округу з всеукраїнського референдуму;
3) уповноважена особа ініціативної групи у територіальному окрузі з всеукраїнського референдуму - під час подання скарги до окружної чи дільничної комісії з всеукраїнського референдуму в межах відповідного територіального округу з всеукраїнського референдуму;
4) представник ініціативної групи у Центральній виборчій комісії - у разі подання скарги до Центральної виборчої комісії.
3.2. Суб’єктами підписання скарги від імені політичної партії, громадської організації, що зареєстровані як прихильник чи опонент питання всеукраїнського референдуму, з урахуванням положень частин першої, третьої статті 76, частин першої, другої статті 78 Закону можуть бути:
1) керівник політичної партії, громадської організації - під час подання скарги до будь-якої комісії з всеукраїнського референдуму;
2) уповноважена особа політичної партії, громадської організації у загальнодержавному окрузі з всеукраїнського референдуму - під час подання скарги до будь-якої окружної чи дільничної комісії з всеукраїнського референдуму, а також до Центральної виборчої комісії як окружної комісії з всеукраїнського референдуму закордонного округу з всеукраїнського референдуму;
3) уповноважена особа політичної партії, громадської організації у територіальному окрузі з всеукраїнського референдуму - під час подання скарги до окружної чи дільничної комісії з всеукраїнського референдуму в межах відповідного територіального округу з всеукраїнського референдуму;
4) представник політичної партії, громадської організації у Центральній виборчій комісії - у разі подання скарги до Центральної виборчої комісії.
3.3. Суб’єкти, зазначені у пунктах 3.1, 3.2 цього Порядку, діють як представники ініціативної групи, політичної партії, громадської організації без додаткового уповноваження.
3.4. Документом, що підтверджує повноваження особи, вказаної у підпункті 1 пункту 3.1 цього Порядку, є рішення зборів громадян України про призначення уповноваженого представника ініціативної групи.
Документом, що підтверджує повноваження осіб, указаних у підпунктах 2 - 4 пункту 3.1, підпунктах 2 - 4 пункту 3.2 цього Порядку, є відповідне посвідчення, видане Центральною виборчою комісією.
4. Суб’єкти розгляду скарг. Предмет і суб’єкт оскарження до комісії з всеукраїнського референдуму
4.1. Суб’єкти звернення зі скаргою, зазначені в пункті 2.1 цього Порядку, можуть з урахуванням вимог Закону та цього Порядку оскаржити:
1) до Центральної виборчої комісії:
- рішення, дії чи бездіяльність окружної комісії з всеукраїнського референдуму;
- дії чи бездіяльність членів окружної комісії з всеукраїнського референдуму;
2) до окружної комісії з всеукраїнського референдуму, що утворила відповідну дільничну комісію:
- рішення, дії чи бездіяльність дільничної комісії з всеукраїнського референдуму;
- дії чи бездіяльність членів дільничної комісії з всеукраїнського референдуму;
3) до дільничної комісії з всеукраїнського референдуму:
- дії чи бездіяльність члена відповідної дільничної комісії з всеукраїнського референдуму під час проведення голосування.
4.2. Рішення, дії чи бездіяльність комісій з всеукраїнського референдуму, їх членів, указані у пункті 4.1 цього Порядку, також можуть оскаржуватися до суду в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви.
4.3. Виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви оскаржуються:
1) рішення, дії, бездіяльність Центральної виборчої комісії;
2) дії чи бездіяльність члена Центральної виборчої комісії;
3) рішення, дії, бездіяльність регіонального та територіального представництв Центральної виборчої комісії (у разі їх утворення);
4) рішення чи дії ініціативної групи, члена ініціативної групи;
5) рішення чи дії політичної партії, громадської організації, зареєстрованих як прихильник чи опонент питання всеукраїнського референдуму;
6) дії чи бездіяльність уповноважених осіб суб’єктів процесу всеукраїнського референдуму (ініціативної групи, політичної партії, громадської організації, зареєстрованих як прихильник чи опонент питання всеукраїнського референдуму);
7) дії чи бездіяльність офіційного спостерігача;
8) рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, їх посадових та службових осіб;
9) рішення, дії чи бездіяльність засобів масової інформації, інформаційних агентств, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників.
4.4. Якщо судом відкрито провадження за адміністративним позовом або ухвалено судове рішення з того самого питання та з тих самих підстав, що подано скаргу до комісії з всеукраїнського референдуму, комісія з всеукраїнського референдуму не пізніше наступного дня після отримання відомостей про відкриття провадження/ухвалення судового рішення повертає таку скаргу суб’єкту звернення без розгляду листом за підписом особи, вказаної у пункті 7.12 цього Порядку (частині другій статті 129 Закону), із зазначенням підстав її повернення.
5. Строки подання скарги до комісії з всеукраїнського референдуму
5.1. Загальний строк оскарження встановлено частиною першою статті 127 Закону, згідно з якою скарга до комісії з всеукраїнського референдуму може бути подана суб’єктом звернення протягом трьох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження.
5.2. Законом установлено такі спеціальні строки оскарження:
1) скарга щодо порушення, вчиненого до дня голосування, може бути подана протягом трьох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, але не пізніше 22 години дня, що передує дню голосування (частина друга статті 127 Закону);
2) скарга щодо порушення, вчиненого в день голосування до закінчення голосування, може бути подана до відповідної дільничної комісії з всеукраїнського референдуму не пізніше закінчення голосування (частина третя статті 127 Закону);
3) скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної комісії з всеукраїнського референдуму, члена (членів) дільничної комісії, вчинених у день голосування, а також під час підрахунку голосів виборців на дільниці з всеукраїнського референдуму та/або під час транспортування документів, може бути подана до окружної комісії з всеукраїнського референдуму не пізніше дня, наступного за днем прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною комісією з всеукраїнського референдуму документів дільничної комісії з всеукраїнського референдуму відповідно до Закону (частина третя статті 127 Закону).
5.3. Під час розгляду комісією з всеукраїнського референдуму питання щодо дотримання суб’єктом звернення зі скаргою строків оскарження комісія з всеукраїнського референдуму повинна також враховувати такі положення Закону:
1) першим днем строку, що відповідно до Закону має початися у зв’язку з настанням певної події, є день, наступний за днем настання зазначеної події; останнім днем строку, що відповідно до Закону має закінчитися у зв’язку з настанням певної події, є день, що передує дню зазначеної події (частини друга, третя статті 25);
2) обчислення строку оскарження починається з дня, наступного за днем прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, що оскаржуються (частина п’ята статті 127);
3) днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути вчинена, але не вчинена дія, передбачена законом (частина четверта статті 127);
4) строк подання скарги подовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше дня, наступного за днем її повернення суб’єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 129 Закону (частина сьома статті 127);
5) зміна або уточнення вимог суб’єкта звернення із скаргою під час розгляду скарги комісією з всеукраїнського референдуму, зумовлені виявленням обставин, раніше не відомих суб’єкту звернення із скаргою, не вважається новою скаргою і не підлягає встановленим обмеженням строків (частина восьма статті 127).
Суб’єкт звернення зі скаргою повинен довести, що обставини, які зумовили зміну або уточнення його вимог, не були відомі йому на момент звернення зі скаргою.
Суб’єкт звернення зі скаргою має право в межах строку подання скарги до комісії з всеукраїнського референдуму змінити її вимоги (змінити предмет оскарження без зміни підстав, збільшити або зменшити розмір вимог) шляхом подання письмової заяви.
Уточнення вимог суб’єкта звернення зі скаргою (поправки, доповнення, внесені з метою надання більшої точності вимогам скарги без зміни їх по суті) здійснюється шляхом подання заяви у письмовій формі (на паперових носіях або в електронній формі, засвідченій кваліфікованим електронним підписом) не пізніш як за дві години до початку засідання комісії з всеукраїнського референдуму, на якому така скарга розглядатиметься.
Заяви про зміну або уточнення вимог скарги, подані після закінчення вказаних строків, а також стосовно яких скаржник не довів, що обставини, які зумовили зміну або уточнення його вимог, не були відомі йому на момент звернення зі скаргою, відхиляються, про що зазначається у рішенні комісії з всеукраїнського референдуму;
6) днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги комісією з всеукраїнського референдуму (частина шоста статті 127).
6. Приймання та реєстрація скарг
Скарги, що подаються до окружних і дільничних комісій з всеукраїнського референдуму, приймаються та реєструються відповідно до Закону і Порядку організації роботи та ведення діловодства комісій з всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 9 липня 2021 року № 256.
7. Вимоги до змісту і форми скарги. Наслідки подання неналежно оформленої скарги
7.1. Невідкладно після надходження скарги комісія з всеукраїнського референдуму перевіряє дотримання суб’єктом звернення зі скаргою вимог Закону (стаття 128) та цього Порядку щодо форми та змісту скарги.
7.2. Згідно з частиною першою статті 128 Закону скарга до комісії з всеукраїнського референдуму подається у письмовій формі (на паперових носіях або в електронній формі, засвідченій кваліфікованим електронним підписом). Скарга повинна містити:
1) назву комісії з всеукраїнського референдуму, до якої вона подається;
2) прізвище, власне ім’я, по батькові (найменування) суб’єкта звернення із скаргою, його місце проживання чи офіційну контактну адресу (юридичну або поштову адресу), а також номер засобу зв’язку, адресу електронної пошти, якщо такі є;
3) прізвище, власне ім’я, по батькові (найменування) суб’єкта оскарження, його місце проживання чи офіційну контактну адресу (юридичну або поштову адресу), а також номер засобу зв’язку, адресу електронної пошти, якщо такі відомі суб’єкту звернення;
4) суть порушеного питання;
5) виклад обставин і зазначення доказів, якими суб’єкт звернення із скаргою обґрунтовує свої вимоги;
6) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від суб’єкта розгляду скарги;
7) перелік документів і матеріалів, що додаються;
8) підпис суб’єкта звернення із скаргою чи особи, яка його представляє відповідно до статті 126 Закону та розділу 3 цього Порядку, із зазначенням дати підписання.
7.3. Скарга може містити перелік заінтересованих осіб, яких суб’єкт звернення із скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду скарги.
7.4. Виборець, оскаржуючи рішення, дію чи бездіяльність суб’єкта оскарження, повинен зазначити у своїй скарзі, яким чином таке рішення, дія чи бездіяльність порушує його особисті права щодо участі у процесі всеукраїнського референдуму.
7.5. Суб’єкт звернення може у скарзі заявляти вимоги про:
1) визнання рішення (окремих його положень) суб’єкта оскарження таким, що не відповідає вимогам законодавства про всеукраїнський референдум (є протиправним), порушує права на участь у процесі всеукраїнського референдуму, права та законні інтереси суб’єкта процесу всеукраїнського референдуму та його скасування;
2) визнання дій суб’єкта оскарження такими, що не відповідають вимогам законодавства про всеукраїнський референдум (є протиправними), порушують права на участь у процесі всеукраїнського референдуму, права та законні інтереси суб’єкта процесу всеукраїнського референдуму і зобов’язання утриматися від вчинення певних дій;
3) визнання бездіяльності суб’єкта оскарження такою, що не відповідає вимогам законодавства про всеукраїнський референдум (є протиправною), порушує права громадян на участь у процесі всеукраїнського референдуму, права та законні інтереси суб’єкта процесу всеукраїнського референдуму і зобов’язання вчинити певні дії, передбачені законодавством, яке регулює організацію та порядок проведення всеукраїнського референдуму;
4) поновлення в інший спосіб, що не суперечить Закону, порушених прав на участь у процесі всеукраїнського референдуму, прав та законних інтересів суб’єкта процесу всеукраїнського референдуму.
В одній скарзі може бути об’єднано декілька вимог, пов’язаних між собою підставою виникнення або поданими доказами, основні та похідні вимоги скарги. Похідною вимогою скарги є вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої вимоги скарги (основної вимоги).
7.6. У скарзі, що подається від імені ініціативної групи, політичної партії, громадської організації, зареєстрованих як прихильник чи опонент питання всеукраїнського референдуму, передбачені пунктом 2 частини першої статті 128 Закону (підпунктом 2 пункту 7.2 цього Порядку) відомості зазначаються стосовно суб’єкта звернення зі скаргою, тобто щодо ініціативної групи, політичної партії, громадської організації відповідно.
7.7. У разі подання скарги від імені політичної партії, громадської організації, зареєстрованих як прихильник чи опонент питання всеукраїнського референдуму, керівником політичної партії, громадської організації, його підпис засвідчується печаткою політичної партії, громадської організації.
У разі подання скарги до комісії з всеукраїнського референдуму особисто уповноваженим представником ініціативної групи він пред’являє копію рішення зборів громадян України про призначення уповноваженого представника ініціативної групи, а представником, указаним у підпунктах 2 - 4 пункту 3.1, підпунктах 2 - 4 пункту 3.2 цього Порядку, - посвідчення, видане Центральною виборчою комісією у порядку, встановленому Законом. В інших випадках до скарги додається засвідчена в установленому порядку копія відповідного документа.
7.8. Якщо скарга подається до комісії з всеукраїнського референдуму офіційним спостерігачем особисто, він пред’являє посвідчення, видане комісією з всеукраїнського референдуму в порядку, встановленому Законом. В інших випадках до скарги додається засвідчена в установленому порядку копія відповідного посвідчення.
7.9. Згідно з частиною четвертою статті 128 Закону до скарги додаються її копії, докази, зазначені у скарзі, та копії усіх документів, що приєднуються до неї, у кількості, що дорівнює кількості суб’єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі.

................
Перейти до повного тексту