- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 29 червня 2021 року № 234 |
Про пропозиції щодо невідкладного законодавчого врегулювання деяких питань реалізації народної ініціативи проведення всеукраїнського референдуму
Згідно з частиною першою статті
1, частиною першою статті
2, частиною другою статті
3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі
Конституції та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму, в порядку та у межах, встановлених законами України.
Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених
Конституцією та законами України принципів і засад процесу всеукраїнського референдуму, реалізацію права на участь у всеукраїнському референдумі, однакове застосування законодавства України про всеукраїнський референдум на всій території України.
З 11 квітня 2021 року набрав чинності
Закон України "Про всеукраїнський референдум", який визначає правові засади здійснення народного волевиявлення через всеукраїнський референдум, його організацію та порядок проведення.
За результатами проведеного аналізу положень названого Закону з позиції передусім їх практичного застосування, а також з метою забезпечення виконання своїх повноважень Комісія зазначає.
За положеннями
Закону України "Про всеукраїнський референдум" (далі - Закон):
народна ініціатива щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою здійснюється шляхом збирання членами ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою (далі - ініціативна група) підписів не менш як 3 мільйонів громадян України, які мають право голосу, за умови, що підписи щодо призначення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою зібрано не менш як у двох третинах областей і не менш як по 100 тисяч підписів у кожній області (частини перша, друга статті
29, частина перша статті
32);
виборець, який підтримує ініціативу проведення всеукраїнського референдуму, власноручно на підписному листі українською мовою зазначає такі дані щодо себе: прізвище, власне ім’я (усі власні імена), по батькові (за наявності), дату народження (число, місяць, рік), громадянство, виборчу адресу, назву, номер і серію документа, що посвідчує особу і підтверджує громадянство України, а також ставить свій підпис і дату підписання (частини друга, сьома статті
32);
після закінчення збору підписів виборців на підтримку ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та складення ініціативною групою протоколу про підсумки збору підписів на підтримку ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою відповідні підписні листи та протокол у встановлений частиною третьою статті
34 Закону строк передаються уповноваженим представником ініціативної групи до Центральної виборчої комісії (частина третя статті
34).
Порядок підрахунку та перевірки Центральною виборчою комісією підписів виборців під відповідною ініціативою визначено статтею
35 Закону. Так, Центральна виборча комісія після надходження документів, визначених частиною третьою статті
34 Закону, протягом чотирнадцяти днів з дня закінчення встановленого Законом строку для збирання підписів перевіряє дотримання вимог щодо порядку збору підписів, установлених статтею
32 Закону.
Зокрема, за
Законом Комісією перевіряється:
достовірність відомостей про виборців, які поставили свої підписи на підписних листах, та осіб, які збирали підписи;
належність виборчої адреси виборця до відповідної території, зокрема району, в якому збиралися підписи;
наявність декількох підписів одного виборця на підписних листах;
наявність права голосу відповідно до статті
70 Конституції України в особи, яка поставила підпис у підписному листі.
Законом передбачено, що Комісія здійснює перевірку і підрахунок підписів на підтримку ініціативи проведення всеукраїнського референдуму з використанням автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи (частина перша статті
35), що є виправданим засобом, зважаючи на об’єкт перевірки - не менш як 3 мільйони підписів громадян України, які мають право голосу, при цьому підписи мають бути зібрані не менш як у двох третинах областей і не менш як по 100 тисяч підписів у кожній області.
Очевидним є те, що перевірка такої кількості підписів має відбуватися в автоматизованому режимі, що пов’язано передусім з визначеним
Законом коротким строком її здійснення - 14 днів.
Водночас стаття
23 Закону, якою запроваджується використання для організації та проведення всеукраїнського референдуму автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи як компонента автоматизованої інформаційної системи, що застосовується під час проведення виборів та референдумів (далі - автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система), набирає чинності з дня, наступного за днем прийняття Центральною виборчою комісією рішення про введення в експлуатацію такої системи.
При цьому розділом XIII "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону Комісії доручається забезпечити створення автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи та введення її в експлуатацію не пізніше 9 місяців після набрання чинності законом про державний бюджет, що передбачатиме кошти на створення такої системи (підпункт 2 пункту 4).
Отже, введення в експлуатацію зазначеної системи фактично відтерміновується в часі щонайменше до виділення відповідних коштів з державного бюджету, разом з тим положення частини першої статті
35 Закону, які покладають на Комісію обов’язок перевірки і підрахунку підписів на підписних листах, вже набрали чинності.
Не сприяє виконанню покладеної на Комісію функції (щодо підрахунку та перевірки підписів виборців на підтримку ініціативи проведення всеукраїнського референдуму) і той факт, що Законом не передбачено обов’язку ініціативної групи подавати до Центральної виборчої комісії підписні листи в електронній формі.
Так, частиною десятою статті
32 Закону визначено, що член ініціативної групи, який здійснював збір підписів, викладає дані виборців, зібрані на підписних листах на підтримку всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в електронному вигляді, організованому у форматі, що дозволяє його автоматизоване оброблення електронними засобами (машинозчитування) (далі - підписні електронні дані), за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією. Достовірність викладених в електронному вигляді даних підтверджується членом ініціативної групи, який здійснював збір підписів, шляхом накладення власного кваліфікованого електронного підпису.
Разом з тим законодавчими нормами на члена ініціативної групи чи власне саму ініціативну групу не покладено обов’язку щодо передачі підписних електронних даних Центральній виборчій комісії.
При цьому відтермінування набрання чинності вказаною нормою Закону в частині зобов’язання ініціативної групи передати до Центральної виборчої комісії підписні електронні дані (підпункт 2 пункту 1 розділу XIII "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону) не має жодного нормативного навантаження, оскільки відповідного обов’язку ініціативної групи ні частина десята статті
32, ні інші статті
Закону не містять.
Крім того, частиною другою статті
35 Закону на Центральну виборчу комісію покладено обов’язок не пізніш як на третій день з дня надходження документів, визначених частиною третьою статті
34 Закону (пронумерованих та зброшурованих у вигляді папок підписних листів, протоколу про підсумки збору підписів), надати можливість із використанням засобів Державного реєстру виборців кожному виборцю у визначеному Комісією порядку отримати щодо себе інформацію, чи було використано його персональні дані для підтримки ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.
Водночас за відсутності поданих до Комісії ініціативними групами підписних електронних даних виконання Комісією зазначеного обов’язку з використанням засобів Державного реєстру виборців також унеможливлюється, оскільки Державний реєстр виборців як автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, якою він є відповідно до статті
1 Закону України
"Про Державний реєстр виборців", працює лише з електронними даними.
Крім того, слід ураховувати, що згідно з частиною першою статті
121 Закону Центральна виборча комісія після офіційного оголошення результатів всеукраїнського референдуму або припинення процесу всеукраїнського референдуму передає документацію з всеукраїнського референдуму до відповідної центральної архівної установи.
................Перейти до повного тексту