1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 7 квітня 2021 року № 150
Про окремі питання діяльності Марківської селищної територіальної виборчої комісії Старобільського району Луганської області
Постановою Центральної виборчої комісії від 3 березня 2021 року № 100 "Про скаргу кандидата в депутати Марківської селищної ради Старобільського району Луганської області Котілевської В.В., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15 лютого 2021 року за № 21-36/1-2676" визнано протиправними та скасовано постанови Марківської селищної територіальної виборчої комісії Старобільського району Луганської області (далі - Марківська селищна територіальна виборча комісія) від 11 лютого 2021 року № 2 "Про дострокове припинення повноважень депутата Марківської селищної ради" та № 3 "Про дострокове припинення повноважень депутата Марківської селищної ради", а також зобов’язано вказану виборчу комісію розглянути відповідно до вимог Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) питання щодо визнання обраними депутатами Марківської селищної ради Старобільського району Луганської області (далі - Марківська селищна рада) в порядку заміщення наступних за черговістю кандидатів у депутати цієї ради у відповідному територіальному виборчому списку Луганської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" у зв’язку з достроковим припиненням повноважень депутатів Марківської селищної ради Бондаря М.П. та Сергієнка В.М. від цієї організації політичної партії та невідкладно поінформувати про прийняті рішення Центральну виборчу комісію.
Постановою Марківської селищної територіальної виборчої комісії від 12 березня 2021 року № 6 Котілевську Вікторію Василівну та Петросяна Гамлета Єрвандовича визнано обраними депутатами Марківської селищної ради у територіальному виборчому окрузі № 4 від Луганської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ".
За повідомленням заступника голови Марківської селищної територіальної виборчої комісії Конюхова М.О., 19 березня 2021 року він прийняв заяви Котілевської В.В. та Петросяна Г.Є. про реєстрацію їх депутатами Марківської селищної ради, про що складено відповідні протоколи.
Разом з тим до Комісії 29 березня 2021 року надійшов лист за підписом заступника голови Марківської селищної територіальної виборчої комісії Конюхова М.О. про те, що засідання зазначеної виборчої комісії, призначене на 26 березня 2021 року, не відбулося у зв’язку з відсутністю кворуму, про що складено відповідний акт.
Крім того, до Центральної виборчої комісії 29 березня 2021 року надійшли скановані копії скарг Петросяна Г.Є. та Котілевської В.В. на бездіяльність Марківської селищної територіальної виборчої комісії щодо нереєстрації їх депутатами Марківської селищної ради, у зв’язку з чим суб’єктам звернення зі скаргами було повідомлено про вимоги частини дев’ятої статті 67 Кодексу щодо опрацювання виборчою комісією скарги після її надходження у письмовій формі на паперових носіях або засвідченої кваліфікованим електронним підписом.
Водночас керуючись пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон), член Центральної виборчої комісії звернувся до Марківської селищної територіальної виборчої комісії з вимогою надати пояснення по суті порушених у скаргах питань та належним чином засвідчені копії документів, що підтвердять викладені в поясненні обставини.
До Центральної виборчої комісії 30 березня, 1, 2 та 6 квітня 2021 року надійшли пояснення за підписом заступника голови Марківської селищної територіальної виборчої комісії Конюхова М.О., з яких вбачається, що 19 березня 2021 року Котілевською В.В. та Петросяном Г.Є. до вказаної виборчої комісії подано документи щодо реєстрації їх депутатами Марківської селищної ради. Водночас станом на 30 березня 2021 року зазначених заяв та поданих до них документів Марківською селищною територіальною виборчою комісією не розглянуто, засідання цієї виборчої комісії не проводилися і рішення не приймались у зв’язку з відсутністю кворуму.
Як ідеться в поясненнях, постановою Старобільської районної територіальної виборчої комісії Луганської області від 22 березня 2021 року № 98 змінено склад Марківської селищної територіальної виборчої комісії. Зокрема, повноваження голови, секретаря та дев’яти членів Марківської селищної територіальної виборчої комісії було достроково припинено у зв’язку з внесенням подань про їх заміну суб’єктами, за поданнями яких кандидатури таких членів було включено до складу виборчої комісії.
Засідання Марківської селищної територіальної виборчої комісії було заплановано на 26 березня 2021 року, про що її членів було поінформовано листами-запрошеннями через Укрпошту, за допомогою смс-повідомлень, телефонних дзвінків. Разом з тим нові члени вказаної виборчої комісії, включені до її складу 22 березня 2021 року, на телефонні дзвінки не відповідали, зв’язку з ними немає.
При цьому за повідомленням заступника голови Марківської селищної територіальної виборчої комісії Конюхова М.О., на його звернення до старост сіл, що входять до складу Марківської селищної територіальної громади та були вказані як місце проживання новопризначених 22 березня 2021 року членів цієї виборчої комісії, "щодо встановлення факту проживання даних осіб за вказаними адресами, було отримано довідки про відсутність даних адрес та не підтверджено факт проживання даних осіб за цими адресами".
Отже, на засідання Марківської селищної територіальної виборчої комісії 26 березня 2021 року прибули лише шість її членів, засідання не відбулося у зв’язку з відсутністю кворуму, про що складено відповідний акт за підписом присутніх членів комісії.
У зв’язку з цим заступник голови Марківської селищної територіальної виборчої комісії Конюхов М.О. у листах від 1 та 6 квітня 2021 року звернувся до Центральної виборчої комісії з проханням зареєструвати Котілевську В.В. та Петросяна Г.Є. депутатами Марківської селищної ради, надавши при цьому заяви указаних осіб про реєстрацію їх депутатами.
Розглянувши наявні документи, Комісія зазначає.
За змістом частини другої статті 1, пунктів 3, 4 статті 17, пунктів 1, 2 статті 21 Закону на Комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, які належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
У разі необхідності з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою статті 16 Закону рішення.
На виконання визначених такими нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, зважаючи на наявні в неї матеріали, вважає за необхідне розглянути питання діяльності Марківської селищної територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Згідно з частиною першою статті 32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).
Зокрема, до повноважень територіальних виборчих комісій згідно зі статтею 283 Кодексу належить реєстрація обраних депутатів місцевих рад.
За змістом частин першої, третьої статті 283 Кодексу особа, обрана депутатом селищної ради, для її реєстрації зобов’язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом 20 днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, а в разі наявності в неї іншого представницького мандата - копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної місцевої ради. У п’ятиденний строк з дня отримання зазначених документів територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата.
У такому ж порядку здійснюється реєстрація особи, визнаної обраною депутатом селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) як наступної за черговістю у виборчому списку відповідної організації партії після депутата, повноваження якого достроково припинені (частина друга статті 284 Кодексу).
Так, постановою Марківської селищної територіальної виборчої комісії від 12 березня 2021 року № 6 Котілевську В.В. та Петросяна Г.Є. визнано обраними депутатами Марківської селищної ради від Луганської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" у порядку заміщення депутатів цієї ради, повноваження яких були достроково припинені.
Відповідні заяви про реєстрацію депутатами Марківської селищної ради разом з необхідними документами Котілевською В.В. та Петросяном Г.Є. подано до Марківської селищної територіальної виборчої комісії 19 березня 2021 року, що підтверджується поясненнями заступника голови вказаної виборчої комісії, наданими ним заявами зазначених осіб з доданими до них документами, складеними протоколами про отримання таких заяв.
Отже, згідно з вимогами частини третьої статті 283 Кодексу Марківська селищна територіальна виборча комісія повинна була не пізніше 24 березня 2021 року розглянути питання про реєстрацію вказаних вище осіб депутатами Марківської селищної ради та прийняти відповідне рішення.
Водночас у строк, визначений Кодексом, рішення про реєстрацію депутатами Марківської селищної ради Котілевської В.В. та Петросяна Г.Є. Марківською селищною територіальною виборчою комісією не прийнято.
Як вбачається з пояснень заступника голови Марківської селищної територіальної виборчої комісії та наданих ним копій актів від 26 березня, 5 квітня 2021 року, зазначена комісія, починаючи з 22 березня 2021 року (після заміни 11 її членів), не може зібратися на засідання у повноважному для прийняття рішення складі.
Також на адресу Центральної виборчої комісії 5 квітня 2021 року надійшли заяви Котілевської В.В. та Петросяна Г.Є., у яких заявники просять Комісію вжити заходів у зв’язку з невиконанням Марківською селищною територіальною виборчою комісією своїх повноважень та неприйняттям рішення про реєстрацію заявників депутатами Марківської селищної ради.
Таким чином, має місце бездіяльність Марківської селищної територіальної виборчої комісії щодо неприйняття рішення, передбаченого частиною третьою статті 283 Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 19 Кодексу дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантуються.
Забезпечення реалізації виборчих прав громадян України, додержання передбачених Кодексом та законами України принципів і засад виборчого процесу належать до основних повноважень виборчих комісій, у тому числі територіальних виборчих комісій (частина перша статті 32, частини перша, четверта статті 33 Кодексу).

................
Перейти до повного тексту