1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 22 грудня 2020 року № 576
Про окремі питання діяльності Ірпінської міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області
До Центральної виборчої комісії 2 грудня 2020 року надійшла заява за підписом голови та окремих членів Ірпінської міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області (далі - Ірпінська міська територіальна виборча комісія) від 1 грудня 2020 року № 590 про скасування рішень указаної виборчої комісії від 24 листопада 2020 року № 252, № 253 та від 30 листопада 2020 року № 254, а також щодо дострокового припинення повноважень деяких членів зазначеної виборчої комісії у зв’язку із грубим порушенням законодавства України.
Крім того, 15 грудня 2020 року до Комісії надійшов лист за підписом Ірпінського міського голови Бучанського району Київської області (далі - Ірпінський міський голова) від 14 грудня 2020 року за № 01-18/3625 стосовно скасування постанов Ірпінської міської територіальної виборчої комісії від 24 листопада 2020 року № 252 та № 253, а також вжиття заходів реагування щодо членів цієї виборчої комісії, які брали участь у прийнятті вказаних рішень та вчиненні протиправних дій.
Як вбачається із зазначених документів, постановою Ірпінської міської територіальної виборчої комісії від 13 листопада 2020 року № 247 Кременчук-Дворнікову Віолетту Віталіївну зареєстровано депутатом Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області (далі - Ірпінська міська рада), яка набула повноважень депутата місцевої ради з моменту проведення першої сесії Ірпінської міської ради 20 листопада 2020 року.
Разом з тим постановою Ірпінської міської територіальної виборчої комісії від 24 листопада 2020 року № 252 Кременчук-Дворнікову В.В. визнано такою, яка не набула депутатського мандата у зв’язку з відмовою від нього, а Гуріна Артема Вікторовича визнано обраним депутатом Ірпінської міської ради та згідно з постановою цієї виборчої комісії від 24 листопада 2020 року № 253 зареєстровано депутатом указаної ради.
З метою з’ясування обставин, викладених у заяві Ірпінської міської територіальної виборчої комісії від 1 грудня 2020 року за № 590 та листі за підписом Ірпінського міського голови від 14 грудня 2020 року за № 01-18/3625, керуючись пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон), заступник Голови Комісії листами від 7 грудня 2020 року № 21-33/1-5065 - 21-33/1-5078 та від 17 грудня 2020 року № 21-33/1-5266 - 21-33/1-5276 звернувся до членів Ірпінської міської територіальної виборчої комісії, які не підписали вказаної заяви, з проханням надати Комісії пояснення по суті викладених обставин, а також копії документів на їх підтвердження.
Також листом Комісії від 17 грудня 2020 року № 21-33/1-5279 в Ірпінської міської територіальної виборчої комісії витребувано копію заяви Кременчук-Дворнікової В.В. про відмову від депутатського мандата, на підставі якої прийнято зазначені рішення.
Крім того, 17 грудня 2020 року Дворніковій В.В. надіслано лист за підписом заступника Голови Комісії за № 21-40-5261 з проханням поінформувати Комісію, чи зверталась вона з відповідною заявою до Ірпінської міської територіальної виборчої комісії, зокрема підтвердити чи спростувати факт написання нею заяви про відмову від депутатського мандата.
У відповідь до Комісії 8, 14 та 19 грудня 2020 року електронною поштою надійшли пояснення заступника голови Ірпінської міської територіальної виборчої комісії Гуріна В.В., секретаря цієї виборчої комісії Личманюка А.В. і члена виборчої комісії Киченка А.С. Решта членів Ірпінської міської територіальної виборчої комісії пояснень на вимогу заступника Голови Комісії, всупереч вимогам пункту 1 частини третьої статті 29 Закону до Комісії не надали.
Як ідеться в поясненнях, за підписом заступника голови Ірпінської міської територіальної виборчої комісії Гуріна В.В. 19 листопада 2020 року до Ірпінської міської територіальної виборчої комісії надійшла заява Кременчук-Дворнікової В.В. про відмову від депутатського мандата. У зв’язку з цим та на виконання вимог частини п’ятої статті 283 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) 24 листопада 2020 року відбулося засідання вказаної виборчої комісії, на якому більшістю голосів було ухвалено відповідні рішення про визнання Кременчук-Дворнікової В.В. "такою, яка не набула депутатського мандату у зв’язку з відмовою та визнано обраним депутатом цієї ради Артема Гуріна та зареєстровано". Згідно з поясненнями зазначені рішення жодним суб’єктом не були оскаржені до суду в порядку та строки, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України. При цьому "27 листопада 2020 року на сесії Ірпінської міської ради територіальною виборчою комісією оголошено про обрання та реєстрацію Артема Гуріна депутатом Ірпінської міської ради, на якій він склав присягу депутата міської ради".
У поясненнях секретаря Ірпінської міської територіальної виборчої комісії Личманюка А.В., що надійшли до Комісії 8 та 19 грудня 2020 року, стверджується, що Центральною виборчою комісією не встановлено та не перевірено, чи подана заява за підписом голови та окремих членів Ірпінської міської територіальної виборчої комісії та лист за підписом Ірпінського міського голови "належним суб’єктом розгляду та чи розгляд такого виду листів взагалі відноситься до компетенції Центральної виборчої комісії, оскільки з надісланого повідомлення не зрозуміло, в чому саме полягає протиправність членів Ірпінської міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області при прийнятті постанов № 252 та № 253 від 24 листопада 2020 року". Також у поясненнях ідеться, що в заяві та листі не вказано, яким чином ці постанови порушують права та законні інтереси голови та окремих членів Ірпінської міської територіальної виборчої комісії та Ірпінського міського голови, а також увагу звернуто на те, що Ірпінський міський голова не наділений повноваженнями щодо визначення протиправності дій територіальної виборчої комісії, що належить до компетенції правоохоронних органів.
У своїх поясненнях Личманюк А.В. зазначає, що "до Центральної виборчої комісії з заявами та листами звертаються Ірпінський міський голова Бучанського району Київської області, Голова та окремі члени Ірпінської міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, але чомусь не звертається з скаргою на дії вищевказаної комісії сама гр. Кременчук-Дворнікова Віолетта Віталіївна, права та законні інтереси якої теоретично могли б бути порушені".
До Комісії 14 грудня 2020 року також надійшли пояснення члена Ірпінської міської територіальної виборчої комісії Киченка А.С., з яких вбачається, що його не повідомили про час і місце засідання вказаної виборчої комісії, на якому "були прийняті рішення від 24 листопада 2020 року № 252 та від 30 листопада 2020 року № 254", участі в засіданні виборчої комісії та обговоренні питань порядку денного він не брав, з порядком денним і постановами не ознайомлений.
Крім того, 18 грудня 2020 року до Комісії надійшов лист за підписом голови Ірпінської міської територіальної виборчої комісії, датований тим самим днем за № 593, згідно з яким "заява Кременчук-Дворнікової В.В. про відмову від депутатського мандата відсутня, така заява до виборчої комісії не надходила та не реєструвалась. Натоміть 20 листопада 2020 року депутатом Ірпінської міської ради Дворніковою В.В. до Ірпінської міської територіальної виборчої комісії подано заяву, яка зареєстрована в журналі вхідної кореспонденції під № 586 від 20.11.2020, стосовно того, що Дворінкова В.В. особисто та офіційно інформує Ірпінську міську ТВК про те, що не подавала жодних заяв про припинення її депутатських повноважень до політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина" (та до структурних, місцевих, територіальних органів цієї партії і її осередків) та до Ірпінської МТВК. Одночасно, у випадку подання до Ірпінської МТВК заяви від її імені про складення депутатських повноважень, Дворнікова В.В. просила повідомити, адже така заява, за її твердженнями, буде підробною, сфальсифікованою…".
Також 18 грудня 2020 року до Комісії електронною поштою надійшов лист за підписом Дворнікової В.В., датований тим самим днем, відповідно до якого Дворнікова В.В. указала, що вона є повноважним депутатом Ірпінської міської ради, брала участь у роботі двох її сесій та виконує повноваження депутата цієї ради. У листі Дворнікова В.В. стверджує, що жодної заяви до Ірпінської міської територіальної виборчої комісії про відмову від мандата, "складання мандату" чи припинення повноважень депутата Ірпінської міської ради вона не подавала і подавати такі заяви нікого не уповноважувала. Крім того, 17 листопада 2020 року вона змінила прізвище з "Кременчук-Дворнікова" на "Дворнікова".
При цьому Дворнікова В.В. повідомила, що подала заяву про вчинення кримінального правопорушення до Ірпінського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області, про що 1 грудня 2020 року внесено відповідний запис до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 120020115040000934, і на сьогодні здійснюється досудове розслідування щодо кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 351 Кримінального кодексу України . Крім того, як їй відомо, відповідну заяву про вчинення кримінальних правопорушень подано й Ірпінською міською радою.
Разом з тим 20 грудня 2020 року до Комісії надійшла копія рукописної заяви Кременчук-Дворнікової В.В. про відмову від депутатського мандата з відміткою про її прийняття трьома членами Ірпінської міської територіальної виборчої комісії Ковальчук Ю.І., Гавриленком О.В. та Гуріним В.В. (вхідний № 91 від 19 листопада 2020 року).
За змістом частини другої статті 1, пункту 3 частини першої статті 17, пунктів 1, 2 частини першої статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку. Також Комісія в разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому Законом порядку рішення стосовно організації роботи виборчих комісій, а також інших питань, що належать до повноважень Комісії (частина друга статті 16 Закону).
У разі необхідності з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу чи процесу референдуму, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою статті 16 Закону рішення.
На виконання передбачених такими нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, зважаючи на наявні в неї матеріали, вважає за необхідне розглянути питання діяльності Ірпінської міської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Проаналізувавши наявні в Центральній виборчій комісії інформацію та документи, Комісія зазначає.
Згідно з частиною першою статті 32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).
Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснюються організація і проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, є Кодекс.
Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX Кодексу.
За змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, частин першої, другої статті 202, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними органами, які в межах повноважень, визначених Кодексом та законами України, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів і забезпечують реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства, зокрема реєструють обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову.
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, дотримання основних засад виборчого права гарантуються частиною другою статті 19 Кодексу.
Відповідно до частини першої статті 283 Кодексу особа, обрана депутатом міської ради, для її реєстрації зобов’язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, а в разі наявності в неї іншого представницького мандата - копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної місцевої ради.
У п’ятиденний строк з дня отримання документів, визначених частиною першою статті 283 Кодексу, територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови (частина третя статті 283 Кодексу).
Рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови оголошуються на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, районної у місті, міської, обласної ради, Верховної Ради Автономної Республіки Крим та є підставою для набуття повноважень, складення присяги депутата, сільського, селищного, міського голови (частина шоста статті 283 Кодексу).
Разом з тим частиною п’ятою статті 283 Кодексу передбачено, що в разі невиконання особою, обраною депутатом за виборчим списком місцевої організації політичної партії, у строки, зазначені у частинах першій і другій цієї статті, вимог частини першої цієї статті або подання цією особою до виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата, або виникнення (виявлення) обставин, зазначених у пунктах 3 - 6 частини першої та частині четвертій статті 231 Кодексу, виборча комісія приймає рішення про визнання її такою, яка не набула депутатського мандата, та визнає обраним депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному багатомандатному виборчому списку кандидатів від відповідної організації політичної партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата.
Згідно з підпунктом 1.1 пункту 1 постанови Ірпінської міської територіальної виборчої комісії від 13 листопада 2020 року № 247 "Про реєстрацію депутатів Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області" зазначена виборча комісія зареєструвала Кременчук-Дворнікову В.В. депутатом Ірпінської міської ради.
Результати виборів Ірпінського міського голови та депутатів Ірпінської міської ради були оголошені головою Ірпінської міської територіальної виборчої комісії Назаровою М.І. на пленарному засіданні Ірпінської міської ради 20 листопада 2020 року, що підтверджується відповідним протоколом пленарного засідання цієї ради.
Рішенням першої сесії восьмого скликання Ірпінської міської ради від 20 листопада 2020 року № 1-1-VIII "Про результати виборів Ірпінського міського голови та депутатів Ірпінської міської ради VIII скликання" інформацію про результати голосування на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року взято до відома, визнано повноваження Ірпінського міського голови та депутатів Ірпінської міської ради у складі 38 осіб на підставі постанов Ірпінської міської територіальної виборчої комісії від 4 листопада 2020 року № 241, від 11 листопада 2020 року № 243, від 13 листопада 2020 року № 247 та від 17 листопада 2020 року № 250.
При цьому частиною першою статті 49 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що повноваження депутата ради починаються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії ради рішення про підсумки виборів та визнання повноважень депутатів і закінчуються в день першої сесії ради нового скликання. Повноваження депутата можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом.
Аналогічні положення також закріплено в частині другій статті 4 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", відповідно до якої повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
Таким чином, указані обставини та зазначені законодавчі норми свідчать, що Кременчук-Дворнікова В.В. набула повноважень депутата Ірпінської міської ради 20 листопада 2020 року - з дня відкриття першої сесії Ірпінської міської ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів Ірпінською міською територіальною виборчою комісією.

................
Перейти до повного тексту