1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 30 грудня 2020 року № 588
Про окремі питання діяльності Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області
Постановою Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія) від 9 грудня 2020 року № 273 "Про призначення повторних виборів" на 7 лютого 2021 року призначено повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська рада) в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 і повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазький сільський голова) та оголошено про початок виборчого процесу вказаних виборів з 19 грудня 2020 року.
Організацію підготовки та проведення місцевих виборів, зокрема повторних, урегульовано Виборчим кодексом України (далі - Кодекс).
Повторні місцеві вибори проводяться у тих самих виборчих округах, виборчих дільницях у порядку та строки, визначені Кодексом, а також за тією ж виборчою системою, яка застосовувалася на виборах, які були визнані такими, що не відбулися (частини друга, третя статті 286 Кодексу).
За змістом статей 223, 224 Кодексу однією з умов реєстрації кандидатів у депутати сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), кандидатом на посаду сільського голови є подання до сільської виборчої комісії документа про внесення грошової застави.
Відповідно до частини третьої статті 225 Кодексу реквізити рахунку для внесення грошової застави не пізніш як на другий день після початку виборчого процесу розміщуються відповідною територіальною виборчою комісією на її офіційному вебсайті (за наявності) та/або на стенді офіційних матеріалів такої комісії, а також передаються до Центральної виборчої комісії для розміщення на її офіційному вебсайті.
Постановою Центральної виборчої комісії від 24 грудня 2020 року № 577 "Про скаргу Печеніна А.А. та Кучера І.Ю., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 22 грудня 2020 року за № 21-36/1-31864" визнано протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, яка полягає в невиконанні нею вимог частини третьої статті 225 Кодексу щодо передачі до Центральної виборчої комісії реквізитів рахунку для внесення грошової застави, та зобов'язано вказану територіальну виборчу комісію невідкладно надати Комісії інформацію про реквізити рахунку для внесення грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради з метою її розміщення на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
До Комісії електронною поштою надійшли пояснення голови та секретаря Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 28 грудня 2020 року "щодо Постанови ЦВК № 557", у яких повідомляється, що Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією було відкрито рахунок для внесення грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради та на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови, проте попередній виборчий процес завершився, а рішенням Кароліно-Бугазької сільської ради від 18 грудня 2020 року було відмовлено у виділенні коштів з місцевого бюджету на проведення повторних місцевих виборів. До пояснень додано копію звернення голови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії до Кароліно-Бугазької сільської ради від 17 грудня 2020 року про виділення коштів з місцевого бюджету для проведення повторних виборів, а також копію зазначеного рішення Кароліно-Бугазької сільської ради від 18 грудня 2020 року. При цьому інформації про реквізити рахунку для внесення грошової застави кандидатами на повторних місцевих виборах до Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови так і не було надано.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) Центральна виборча комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.
Центральна виборча комісія в межах повноважень, визначених частиною першою статті 2, статтями 16, 17 Закону, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори, приймає роз'яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори.
Комісія в разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому Законом порядку рішення стосовно організації роботи виборчих комісій, а також інших питань, що належать до повноважень Комісії (частина друга статті 16 Закону).
З огляду на вказане Комісія вважає за необхідне розглянути питання здійснення повноважень та організації роботи Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
За змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Відповідно до частини третьої статті 32 Кодексу територіальні виборчі комісії зобов'язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.
Зокрема, до повноважень територіальних виборчих комісій згідно з пунктом 19 частини другої статті 206 Кодексу належить організація проведення повторних місцевих виборів.
Комісія зазначає, що згідно з частиною першою статті 20 Кодексу виборчий процес - це здійснення протягом установленого Кодексом періоду часу суб'єктами, визначеними статтею 22 Кодексу, виборчих процедур, пов'язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Виборчий процес місцевих виборів включає визначені частинами першою, другою статті 196 Кодексу етапи, зокрема висування та реєстрацію кандидатів.
При цьому виборчий процес має низку особливостей, серед яких його швидкоплинність, безперервність, здійснення увіх виборчих процедур у чіткій послідовності та у регламентовані Кодексом строки, що є незворотними у часі.
За правовою позицією, висловленою Конституційним Судом України у Рішенні від 10 червня 2009 року № 14-рп/2009, строки проведення виборів є важливим інститутом гарантії реалізації виборчих прав громадян.
Верховний Суд у своїй практиці (постанова від 8 липня 2019 року у справі № 855/244/19) також наголошував, що під час виборів часові параметри (строки) здійснення тих чи інших виборчих дій впливають на реалізацію виборчих прав та законних інтересів суб'єктів виборчого процесу.
Так, згідно з Кодексом до основних виборчих прав громадян України належить право бути обраним (частина друга статті 6); громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому Кодексом (стаття 11).
Статтями 228, 229 Кодексу встановлено порядок реєстрації кандидатів у депутати сільських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), кандидатів на посаду сільського голови, за яким відповідні кандидати реєструються відповідною сільською територіальною виборчою комісією за умови подання їй документів, передбачених відповідно статтями 223, 224 Кодексу, серед яких і документ про внесення грошової застави.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, на посаду сільського, селищного, міського голови закінчується за тридцять днів до дня голосування (у цьому разі 7 січня 2021 року включно).
Таким чином, в умовах швидкоплинного виборчого процесу порушення будь-якого строку, у тому числі строку передачі до Центральної виборчої комісії для розміщення на її офіційному вебсайті реквізитів рахунку для внесення грошової застави, тягне за собою недотримання строків наступних процедур, зокрема подання документів для реєстрації кандидатів, що може мати наслідком порушення виборчих прав громадян України.
При цьому Центральній виборчій комісії відомо про ухвалення Одеським окружним адміністративним судом рішення від 23 грудня 2020 року у справі № 420/14069/20 (повний текст складено 28 грудня 2020 року), яким визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 9 грудня 2020 року № 273 "Про призначення повторних виборів", у зв'язку з чим Комісія вважає за необхідне зазначити.
У вказаному судовому рішенні йдеться про те, що воно може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), тобто протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
За змістом статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано; у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Отже, згідно з указаними положеннями КАС України рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року у справі № 420/14069/20 не набрало законної сили та може бути оскаржено в апеляційному порядку до 27 січня 2021 року включно.
За змістом статті 129-1 Конституції України, частини другої статті 14, статті 370 КАС України обов'язковими до виконання є судові рішення, які набрали законної сили.
За таких обставин, оскільки рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року у справі № 420/14069/20 не набрало законної сили, виборчий процес повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та Кароліно-Бугазького сільського голови триває, а суб'єктами цього виборчого процесу мають вчинятися відповідні виборчі процедури у регламентовані Кодексом строки.
Отже, Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія на виконання частини третьої статті 225 Кодексу не пізніш як на другий день після початку виборчого процесу повторних виборів (не пізніше 21 грудня 2020 року) мала б передати Центральній виборчій комісії реквізити рахунку для внесення грошової застави.
За змістом частини третьої статті 232 Кодексу територіальні виборчі комісії інформують Центральну виборчу комісію про перебіг виборчого процесу відповідних місцевих виборів у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією. Зокрема, постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200 затверджено Порядок інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів (далі - Порядок).
Згідно з пунктами 1.1 - 1.3 Порядку територіальні виборчі комісії відповідно до вимог Кодексу інформують Центральну виборчу комісію про перебіг виборчого процесу відповідних місцевих виборів шляхом надання відомостей за формами, встановленими Порядком, а також надсилання копій своїх рішень.
Так, відповідно до пункту 9.2 Порядку територіальні виборчі комісії після відкриття спеціального рахунку (спеціальних рахунків) для зарахування грошових застав для реєстрації кандидатів у депутати відповідної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови невідкладно передають відомості про реквізити цього рахунку (цих рахунків) до Центральної виборчої комісії за формою № 10 (додаток 10 до Порядку). Указана форма передбачає подання відповідних відомостей про спеціальні рахунки територіальної виборчої комісії для внесення грошової застави за підписом голови та секретаря територіальної виборчої комісії.
При цьому Комісія зазначає, що за приписами частини першої статті 36 Кодексу, пунктів 1.17, 1.19, 1.20 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173, кожна виборча комісія здійснює документування своєї діяльності, що полягає в підготовці відповідно до встановленого порядку документів на паперових та електронних носіях, що фіксують прийняття рішень та здійснення іншої діяльності комісії в межах повноважень, передбачених Кодексом та законами України. Організацію ведення діловодства виборчої комісії забезпечує секретар виборчої комісії. Відповідальність за організацію роботи та ведення діловодства виборчої комісії, а також за дотримання вказаного Порядку покладається на голову відповідної виборчої комісії.
Таким чином, згідно із зазначеними приписами нормативно-правових актів відповідальними особами у Кароліно-Бугазькій сільській територіальній виборчій комісії за передачу до Центральної виборчої комісії відомостей про реквізити рахунку для внесення грошової застави за формою та у порядку, встановленими постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200, є голова та секретар указаної територіальної виборчої комісії, відповідно Попович В.І. та Тимошенко Д.М.
За підписом цих осіб до Комісії надійшли пояснення щодо виконання постанови Комісії від 24 грудня 2020 року № 577, а фактично щодо її невиконання, оскільки інформації про реквізити рахунку для внесення грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради, на посаду Кароліно-Бузького сільського голови у наданих поясненнях не міститься, як і відсутній факт подання необхідних відомостей за формою № 10 відповідно до Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів.

................
Перейти до повного тексту