1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 8 грудня 2020 року № 551
Про скаргу Запорізької обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 5 грудня 2020 року за № 21-34-29669
До Центральної виборчої комісії 5 грудня 2020 року надійшла скарга Запорізької обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина", суб’єктом оскарження в якій визначено Запорізьку обласну територіальну виборчу комісію.
У скарзі суб’єкт звернення просить визнати протиправною бездіяльність Запорізької обласної територіальної виборчої комісії щодо скликання першої сесії Запорізької обласної ради, обраної на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, встановити факт одноразового грубого порушення Конституції України та законів України цією виборчою комісією, достроково припинити повноваження всього її складу, а також зобов’язати Запорізьку обласну територіальну виборчу комісію не пізніше наступного дня після формування її нового складу скликати та не пізніше наступного дня після скликання провести першу сесію Запорізької обласної ради, обраної на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, або прийняти Центральною виборчою комісією рішення про скликання на 8 грудня 2020 року першої сесії Запорізької обласної ради, обраної на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Свої вимоги Запорізька обласна організація політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина" обґрунтовує тим, що згідно з частиною третьою статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" першу сесію новообраної районної в місті, районної, обласної ради скликає відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради у кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону, згідно з частиною четвертою якої рада вважається повноважною за умови обрання не менш як двох третин депутатів від загального складу ради. При цьому, враховуючи, що загальний склад Запорізької обласної ради становить 84 депутати, рада вважається повноважною за умови обрання не менш як 56 депутатів.
Разом з тим, як зазначає суб’єкт звернення, станом на 19 листопада 2020 року Запорізька обласна територіальна виборча комісія зареєструвала депутатів Запорізької обласної ради, обраних на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, в кількості понад дві третини від її загального складу, а отже, з 20 листопада 2020 року розпочався відлік двотижневого строку, в який Запорізька обласна територіальна виборча комісія була зобов’язана скликати першу сесію Запорізької обласної ради, обраної на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Як указано у скарзі, двотижневий строк закінчився 4 грудня 2020 року, однак станом на дату звернення зі скаргою Запорізька обласна територіальна виборча комісія першої сесії Запорізької обласної ради, обраної на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, не скликала, а отже, вчинила протиправну бездіяльність.
Суб’єкт звернення зі скаргою звертає увагу, що своєю бездіяльністю Запорізька обласна виборча комісія порушила, зокрема, виборче право (право бути обраними) 84 громадян, які відповідно до протоколів указаної виборчої комісії визнані обраними на виборах до Запорізької обласної ради, 7 з яких обрані за виборчими списками політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина". Крім того, не скликавши першої сесії Запорізької обласної ради, Запорізька обласна територіальна виборча комісія унеможливила реалізацію конституційного права громадян на участь в управлінні державними справами і вказані обставини свідчать про одноразове грубе порушення нею Конституції України та законів України.
Крім того, 7 грудня 2020 року до Центральної виборчої комісії електронною поштою надійшов додаток до скарги Запорізької обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина" від 5 грудня 2020 року з долученими до нього копією листа Запорізької обласної ради від 1 грудня 2020 року № 01-27/1156, у якому йдеться "про готовність забезпечити проведення першої сесії Запорізької обласної ради восьмого скликання 08.12.2020, 09.12.2020, 10.12.2020 або іншу дату, визначену Запорізькою обласною територіальною виборчою комісією", а також поясненням секретаря Запорізької обласної територіальної виборчої комісії Шель Н.В., у яких викладено її позицію щодо обставин, які призвели до невирішення цією територіальною виборчою комісією питання стосовно скликання першої сесії зазначеної ради.
Центральна виборча комісія 7 грудня 2020 року електронною поштою отримала письмові пояснення Запорізької обласної територіальної виборчої комісії за підписом її голови Борисенкова В.С., у яких повідомлено, що 12 листопада 2020 року на виконання вимог статті 282 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) результати виборів депутатів Запорізької обласної ради офіційно оприлюднено в газеті "Правда.zp" та на офіційному вебсайті Запорізької обласної ради. Реєстрація депутатів Запорізької обласної ради, обраних на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, розпочалась з 12 листопада 2020 року та закінчилась 3 грудня 2020 року, в межах строків, визначених статтею 283 Кодексу. Таким чином, станом на 7 грудня 2020 року Запорізька обласна територіальна виборча комісія виконала всі вимоги Кодексу в частині встановлення результатів чергових виборів депутатів Запорізької обласної ради, їх офіційного оприлюднення та реєстрації обраних депутатів.
Разом з тим до Комісії 8 грудня 2020 року надійшла копія постанови Запорізької обласної територіальної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 206 "Про скликання першої сесії Запорізької обласної ради восьмого скликання", якою скликано першу сесію Запорізької обласної ради на 14 годину 11 грудня 2020 року в залі засідань Запорізької обласної ради.
Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, пояснення суб’єкта оскарження, беручи до уваги інші наявні документи, Центральна виборча комісія зазначає.
Порядок подання звернень до Комісії, а також порядок і строки їх розгляду нею регламентовано статтями 14, 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон).
Зокрема, згідно з частиною третьою статті 14 Закону скаргою є звернення, в якому міститься інформація про порушення законодавства України про вибори і референдуми та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, права на участь у референдумі, законних інтересів суб’єктів виборчого і референдумного процесів, поновити порушені виборчі права та право на участь у референдумі.
Частиною четвертою зазначеної статті Закону передбачено, що скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою цієї статті Закону .
Частиною четвертою статті 15 Закону визначено, що скарги, що стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Комісією у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Комісією на загальних підставах, установлених Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України.
Відповідно до статті 1 Закону Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.
Згідно з частиною другою статті 3 Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Центральна виборча комісія в межах повноважень, визначених частиною першою статті 2, статтями 16, 17 Закону, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми.
Частиною першою статті 32, частинами першою, четвертою статті 33 Кодексу встановлено, що територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
За змістом статті 206 Кодексу повноваження територіальних виборчих комісій визначено Кодексом та законами України.

................
Перейти до повного тексту