- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 4 грудня 2020 року № 544 |
Про окремі питання діяльності Марківської селищної територіальної виборчої комісії Старобільського району Луганської області
Постановою Центральної виборчої комісії від 1 грудня 2020 року
№ 536 "Про скаргу кандидата на посаду Марківського селищного голови Старобільського району Луганської області Дзюби І.А., зареєстровану в Центральній виборчій комісії30 листопада 2020 року за № 21-36/1-28098" визнано протиправною бездіяльність Марківської селищної територіальної виборчої комісії Старобільського району Луганської області (далі - Марківська селищна територіальна виборча комісія), що полягає у неприйнятті нею рішення про визнання особи обраною Марківським селищним головою Старобільського району Луганської області (далі - Марківський селищний голова) на виконання рішення Луганського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2020 року у справі № 360/4523/20, що набрало законної сили, зобов’язано Марківську селищну територіальну виборчу комісію невідкладно вжити заходів, спрямованих на виконання рішення Луганського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2020 року у справі № 360/4523/20, а саме: відповідно до пункту 1 частини першої статті
278 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), на підставі протоколу про результати голосування з виборів Марківського селищного голови прийняти рішення про визнання особи обраною Марківським селищним головою з урахуванням зазначеного судового рішення, що набрало законної сили, а також повідомити Центральну виборчу комісію про прийняте рішення у строк не пізніше 3 грудня 2020 року.
До Комісії 3 грудня 2020 року надійшли пояснення заступника голови Марківської селищної територіальної виборчої комісії, у яких він зазначив, що рішення Луганського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2020 року у справі № 360/4523/20 та постанову Центральної виборчої комісії від 1 грудня 2020 року
№ 536 не виконано, оскільки 1 - 3 грудня 2020 року засідання вказаної виборчої комісії не проводилося у зв’язку з неявкою окремих її членів, про час та місце засідання яких було поінформовано.
Також 3 грудня 2020 року надійшла заява (вх. № 21-36/1-29256) кандидата на посаду Марківського селищного голови Дзюби І.А. щодо невиконання Марківською селищною територіальною виборчою комісією зазначеного рішення Луганського окружного адміністративного суду та відповідної постанови Центральної виборчої комісії з проханням прийняти Центральною виборчою комісією як комісією вищого рівня рішення щодо визнання особи обраною Марківським селищним головою відповідно до пункту 1 частини першої статті
278 Кодексу.
Розглянувши наявні в Центральній виборчій комісії документи, Комісія зазначає.
Частиною другою статті
1, частиною першою статті
2, пунктами 1 - 3 частини першої статті
17, пунктами 1, 2 частини першої статті
21 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо забезпечення реалізації і захисту виборчих прав громадян України, дотримання передбачених
Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу, а також контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, та за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті
16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти стосовно цього рішення в установленому Законом порядку.
Також за потреби, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду, зокрема, визнати рішення виборчої комісії чи окремих його положень, дії чи бездіяльність такими, що не відповідають вимогам законодавства про вибори, порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу, скасувати рішення виборчої комісії; прийняти рішення по суті питання; зобов’язати виборчу комісію нижчого рівня повторно розглянути питання, що стало предметом розгляду Комісії; поновити в інший спосіб порушені виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу(частина третя статті
16 Закону).
З огляду на викладене Комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Марківської селищної територіальної виборчої комісії з власної ініціативи.
Згідно з частиною першою статті
32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених
Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Територіальні виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (частини перша, четверта статті
33 Кодексу).
Частиною третьою статті
32 Кодексу передбачено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені
Конституцією України, Кодексом та законами України.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2020 року у справі № 360/4523/20, що набрало законної сили, Марківську селищну територіальну виборчу комісію зобов’язано на підставі пункту 1 частини першої статті
278 Кодексу прийняти рішення про визнання особи обраною Марківським селищним головою.
Частиною другою статті
14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, установлену законом.
Постановою Центральної виборчої комісії від 1 грудня 2020 року
№ 536 також зобов’язано Марківську селищну територіальну виборчу комісію невідкладно вжити заходів, спрямованих на виконання рішення Луганського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2020 року у справі № 360/4523/20, а саме: відповідно до пункту 1 частини першої статті
278 Кодексу, на підставі протоколу про результати голосування з виборів Марківського селищного голови прийняти рішення про визнання особи обраною Марківським селищним головою з урахуванням зазначеного судового рішення.
Згідно з частиною другою статті
33, частиною першою статті
202 Кодексу Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
Частиною першою статті
13 Закону, частиною третьою статті
202 Кодексу встановлено, що рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов’язковим для виконання відповідними виборчими комісіями нижчого рівня.
Однак на момент прийняття цієї постанови Марківська селищна територіальна виборча комісія вказані рішення суду та Комісії не виконала.
Таким чином, має місце бездіяльність Марківської селищної територіальної виборчої комісії щодо неприйняття рішення, передбаченого пунктом 1 частини першої статті
278 Кодексу, невиконання судового рішення та рішення виборчої комісії вищого рівня, у зв’язку з чим порушуються конституційні права особи бути обраною.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті
205 Кодексу в разі бездіяльності територіальної виборчої комісії Центральна виборча комісія може з власної ініціативи прийняти відповідне рішення.
Частиною першою статті
38, статтею
64 Основного Закону України встановлено, що громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених
Конституцією України.
Згідно з частиною першою статті
21 Кодексу виборчий процес кожних виборів, передбачених Кодексом, здійснюється на засадах, зокрема, гарантії реалізації виборчих прав громадян і дотримання основних принципів виборчого права, визначених
Конституцією України та Кодексом.
За змістом частин першої, другої статті
2 Закону Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених
Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності.
З метою поновлення порушених виборчих прав суб’єктів виборчого процесу Комісія вважає за необхідне розглянути питання щодо визнання особи обраною Марківським селищним головою.
Пунктом 1 частини першої статті
278 Кодексу визначено, що селищна виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів селищного голови приймає рішення про визнання особи обраною селищним головою.
Як установлено у постанові Першого апеляційного адміністративного суду від 26 листопада 2020 року у справі № 360/4523, Марківською селищною територіальною виборчою комісією 17 листопада 2020 року було складено протокол про результати голосування з виборів Марківського селищного голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі на підставі протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях.
Також до Комісії 17 листопада 2020 року (вх. № 21-33/1-24804) надійшла копія протоколу Марківської селищної територіальної виборчої комісії, датована тим самим днем, про результати голосування з виборів Марківського селищного голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, відповідно до пункту 10 якого найбільшу кількість голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі набрав кандидат на посаду Марківського селищного голови Дзюба І.А. - 1786 (одна тисяча сімсот вісімдесят шість) голосів виборців, що становить 38,7%.
................Перейти до повного тексту