- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 10 листопада 2020 року № 466 |
Про окремі питання діяльності Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області
До Центральної виборчої комісії 9 листопада 2020 року надійшла заява Чернівецької обласної організації Політичної партії "Єдина Альтернатива" щодо протиправної бездіяльності Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області (далі - Чернівецька міська територіальна виборча комісія), в якій зазначено, що станом на 9 листопада 2020 року вказана виборча комісія всупереч вимогам
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) не встановила підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької обласної ради та депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області (далі - Чернівецька районна рада) у відповідних виборчих округах, а також результати виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області (далі - Чернівецька міська рада) та результати голосування з виборів Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області (далі - Чернівецький міський голова). Указані обставини обумовлені затягуванням проведення повторного підрахунку голосів виборців на окремих виборчих дільницях. При цьому станом на 9 листопада 2020 року зазначена виборча комісія не завершила підрахунок голосів виборців на 10 виборчих дільницях.
Крім того, 10 листопада 2020 року до Комісії надійшла заява цієї самої організації політичної партії щодо порушення законодавства про вибори Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією під час прийняття нею 8 листопада 2020 року рішення про повторний підрахунок голосів виборців на 40 виборчих дільницях.
З метою з’ясування підстав та обставин прийняття Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією рішень щодо повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях та порушення строків встановлення підсумків голосування та результатів відповідних виборів, керуючись пунктом 1 частини третьої статті
29 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон), член Комісії 10 листопада 2020 року листом звернувся до цієї виборчої комісії, зокрема, з проханням надати Комісії до 14 години цього дня відповідні пояснення та копії документів.
У відповідь до Комісії від Чернівецької міської територіальної виборчої комісії електронною поштою надійшов лист, в якому зазначено, що документи виборчих комісій приймались з 25 жовтня до 2 листопада 2020 року, за результатами яких приймались рішення, передбачені частиною п’ятою статті
254 Кодексу.
До вказаного листа додано, зокрема, витяг з протоколу № 16 безперервного засідання Чернівецької міської територіальної виборчої комісії, розпочатого 25 жовтня 2020 року о 20 год 00 хв, з якого вбачається, що зазначеною виборчою комісією прийнято рішення щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 730465, 730467, 730470, 730472, 730474, 730483, 730488, 730490, 730502, 730503, 730514, 730518, 730521, 730528, 730531, 730535, 730536, 730487, 730557, 730510, 730461, 730468, 730469, 730471, 730480, 730481, 730482, 730484, 730485, 730486, 730491, 730493, 730494, 730501, 730505, 730507, 730513, 730524, 730532, 730537, зважаючи на задоволення заяви уповноваженої особи Чернівецької обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ЧЕРНІВЧАН" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Чернівецької міської ради Маркідонова О.В. від 1 листопада 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на указаних виборчих дільницях, копію якої також надіслано до Комісії.
Також Комісія зауважує, що станом на момент розгляду цього питання не надходила інформація про те, що Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією встановлено підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької обласної ради та депутатів Чернівецької районної ради у відповідних виборчих округах, а також результати виборів депутатів Чернівецької міської ради та результати голосування з виборів Чернівецького міського голови.
Згідно зі статтею
1 Закону Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі
Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.
Частиною другою статті
1, пунктом 3 частини першої статті
17, пунктами 1, 2 частини першої статті
21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті
16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
З огляду на вказане, проаналізувавши наявні документи та інші матеріали, Комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Чернівецької міської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів визначено
Кодексом.
Частиною другою статті
19 Кодексу гарантується забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом.
Згідно з частиною першою статті
32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених
Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Частиною третьою статті
32 Кодексу передбачено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені
Конституцією України, Кодексом та законами України.
Територіальні виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (частини перша, четверта статті
33 Кодексу).
До повноважень територіальної виборчої комісії згідно зі статтею
206 Кодексу належить, зокрема, встановлення підсумків та результатів відповідних виборів, розгляд звернень, заяв і скарг стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, прийняття щодо них рішень, здійснення в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контролю за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів, здійснення інших повноважень, передбачених Кодексом.
Статтею
254 Кодексу визначено порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією, за змістом частин першої, третьої та п’ятої якої з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
На вказаному засіданні територіальної виборчої комісії голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті
251 Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог
Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з передбачених частиною п’ятою статті
254 Кодексу рішень, а саме: врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; зобов’язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому Кодексом.
Водночас обставини, які обумовлюють проведення територіальною виборчою комісією повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлено положеннями статті
254 Кодексу.
Так, за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами в депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами місцевих організацій політичних партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог
Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці (частина дев’ята статті
254 Кодексу).
У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті
253 Кодексу, про порушення вимог
Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов’язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Прийняття територіальною виборчою комісією рішення про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається (частина десята статті
254 Кодексу).
Крім того, Комісія зауважує, що згідно з частиною третьою статті
66 Кодексу скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце в день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до
Кодексу.
Таким чином,
Кодекс чітко визначає, що вирішення територіальною виборчою комісією питання про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці за заявами або скаргами, підтвердженими відповідно оформленими актами про порушення вимог
Кодексу під час проведення голосування, здійснюється під час прийняття документів від дільничної виборчої комісії. Після завершення прийняття документів дільничної виборчої комісії та без достатніх правових підстав прийняття територіальною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці не допускається.
Указані положення
Кодексу забезпечують встановлення територіальною виборчою комісією результатів голосування в умовах швидкоплинності виборчого процесу та незворотності його етапів.
................Перейти до повного тексту