1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 22 жовтня 2020 року № 416
Про окремі питання діяльності Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області та Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області
До Центральної виборчої комісії надходять звернення місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу, кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, кандидатів на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови щодо організації роботи Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області (далі - Білгород-Дністровська районна територіальна виборча комісія) та Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія).
Також до Центральної виборчої комісії надійшла низка судових рішень, предметом оскарження в яких були рішення, дії та бездіяльність Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії та Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії.
Зокрема, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 3 жовтня 2020 року у справі № 420/10006/20 визнано протиправною та скасовано постанову Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії від 30 вересня 2020 року № 27 "Про дострокове припинення повноважень членів Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області", а рішенням цього суду від 9 жовтня 2020 року у справі № 420/10276/20 визнано протиправною та скасовано постанову Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії від 5 жовтня 2020 року № 38 "Про внесення змін у постанову "Про утворення та формування складу сільських, селищних, територіальних виборчих комісій Білгород-Дністровського району Одеської області № 3 від 26.08.2020".
Разом з тим рішеннями Одеського окружного адміністративного суду, зокрема, від 9 жовтня 2020 року у справах № 420/10270/20, № 420/10281/20, від 11 жовтня 2020 року у справі № 420/10423/20 тощо визнано протиправними та скасовано постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії про скасування реєстрації кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська рада).
Водночас рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2020 року у справі № 420/10788/20 за адміністративним позовом Вернигори Н.В. до Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, залишеним без змін постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2020 року, визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 14 жовтня 2020 року № 170 "Про відмову в повторному розгляді документів громадянки Вернигори Н.В.", а також зобов’язано вказану виборчу комісію розглянути питання щодо прийняття рішення про затвердження змісту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради, до якого внести відомості про зареєстрованого кандидата в депутати Вернигору Н.В.
Враховуючи фактичні обставини, викладені у зверненнях та рішеннях судів, що надійшли до Комісії, в порядку здійснення контролю за дотриманням виборчого законодавства України під час підготовки та проведення місцевих виборів, Центральна виборча комісія вважає за необхідне зазначити таке.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.
Частиною першою статті 2 зазначеного Закону встановлено, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України.
Крім того, частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, пунктом 3 частини першої статті 17, пунктами 1, 2 частини першої статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо забезпечення дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізації виборчих прав громадян України, контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Згідно з частиною другою статті 33 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) Центральна виборча комісія є комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
У разі необхідності з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу чи процесу референдуму, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду зобов’язати виборчу комісію здійснити дії, передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів або референдумів (пункт 5 частини третьої статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").
За змістом частини першої статті 32 Кодексу виборчі комісії діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом (частина четверта статті 32 Кодексу).
Згідно з частинами першою, четвертою, восьмою статті 33, частиною першою статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів.
Відповідно до частини четвертої статті 38 Кодексу член виборчої комісії зобов’язаний: додержуватися Конституції України, Кодексу та законів України з питань підготовки і проведення виборів; брати участь у засіданнях виборчої комісії; виконувати рішення виборчої комісії та обов’язки, покладені на нього згідно з їх розподілом у комісії.
Центральною виборчою комісією від Білгород-Дністровської районної та Кароліно-Бугазької сільської територіальних виборчих комісій було витребувано пояснення щодо ситуації, яка склалася.
Так, у поясненнях заступника голови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії І. Яроцької зазначається, що за наслідками подій, які відбуваються навколо діяльності цієї територіальної виборчої комісії, фізичного та психологічного тиску на членів виборчої комісії, блокування роботи виборчої комісії 27 вересня та 2 жовтня 2020 року внесено відомості до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених частинами першою та третьою статті 157 Кримінального кодексу України . Водночас, як указано в поясненнях заступника голови комісії, "Кароліно-Бугазька ТВК робить все можливе, щоб виконати усі судові рішення, з однією метою, провести чесні та прозорі вибори 25 жовтня 2020 року", "захистити закон" та "право людей на вільні вибори".
Як зазначив у поясненнях голова Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Ю. Янєв, "робота Кароліно-Бугазької сільської ТВК є цілком контрольованою згідно вимог чинного законодавства, а виборчий процес відбувається без систематичних та грубих порушень, що підтверджується рішеннями Одеського окружного адміністративного суду по справі № 420/10733/20 від 16 жовтня 2020 року та відповідним рішенням П’ятого апеляційного адміністративного суду по справі № 420/10733/20 від 20 жовтня 2020 року, якими відмовлено в задоволенні адміністративного позову про дострокове припинення повноважень усього складу Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області". "Підстави для зриву місцевих виборів, які призначені на 25 жовтня 2020 року, відсутні".
Однак, як вбачається з наявних у Комісії матеріалів, низку рішень Білгород-Дністровської районної та Кароліно-Бугазької сільської територіальних виборчих комісій було скасовано судами, а окремі дії цих комісій визнано протиправними. При цьому деякі рішення судів на сьогодні вказаними комісіями не виконано.
Крім того, на сьогодні тривають судові процеси, пов’язані з організацією роботи Білгород-Дністровської районної та Кароліно-Бугазької сільської територіальних виборчих комісій.
Так, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 3 жовтня 2020 року у справі № 420/10006/20 адміністративний позов Бачурської Ольги Вікторівни, Діхтяренка Олексія Вікторовича, Павлюк Алли Дмитрівни, Непомнющего Олександра Миколайовича, Рубіної Наталії Олександрівни, Турманідзе Зураба Зурабовича, Кучер Оксани Вікторівни до Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії задоволено повністю. Визнано протиправною та скасовано постанову Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії від 30 вересня 2020 року № 27 "Про дострокове припинення повноважень членів Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області". Постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду у справі № 420/10006/20 від 7 жовтня 2020 року апеляційну скаргу Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії на рішення суду Одеського окружного адміністративного суду від 3 жовтня 2020 року у справі № 420/10006/20 залишено без задоволення.

................
Перейти до повного тексту