- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 14 вересня 2020 року № 257 |
Про Пропозиції щодо законодавчого врегулювання особливостей організації підготовки та проведення виборів у період дії карантину, установленого з метою запобігання поширенню на території України особливо небезпечних і небезпечних інфекційних захворювань, та вдосконалення окремих положень виборчого законодавства
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 15 липня 2020 року
№ 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році", постанов Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року
№ 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" та від 14 серпня 2020 року
№ 176 "Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року" 25 жовтня 2020 року відбудуться чергові та перші вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Постановою від 5 червня 2020 року
№ 99 Центральна виборча комісія на неділю, 25 жовтня 2020 року, також призначила проміжні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 208 (Чернігівська область).
Разом з тим у зв’язку з поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), Кабінетом Міністрів України відповідно до статті
29 Закону України
"Про захист населення від інфекційних хвороб" встановлено карантин та запроваджено посилені протиепідемічні заходи на територіях із значним поширенням COVID-19, які на сьогодні продовжено до 31 жовтня 2020 року.
Підпунктом 2 пункту 6 Постанови Верховної Ради України від 15 липня 2020 року
№ 795-IX Кабінету Міністрів України доручено спільно з Центральною виборчою комісією розробити заходи та рекомендації, спрямовані на запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) під час проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, з урахуванням вимог
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс).
З метою забезпечення виборчих прав громадян в умовах поширення на території України COVID-19, та розробки рекомендацій і заходів, спрямованих на недопущення її поширення під час організації та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, розпорядженням Голови Центральної виборчої комісії від 25 червня 2020 року № 33 створено відповідну робочу групу з розробки вказаних рекомендацій та заходів, до складу якої увійшли представники міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, комітетів Верховної Ради України, Ради національної безпеки і оборони України та Асоціації міст України. Цим розпорядженням указаній робочій групі доручено розробити рекомендації та заходи, спрямовані на запобігання поширенню COVID-19 під час організації та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, зокрема, для Центральної виборчої комісії, територіальних та дільничних виборчих комісій з місцевих виборів.
За результатами проведеної роботи робочою групою підготовлено пропозиції, спрямовані на запобігання поширенню COVID-19 під час організації та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року та інших виборів у період дії карантину, які постановою від 4 серпня 2020 року
№ 158 взято Центральною виборчою комісією до відома та надіслано Кабінету Міністрів України.
Разом з тим слід зазначити, що згідно з пунктом 20 частини першої статті
92 Конституції України організація і порядок проведення виборів визначаються виключно законами України.
Так, відповідно до
Основного Закону України Кодекс визначає гарантії, порядок реалізації права громадян на участь у виборах та регулює процедурні аспекти підготовки і проведення виборів.
Конституцією України визначено, що людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю; права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави (стаття 3).
Таким чином, в умовах поширення COVID-19 перед державними органами, у тому числі Центральною виборчою комісією, постають виклики, пов’язані з необхідністю забезпечення реалізації гарантованих
Конституцією України виборчих прав громадян України, а з іншого боку - необхідністю дотримання та захисту їх права на безпеку, життя та здоров’я.
Окремі рекомендації щодо організації підготовки і проведення виборів в умовах пандемії можуть бути реалізовані лише за їх законодавчого регулювання.
Комісія звертає увагу, що Україна є правовою державою, в якій визнається і діє принцип верховенства права. Складовими принципу верховенства права є, зокрема, правова передбачуваність та правова визначеність, необхідні для того, щоб учасники відповідних правовідносин мали можливість завбачати наслідки своїх дій і бути впевненими у своїх законних очікуваннях, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано (підпункт 2.1 пункту 2 мотивувальної частини
Рішення Конституційного Суду України від 31 березня 2015 року № 1-рп/2015).
На сьогодні вже розпочався виборчий процес як місцевих, так і проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 208, тож зміна законодавчих засад виборчого процесу не є бажаною.
Разом з тим досі лишаються не врегульованими питання, зокрема, щодо узгодження виборчих процедур, заповнення законодавчих прогалин. Указана обставина може поставити під загрозу належну організацію виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року та, як наслідок, реалізацію виборчих прав громадян.
Насамперед нагальним є врахування в
Кодексі змін до адміністративно-територіального устрою, що відбувалися паралельно з реформою виборчого законодавства. Так, пропонується внести зміни до статей
253 та
255 Кодексу щодо удосконалення порядку транспортування і передачі виборчих документів дільничних виборчих комісій виборчих дільниць, утворених на території населених пунктів (сіл, селищ, міст), що входять до складу міських територіальних громад, до відповідних територіальних виборчих комісій, а також встановлення підсумків відповідних виборів.
Також з метою забезпечення рівних прав місцевих організацій політичних партій на участь у формуванні виборчих комісій пропонується внести зміни до статті
204 Кодексу в частині унормування порядку утворення дільничних виборчих комісій в місті Києві, наділивши правом вносити відповідні подання також міські організації політичних партій.
Крім того, потребують редакційного доопрацювання положення статей
248 та
250 Кодексу щодо порядку заповнення виборчого бюлетеня з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також депутатів міської, селищної, сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) та визначення підстав недійсності виборчих бюлетенів. Указані зміни є критичними для розуміння виборцями процедури голосування, забезпечення здійснення ними усвідомленого волевиявлення, а також мінімізації суб’єктивних підходів під час встановлення недійсності виборчих бюлетенів.
На думку Комісії, потребує спрощення процедура участі громадських організацій у спостереженні за виборами, забезпечення належної охорони громадського порядку та громадської безпеки під час виборчого процесу та оптимізації процесу охорони приміщень виборчих комісій органами Національної поліції України та Національної гвардії України.
У зв’язку з указаним Центральна виборча комісія зазначає.
Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів, а також забезпечення реалізації та захисту виборчих прав громадян.
Відповідно до пункту 4 частини другої статті
16 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" Комісія за результатами узагальнення практики застосування законодавства України про вибори і референдуми та практики проведення виборів і референдумів в Україні, а також у разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти у встановленому цим Законом порядку рішення стосовно підготовки пропозицій щодо вдосконалення законодавства України про вибори і референдуми.
Отже, Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернутися до Президента України та Верховної Ради України щодо забезпечення невідкладного законодавчого врегулювання особливостей організації підготовки та проведення виборів у період дії карантину, установленого з метою запобігання поширенню на території України особливо небезпечних і небезпечних інфекційних захворювань, та вдосконалення окремих положень виборчого законодавства, надіславши їм відповідний проєкт закону.
Враховуючи викладене, з метою забезпечення виборчих прав громадян в умовах поширення на території України COVID-19, належної організації виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, керуючись статтями
11 -
13,
16, пунктами 1, 6 статті
17 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" , Центральна виборча комісія
постановляє:
1. Схвалити Пропозиції щодо законодавчого врегулювання особливостей організації підготовки та проведення виборів у період дії карантину, установленого з метою запобігання поширенню на території України особливо небезпечних і небезпечних інфекційних захворювань, та вдосконалення окремих положень виборчого законодавства, викладені у формі проєкту закону (додається).
2. Звернутися до Президента України та Верховної Ради України з проханням щодо забезпечення невідкладного розгляду та прийняття проєкту закону, схваленого пунктом 1 цієї постанови.
3. Цю постанову надіслати Президенту України та Верховній Раді України.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова Центральної виборчої комісії |
О. ДІДЕНКО |
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 14 вересня 2020 року № 257
Проєкт
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про особливості організації підготовки та проведення виборів у період дії карантину, установленого з метою запобігання поширенню на території України особливо небезпечних і небезпечних інфекційних захворювань, та вдосконалення окремих положень виборчого законодавства
Цей Закон визначає особливості організації підготовки та проведення виборів у період дії карантину, установленого з метою запобігання поширенню на території України особливо небезпечних і небезпечних інфекційних захворювань, зокрема гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19).
Стаття 1. Порядок застосування виборчого законодавства в період дії карантину
1. Організація підготовки та проведення виборів у період дії карантину, установленого з метою запобігання поширенню на території України особливо небезпечних і небезпечних інфекційних захворювань (далі - період дії карантину), здійснюється відповідно до положень
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), Закону України
"Про вибори народних депутатів України" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
2. Реалізація виборчих процедур, пов’язаних із підготовкою та проведенням виборів у період дії карантину, здійснюється відповідно до законодавства з урахуванням карантинно-обмежувальних, протиепідемічних заходів, установлених відповідно до закону Кабінетом Міністрів України, та рекомендацій Центральної виборчої комісії.
Стаття 2. Особливості утворення дільничної виборчої комісії спеціальної виборчої дільниці
1. Дільнична виборча комісія спеціальної виборчої дільниці, яка існує на постійній основі у стаціонарному закладі охорони здоров’я, в якому здійснюється лікування пацієнтів, хворих на небезпечні для оточуючих інфекційні хвороби, утворюється відповідною міською чи районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією не пізніш як за десять днів до дня виборів.
Стаття 3. Передвиборна агітація
1. Проведення передвиборної агітації здійснюється з урахуванням карантинно-обмежувальних, протиепідемічних заходів, установлених відповідно до закону Кабінетом Міністрів України на відповідних територіях.
Стаття 4. Вимоги до перебування у приміщеннях для голосування та приміщеннях виборчих комісій
1. Перебування осіб у період дії карантину у приміщеннях для голосування та приміщеннях виборчих комісій, а також під час організації голосування виборців за місцем перебування без засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно, забороняється.
2. Члени виборчої комісії в день голосування використовують додаткові засоби індивідуального захисту - захисний щиток чи окуляри, рукавички, а у разі організації голосування за місцем перебування виборців, хворих на небезпечні для оточуючих інфекційні хвороби, або тих, які перебувають на самоізоляції, а також на спеціальних виборчих дільницях, утворених у стаціонарних закладах охорони здоров’я, в яких здійснюється лікування пацієнтів, хворих на небезпечні для оточуючих інфекційні хвороби, також захисний спеціальний одяг.
3. Забезпечення членів виборчих комісій засобами індивідуального захисту, передбаченими цією статтею, здійснюється в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
4. Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування або інші органи (посадові особи), які відповідно до закону здійснюють їх повноваження, їх посадові та службові особи зобов’язані утримувати приміщення, надані для організації роботи виборчих комісій та проведення голосування, відповідно до вимог санітарних норм.
Стаття 5. Організація голосування в день виборів (повторного голосування)
1. Голова дільничної виборчої комісії, в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар комісії визначає відповідальну особу з числа членів комісії, яка проводить опитування щодо наявності симптомів респіраторних захворювань та безконтактну термометрію.
2. Опитуванню щодо наявності симптомів респіраторних захворювань та безконтактній термометрії підлягають усі особи, які заходять до приміщень для голосування, перед входом до таких приміщень, а також усі особи, присутні під час організації голосування виборців за місцем перебування.
3. Особа, яка відмовилась від проведення безконтактної термометрії, крім виборця, до приміщення для голосування та проведення голосування виборців за місцем їх перебування не допускається.
4. Вхід до приміщення для голосування, а також присутність під час організації голосування виборців за місцем перебування членів виборчих комісій, офіційних спостерігачів, представників політичних партій (місцевих організацій політичних партій), уповноважених осіб політичних партій (місцевих організацій політичних партій), довірених осіб кандидатів, які мають ознаки респіраторного захворювання та/або підвищену температуру тіла понад 37,2°С (крім виборців, включених до списку виборців на відповідній виборчій дільниці, які мають право зайти до приміщення для голосування на час, необхідний для голосування), заборонено.
5. На виборчій дільниці в день голосування (день повторного голосування) одночасно може перебувати така кількість виборців, що дасть змогу забезпечити дотримання між ними фізичної дистанції не менше ніж 1,5 метра.
6. У приміщені для голосування на виборчій дільниці окремо від інших розташовуються спеціально визначені кабіна для таємного голосування та скринька для голосування, де з дотриманням вимог
Кодексу голосують виборці, які мають ознаки респіраторного захворювання або температуру тіла понад 37,2°С.
................Перейти до повного тексту