- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 11 вересня 2020 року № 249 |
Про Роз’яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах
З метою забезпечення однакового застосування окремих положень
Виборчого кодексу України на місцевих виборах, забезпечення реалізації виборчих прав громадян України на рівних засадах, відповідно до статей
1,
3,
8,
38,
133,
140 Конституції України, статей
3,
6,
7,
11,
192,
199 -
201,
216 -
221,
230 Виборчого кодексу України, керуючись статтями
11 -
13, пунктами 1, 2 частини другої статті
16, пунктами 1, 2, 4, 5 статті
17, пунктами 2, 9 статті
21 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" , Центральна виборча комісія
постановляє:
1. Затвердити Роз’яснення щодо застосування окремих положень
Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах (додається).
2. Цю постанову надіслати обласним, Київській міській державним адміністраціям для доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова Центральної виборчої комісії |
О.ДІДЕНКО |
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 11 вересня 2020 року № 249
РОЗ’ЯСНЕННЯ
щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах
Це Роз’яснення розроблено з метою забезпечення реалізації на рівних засадах виборчих прав громадян України, дотримання принципів і засад виборчого процесу, однакового застосування положень
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) стосовно висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (далі - кандидати в депутати), кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
1. Згідно з
Основним Законом держави Україна є правовою державою, в якій визнається і діє принцип верховенства права; права і свободи людини і громадянина визначають зміст і спрямованість діяльності держави (статті
1,
3,
8).
Конституція України закріпила право громадян вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (частина перша статті
38).
Виборчі права громадян України - це гарантовані
Конституцією України та Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні; виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (частини перша, четверта статті
6 Кодексу ).
Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених
Конституцією України та Кодексом (частина восьма статті
7 Кодексу ).
Громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, що реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому Кодексом (стаття
11 Кодексу).
2. Статтею
216 Кодексу врегульовано загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, за яким право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації партій, а право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), а також на посаду сільського, селищного, міського голови - через місцеві організації партій або шляхом самовисування (частина друга статті 216).
Частиною четвертою вказаної статті встановлено певні вимоги щодо реалізації права висування кандидатів на місцевих виборах, зокрема стосовно одночасного висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, якими передбачається, що:
особа може бути висунута кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі не більше ніж у два рівні місцевих рад;
особа, висунута кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, не може одночасно бути висунута в будь-яких інших єдиних одномандатних виборчих округах з будь-яких місцевих виборів;
особа, висунута кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі до відповідної сільської, селищної, міської ради та/або до відповідної обласної ради;
особа, висунута кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі тільки до відповідної міської ради.
Правильне застосування норми частини четвертої статті
216 Кодексу, зокрема в частині вживання термінів "два рівні рад" та "багатомандатний виборчий округ", потребує системного аналізу інших положень
Кодексу, у тому числі тих, що визначають основні засади місцевих виборів (типи виборів, виборчу систему, за якою проводяться відповідні вибори), їх територіальну організацію, через призму конституційних засад місцевого самоврядування, адміністративно-територіального устрою України.
3. Відповідно до статті
133 Конституції України систему адміністративно-територіального устрою України складають: Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села.
До складу України входять: Автономна Республіка Крим, Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська області, міста Київ та Севастополь.
Міста Київ та Севастополь мають спеціальний статус, який визначається законами України.
Постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 року
№ 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів" ліквідовано всі райони в межах областей України та утворено нові райони з визначенням затверджених Кабінетом Міністрів України територій територіальних громад, що ввійшли до їх складу. При цьому до складу районів увійшли всі міські територіальні громади, у тому числі міст обласного значення.
Отже, адміністративно-територіальний устрій України передбачає наявність різних рівнів:
1) Автономна Республіка Крим, області та міста Київ і Севастополь (абзаци другий, третій статті
133 Конституції України );
2) райони;
3) міста, селища і села;
4) райони в містах (у разі утворення).
Порівняльний аналіз положень розділів VI, X, XI
Конституції України дає підстави для висновку, що встановлена Основним Законом держави система адміністративно-територіального устрою України, тобто поділ її території на адміністративно-територіальні одиниці, є основою для побудови системи органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Так, згідно зі статтею
140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи; органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради; питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад.
У містах з районним поділом за рішенням територіальної громади міста або міської ради відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" можуть утворюватися районні в місті ради (частина друга статті
5 названого
Закону ).
Статтею
3 Кодексу встановлено, що в Україні проводяться такі типи місцевих виборів:
вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
вибори депутатів сільської, селищної, міської ради;
вибори сільського, селищного, міського голови;
вибори депутатів районної ради;
вибори депутатів обласної ради;
вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).
Отже, зазначені конституційні положення щодо системи адміністративно-територіального устрою України, системи органів місцевого самоврядування обумовлюють існування таких рівнів рад, що мають використовуватися під час застосування положень частини четвертої статті
216 Кодексу:
1) Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні ради, Київська та Севастопольська міські ради;
2) районні ради;
3) сільські, селищні, міські ради (на рівні територіальних громад);
4) районні у місті ради (у разі утворення).
вибори депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в багатомандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідної територіальної громади;
вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій у територіальних виборчих округах, на які поділяється єдиний багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті, села, селища згідно з адміністративно-територіальним устроєм або територією міської, сільської, селищної територіальної громади;
вибори сільського, селищного, міського (міста з кількістю виборців до 75 тисяч осіб) голови проводяться за мажоритарною виборчою системою відносної більшості в єдиному одномандатному сільському, селищному, міському виборчому окрузі, що збігається відповідно з територією села, селища, міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм або територією сільської, селищної, міської територіальної громади;
вибори міського (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше осіб) голови проводяться за мажоритарною виборчою системою абсолютної більшості в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі, що збігається з територією міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм або територією міської територіальної громади.
Таким чином,
Кодексом передбачено застосування різних видів виборчих систем на виборах депутатів місцевих рад:
для виборів депутатів обласної, районної, районної в місті ради - однозначно застосовується система пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій партій;
для виборів депутатів сільської, селищної, міської ради - залежно від кількості виборців у відповідних територіальних громадах:
- у територіальних громадах з кількістю виборців 10 тисяч і більше застосовується система пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій партій;
- у територіальних громадах з кількістю виборців до 10 тисяч -мажоритарна система відносної більшості.
При цьому від виборчої системи, за якою проводяться відповідні місцеві вибори, залежить територіальна організація місцевих виборів.
Так, для виборів за мажоритарною системою відносної більшості депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) територія відповідної територіальної громади поділяється на багатомандатні виборчі округи та визначається кількість мандатів, що розподіляється на кожному такому окрузі (статті
192,
199 Кодексу).
Для виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій партій використовуються територіальні виборчі округи, на які поділяється єдиний багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті, села, селища згідно з адміністративно-територіальним устроєм або територією міської, сільської, селищної територіальної громади (статті
192,
201 Кодексу).
................Перейти до повного тексту