1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 4 серпня 2020 року № 157
Про звернення до Національної поліції України
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Центральна виборча комісія (далі - Комісія) є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.
Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує, зокрема, дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі (частина перша статті 2 указаного Закону ).
Згідно зі статтею 17 зазначеного Закону Комісія, серед іншого:
забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України та права на участь у референдумах;
забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу та процесу референдуму;
здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми;
є розпорядником Державного реєстру виборців, забезпечує його ведення та функціонування відповідно до закону.
За змістом статті 1 Закону України "Про Державний реєстр виборців" (далі - Закон) Державний реєстр виборців (далі - Реєстр) - це автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
Одним із основних завдань Реєстру є складання списків виборців для проведення виборів та референдумів (пункт 2 частини першої статті 2 Закону).
За змістом статей 5, 7 Закону до Реєстру заносяться та в базі даних Реєстру зберігаються встановлені Законом відомості про виборця (персональні дані), зокрема, персональні дані, які визначають місце та умови голосування виборця, в тому числі виборча адреса виборця, що визначається відповідно до статті 8 Закону.
Так, згідно з частиною другою статті 8 Закону виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", якщо інше не передбачено цією статтею.
За зверненням виборця орган ведення Реєстру може визначити іншу виборчу адресу виборця, ніж його зареєстроване місце проживання. Також органом ведення Реєстру за зверненням виборця може бути визначено виборчу адресу виборця, який не має зареєстрованого місця проживання (частини третя, четверта статті 8 Закону).
Відповідно до частини другої статті 10 Закону виборець подає органу ведення Реєстру достовірну інформацію щодо своїх персональних даних, які вносяться до Реєстру, у передбачених Законом випадках.
Порядок звернення особи за власною ініціативою до органу ведення Реєстру щодо включення до Реєстру, зміни її персональних даних у Реєстрі встановлено статтями 19, 20 Закону, за змістом яких відповідна заява може бути подана особисто або через уповноважену особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства, чи надіслана в електронній формі за підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до закону, з використанням мережі "Інтернет".
Звернення, передбачене частинами третьою та четвертою статті 8 Закону, може бути подане до відповідного органу ведення Реєстру не пізніше ніж на п’ятий день з дня початку виборчого процесу виборів або процесу референдуму, що проводяться на території, в межах якої виборець просить визначити його виборчу адресу. У разі якщо на відповідній території одночасно проводяться декілька виборів (референдум), таке звернення може бути подане не пізніше ніж на п’ятий день з дня початку виборчого процесу тих виборів (референдуму), голосування на яких проводиться раніше, ніж голосування на інших виборах, які відбуваються одночасно.
При цьому частиною четвертою статті 20 Закону встановлено, що в разі звернення щодо зміни виборчої адреси на підставі частин третьої і четвертої статті 8 Закону у відповідній заяві виборця вказується адреса житла, за якою він фактично проживає та яку просить визначити його новою виборчою адресою.
Відповідно до частини п’ятої статті 30 Закону відомості щодо кількісних характеристик виборчого корпусу, зокрема, у межах областей, районів, міст, районів у містах, селищ і сіл, а також про кількість виборців, які за своїми виборчими адресами віднесені до відповідних виборчих дільниць, щомісяця, станом на останній день попереднього місяця, розміщуються на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії у формі відкритих даних відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Зазначені відомості зберігаються у вільному доступі на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії протягом трьох місяців (частина п’ята статті 30 Закону).
Необхідно зазначити, що Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 вказаної Постанови) на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад" (підпункт 2 пункту 2 розділу II "Прикінцеві положення") встановлено, що у 2020 році перші місцеві вибори депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі вказаного Закону, проводяться одночасно з черговими місцевими виборами 2020 року.
Під час здійснення повноважень розпорядника Реєстру, зокрема щодо контролю за дотриманням вимог Закону в процесі ведення Реєстру, Комісією виявлено надходження до органів ведення Реєстру в електронній формі за підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", з використанням мережі "Інтернет" значної кількості звернень виборців, поданих згідно з частиною третьою статті 8 Закону, щодо зміни їх виборчих адрес на адреси фактичного місця проживання, що належать до територій таких територіальних громад Одеської області:
Кароліно-Бугазька сільська територіальна громада (Білгород-Дністровський район);
Таїровська селищна територіальна громада (Одеський район);
Фонтанська сільська територіальна громада (Одеський район).
При цьому багато таких звернень стосуються зміни виборчих адрес виборців на адресу одного і того самого житлового будинку або навіть квартири в ньому.
Сумарна кількість указаних звернень становить понад 86% загальної кількості звернень, поданих відповідно до частини третьої статті 8 Закону та задоволених органами ведення Реєстру, що здійснюють свої повноваження на території Одеської області.

................
Перейти до повного тексту