- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 1 серпня 2020 року № 156 |
Про Роз’яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно участі місцевих організацій політичних партій у формуванні виборчих комісій на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року
Підпунктом 2 пункту 1 розділу I Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад" внесено зміни до Закону України
"Про місцеве самоврядування в Україні", якими уповноважено Кабінет Міністрів України до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України здійснювати визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад. Відповідні повноваження Кабінету Міністрів України реалізовано шляхом прийняття розпоряджень Уряду від 12 червня 2020 року № 707 - 730.
( Розпорядження КМ: №№ 707, 708, 709, 710, 711, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 720, 721, 722, 723, 724, 725, 726, 727, 728, 729, 730 )
Верховною Радою України 17 липня 2020 року прийнято Постанову
№ 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів", якою ліквідовано всі райони в межах областей України та утворено нові райони із визначенням затверджених Кабінетом Міністрів України територій територіальних громад, що ввійшли до їх складу.
Постановою та вказаними рішеннями Кабінету Міністрів України змінено адміністративно-територіальний устрій України на базовому та субрегіональному рівнях, що спричинило ряд правових прогалин та невизначеностей щодо застосування окремих положень
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) стосовно участі місцевих організацій політичних партій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, який обумовлює таку участь реєстрацією відповідної місцевої організації політичної партії в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці.
Згідно з пунктом 14 частини першої статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" суб’єктом державної реєстрації політичних партій, їх структурних утворень є відповідно Міністерство юстиції України та його територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі. Міністерство юстиції України формує державну політику та здійснює нормативно-правове забезпечення у сфері державної реєстрації, здійснює повноваження держателя Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (пункти 1, 2, 5 частини другої статті 5 указаного Закону).
Центральна виборча комісія листом від 27 липня 2020 року № 21-41-1640 звернулася до Міністерства юстиції України, де, зокрема, містилось прохання надати відповідні роз’яснення щодо статусу місцевих організацій політичних партій, їх правосуб’єктності у зв’язку із змінами адміністративно-територіального устрою України.
Крім того, з метою здійснення належної підготовки і проведення вказаних виборів та забезпечення однакового застосування окремих положень
Кодексу щодо реалізації місцевими організаціями політичних партій визначених Кодексом повноважень під час здійснення виборчих процедур Центральна виборча комісія постановою від 28 липня 2020 року
№ 146 звернулася до Міністерства юстиції України з проханням невідкладно надати роз’яснення стосовно статусу місцевих організацій політичних партій, зареєстрованих до дня набрання чинності розпорядженнями Кабінету Міністрів України про визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад областей від 12 червня 2020 року № 707 - 730 і Постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 року
№ 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів".
До Центральної виборчої комісії 31 липня 2020 року надійшов лист від Міністерства юстиції України № 34122/15958-26-20/8.4.4, датований тією самою датою, з відповідними роз’ясненнями.
У вказаному листі компетентний орган дійшов, зокрема, до таких висновків:
"...є очевидним, що структурні утворення політичної партії, утворюються та припиняють свою діяльність на підставі рішення керівного органу політичної партії, в порядку визначеному статутом. Таким чином, прийняття Постанови Верховної Ради України № 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів" (далі - Постанова) не має наслідком ліквідацію відповідних місцевих організацій політичних партій";
"...місцеві організації політичних партій, які зареєстровані до встановлення нового адміністративно-територіального устрою, можна вважати такими, що поширюють свою діяльність на відповідні новоутворені адміністративно-територіальні одиниці";
"...місцеві організації політичних партій, які були зареєстровані до набрання чинності Постановою, зберігають свій статус та продовжують вважатися такими, що зареєстровані відповідно до закону".
При цьому Міністерство юстиції України зазначило, що "у зв’язку із відповідними змінами адміністративно-територіального устрою до приведення політичними партіями структури їх місцевих організацій у відповідність із новими межами районів постає питання, як співвідносяться повноваження місцевих організацій політичних партій, діяльність яких поширюється на частину території оновлених районів, протягом відповідного перехідного періоду.
Оскільки законодавство України не містить чіткої відповіді на ці питання, слід виходити із загальних засад діяльності політичних партій України, їх ролі у виборчому процесі, принципів взаємодії державних органів та політичних партій".
Враховуючи надані Міністерством юстиції України роз’яснення, з метою дотримання рівних прав і можливостей на участь у виборах, дотримуючись принципів та засад виборчого процесу, ґрунтуючись на принципі верховенства права, відповідно до статей
15,
24,
36,
38,
64 Конституції України, частин першої, четвертої, шостої статті
203, частин першої, четвертої статті
204, пункту 2-1-частини першої статті
205, частини шостої статті
217 Виборчого кодексу України, керуючись статтями
2,
11 -
13, частиною другою статті
16, пунктами 2, 9 частини першої статті
21 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія
постановляє:
.
2. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова Центральної виборчої комісії |
О.ДІДЕНКО |
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 1 серпня 2020 року № 156
(зі змінами, внесеними постановами
Центральної виборчої комісії
від 18 серпня 2020 року № 182,
від 25 вересня 2020 року № 300)
РОЗ’ЯСНЕННЯ
щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно участі місцевих організацій політичних партій у формуванні виборчих комісій на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року
Це Роз’яснення розроблено з метою забезпечення однакового застосування окремих положень
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) стосовно участі місцевих організацій політичних партій у здійсненні виборчих процедур у ході організації підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.
1. Держава гарантує свободу політичної діяльності, не забороненої Конституцією і законами України (частина четверта статті
15 Конституції України ).
Відповідно до частин першої, другої статті 24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
Статтею 36 Конституції України встановлено, що громадяни України мають право на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров’я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах.
2. Вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом, а виборчі права громадян України - це гарантовані
Конституцією України та законами України їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (стаття
1, частини перша, четверта статті
6 Кодексу).
Частиною першою статті
38, статтею
64 Основного Закону України встановлено, що громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
3. Правові засади діяльності політичних партій в Україні визначає Закон України "Про політичні партії в Україні", відповідно до статті 1 якого право громадян на свободу об’єднання у політичні партії для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів визначається і гарантується
Конституцією України.
Встановлення обмежень цього права допускається відповідно до
Конституції України в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров’я населення або захисту прав і свобод інших людей, а також в інших випадках, передбачених Конституцією України.
Права політичних партій регламентує стаття 12 зазначеного Закону, серед яких, зокрема, право вільно провадити свою діяльність у межах, передбачених
Конституцією України, цим Законом та іншими законами України та брати участь у виборах Президента України, до Верховної Ради України, до інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.
Частиною восьмою статті
10 Закону України
"Про політичні партії в Україні" передбачено, що обласні, міські, районні організації, первинні осередки партії або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, утворюються в порядку, визначеному статутом партії.
За позицією Міністерства юстиції України, викладеною у листі від 31 липня 2020 року № 34122/15958-26-20/8.4.4, місцеві організації політичних партій, які зареєстровані до встановлення нового адміністративно-територіального устрою, можна вважати такими, що поширюють свою діяльність на відповідні новоутворені адміністративно-територіальні одиниці.
4. Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю, 25 жовтня 2020 року.
5. Частиною першою статті
203 Кодексу передбачено, що склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій партій.
Право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають:
1) місцева організація партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання;
2) місцева організація партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори;
3) зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцева організація партії (частина друга статті
203 Кодексу).
6. Згідно з частинами четвертою, шостою, сьомою статті
203 Кодексу Центральна виборча комісія формує склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у містах Києві, Севастополі виборчих комісій не пізніш як за сімдесят п’ять днів до дня чергових виборів (до 10 серпня 2020 року включно). Подання кандидатур до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити обласні, районні, міські, районні в містах Києві, Севастополі (у разі їх відсутності у структурі відповідної партії - міська міст Києва, Севастополя) організації партій, зазначених у частині другій статті
203 Кодексу, а в разі їх відсутності у структурі відповідної партії - обласна організація цієї партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм. Такі подання вносяться не раніше ніж за дев’яносто днів (з 27 липня 2020 року) та не пізніш як за вісімдесят днів до дня чергових виборів (до 5 серпня 2020 року включно).
................Перейти до повного тексту