1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 22 жовтня 2019 року № 1932
Про виконання судових рішень щодо розгляду заяв Стаценка В.В. від 27 липня 2019 року № 501 - 510, 513, 515, 517 - 525, 527 - 531, 533 - 543
Рішенням Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 5 вересня 2019 року у справі № 9901/486/19, залишеним без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 9 вересня 2019 року в цій справі, Центральну виборчу комісію, зокрема, зобов’язано здійснити повноваження окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 стосовно виконання усіх нереалізованих цією окружною виборчою комісією дій щодо розгляду заяв Стаценка В.В., довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого Політичною партією "Слуга Народу", Д’яченко Н.О., від 27 липня 2019 року № 501 - 510, 513, 515, 517 - 525, 527 - 531, 533 - 543 відповідно до постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2019 року у справі № 580/2433/19.
Згідно зі статтею 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.
Статтею 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судове рішення, яким закінчується розгляд справи в адміністративному суді, ухвалюється іменем України. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Вирішуючи на виконання судових рішень питання щодо розгляду заяв Стаценка Віталія Віталійовича, довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого Політичною партією "Слуга Народу", Д’яченко Н.О., від 27 липня 2019 року № 501 - 510, 513, 515, 517 - 525, 527 - 531, 533 - 543, Центральна виборча комісія виходить з такого.
До окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 (далі - окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 198) 27 липня 2019 року надійшли заяви довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого Політичною партією "Слуга Народу", Д’яченко Н.О., Стаценка В.В., зареєстровані в окружній виборчій комісії за № 510 - 530, 513, 515, 517 - 525, 527 - 531, 533 - 543.
У вказаних заявах Стаценко В.В. просив провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 710230, 710231, 710232, 710233, 710234, 710236, 710237, 710239, 710240, 710241, 710242, 710243 (заяви № 501 - 510), 710244 (заява № 513), 710245 (заява № 515), 710247, 710248, 710249, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257 (заяви № 517 - 525), 710510, 710511, 710512, 710259, 710260, 710261, 710262 (заяви № 527 - 531), 710513, 710514, 710515, 710516, 710517, 710518, 710519, 710520, 710531, 710527 та на 72 виборчих дільницях: № 710692 - 710936 (заяви № 533 - 543), а також установити підсумки голосування в межах одномандатного виборчого округу № 198 із урахуванням протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на означених виборчих дільницях.
Свої вимоги Стаценко В.В. обґрунтовував тим, що під час прийняття документів від дільничних виборчих комісій указаних виборчих дільниць виявлено ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами перелічених дільничних виборчих комісій, а відтак окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 198 зобов’язана прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на таких виборчих дільницях.
До зазначених заяв було додано оригінали актів про виявлення порушення Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон), датовані 22 липня 2019 року, складені Стаценком В.В., та засвідчені двома виборцями - Колісник Іриною Василівною та Шкарупою Олександром Олександровичем. У вказаних актах йдеться про те, що під час приймання виборчої документації від дільничних виборчих комісій були наявні пошкодження цілісності пакетів, у яких була доставлена виборча документація, а також про те, що транспортування виборчої документації від дільничних виборчих комісій та її передача до окружної виборчої комісії, а саме транспортування виборчої документації групою у складі двох осіб, в окремих випадках трьох осіб, що як зазначено в актах, є порушенням частин першої, другої статті 93 Закону.
29 липня 2019 року окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 198 було складено та підписано протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 без урахування заяв Стаценка В.В.
Вважаючи бездіяльність окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 щодо нерозгляду вищенаведених заяв протиправною, Стаценко В.В. звернувся до суду.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2019 року в справі № 580/2433/19 визнано протиправною бездіяльність окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 щодо нездійснення розгляду заяв від 27 липня 2019 року № 501 - 510, 513, 515, 517 - 525, 527 - 531, 533 - 543 про порушення виборчого законодавства, поданих довіреною особою кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого Політичною партією "Слуга Народу", Д’яченко Н.О., Стаценком В.В., зобов’язано вказану окружну виборчу комісію зазначені заяви розглянути.
Згідно з протоколом засідання окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 від 19 - 20 серпня 2019 року № 28 на виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2019 року у справі № 580/2433/19 вказана комісія здійснювала розгляд заяв Стаценка В.В. від 27 липня 2019 року № 501 - 510, 513, 515, 517 - 525, 527 - 531, 533 - 543.
За змістом зазначеного протоколу окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 198 ставилось на голосування питання про проведення повторного підрахунку голосів виборців на вказаних у заявах Стаценка В.В. виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 198, однак у зв’язку з недостатньою для прийняття відповідного рішення кількістю голосів членів окружної виборчої комісії рішення щодо необхідності проведення повторного підрахунку голосів виборців на жодній із зазначених виборчих дільниць прийнято не було. Також ставилась на голосування та через такі самі обставини не була підтримана і пропозиція про відмову у проведенні повторного підрахунку голосів на вказаних виборчих дільницях. Разом з тим, як вбачається з протоколу, окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 198 вирішила відмовити в задоволенні заяв довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року Д’яченко Н.О. Стаценка В.В. від 27 липня 2019 року, зареєстрованих за № 507, 510, 518, 520 та 529, про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 710239, 710243, 710249, 710261, 710511 на тих підставах, що на згаданих виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 198 окружна виборча комісія вже проводила повторний підрахунок голосів виборців та пошкодження упаковки виборчої документації дільничних виборчих комісій вказаних виборчих дільниць виявлено не було.
У свою чергу, розглянувши на виконання рішення Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 5 вересня 2019 року в справі № 9901/486/19 заяви Стаценка В.В., Центральна виборча комісія зазначає, що згідно з частиною п’ятою статті 94 Закону при прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та одномандатному виборчому окрузі та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному багатомандатному окрузі в межах одномандатного виборчого округу та в одномандатному виборчому окрузі приймає одне з рішень: 1) прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу; 2) відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному багатомандатному виборчому округу в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому округу від дільничної виборчої комісії та зобов’язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому Законом по виборах у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) в одномандатному виборчому окрузі.
Обставини, які обумовлюють проведення окружною виборчою комісією повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлено частинами десятою, одинадцятою статті 94 Закону.
Так, за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами в народні депутати України, їх довіреними особами, уповноваженими особами політичних партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 Закону, про порушення вимог Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі.
У разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі та (або) одномандатному виборчому окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному багатомандатному виборчому округу та (або) одномандатному виборчому округу окружна виборча комісія зобов’язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі.
За змістом статті 94 Закону прийняття окружною виборчою комісією одного з передбачених частиною п’ятою вказаної статті Закону рішень, у тому числі про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці з визначених частинами десятою, одинадцятою статті 94 Закону підстав, здійснюється під час прийняття документів дільничних виборчих комісій за результатами розгляду таких документів та скарг про порушення вимог Закону в ході проведення голосування та підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії.
Таке розуміння частини п’ятої статті 94 Закону узгоджується з положеннями частини одинадцятої статті 94 Закону, за змістом яких повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці проводиться, зокрема, в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії. Тобто ознаки розпечатування мають бути явними - такими, що дають змогу одразу в момент прийняття виборчих документів безпосередньо виявити їх членам окружної виборчої комісії.
Так само частина п’ята статті 94 Закону узгоджується з положеннями частини десятої статті 94 Закону, за змістом яких, зокрема, рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці може бути прийняте в разі надходження від осіб, які транспортували чи супроводжували виборчі документи, актів або письмових заяв чи скарг про порушення вимог Закону під час такого транспортування до окружної виборчої комісії, поданих саме на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії.
Отже, Закон визначає, що прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці за заявами або скаргами, підтвердженими належно оформленими актами про порушення вимог Закону, здійснюється у процесі прийняття документів дільничної виборчої комісії в разі надходження відповідних заяв і скарг, не пізніше. Саме під час прийняття пакетів з виборчими документами дільничної виборчої комісії окружною виборчою комісією досліджується цілісність їх упаковки.
За наявною в Комісії інформацією, 22 липня 2019 року окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 198 завершила прийняття виборчих документів від дільничних виборчих комісій цього округу та врахувала відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та одномандатному виборчому окрузі під час встановлення підсумків голосування в межах указаного виборчого округу.
Натомість заяви Стаценка В.В., обов’язок розгляду яких на окружну виборчу комісію одномандатного виборчого округу № 198 покладено постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2019 року в справі № 580/2433/19, подано до цієї виборчої комісії (згідно з журналом реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198) 27 липня 2019 року, тобто після завершення прийняття окружною виборчою комісією виборчих документів від дільничних виборчих комісій зазначеного виборчого округу.
Таким чином, на момент подання Стаценком В.В. заяв установлений Законом строк для прийняття окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 198 на підставі цих заяв рішення про розгляд їх по суті та, зокрема, проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 198 минув, а отже, підстави для задоволення вимог указаних заяв відсутні.
Аналогічний висновок щодо застосування положень Закону викладено в постанові Верховного Суду від 6 серпня 2019 року в справі № 855/341/19.
З огляду на вказане наслідком розгляду заяв Стаценка В.В. від 27 липня 2019 року № 501 - 510, 513, 515, 517 - 525, 527 - 531, 533 - 543 не може бути відповідно до положень Закону прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях.
Також Центральна виборча комісія зазначає, що, виконуючи згідно з рішенням Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 5 вересня 2019 року у справі № 9901/486/19 повноваження окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 щодо розгляду заяв Стаценка В.В., на сьогодні Комісія не має можливості встановити факт цілісності упаковки пакетів з виборчою документацією дільничних виборчих комісій виборчих дільниць, перелічених у заявах Стаценка В.В., на час прийняття таких пакетів окружною виборчою комісією.
Зокрема, на деяких з відповідних виборчих дільниць окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 198 проводився повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, що потребувало розпечатування окружною виборчою комісією пакетів з виборчою документацією. Також відповідно до статті 115 Закону окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 198 передано виборчу та іншу документацію на зберігання до відповідної місцевої державної архівної установи, чому передувало її зберігання в окружній виборчій комісії, вчинення з цією виборчою документацією низки дій щодо підготовки її до передачі до архівної установи, а також транспортування цієї виборчої документації до архіву. Крім того, відповідна виборча документація вже досить тривалий час перебуває на зберіганні у приміщенні Архівного відділу виконкому Смілянської міської ради Черкаської області.

................
Перейти до повного тексту