1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
07.06.2004 N 102
Про скаргу громадянина Рондіна В.Г.
До Центральної виборчої комісії 2 червня 2004 року надійшла скарга громадянина Рондіна Володимира Гаррійовича, який балотувався кандидатом у народні депутати України на проміжних виборах народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі N 136, в якій він просить встановити, що під час проведення виборів, підрахунку голосів та встановлення результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі N 136 мали місце факти грубих порушень положень статті 38 Конституції України, статей 2-7, 10, 12, 25, 26, 30, 31, 51, 59, 64, 66, 67, 68, 69, 70 Закону України "Про вибори народних депутатів України", скасувати за вищевказаних обставин постанови окружної виборчої комісії зазначеного виборчого округу від 2 червня 2004 року N 193 та N 194, зобов'язати цю окружну виборчу комісію звернутися до Центральної виборчої комісії з поданням про визнання проміжних виборів народного депутата України 30 травня 2004 року в одномандатному виборчому окрузі N 136 недійсними та визнати їх недійсними, а також повідомити Генеральну прокуратуру України, Службу безпеки України та Міністерство внутрішніх справ України про факти правопорушень.
Розглянувши зазначену скаргу та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія встановила.
31 травня 2004 року до окружної виборчої комісії з підготовки та проведення проміжних виборів народного депутата України 30 травня 2004 року в одномандатному виборчому окрузі N 136 надійшла скарга громадянина Рондіна В.Г., який балотувався на проміжних виборах народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі N 136, з вимогою встановити, що під час голосування та підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях 3, 19, 6, 41, 31, 27, 28, 42, 52, 75, 53, 40, 8, 36, 34, 7, 70, 66, 43, 56, 44, 54, 57, 45, 53, 51, 12, 20, 23, 37, 65, 64, 73, 76, 68, 11, 9, 21, 22, 33, 39, 55, 58, 61, 2, 36, 47, 67, 48, 46, 62, 63 мали місце факти порушення статті 38 Конституції України, статей 2-7, 25, 26, 30, 31, 59, 66, 67, 69, 70 Закону України "Про вибори народних депутатів України", які не дозволяють з достовірністю визначити результати волевиявлення виборців, та звернутися до Центральної виборчої комісії з поданням про визнання проміжних виборів народного депутата України 30 травня 2004 року в цьому виборчому окрузі недійсними.
Постановою окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу N 136 від 2 червня 2004 року N 194 Рондіну В.Г. у задоволенні скарги відмовлено з мотивів відсутності підстав для визнання виборів, проведених 30 травня 2004 року, недійсними.
Подану до Центральної виборчої комісії скаргу на вищезазначену постанову громадянин Рондін В.Г. обґрунтовує по суті тими самими обставинами, що вже були предметом розгляду окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу N 136.
Включення дільничними виборчими комісіями у день голосування виборців до списків на підставі їх заяв за відсутності відповідних рішень судів заявник просить визнати грубим порушенням статті 38 Конституції України та низки положень Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Частиною першою статті 38 Конституції України закріплено право громадян України вільно обирати, а відповідно до статті 70 Конституції України право голосу на виборах мають громадяни України, які на день їх проведення досягли вісімнадцятим років, крім визнаних судом недієздатними.
Механізм реалізації встановлених Основним Законом виборчих прав громадян, зокрема під час виборів народних депутатів України, врегульовано Законом України "Про вибори народних депутатів України".
Відповідно до статті 22 Конституції України виборцям гарантується право брати участь у виборах, у тому числі шляхом уточнення списків виборців у порядку, встановленому в Законі України "Про вибори народних депутатів України". Зокрема, згідно з пунктом 2 частини другої статті 24 Закону дільнична виборча комісія уточнює списки виборців, подає їх до загального ознайомлення та у випадках, передбачених Законом, вносить до них зміни.
Згідно з частиною десятою статті 31 цього Закону громадянин має право оскаржити до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до місцевого суду за місцезнаходженням виборчої дільниці допущені при складанні списку виборців неправильності, в тому числі невключення, неправильне включення або виключення зі списку виборців його або інших осіб.
Розглядаючи скаргу громадянина Рондіна В.Г., Центральна виборча комісія взяла до уваги, що відповідно до частини дев'ятої статті 84 Закону України "Про вибори народних депутатів України" списки для голосування 30 травня 2004 року на проміжних виборах народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі N 136 складалися на основі списків виборців для проведення чергових виборів народних депутатів України 31 березня 2002 року.
У процесі перевірки зазначеної скарги Центральна виборча комісія встановила, що згідно з рішенням Одеської міської ради від 26 липня 2002 року N 197-XXIV (зі змінами, внесеними рішенням Одеської міської ради від 20 січня 2003 року N 960-XXIV) з 1 січня 2003 року в м. Одесі встановлено новий адміністративно-територіальний поділ, тобто замість восьми районів у місті утворено чотири. Це спричинило певні труднощі в складанні, відповідно до частини дев'ятої статті 84 Закону України "Про вибори народних депутатів України", списків виборців для голосування на проміжних виборах народного депутата України 30 травня 2004 року в одномандатному виборчому окрузі N 136.
Крім того, враховуючи положення Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", кожний громадянин України вправі вільно пересуватися територією України, обирати місце постійного проживання, за яким реєструється відповідними державними органами і яке є визначальним у здійсненні громадянами своїх виборчих прав. Гарантоване Конституцією України право громадян України на свободу пересування не повною мірою враховано у визначеному Законом України "Про вибори народних депутатів України" механізмі складання списків виборців. З огляду на це, включення дільничними виборчими комісіями громадян до списків виборців у день голосування на підставі їх заяв за відсутності відповідних рішень судів не може розглядатися як грубе порушення статті 38 Конституції України та положень Закону України "Про вибори народних депутатів України". Зазначені обставини не можуть розглядатись як підстава для сумнівів у достовірності встановлених результатів волевиявлення виборців.
Центральна виборча комісія також не може погодитися з доводами заявника щодо неможливості громадян реалізувати своє виборче право через невідповідність кількості осіб, внесених до списків виборців, кількості виборчих бюлетенів для голосування з таких підстав.
Відповідно до частини шостої статті 64 Закону України "Про вибори народних депутатів України" передача виборчих бюлетенів для голосування дільничній виборчій комісії здійснюється в кількості, яка дорівнює кількості громадян, включених до списку виборців на виборчій дільниці, з резервом, обсяг якого встановлюється Центральною виборчою комісією. Частина перша статті 63 Закону зобов'язує Центральну виборчу комісію забезпечити виготовлення в централізованому порядку виборчих бюлетенів не пізніш як за десять днів до дня виборів. З метою реалізації зазначеного положення Закону кількість виборчих бюлетенів, необхідних для забезпечення проведення, зокрема проміжних виборів, визначається, виходячи з орієнтовної кількості виборців у межах одномандатного виборчого округу.
Орієнтовна кількість виборців в одномандатному виборчому окрузі N 136 становила 145 тисяч 174 особи. Постановою Центральної виборчої комісії 29 квітня 2004 року N 51 встановлено резерв виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі N 136 обсягом 3 відсотки від кількості виборців, включених до списків виборців. Згідно з протоколом окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі N 136 загальна кількість виборчих бюлетенів для голосування в цьому окрузі, одержаних окружною виборчою комісією, становила 149 тисяч 491 бюлетень. Таку ж саму кількість бюлетенів одержано дільничними виборчими комісіями від окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу N 136. Кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу N 136, на день виборів становила 142 тисячі 570 виборців. Кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному виборчому окрузі N 136, становила 34 тисячі 760 виборців. Причому кількість не використаних виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі N 136 становила 114 тисяч 731 бюлетень. Кількість виборців, які взяли участь у голосуванні, становила 34 тисячі 740 виборців.
Таким чином, факти порушення статті 38 Конституції України, статей 2-5 Закону України "Про вибори народних депутатів України", на які громадянин Рондін В.Г. посилається в своїй скарзі, не мали місця і не можуть розглядатися як підстава для задоволення викладених у скарзі вимог.
При розгляді скарги громадянина Рондіна В.Г. Центральною виборчою комісією також вивчено й інші обставини, якими заявник обґрунтовує свої вимоги, досліджено додані до скарги документи - копії актів, складених під час проведення голосування на виборчих дільницях, а також протоколів дільничних виборчих комісій про підсумки голосування. Надаючи оцінку зазначеним документам, Центральна виборча комісія виходить з того, що з 34 поданих заявником актів про порушення законодавства України під час голосування на виборчих дільницях цього виборчого округу 18 не можуть бути взяті Центральною виборчою комісією до уваги з підстав порушення вимог пункту 6 частини шостої статті 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України" щодо форми їх складання, а саме: підписання актів одним виборцем або взагалі без підпису виборців, тоді як Закон передбачає в разі виявлення порушень цього Закону право офіційного спостерігача скласти відповідний акт, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт цього порушення. Шістнадцять актів, наданих заявником, хоча і складено відповідно до вимог цього Закону, але зазначені в них порушення Закону під час голосування та підрахунку голосів на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу N 136 не можуть бути визнані Центральною виборчою комісією такими, що згідно з положеннями частини першої статті 70 Закону України "Про вибори народних депутатів України" не дозволяють достовірно визначити результати волевиявлення виборців, або такими, що вважаються підставою для визнання голосування на виборчій дільниці недійсним.

................
Перейти до повного тексту