- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 24 травня 2019 року № 897 |
Про звернення до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України щодо врегулювання питань здійснення публічних закупівель для належного забезпечення організації підготовки та проведення виборів
Центральна виборча комісія постановою від 13 травня 2016 року
№ 112 звернулася до Верховної Ради України щодо внесення змін до Закону України
"Про публічні закупівлі" (далі - Закон) в частині непоширення положень Закону на випадки закупівлі товарів, робіт і послуг для підготовки та проведення виборів і референдумів в Україні, а також для підтримки, обслуговування та модифікації Єдиної інформаційно-аналітичної системи "Вибори".
У своєму листі Комітет з питань економічної політики Верховної Ради України від 25 травня 2016 року № 04-16/13-294 висловив прохання Кабінету Міністрів України надати доручення Міністерству економічного розвитку і торгівлі України (далі - Мінекономрозвитку) разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади вивчити порушене питання та в установленому порядку внести на розгляд Верховної Ради України відповідні законодавчі пропозиції.
Необхідність прийняття окремого порядку закупівлі товарів і послуг для підготовки та проведення виборів і референдумів в Україні зумовлено потребою оперативного проведення таких закупівель під час швидкоплинного виборчого/референдумного процесів, короткотерміновістю роботи окружних виборчих комісій, комісій референдуму та інтенсивною ротацією їх складу, з метою недопущення блокування процедур закупівель та унеможливлення зриву виборів і референдумів в Україні, що відповідає європейській практиці здійснення публічних закупівель під час організації підготовки та проведення виборів.
Між представниками Комісії, Мінекономрозвитку та централізованої закупівельної організації (державна установа "Професійні закупівлі") неодноразово проводилися наради з обговорення проблемних питань, остання з яких відбулась 19 листопада 2018 року.
Незважаючи на те, що Комісія аргументовано доводила свою позицію стосовно специфіки зазначених закупівель і необхідності продовження практики особливого правового підходу до врегулювання проведення закупівель для підготовки та проведення виборів, Мінекономрозвитку наполягло на незмінності редакції
Законопроекту.
Проте використання вже існуючих технічних можливостей електронної системи закупівель призвело до того, що під час виборчого процесу з чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року не відбулися відкриті торги із закупівлі послуг з виготовлення та доставки архівних боксів.
У газеті "Урядовий кур’єр" № 95(6458) 23 травня 2019 року опубліковано Указ Президента України
№ 303/2019 "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів".
Відповідно до частини четвертої статті
16 Закону України
"Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон про вибори) виборчий процес позачергових виборів депутатів починається з дня, наступного після дня опублікування Указу Президента України, зазначеного у частині третій цієї статті, тобто з 24 травня 2019 року.
Таким чином, до дня голосування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року залишається 58 календарних днів.
При цьому слід зауважити, що згідно з частиною другою статті
107 Закону про вибори окружні виборчі комісії утворюються не пізніш як за п’ятдесят днів до дня голосування, тобто до 1 червня 2019 року.
З моменту утворення окружних виборчих комісій Центральна виборча комісія повинна здійснювати з ними обмін документацією, пов’язаною з позачерговими виборами народних депутатів України 21 липня 2019 року, в тому числі фінансовою.
Очікувана вартість закупівлі послуг з перевезення та доставки відправлень, що містять документацію, пов’язану з позачерговими виборами народних депутатів України 21 липня 2019 року, між Центральною виборчою комісією та окружними виборчими комісіями становить 2500000 грн, що потребує проведення процедури відкритих торгів, мінімальний строк якої становить 27 календарних днів (від оголошення до укладання договору).
Разом з тим зазначені послуги мають бути закуплені до 1 червня 2019 року.
Також на момент утворення окружних виборчих комісій Центральна виборча комісія забезпечує їх печатками для термінової реєстрації окружних виборчих комісій як юридичних осіб та з метою фінансового й матеріально-технічного забезпечення окружних виборчих комісій.
Отже, для закупівлі послуг з виготовлення та доставки печаток окружних виборчих комісій у Комісії є 8 календарних днів.
Орієнтовна вартість закупівлі - 96000 грн, що не перевищує вартісні межі, встановлені абзацом другим частини першої статті
2 Закону . Однак враховуючи, що під час підготовки та проведення чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року відбулася процедура закупівлі аналогічних послуг на загальну суму 6964710 грн, а також зважаючи на роз’яснення Мінекономрозвитку про те, що очікувана вартість предмета закупівлі формується з урахуванням раніше здійснених закупівель за відповідними кодами національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник", закупівлі послуг з виготовлення печаток для окружних виборчих комісій і дільничних виборчих комісій закордонного виборчого округу потребуватимуть обов’язкового проведення відкритих торгів.
Згідно з частиною четвертою статті
18 Закону про вибори не пізніш як на другий день після початку виборчого процесу Комісія публікує перелік одномандатних округів із зазначенням їх номерів, меж, а також адрес приміщень відповідних виборчих комісій у загальнодержавних та регіональних друкованих засобах масової інформації.
Крім того, положеннями
Закону про вибори передбачено обов’язок Комісії опублікувати в регіональних чи місцевих друкованих засобах масової інформації перелік відповідних виборчих дільниць, що утворюються на постійній основі, із зазначенням одномандатних округів, до яких ці виборчі дільниці відносяться, номерів виборчих дільниць (частина перша статті 23), інформацію про відкриття поточного рахунку виборчого фонду кандидата в депутати в одномандатному окрузі та його відповідні реквізити (частина сьома статті 48), повідомлення про реєстрацію кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі разом із рішенням про його реєстрацію (частина сьома статті 59) тощо.
Орієнтовна вартість закупівель послуг з публікації в регіональних чи місцевих друкованих засобах масової інформації відповідних відомостей в окремому регіоні не перевищує 200 тис. гривень.
Проте, враховуючи, що Комісія закуповувала аналогічні послуги під час підготовки та проведення чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року (їх вартість в окремому регіоні становила близько 200 тис. грн), а також зважаючи на роз’яснення Мінекономрозвитку про те, що очікувана вартість предмета закупівлі формується з урахуванням раніше здійснених закупівель за відповідними кодами національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник", закупівлі послуг з публікації в регіональних чи місцевих друкованих засобах масової інформації матеріалів про організацію підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року потребуватимуть обов’язкового проведення відкритих торгів.
Частиною першою статті
81 Закону про вибори встановлено, що Комісія на підставі договору, укладеного між нею і державними поліграфічними підприємствами, забезпечує виготовлення у централізованому порядку не пізніш як за сім днів до дня голосування виборчих бюлетенів.
При цьому подання документів до Комісії для реєстрації кандидатів у депутати розпочинається на наступний день після опублікування Указу Президента України про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України або рішення Центральної виборчої комісії про призначення виборів і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Реєстрація кандидатів у депутати закінчується за двадцять п’ять днів до дня голосування (частина десята статті
107 Закону про вибори).
................Перейти до повного тексту