- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 6 березня 2019 року № 494 |
Про звернення щодо необхідності забезпечення законності та правопорядку під час виборчого процесу чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року
До Центральної виборчої комісії надходить інформація про можливі наміри використання статусу офіційних спостерігачів від громадських організацій під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року в цілях та способи, не передбачені законодавством України про вибори Президента України:
1. До Комісії 21 лютого 2019 року надійшло звернення Громадської організації "ГРОМАДЯНСЬКИЙ РУХ ПІДТРИМКИ РЕФОРМ" стосовно перевірки діяльності громадських організацій, яким Центральною виборчою комісією надано дозвіл мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року, з посиланням на наявну в цієї громадської організації інформацію про те, що "деякі з таких громадських організацій причетні до співпраці з незаконними збройними формуваннями, підконтрольними Російській Федерації в окремих районах Донецької та Луганської областей, здійснення ними діяльності, спрямованої на повалення конституційного ладу та територіальної цілісності України, а також організації та підтримки терористичної діяльності в Україні". Зазначена громадська організація зауважує, що "в умовах проведення в Україні чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року та виборів народних депутатів України в жовтні 2019 року діяльність відповідних організацій може спричинити негативні наслідки для збереження конституційного ладу та територіальної цілісності держави та вплинути на процес проведення чесних, прозорих виборів, виникнення можливих ситуацій застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця".
2. У засобах масової інформації поширюються повідомлення про можливість застосування офіційними спостерігачами від громадських організацій сили в разі виявлення, на їх думку, порушень закону під час виборів Президента України.
Так, на веб-сайті "Радіо Свобода" розміщено статтю під назвою "Спостерігачі від "Нацдружин" на дільницях можуть діяти силою, якщо будуть фальсифікації - речник", у якій зазначено:
"Якщо правоохоронці будуть закривати очі на відверті правопорушення, - сказав Вдовін, - і не захочуть їх фіксувати, то ми будемо робити те, що заявив наш командир (командир нацдружин Ігор Михайленко у Telegram раніше заявив, що "якщо за справедливість треба буде дати комусь по пиці - ми це зробимо, не зволікаючи" - ред.).
Ігор Вдовін уточнив, що такі потенційні дії стосуються не членів комісій, а "випадкових людей, які можуть робити вкидання бюлетенів, підводити на виборчі дільниці агітаторів" (https://www.radiosvoboda.org/a/news-sposterigachi-natsdruzhyny-vybory-zastosuvannya-syly/29805059.html).
Також за активним посиланням на Telegram, про яке йдеться у зазначеній статті, міститься допис "…В день виборів ми можемо зробити небагато, але цього небагато вистачить, щоб дати можливість Nації повірити в свої сили і обрати нового Лідера країни. Мене запитують, чи будемо ми застосовувати силу на виборчих дільницях? Я скажу просто: якщо за справедливість треба буде дати комусь по пиці - ми це зробимо, не зволікаючи. Ми живемо по честі і іншої позиції не визнаємо. То ж бійтесь нас вороги Української Nації, адже, ми не дамо змоги фальсифікації виборів в тих місцях виборчого процесу, де стоятимуть наші бійці" (https://t.me/CherkassND/190 ).
Ситуація, що склалася, вимагає прийняття рішення Центральною виборчою комісією з метою реалізації передбачених пунктами 1 - 3 статті
17, пунктом 1 статті
18 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію", пунктом 2 частини другої статті
25 Закону України
"Про вибори Президента України" (далі - Закон) повноважень, зокрема, в частині забезпечення реалізації і захисту виборчих прав громадян України, дотримання передбачених
Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу, а також здійснення контролю за додержанням і однаковим застосуванням законодавства про вибори Президента України виборцями, окружними і дільничними виборчими комісіями та їх членами, органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, посадовими і службовими особами цих органів, підприємствами, закладами, установами, організаціями та їх посадовими особами, кандидатами на пост Президента України, їх представниками у Центральній виборчій комісії, довіреними особами, партіями - суб’єктами виборчого процесу, офіційними спостерігачами, громадськими організаціями.
На виконання своїх повноважень, передбачених наведеними нормами законодавства, Центральна виборча комісія вважає за необхідне зазначити таке.
Відповідно до частини першої статті
68 Закону у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від громадських організацій.
Згідно з частиною другою статті
69 Закону громадська організація, до статутної діяльності якої належать питання виборчого процесу та спостереження за ним, зареєстрована у встановленому законом порядку, може звернутися до Центральної виборчої комісії не пізніш як за шістдесят днів до дня виборів з клопотанням про дозвіл мати офіційних спостерігачів під час виборів Президента України.
За змістом частини третьої статті
69 Закону Центральна виборча комісія за результатами розгляду відповідного клопотання громадської організації може прийняти рішення про надання дозволу громадській організації мати офіційних спостерігачів під час виборів Президента України або про відмову в наданні такого дозволу.
При цьому підставою для відмови в наданні громадській організації дозволу мати офіційних спостерігачів під час виборів Президента України може бути лише порушення громадською організацією вимог, установлених частинами першою, другою статті
69 Закону .
Отже, компетенцію Комісії під час вирішення питання про надання дозволу громадським організаціям мати офіційних спостерігачів чи відмову в наданні такого дозволу обмежено вказаними положеннями Закону.
Під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року Комісією надано дозвіл 139 громадським організаціям мати офіційних спостерігачів.
Водночас Центральна виборча комісія, враховуючи обов’язкове дотримання частини другої статті
3 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію", не наділена повноваженнями, а також механізмами та засобами для проведення перевірки ймовірних порушень закону громадськими організаціями в частині, що стосується компетенції відповідних правоохоронних органів.
Натомість згідно зі статтею
2 Закону України
"Про Службу безпеки України" на Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, економічного, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці.
До завдань Служби безпеки України також належить попередження, виявлення, припинення та розкриття злочинів проти миру і безпеки людства, тероризму, корупції та організованої злочинної діяльності у сфері управління і економіки та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України.
................Перейти до повного тексту