1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 12 березня 2019 року № 534
Про окремі питання діяльності окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 163
До Центральної виборчої комісії 12 березня 2019 року надійшла копія постанови окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 163 від 10 березня 2019 року № 8 "Про утворення дільничних виборчих комісій в межах ТВО 163" з поясненнями голови цієї комісії Крука Миколи Петровича від 12 березня 2019 року.
Указаною постановою окружна виборча комісія з виборів Президента України територіального виборчого округу № 163 (далі - окружна виборча комісія) утворила дільничні виборчі комісії з призначенням їх голів, заступників голів та секретарів відповідних дільничних виборчих комісій у межах територіального виборчого округу № 163.
У своїх поясненнях голова окружної виборчої комісії Крук М.П. зазначив, що постанову від 10 березня 2019 року № 8 прийнято цією комісією з порушеннями вимог Закону України "Про вибори Президента України" (далі - Закон).
Так, під час розгляду на засіданні окружної виборчої комісії 10 березня 2019 року проекту вказаної постанови з числа членів комісії було визначено головуючого, який доповідав зазначене питання, хоча голова комісії був присутній на засіданні та доповідав інші питання порядку денного.
Крім того, як вбачається з пояснень голови окружної виборчої комісії, пропозиції щодо кандидатур на керівні посади у дільничних виборчих комісіях подавалися присутніми на засіданні довіреними особами кандидатів на пост Президента України, а в разі відсутності довіреної особи - членами комісії.
При цьому окружною виборчою комісією не було забезпечено пропорційного розподілення квот керівних посад у дільничних виборчих комісіях, отриманих кандидатами на пост Президента України, чим порушено вимоги статті 24 Закону.
Разом з тим 12 березня 2019 року до Центральної виборчої комісії надійшли пояснення заступника голови окружної виборчої комісії Цимбровського Євгена Євстахійовича, у яких він визнав, що мало місце порушення квотного принципу під час розподілу посад голів, заступників голів, секретарів дільничних виборчих комісій, однак зазначив, що в цілому склад дільничних виборчих комісій був сформований за погодженням із суб’єктами внесення подань кандидатур до складу цих комісій.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому зазначеним Законом порядку, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України.
Водночас пунктом 3 статті 17, пунктами 3, 17 частини першої статті 18 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", пунктом 2 частини другої статті 25 Закону до повноважень Центральної виборчої комісії віднесено здійснення контролю за додержанням і однаковим застосуванням законодавства про вибори Президента України, зокрема, окружними і дільничними виборчими комісіями та їх членами.
На виконання своїх повноважень, передбачених наведеними нормами законодавства, Центральна виборча комісія, вивчивши вказану вище постанову та інші наявні в неї документи, вважає за необхідне зазначити таке.
Дільнична виборча комісія утворюється відповідною окружною виборчою комісією не пізніш як за вісімнадцять днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії у кількості не менше дев’яти осіб (частина перша статті 24 Закону).
На виборчих дільницях, де кількість виборців не перевищує п’ятдесяти осіб, дільнична виборча комісія може утворюватися у складі голови, секретаря та двох - чотирьох членів комісії.
Право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (по одній особі до однієї виборчої комісії від одного кандидата) мають кандидати на пост Президента України. Подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій вноситься до окружної виборчої комісії на паперових носіях та в електронному вигляді не пізніш як за двадцять три дні до дня виборів за підписом довіреної особи кандидата на пост Президента України у загальнодержавному або відповідному територіальному виборчому окрузі (частина друга статті 24 Закону).
Кожний суб’єкт подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (крім Міністерства закордонних справ України) має право на пропорційну частку кожної категорії керівних посад у дільничних виборчих комісіях. Частка керівних посад для кожного суб’єкта подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій у межах територіального виборчого округу визначається відповідно до кількості кандидатур, включених від цього суб’єкта до складу дільничних виборчих комісій, у відношенні до загальної кількості осіб, включених до складу дільничних виборчих комісій. Особа, включена до складу дільничної виборчої комісії за поданням голови окружної виборчої комісії (для закордонної виборчої дільниці - за поданням Міністерства закордонних справ України), може бути призначена на керівну посаду в цій комісії тільки у разі відсутності кандидатур на таку посаду від кандидатів на пост Президента України. Розподіл керівних посад між суб’єктами подання в межах часток, визначених відповідно до цієї частини, визначається окружною виборчою комісією (для закордонної виборчої дільниці - Центральною виборчою комісією). При цьому повинна бути дотримана приблизна рівномірність територіального розподілу посад, отриманих представниками кожного суб’єкта подання (частина одинадцята статті 24 Закону).
Водночас відповідно до пунктів 1.2, 1.3 Порядку розподілу керівних посад у дільничних виборчих комісіях з виборів Президента України між суб’єктами подання кандидатур до складу цих комісій, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 березня 2014 року № 71 (далі - Порядок), кожний суб’єкт подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій звичайних та спеціальних виборчих дільниць має право на пропорційну частку кожної категорії керівних посад у складі дільничних виборчих комісій окремо малих, середніх, великих виборчих дільниць у межах територіального виборчого округу - голів, заступників голів та секретарів комісій.
Така частка залежить від кількості кандидатур від відповідних суб’єктів подання, включених до складу дільничних виборчих комісій.
Частка керівних посад для кожного суб’єкта подання у кожній категорії виборчих дільниць у межах територіального виборчого округу визначається відповідно до кількості кандидатур, включених від цього суб’єкта подання до складу виборчих комісій кожної категорії звичайних та спеціальних виборчих дільниць, у відношенні до загальної кількості осіб, включених до складу дільничних виборчих комісій відповідної категорії виборчих дільниць.
Під час призначення на керівні посади суб’єктам подання забезпечується приблизна рівномірність територіального розподілу посад, отриманих представниками кожного суб’єкта подання (пункт 1.6 Порядку).
При цьому згідно з пунктом 1.8 Порядку визначення пропорційних часток керівних посад у дільничних виборчих комісіях звичайних та спеціальних виборчих дільниць для кожного суб’єкта подання кандидатур може здійснюватися за допомогою інформаційно-аналітичної системи "Вибори Президента України" Єдиної інформаційно-аналітичної системи "Вибори".
Разом з тим Центральна виборча комісія, розглянувши наявні в неї документи, встановила, що окружна виборча комісія порушила вимоги частини одинадцятої статті 24 Закону щодо права на пропорційну частку кожної категорії посад у дільничних виборчих комісіях для кожного суб’єкта внесення відповідного подання, надавши переваги під час призначення голів, їх заступників та секретарів дільничних виборчих комісій для окремих кандидатів на пост Президента України, тим самим обмеживши права інших кандидатів на пост Президента України.

................
Перейти до повного тексту