- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 8 листопада 2018 року № 203 |
Про звернення до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України
Постановою Центральної виборчої комісії від 12 жовтня 2018 року
№ 156 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року" Центральна виборча комісії призначила на 23 грудня 2018 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками, а також оголосила з 3 листопада 2018 року початок виборчого процесу перших місцевих виборів, призначених пунктом 1 цієї постанови.
Крім того, Центральною виборчою комісією прийнято постанови (зі змінами) від 19 жовтня 2018 року
№ 165 "Про кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року", від 25 жовтня 2018 року
№ 172 "Про розмір грошової застави на перших місцевих виборах 23 грудня 2018 року", а також
№ 175 "Про затвердження Розподілів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на підготовку і проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року та виготовлення органами ведення Державного реєстру виборців списків виборців та іменних запрошень для підготовки і проведення цих виборів", якою розподілено на вказані вибори 31051,5 тисяч гривень.
Таким чином, 3 листопада 2018 року розпочався виборчий процес перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року, для забезпечення організації підготовки і проведення яких Комісією ще до його початку вирішено низку питань.
Разом з тим, 5 листопада 2018 року до Центральної виборчої комісії надійшла ухвала Окружного адміністративного суду міста Києва від 2 листопада 2018 року в справі № 640/18007/18 про забезпечення адміністративного позову, якою в указаній справі до вирішення спору по суті вжито заходи забезпечення адміністративного позову та зупинено дію рішень окремих місцевих рад, територіальні громади яких увійшли до складу 34 об’єднаних територіальних громадах, в яких Центральна виборча комісія постановою від 12 жовтня 2018 року
№ 156 призначила місцеві вибори.
Мотивуючи зазначене судове рішення, Окружний адміністративний суд міста Києва відмовив у забезпеченні позову шляхом, зокрема, заборони Центральній виборчій комісії, територіальним виборчим комісіям вчиняти усі та будь-які дії, пов’язані з формуванням органів місцевого самоврядування Мар’янівської сільської, Бородянської селищної, Путивльської міської, Баладинської сільської, Ставчанської сільської, Марківської селищної, Любицької сільської, Новобіулівської сільської, Борзнянської міської, Озерянської сільської, Піщанобрідської сільської, Добровеличківської селищної, Красноталівської сільської, Великочернігівської сільської, Малинівської сільської, Андрівської сільської, Новомиколаївської сільської, Миронівської міської, Баришівської селищної, Ковалівської сільської, Старосільської сільської, Черкаської селищної, Тростянецької сільської, Привітненської сільської, Гуто-Боровенської сільської, Ківерцівської міської, Лоцкинської сільської, Софіївської сільської, Гіркополонківської сільської, Теплицької селищної, Павлівської сільської, Соболівської сільської, Вчорайшенської сільської, Вільшанської сільської об’єднаних територіальних громад, з посиланням, зокрема, на частину четверту статті
151 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - Кодекс), згідно з якою заходи забезпечення позову, які застосовує суд, не можуть зупиняти, унеможливлювати або в інший спосіб порушувати безперервність процесу призначення, підготовки і проведення виборів.
Водночас у наступному абзаці суд зазначив, що "зупинення дії Оскаржуваних рішень рад вже є достатньою підставою для зупинення формування органів місцевого самоврядування Оскаржуваних об’єднаних територіальних громад".
Також в ухвалі Окружний адміністративний суд міста Києва вказав, що з урахуванням наведеного в цьому судовому рішенні "вбачається, що у випадку задоволення позову і скасування/визнання протиправними Оскаржуваних рішень рад та фактичне припинення відповідних територіальних громад, усі витрати із місцевих та державного бюджетів, здійснені на підготовку та проведення виборів, будуть марними.
При цьому вжиття заходів забезпечення позову шляхом зупинення дії Оскаржуваних рішень рад буде мати наслідком збереження існуючого становища до розгляду справи по суті, оскільки воно відповідає предмету адміністративного позову та, водночас, не зумовлює фактичного вирішення спору по суті до закінчення розгляду справи.
Більше того, суд вважає, що вжиття судом заходів забезпечення позову жодним чином не вплине на можливість реалізації відповідачами усіх дій щодо добровільного об’єднання територіальних громад після розгляду справи по суті".
Зважаючи на викладене, а також непоодинокі випадки надходження до Центральної виборчої комісії судових рішень, у тому числі таких, що набрали законної сили, якими визнано протиправним рішення сільської, селищної, міської ради територіальної громади, що увійшла до складу об’єднаної територіальної громади, про добровільне об’єднання у територіальну громаду, рішень відповідних рад про скасування рішень про добровільне об’єднання в територіальну громаду, ухвал судів про вжиття заходів забезпечення позову шляхом, зокрема, зупинення дії рішень сільських, селищних, міських рад територіальних громад про добровільне об’єднання у територіальні громади, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно із частиною другою статті
5, статтею
69 Конституції України вся повнота і верховенство влади в Україні належать народу, здійснювати яку він може як безпосередньо - через вибори і референдум, так і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Забезпечуючи можливість здійснення влади народом,
Основний Закон України закріпив право громадян вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (частина перша статті
38 Конституції України).
Відповідно до пункту 20 частини першої статті
92 Конституції України організація і порядок проведення виборів визначаються виключно законами України.
Спеціальним законом, що визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, є Закон України
"Про місцеві вибори" (далі - Закон).
Частиною першою статті
11 Закону встановлено, що виборчий процес місцевих виборів - це здійснення суб’єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті
12 Закону , виборчих процедур, передбачених Законом.
Виборчий процес включає визначені частиною третьою статті
11 Закону, а в окремих випадках і частиною четвертою цієї статті, етапи, зокрема: підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів, та завершується через 15 днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому
Законом (частини третя - п’ята статті
11 Закону).
5 лютого 2015 року парламентом України прийнято Закон України
"Про добровільне об’єднання територіальних громад", згідно з яким вже четвертий рік в Україні триває процес об’єднання територіальних громад на добровільній основі в рамках реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади.
Центральна виборча комісія зазначає, що децентралізація є однією із найважливіших та найнагальніших реформ. Головна стратегічна мета реформи - створення комфортного та безпечного середовища для життя людини в Україні - може бути досягнута шляхом побудови ефективної системи влади на всіх рівнях, передачі максимально можливої кількості повноважень на найближчий до громадянина рівень - громадам. А також - створення умов для динамічного розвитку регіонів і надання якісних та доступних суспільних послуг громадянам. Реформа передбачає відповідальність органів місцевого самоврядування перед виборцями за ефективність своєї роботи, а перед державою - за її законність.
До повноважень Центральної виборчої комісії
Законом та Законом України
"Про добровільне об’єднання територіальних громад" віднесено призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів та оголошення початку виборчого процесу таких виборів за зверненнями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій.
Комісія у своєму рішенні про призначення перших місцевих виборів визначає дату їх проведення, тобто дату реалізації громадянами своїх виборчих прав.
Разом з тим, на практиці трапляються випадки скасування місцевими радами територіальних громад, які увійшли до складу об’єднаних територіальних громад, власних рішень про добровільне об’єднання територіальних громад, вжиття судами заходів забезпечення адміністративних позовів шляхом, зокрема, зупинення дії рішень рад про добровільне об’єднання територіальних громад, скасування в судовому порядку відповідних рішень тощо вже після призначення перших місцевих виборів чи початку виборчого процесу таких виборів, що, враховуючи закріплену статтею
129-1 Конституції України обов’язковість виконання судових рішень, створює правову невизначеність стосовно можливості подальшого перебігу виборчого процесу відповідних перших місцевих виборів.
Указана вище ухвала Окружного адміністративного суду міста Києва від 2 листопада 2018 року в справі № 640/18007/18 є черговим підтвердженням виникнення такої ситуації.
При цьому Центральна виборча комісія наголошує, що в об’єднаних територіальних громадах, у яких постановою Комісії від 12 жовтня 2018 року
№ 156 на 23 грудня 2018 року призначено перші місцеві вибори та до яких увійшли ради, дію рішень яких зупинено вказаною ухвалою суду, проживає 201012 громадян України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах. На підготовку і проведення згаданих виборів розподілено 8843,3 тис. грн субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.
Відповідно до частини другої статті
19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
................Перейти до повного тексту