- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 24 листопада 2017 року № 258 |
Про скаргу Стрєлка Л.І., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2017 року за № 21-30-9700
До Центральної виборчої комісії 21 листопада 2017 року надійшла скарга Стрєлка Леоніда Ігнатовича, суб’єктом оскарження в якій визначено Наталівську сільську виборчу комісію Запорізького району Запорізької області (далі - Наталівська сільська виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить скасувати постанови Наталівської сільської виборчої комісії від 13 жовтня 2017 року № 9 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Стрєлка Леоніда Ігнатовича за народною ініціативою" та від 8 листопада 2017 року № 10, 11, 12, 13 відповідно "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області від виборчого округу № 7 Рябоконь Анжели Анатоліївни за народною ініціативою", "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області від виборчого округу № 6 Русінової Наталії Олександрівни за народною ініціативою", "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області від виборчого округу № 2 Пекульської Анастасії Валеріївни за народною ініціативою", "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області від виборчого округу № 10 Кривоноса Руслана Сергійовича за народною ініціативою" та, встановивши факт систематичного порушення вказаною виборчою комісією
Конституції України та законів України, достроково припинити повноваження всього складу цієї комісії.
Свої вимоги суб’єкт звернення обґрунтовує тим, що після скасування Центральною виборчою комісією постанов Наталівської сільської виборчої комісії від 28 вересня 2017 року № 5 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Рябоконь Анжела Анатолівна за народною ініціативою", № 6 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Русінова Наталія Олександрівна за народною ініціативою", № 7 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Пекульська Анастасія Валеріївна за народною ініціативою" та № 8 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Кривонос Руслан Сергійович за народною ініціативою" зазначена сільська виборча комісія повторно прийняла рішення про відкликання вказаних депутатів за народною ініціативою (постанови комісії від 8 листопада 2017 року № 10 - 13) без здійснення нею "всіх етапів процедури" відкликання депутатів, що, на думку суб’єкта звернення, свідчить про незаконність постанов і грубе порушення сільською виборчою комісією вимог
Конституції України та Законів України
"Про статус депутатів місцевих рад",
"Про місцеві вибори" (далі - Закон).
Також суб’єкт звернення вказує на те, що оскаржувані постанови Наталівської сільської виборчої комісії від 13 жовтня 2017 року № 9 та від 8 листопада 2017 року № 10 - 13 є немотивованими та необґрунтованими, що свідчить про систематичне порушення нею
Конституції України та законів України.
До скарги суб’єктом звернення додано копії постанов Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 20 вересня 2017 року в справі № 317/526/17, від 21 вересня 2017 року в справі № 317/524/17, від 27 вересня 2017 року в справі № 317/523/17, від 28 вересня 2017 року в справі № 317/525/17, яким було визнано протиправними і скасовано протокольні рішення Наталівської сільської виборчої комісії від 10 грудня 2016 року № 02 та № 2, від 19 грудня 2016 року № 2, від 29 грудня 2016 року № 01 про припинення депутатської діяльності депутатів Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі - Наталівська сільська рада) Рябоконь А.А., Русінової Н.О., Пекульської А.В., Кривоноса Р.С.
До Центральної виборчої комісії 23 листопада 2017 року надійшли пояснення Наталівської сільської виборчої комісії щодо викладених у скарзі обставин, у яких сільська виборча комісія вказує, що нею не допущено порушень законодавства України під час прийняття оскаржуваних постанов.
Вивчивши скаргу, додані до неї документи, а також інші наявні в Комісії матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Розділом XIII
Закону регламентовано оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються місцевих виборів.
З огляду на визначені положеннями вказаного розділу суб’єкти звернення зі скаргами та суб’єкти оскарження, строки подання та розгляду скарг, зміст рішення виборчої комісії, яке може бути прийняте за результатами розгляду скарги, зокрема в разі її задоволення, а також притаманні виборчому процесу особливості, серед яких його швидкоплинність, незворотність етапів у часі та неможливість їх поновлення, у встановленому цим розділом порядку оскаржуються рішення, дії та бездіяльність територіальної виборчої комісії, що стосуються місцевих виборів.
Натомість норм, які б регламентували порядок розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність територіальної виборчої комісії щодо реалізації нею повноважень під час процедури відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою,
Закон не містить.
Таким чином, зазначена вище процедура не може бути застосована для розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність територіальної виборчої комісії щодо реалізації нею повноважень під час процедури відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.
Частиною першою статті
1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" передбачено, що Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, встановлених законами України.
Згідно з частиною другою статті
3 указаного
Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією України та законами України.
Відповідно до покладених законодавством України повноважень Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених
Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша статті
2, частина друга статті
16, пункти 1 - 5 статті
17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" ).
Пунктом 1 частини першої статті
19 Закону встановлено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
Враховуючи викладене, Комісія є комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій у частині проведення місцевих виборів та здійснює контроль за дотриманням указаними комісіями лише виборчого законодавства України.
При цьому відповідно до пункту 1 частини першої статті
5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" відкликання депутата місцевої ради виборцями у встановленому цим Законом порядку є підставою для дострокового припинення повноважень такого депутата.
Спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (частина третя статті
5 указаного
Закону ).
За таких обставин Комісія не є належним суб’єктом розгляду спорів стосовно правовідносин, які виникають у сфері правового регулювання питань, пов’язаних зі статусом депутатів місцевих рад. Надання правової оцінки застосуванню територіальними виборчими комісіями положень
Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" в ході реалізації ними своїх повноважень під час процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою до компетенції Центральної виборчої комісії не належить.
Частиною першою статті
11 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" визначено, що на засіданні Центральної виборчої комісії може бути розглянуто будь-яке питання, яке відповідно до зазначеного та інших законів України належить до повноважень Комісії.
................Перейти до повного тексту