1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 5 вересня 2017 року № 181
Про звернення до комітетів Верховної Ради України
Згідно з частиною сьомою статті 14 Закону України "Про місцеві вибори" (далі - Закон) Центральна виборча комісія у порядку, визначеному законом, призначає перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів.
Центральна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови (частина восьма статті 15 Закону).
Відповідно до частини восьмої статті 7 Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об’єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.
Таким чином, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів призначаються Комісією за відповідними зверненнями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій, а їх призначення є підставою для оголошення Комісією виборчого процесу таких виборів.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей добровільного об’єднання територіальних громад, розташованих на територіях суміжних районів" від 14 березня 2017 року № 1923-VIII, зокрема, внесено зміни до частини дев’ятої статті 7 Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" та передбачено, що в разі, якщо до складу об’єднаної територіальної громади увійшла територіальна громада (територіальні громади), розташована у суміжному районі, розширенню підлягають межі району, на території якого розташований адміністративний центр утвореної об’єднаної територіальної громади.
При цьому за змістом частини тринадцятої статті 8 указаного Закону в разі, якщо до складу об’єднаної територіальної громади увійшли територіальні громади, розташовані в суміжних районах, рішення Центральної виборчої комісії про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та сільського, селищного, міського голови об’єднаної територіальної громади приймається до зміни меж відповідних районів.
Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія як правозастосовний орган, з огляду на обов’язкове дотримання частини другої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" про те, що Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України, керуючись відповідними приписами цього Закону та Закону України "Про місцеві вибори" , постановою від 18 серпня 2017 року № 164 призначила на неділю, 29 жовтня 2017 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, у тому числі у 29 об’єднаних територіальних громадах, утворених у суміжних районах, причому в двох випадках - у трьох суміжних районах, і оголосила з 9 вересня 2017 року початок виборчого процесу таких виборів.
Частиною чотирнадцятою статті 8 Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" визначено особливості проведення на території сільської, селищної, міської об’єднаної територіальної громади, розташованої в межах суміжних районів, виборів депутатів районних рад, реалізації права голосу на виборах депутатів указаних рад виборцями, які належать до такої об’єднаної територіальної громади, в разі, якщо до призначення чергових виборів депутатів районних рад Верховна Рада України не прийняла рішення про зміну меж відповідних районів, території яких мають зазнати змін унаслідок утворення відповідної об’єднаної територіальної громади.
Зважаючи на те, що в Законі відсутні норми щодо особливостей організації підготовки та проведення перших виборів в об’єднаній територіальній громаді, розташованій у двох або більше суміжних районах, виникла низка проблемних питань, що ставлять під загрозу належну підготовку проведення таких виборів та потребують невідкладного врегулювання на рівні Закону.
Зокрема, у зв’язку із запровадженням законодавчої новели щодо призначення Центральною виборчою комісією перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів у вказаних випадках до зміни меж відповідних районів виникла необхідність і в законодавчому врегулюванні здійснення окремих виборчих процедур, передбачених Законом, під час організації підготовки та проведення відповідних перших місцевих виборів.
Зокрема, потребують врегулювання питання щодо:
1) висування кандидатів у депутати сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів у разі входження до таких громад територіальних громад, розташованих у суміжних районах;
2) визначення суб’єктів подання кандидатур до складу територіальних та дільничних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів, у разі входження до таких громад територіальних громад, розташованих у суміжних районах;
3) визначення суб’єктів формування складу територіальних виборчих комісій та суб’єктів утворення дільничних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів, у разі входження до таких громад територіальних громад, розташованих у суміжних районах, а також визначення кандидатур, що включаються до складу таких комісій.
Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, кандидатів у депутати обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних, рад (далі - кандидати в депутати), кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища регламентовано розділом VI Закону.
При цьому висування кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища місцевою організацією партії відбувається на підставі Закону, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових та/або позачергових, перших, додаткових виборах, прийнятого після початку виборчого процесу відповідних чергових та/або позачергових, перших, додаткових виборів.
Місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї партії, або безпартійного громадянина.
Частиною третьою статті 36 Закону передбачено, що районна організація партії може висунути: 1) виборчий список кандидатів у депутати відповідної районної ради, міської ради міста районного значення, що входить до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм (із закріпленням не більше ніж по одному кандидату в депутати у територіальному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідної районної ради, міської ради міста районного значення, що входить до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм); 2) по одному кандидату в депутати у кожному одномандатному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідних сільських, селищних рад та по одному кандидату на посаду відповідних сільських, селищних, міських голів міст районного значення, що входять до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм (крім сіл, селищ, що входять до складу міста згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм), старост (сіл, селищ на території об’єднаної територіальної громади в межах цього району).
Міська організація партії міста районного значення, що входить до складу району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм, не може висувати виборчий список кандидатів у депутати відповідної міської ради міста районного значення, кандидата на посаду міського голови міста районного значення, якщо відповідна районна організація цієї політичної партії ухвалила рішення про висунення виборчого списку кандидатів у депутати відповідної міської ради міста районного значення, кандидата на посаду міського голови міста районного значення.
Міська організація партії з урахуванням вимог, передбачених абзацом четвертим частини третьої статті 36 Закону , може висунути: 1) одного кандидата на посаду міського голови; 2) виборчий список кандидатів у депутати відповідної міської ради (із закріпленням не більше ніж по одному кандидату в депутати у територіальному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідної міської ради); 3) по одному кандидату на посади сільського, селищного, міського голови (сіл, селищ, міст, що входять до складу цього міста, згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм); 4) по одному кандидату на посади старост (сіл, селищ на території відповідної об’єднаної міської територіальної громади); 5) виборчий список кандидатів у депутати міської ради міста, що входить до складу цього міста, згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм (із закріпленням не більше ніж по одному кандидату в депутати у територіальному виборчому окрузі по виборах депутатів до міської ради (міста, що входить до складу цього міста, згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм); 6) по одному кандидату в депутати у кожному одномандатному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідних сільських, селищних рад (сіл, селищ, що входять до складу цього міста, згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм).
Таким чином, право висувати кандидатів у депутати, кандидатів на посади сільських, селищних, міських голів, у тому числі на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, Законом надано районним організаціям політичних партій саме тих районів, до складу яких входять відповідні, села, селища, міста, в яких проводяться відповідні місцеві вибори.
Отже, потребує врегулювання питання щодо суб’єкта висування кандидатів у депутати, кандидатів на посади сільських, селищних, міських голів на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів до внесення змін до адміністративно-територіального устрою в разі, якщо до складу об’єднаної територіальної громади увійшла територіальна громада (територіальні громади), розташована у суміжному районі, а саме стосовно того, місцеві організації політичних партій якого району (району, в якому розташоване село, селище, місто, визначене адміністративним центром об’єднаної територіальної громади, іншого суміжного з ним району (інших суміжних з ним районів) або всіх указаних районів матимуть право висування кандидатів на перших місцевих виборах.
Виборчий процес перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови включає, зокрема, такі етапи, як утворення (формування складу) відповідних територіальних виборчих комісій та дільничних виборчих комісій.
Разом з тим, у зв’язку з призначенням до внесення змін до адміністративно-територіального устрою перших місцевих виборів в об’єднаних територіальних громадах, до складу яких увійшли територіальні громади сіл, селищ, міст, розташовані у двох або більше суміжних районах, виникає необхідність у законодавчому врегулюванні порядку утворення (формування складу) відповідних територіальних виборчих комісій.
Частиною першою статті 93 Закону передбачено, що територіальна виборча комісія утворюється в разі призначення перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови в порядку, встановленому Законом. Такі територіальні виборчі комісії утворюються і зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Закону та законів України (частина третя статті 19 Закону).
Згідно з частиною шостою статті 22 Закону районні територіальні виборчі комісії формують склад міських (крім міст обласного значення, міст Києва, Севастополя), сільських, селищних територіальних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за 42 дні до дня виборів.
Повноваження, зокрема, територіальної виборчої комісії поширюються на територію відповідного виборчого округу або виборчого територіального округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів (частина друга статті 19 Закону). Отже, за змістом частини другої статті 19 Закону повноваження окремої районної виборчої комісії щодо підготовки та проведення перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови поширюються на територію відповідного виборчого округу або виборчого територіального округу в межах відповідного району, на території якого розташоване село, селище, місто, сільська, селищна, міська територіальна громада якого увійшла до складу такої об’єднаної територіальної громади.
Водночас у зв’язку з призначенням до внесення змін до адміністративно-територіального устрою перших місцевих виборів в об’єднаних територіальних громадах, до складу яких увійшли територіальні громади сіл, селищ, міст, розташовані у двох або більше суміжних районах, залишається неврегульованим Законом питання, до повноважень якої з районних виборчих комісій (району, в якому розташоване село, селище, місто, визначене адміністративним центром об’єднаної територіальної громади, іншого суміжного з ним району) належить формування складу відповідної сільської, селищної, міської виборчої комісії, що здійснює організацію підготовки та проведення перших місцевих виборів в об’єднаній територіальній громаді, до складу якої увійшли територіальні громади сіл, селищ, міст, розташовані в суміжних районах.

................
Перейти до повного тексту