1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 19 квітня 2017 року № 83
Про окремі питання діяльності Шполянської міської виборчої комісії Шполянського району Черкаської області
До Центральної виборчої комісії надійшли звернення, зокрема, від Всеукраїнської громадської організації "ПЕРЕДОВІ ПРАВОВІ ІНІЦІАТИВИ" та офіційного спостерігача від указаної організації Лінської О.П. стосовно порушення Шполянською міською виборчою комісією Шполянського району Черкаської області (далі - Шполянська міська виборча комісія) вимог Закону України "Про місцеві вибори" (далі - Закон) щодо строків прийняття передбачених Законом рішень.
Також до Комісії надійшли окремі постанови та протоколи засідань Шполянської міської виборчої комісії, пояснення її голови і секретаря та інші документи.
Відповідно до частини другої статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія здійснює, зокрема, контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та міських, селищних, міських голів.
Якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок, засобів масової інформації чи з інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому законом порядку (частина перша статті 16 вказаного Закону ).
Вивчивши наявні в Центральній виборчій комісії документи та пояснення, Комісія встановила.
Постановою Центральної виборчої комісії від 14 лютого 2017 року № 18 призначено на 30 квітня 2017 року перші місцеві вибори депутатів Шполянської міської ради та Шполянського міського голови Шполянської міської об'єднаної територіальної громади.
4 квітня 2017 року з метою реєстрації на вказаних виборах офіційних спостерігачів від Всеукраїнської громадської організації "ПЕРЕДОВІ ПРАВОВІ ІНІЦІАТИВИ" до Шполянської міської виборчої комісії представником зазначеної організації було внесено відповідне подання разом із передбаченими Законом документами.
Рішення про реєстрацію офіційних спостерігачів від вказаної громадської організації було ухвалено Шполянською міською виборчою комісією 8 квітня 2017 року та оформлено постановою № 37.
10 квітня 2017 року Комісія на виконання частини восьмої статті 43 Закону за результатами опрацювання відомостей про зареєстрованих Шполянською міською виборчою комісією кандидатів у депутати Шполянської міської ради Шполянського району Черкаської області (далі - Шполянська міська рада), включених до виборчих списків місцевих організацій партій, та кандидатів на посаду Шполянського міського голови надіслала, зокрема, до Шполянської міської виборчої комісії листа за № 21-33/1-626 щодо виявлення фактів можливого порушення деякими кандидатами вимог частин четвертої, п'ятої статті 35 Закону.
Шполянська міська виборча комісія, розглянувши лист Комісії, на засіданні 11 квітня 2017 року прийняла постанову № 40, відповідно до якої вирішила не скасовувати реєстрацію зазначених у ньому кандидатів у зв'язку з відсутністю підстав.
13 квітня 2017 року Шполянська міська виборча комісія ухвалила постанови № 42 "Про затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування у багатомандатному виборчому окрузі у Шполянській міській виборчій комісії на перших місцевих виборах 30 квітня 2017 року" та № 43 "Про затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування у багатомандатному виборчому окрузі у Шполянській міській виборчій комісії на перших місцевих виборах 30 квітня 2017 року", якими затвердила тексти виборчих бюлетенів з виборів депутатів Шполянської міської ради для голосування в багатомандатному виборчому окрузі 30 квітня 2017 року та з виборів Шполянського міського голови для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі 30 квітня 2017 року.
На підтвердження викладеного Центральній виборчій комісії надано засвідчені належним чином копії протоколів засідань 8, 11, 13 квітня 2017 року та вказаних постанов Шполянської міської виборчої комісії, витягу з журналу реєстрації вхідної кореспонденції комісії.
Проаналізувавши надані пояснення та документи, Комісія звертає увагу на систематичні порушення Шполянською міською виборчою комісією вимог законодавства України у процесі організації та проведення перших виборів депутатів Шполянської міської ради та Шполянського міського голови 30 квітня 2017 року.
Згідно з частинами першою, третьою статті 20, статтею 25 Закону територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень та у порядку, передбачених законами України, забезпечує організацію та проведення місцевих виборів.
Територіальні виборчі комісії зобов'язані діяти відповідно до Конституції України та законів України (частина третя статті 19 Закону).
Частиною шостою статті 66 Закону встановлено, що рішення про реєстрацію офіційного спостерігача або про відмову в реєстрації приймається відповідною територіальною виборчою комісією у триденний строк з дня внесення документів, зазначених у частині п'ятій цієї статті.
Отже, згідно з наданими документами останнім днем прийняття Шполянською міською виборчою комісією рішення про реєстрацію офіційних спостерігачів від Всеукраїнської громадської організації "ПЕРЕДОВІ ПРАВОВІ ІНІЦІАТИВИ" було 7 квітня 2017 року.
Ухвалення вказаною виборчою комісією рішення 8 квітня 2017 року, тобто з порушенням встановленого Законом строку, свідчить про допущення нею протиправної бездіяльності.
Про неодноразове порушення Шполянською міською виборчою комісією строків для прийняття передбачених Законом рішень свідчать також постанови комісії від 13 квітня 2017 року № 42 та № 43, якими затверджено тексти виборчих бюлетенів з виборів депутатів Шполянської міської ради та Шполянського міського голови.
Так, згідно з частиною третьою статті 74 Закону текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за 17 днів до дня голосування.
Таким чином, Шполянська міська виборча комісія повинна була затвердити тексти виборчих бюлетенів з виборів депутатів Шполянської міської ради для голосування у багатомандатному виборчому окрузі 30 квітня 2017 року та з виборів Шполянського міського голови для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі 30 квітня 2017 року до 12 квітня 2017 року включно.
Натомість відповідні рішення було прийнято вказаною виборчою комісією лише 13 квітня 2017 року, а отже, мала місце протиправна бездіяльність комісії.
Частиною п'ятою статті 35 Закону передбачено, що особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.
Проаналізувавши надіслані Центральній виборчій комісії відомості про зареєстрованих Шполянською міською виборчою комісією кандидатів у депутати Шполянської міської ради, включених до виборчих списків місцевих організацій партій, та кандидатів на посаду Шполянського міського голови, Комісія виявила ознаки можливого порушення деякими кандидатами зазначених вимог Закону, а саме: кандидатами в депутати Шполянської міської ради Ткаченком С.М., Березою І.А., Ляшенком Л.В., Приблудою О.Б., Страшною Л.М., а також кандидатами на посаду Шполянського міського голови Баштан Л.М. і Морозом М.В.
За наявною в Комісії інформацією порушення вимог частини п'ятої статті 35 Закону з боку кандидатів у депутати Берези І.А., Ляшенка Л.В., Приблуди О.Б., Страшної Л.М. станом на 11 квітня 2017 року були відсутні.
За інформацією Черкаської обласної виборчої комісії 14 квітня 2017 року постановою комісії № 113 було скасовано реєстрацію кандидата в депутати Черкаської обласної ради Ткаченка С.М. із виключенням його з виборчого списку Черкаської обласної організації партії "Відродження" на підставі відповідної заяви Ткаченка С.М. від 13 квітня 2017 року.
Згідно з повідомленням Звенигородської районної виборчої комісії Черкаської області рішень щодо скасування реєстрації кандидатів у депутати Звенигородської районної ради Черкаської області Баштан Л.М. і Мороза М.В., включених до виборчих списків Звенигородської районної в Черкаській області організації Партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність" та Звенигородської районної організації Всеукраїнського об'єднання "Черкащани" відповідно, та виключення їх із зазначених виборчих списків указана виборча комісія станом на 14 квітня 2017 року не приймала.
Відтак станом на 11 квітня 2017 року кандидат у депутати Шполянської міської ради Ткаченко С.М., включений до виборчого списку Шполянської районної організації в Черкаській області Партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність", який одночасно є кандидатом у депутати Черкаської обласної ради, включеним до виборчого списку Черкаської обласної організації партії "Відродження", та кандидати на посаду Шполянського міського голови, висунуті в порядку самовисування, Баштан Л.М. і Мороз М.В., які одночасно є кандидатами в депутати Звенигородської районної ради Черкаської області, включеними до виборчих списків зазначених місцевих організацій партій, порушували вимоги частини п'ятої статті 35 Закону.
Пунктом 5 частини першої, пунктом 5 частини другої статті 47 Закону порушення вимог частин третьої - п'ятої статті 35 Закону визначено як підставу для скасування рішення про реєстрацію відповідного кандидата на посаду міського голови, окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку.
Відповідно до частини третьої статті 47 Закону в разі надходження від Центральної виборчої комісії повідомлення про порушення кандидатами вимог частин четвертої, п'ятої статті 35 Закону відповідна територіальна виборча комісія зобов'язана розглянути зазначене питання на своєму засіданні та прийняти відповідне рішення в межах строку, визначеного абзацом першим цієї частини, тобто не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування.
Проте Шполянська міська виборча комісія вимоги Закону не виконала, рішень про скасування реєстрації вказаних кандидатів на посаду Шполянського міського голови не прийняла, натомість постановою від 11 квітня 2017 року № 40 вирішила не скасовувати реєстрацію, зокрема, Ткаченка С.М., Баштан Л.М. та Мороза М.В. у зв'язку з відсутністю підстав.
Зважаючи на викладене, постанова Шполянської міської виборчої комісії від 11 квітня 2017 року № 40 "Про розгляд листа Центральної виборчої комісії" суперечить вимогам Закону.
Згідно з пунктом 5частини першої статті 24 Закону Центральна виборча комісія може з власної ініціативи в разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення.
Рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом (частина дев'ятнадцята статті 27 Закону).

................
Перейти до повного тексту