1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 7 квітня 2017 року № 71
Про відсутність правових підстав для призначення Центральною виборчою комісією перших виборів депутатів Щастинської міської ради об’єднаної територіальної громади та Щастинського міського голови (Луганська область) і оголошення виборчого процесу відповідних місцевих виборів
До Центральної виборчої комісії 27 березня 2017 року надійшло звернення Луганської обласної державної адміністрації разом із супровідним листом від 21 березня 2017 року № 3/9-1493, зареєстроване в Комісії за № 21-40-2119, щодо призначення перших виборів депутатів Щастинської міської ради об’єднаної територіальної громади та Щастинського міського голови у зв’язку з утворенням на території Луганської області Щастинської міської об’єднаної територіальної громади.
До звернення додано звернення виконуючого обов’язки Щастинського міського голови - секретаря Щастинської міської ради Новоайдарського району Луганської області (далі - Щастинська міська рада) до Луганської обласної державної адміністрації - обласної військово-цивільної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших місцевих виборів, засвідчені копії рішень відповідних місцевих рад щодо добровільного об’єднання територіальних громад, висновків про відповідність проектів рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад Конституції та законам України, а також розпоряджень голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 9 жовтня 2015 року № 480, від 21 жовтня 2015 року № 502 та від 21 жовтня 2015 року № 503 про їх затвердження.
Розглянувши вказані документи, Центральна виборча комісія встановила.
Частиною третьою статті 7 Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" визначено, що схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад у п’ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації (частина четверта статті 7 зазначеного Закону ).
Згідно з частиною восьмою статті 7 Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об’єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою вказаної статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.
Частиною сьомою статті 14 Закону України "Про місцеві вибори" (далі - Закон) встановлено, що перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією в порядку, визначеному законом.
Центральна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови (частина восьма статті 15 Закону ).
Таким чином, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів призначаються Комісією за відповідними зверненнями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій, а призначення перших виборів є підставою для оголошення Комісією виборчого процесу таких виборів.
Постановою Центральної виборчої комісії від 12 лютого 2016 року № 32 (із змінами) затверджено Порядок призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів (далі - Порядок), яким визначено процедуру призначення Комісією перших виборів депутатів місцевих рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів за результатами розгляду звернень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій щодо призначення таких виборів, а також встановлено форму зазначеного звернення.
Пунктом 3 Порядку передбачено відомості, які повинно містити відповідне звернення, зокрема обласних державних адміністрацій, щодо призначення перших місцевих виборів, а пунктом 5 Порядку - перелік документів, оригінали або засвідчені копії яких додаються до нього.
Вирішуючи питання щодо призначення та оголошення виборчого процесу перших виборів депутатів Щастинської міської ради об’єднаної територіальної громади та Щастинського міського голови, Центральна виборча комісія виходить з такого.
Як вбачається з рішень місцевих рад щодо добровільного об’єднання територіальних громад, до складу Щастинської міської об’єднаної територіальної громади увійшли Щастинська міська рада (місто Щастя), що згідно з відомостями електронного довідника "Україна. Адміністративно-територіальний устрій", розміщеного на офіційному веб-порталі Верховної Ради України, належить до Новоайдарського району Луганської області, а також Петропавлівська селищна рада (смт Петропавлівка, село Войтове) та Передільська сільська рада (села Передільське, Геївка, Старий Айдар), які за даними зазначеного довідника належать до Станично-Луганського району цієї області.
Отже, Щастинську міську об’єднану територіальну громаду утворено територіальними громадами, розташованими на території двох суміжних адміністративно-територіальних одиниць - Новоайдарського та Станично-Луганського районів Луганської області, що унеможливлюватиме без вирішення питання щодо зміни меж відповідних районів віднесення утвореної Щастинської міської об’єднаної територіальної громади та території відповідної міської ради, депутати якої обиратимуться на перших місцевих виборах, до території одного з указаних районів.
Слід зазначити, що систему адміністративно-територіального устрою України згідно зі статтею 133 Конституції України складають: Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села. Міста Київ та Севастополь мають спеціальний статус, який визначається законами України.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" адміністративно-територіальна одиниця - це область, район, місто, район у місті, селище, село.
Рішенням Конституційного Суду України від 13 липня 2001 року № 11-рп/2001 (справа про адміністративно-територіальний устрій) адміністративно-територіальну одиницю визначено як просторову основу для організації і діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Форми місцевого самоврядування у кожній державі зумовлюються її політичним, територіальним устроєм, історичними, національними, економічними та іншими ознаками. Конституційні положення свідчать про те, що Україна не тільки закріплює гарантії місцевого самоврядування в Конституції, а й визнає його як одну з фундаментальних засад демократичного устрою держави і суспільства. Система місцевого самоврядування у своїй основі визначається адміністративно-територіальним устроєм України.
Основні засади функціонування місцевого самоврядування в Україні встановлено Європейською хартією місцевого самоврядування, Конституцією України та Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" .
Так, стаття 3 Європейської хартії місцевого самоврядування визначає, що місцеве самоврядування - це право і спроможність органів місцевого самоврядування в межах закону здійснювати регулювання та управління суттєвою часткою публічних справ, під власну відповідальність, в інтересах місцевого населення. Це право здійснюється радами або зборами, члени яких вільно обираються таємним голосуванням на основі прямого, рівного, загального виборчого права і які можуть мати підзвітні їм виконавчі органи.
Місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста, самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (частина перша статті 140 Конституції України ).
Також відповідно до статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста, самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Згідно з частинами третьою, четвертою статті 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.
Таким чином, територіальну основу місцевого самоврядування в Україні становлять визначені Конституцією та іншими законами України елементи системи територіального устрою держави, у межах якої існує місцеве самоврядування та на яку поширюється юрисдикція відповідної територіальної громади.
Отже, наявність об’єктивних зв’язків між територіальними громадами та адміністративно-територіальними одиницями зумовлює необхідність дотримання цих зв’язків і під час об’єднання територіальних громад.
Конституційним Судом України (рішення від 26 березня 2002 року № 6-рп/2002 та від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009) визначено політико-правову природу органів місцевого самоврядування як представницьких органів, через які здійснюється право територіальної громади самостійно вирішувати не будь-які питання суспільного життя, а питання саме місцевого значення, тобто такі, які пов’язані передусім з життєдіяльністю територіальних громад і перелік яких визначено у Конституції і законах України.
Гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється через представницькі органи (ради) і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, статтями 19, 140, 143, 146 Основного Закону України.
Частиною першою статті 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов’язковими до виконання на відповідній території.
У процесі прийняття рішення про добровільне об’єднання територіальних громад змінюється просторова (територіальна) межа діяльності та владних повноважень усіх публічних органів - органів місцевого самоврядування та державних органів, як на базовому рівні адміністративно-територіального устрою держави - сіл, селищ, міст районного значення, так і регіональному - районів та міст обласного значення.
Право територіальної громади на місцеве самоврядування здійснюється громадою як безпосередньо, так і через діяльність виборних та інших органів місцевого самоврядування (частина третя статті 140 Основного Закону України ).
Відповідно до частини першої статті 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Формою прямого волевиявлення громадян, за допомогою якої відбувається створення сільських, селищних, міських, районних у місті, районних та обласних рад, обрання сільських, селищних та міських голів, є місцеві вибори.
Правові положення щодо організації та порядок проведення місцевих виборів урегульовано Законом.
Згідно зі статтею 1 Закону проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюється Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Виборчий процес включає, зокрема, такі етапи, як формування або утворення (у разі необхідності) складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; утворення одномандатних, територіальних виборчих округів та складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; голосування у день виборів (частина третя статті 11 Закону).
Систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, визначено частиною першою статті 19 Закону, до якої належать Центральна виборча комісія, територіальні та дільничні виборчі комісії. Повноваження територіальних виборчих комісій поширюються на територію відповідного виборчого округу або виборчого територіального округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.
Згідно з частиною другою статті 16 Закону загальний склад (кількість депутатів) сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради визначається відповідно до частин третьої та четвертої вказаної статті залежно від кількості виборців, які належать до територіальних громад сіл, селищ, міст і проживають на території району в місті, району, області.
Кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що мають бути утворені відповідними територіальними виборчими комісіями на територіях адміністративно-територіальних одиниць для організації виборів депутатів усіх місцевих рад після призначення зокрема, чергових, перших місцевих виборів, визначається Центральною виборчою комісією на підставі відомостей Державного реєстру виборців (частина перша статті 17 Закону).
Частиною сьомою статті 17 Закону встановлено, що для проведення виборів депутатів районної ради відповідна районна виборча комісія не пізніш як за 37 днів до дня чергових або перших місцевих виборів утворює на території кожного села (кількох сіл, жителі яких добровільно об’єдналися у сільську громаду), селища, міста, що входить до складу цього району, територіальні виборчі округи, кількість виборців у яких має бути за можливості максимально наближеною до середньої кількості виборців у територіальному виборчому окрузі відповідного багатомандатного виборчого округу.
Слід зазначити, що за приписами частини першої статті 30 Закону органи ведення Державного реєстру виборців складають попередні списки виборців для звичайних виборчих дільниць відповідно до Закону України "Про Державний реєстр виборців", а також виготовляють іменні запрошення, передбачені частиною другою статті 31 цього Закону . Повноваження органу ведення Реєстру поширюються на територію відповідного району, міста, району в місті та сіл, селищ, міст, що входять до його складу (частина шоста статті 14 вказаного Закону ).

................
Перейти до повного тексту