- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 7 жовтня 2016 року № 432 |
Про відсутність правових підстав для призначення Центральною виборчою комісією перших виборів депутатів Нетішинської міської ради об'єднаної територіальної громади та Нетішинського міського голови (Хмельницька область) і оголошення виборчого процесу відповідних місцевих виборів
До Центральної виборчої комісії 26 вересня 2016 року надійшло звернення Хмельницької обласної державної адміністрації разом із супровідним листом від 16 вересня 2016 року № 60/38-13-4074/2016, зареєстроване в Комісії за № 21-40-10620, щодо призначення перших виборів депутатів Нетішинської міської ради об'єднаної територіальної громади та Нетішинського міського голови у зв'язку з утворенням на території Хмельницької області Нетішинської міської об'єднаної територіальної громади.
До звернення додано звернення Нетішинського міського голови до Хмельницької обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших місцевих виборів, а також засвідчені копії рішень відповідних місцевих рад щодо добровільного об'єднання територіальних громад, висновку про відповідність проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад
Конституції та законам України і розпорядження голови Хмельницької обласної державної адміністрації від 6 серпня 2015 року № 370/2015-р про його затвердження.
Розглянувши вказані документи, Центральна виборча комісія встановила.
Частиною третьою статті
7 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" визначено, що схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад у п'ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту
Конституції та законам України.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації (частина четверта статті
7 зазначеного
Закону ).
Згідно з частиною восьмою статті
7 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об'єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою вказаної статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.
Частиною шостою статті
14 Закону України
"Про місцеві вибори" (далі - Закон) передбачено, що перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією в порядку, визначеному законом.
Центральна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови (частина сьома статті
15 Закону).
Таким чином, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією за відповідними зверненнями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій, а призначення перших виборів є підставою для оголошення Комісією виборчого процесу таких виборів.
Пунктом 3
Порядку передбачено відомості, які повинно містити відповідне звернення, зокрема обласних державних адміністрацій, щодо призначення перших місцевих виборів, а пунктом 5
Порядку - перелік документів, оригінали або засвідчені копії яких додаються до звернення.
Вирішуючи питання щодо призначення та оголошення виборчого процесу перших виборів депутатів Нетішинської міської ради об'єднаної територіальної громади та Нетішинського міського голови, Центральна виборча комісія виходить з такого.
Як вбачається з рішень місцевих рад щодо добровільного об'єднання територіальних громад, до складу Нетішинської міської об'єднаної територіальної громади увійшли Нетішинська міська рада (місто Нетішин), що згідно з відомостями електронного довідника "Україна. Адміністративно-територіальний устрій", розміщеного на офіційному веб-порталі Верховної Ради України, є містом обласного значення Хмельницької області, а також Головлівська сільська рада (села Головлі, Нижні Головлі), Лисиченська сільська рада (села Лисиче, Дідова Гора, Потереба), Полянська сільська рада (села Полянь, Колом'є, Комарівка), Старокривинська сільська рада (села Старий Кривин, Новий Кривин) та Білотинська сільська рада (села Білотин, Комини, Півнева Гора), які за даними зазначеного довідника належать відповідно до Славутського та Ізяславського району цієї області.
Отже, Нетішинська міська об'єднана територіальна громада утворена територіальними громадами, розташованими на території трьох суміжних адміністративно-територіальних одиниць: міста обласного значення Нетішин, Славутського та Ізяславського районів Хмельницької області, що унеможливлюватиме без вирішення питання щодо зміни меж відповідних міста та районів віднесення утвореної Нетішинської міської об'єднаної територіальної громади та території відповідної міської ради, депутати якої обиратимуться на перших місцевих виборах, до території міста або одного з указаних районів.
Разом з тим, згідно з пунктом 29 частини першої статті
85 Конституції України вирішення питання щодо утворення і ліквідації районів, встановлення і зміни меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування та перейменування населених пунктів і районів належить до повноважень Верховної Ради України. Також частиною першою статті
174 Земельного кодексу України визначено, що рішення про встановлення і зміну меж районів і міст приймається Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад.
Таким чином, враховуючи зазначені норми
Конституції України та
Земельного кодексу України, необхідною передумовою призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів і оголошення виборчого процесу таких місцевих виборів у разі входження територіальної громади, розташованої на території суміжного, у тому числі суміжного з містом обласного значення, району, до складу об'єднаної територіальної громади, адміністративний центр якої знаходиться в межах міста обласного значення або іншого району, є внесення змін до меж відповідного міста та району.
Згідно з пунктом 4
Порядку в разі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст суміжних районів або добровільного об'єднання територіальних громад суміжних району (районів) та міста (міст) обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення або добровільного об'єднання територіальних громад суміжних міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення у супровідному листі зазначаються дата, номер та назва постанови Верховної Ради України про встановлення (зміну) меж суміжних районів або про встановлення (зміну) меж суміжних району (районів) та міста (міст) обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення або суміжних міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення.
Центральна виборча комісія зазначає, що у зверненні Хмельницької обласної державної адміністрації про призначення перших виборів депутатів Нетішинської міської ради об'єднаної територіальної громади та Нетішинського міського голови вказано відомості про належність п'яти із шести територіальних громад, що увійшли до складу цієї об'єднаної територіальної громади, до суміжних адміністративно-територіальних одиниць (міста обласного значення та районів).
Водночас у супровідному листі, який надіслано разом зі зверненням до Центральної виборчої комісії, не вказані дата, номер та назва постанови Верховної Ради України про встановлення (зміну) меж суміжних адміністративно-територіальних одиниць (міста обласного значення та районів), територіальні громади яких увійшли до складу об'єднаної територіальної громади.
Також до Комісії не надходила постанова Верховної Ради України про зміну меж міста Нетішин, Славутського та Ізяславського районів Хмельницької області у зв'язку з утворенням Нетішинської міської об'єднаної територіальної громади, до складу якої увійшли територіальні громади зазначених суміжних міста обласного значення та районів.
З огляду на викладене прийняття рішення щодо віднесення Нетішинської міської об'єднаної територіальної громади до території міста Нетішин Хмельницької області або Славутського чи Ізяславського районів органами місцевого самоврядування територіальних громад, що вирішили об'єднатися, їх посадовими особами, Хмельницькою обласною радою чи Хмельницькою обласною державною адміністрацією, Центральною виборчою комісією або будь-яким іншим державним органом чи органом місцевого самоврядування суперечитиме частині другій статті
19 Конституції України, оскільки це фактично призведе до зміни меж зазначених міста обласного значення та районів, що
Основним Законом України віднесено до виключної компетенції Верховної Ради України.
За правовою позицією, висловленою Конституційним Судом України у Рішенні від 19 квітня 2001 року
№ 4-рп/2001 (справа щодо завчасного сповіщення про мирні зібрання) та підтвердженою в Рішенні Конституційного Суду України від 25 червня 2008 року
№ 12-рп/2008 (справа про перебування народного депутата України в депутатській фракції), норми
Конституції України є нормами прямої дії. Вони застосовуються безпосередньо незалежно від того, чи прийнято на їх розвиток відповідні закони або інші нормативно-правові акти.
................Перейти до повного тексту