- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 7 жовтня 2016 року № 415 |
Про відсутність правових підстав для призначення Центральною виборчою комісією перших виборів депутатів Бахмутської міської ради об'єднаної територіальної громади та Бахмутського міського голови (Донецька область) і оголошення виборчого процесу відповідних місцевих виборів
До Центральної виборчої комісії 29 серпня 2016 року надійшло звернення Донецької обласної державної адміністрації разом із супровідним листом від 23 серпня 2016 року № вх 01-05708-14я/05, зареєстроване в Комісії за № 21-40-9887, щодо призначення перших виборів депутатів Бахмутської міської ради об'єднаної територіальної громади та Бахмутського міського голови у зв'язку з утворенням на території Донецької області Бахмутської міської об'єднаної територіальної громади.
До звернення додано копію звернення першого заступника Бахмутського міського голови до Донецької обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших місцевих виборів, а також засвідчені копії рішень відповідних місцевих рад щодо добровільного об'єднання територіальних громад, висновків про відповідність проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад
Конституції та законам України і розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 18 грудня 2015 року № 746 про їх затвердження.
Також до комплекту надісланих документів додано копію проекту постанови Верховної Ради України "Про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області, зміну і встановлення меж міста Бахмут, Бахмутського району Донецької області".
Розглянувши вказані документи, Центральна виборча комісія встановила.
Частиною третьою статті
7 Закону України
"Про добровільне об'єднання територіальних громад" визначено, що схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад у п'ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту
Конституції та законам України.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації (частина четверта статті
7 зазначеного
Закону ).
Згідно з частиною восьмою статті
7 Закону України
"Про добровільне об'єднання територіальних громад" Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об'єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою вказаної статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.
Частиною шостою статті
14 Закону України
"Про місцеві вибори" (далі - Закон) передбачено, що перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією в порядку, визначеному законом.
Центральна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови (частина сьома статті
15 Закону).
Таким чином, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією за відповідними зверненнями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій, а призначення перших виборів є підставою для оголошення Комісією виборчого процесу таких виборів.
Пунктом 3
Порядку передбачено відомості, які повинно містити відповідне звернення, зокрема обласних державних адміністрацій, щодо призначення перших місцевих виборів, а пунктом 5
Порядку - перелік документів, оригінали або засвідчені копії яких додаються до звернення.
Вирішуючи питання щодо призначення та оголошення виборчого процесу перших виборів депутатів Бахмутської міської ради об'єднаної територіальної громади та Бахмутського міського голови, Центральна виборча комісія виходить з такого.
Як вбачається з рішень місцевих рад щодо добровільного об'єднання територіальних громад, до складу Бахмутської міської об'єднаної територіальної громади увійшли Бахмутська міська рада (місто Бахмут, що згідно з відомостями електронного довідника "Україна. Адміністративно-територіальний устрій", розміщеного на офіційному веб-порталі Верховної Ради України, є містом обласного значення Донецької області, та смт Красна Гора), а також Зайцівська сільська рада (села Зайцеве, Вершина, Весела Долина), Клинівська сільська рада (села Клинове, Відродження, Мідна Руда), Красненська сільська рада (села Іванівське, Андріївка, Берхівка, Кліщіївка, селище Хромове), Опитненська сільська рада (селища Опитне, Зеленопілля, Ягідне, село Іванград), Покровська сільська рада (села Покровське, Нова Кам'янка), які за даними зазначеного довідника належать до Бахмутського району цієї області.
Отже, Бахмутська міська об'єднана територіальна громада утворена територіальними громадами, розташованими на території двох суміжних адміністративно-територіальних одиниць: міста обласного значення Бахмут та Бахмутського району Донецької області, що унеможливлюватиме без вирішення питання щодо зміни меж відповідних міста та району віднесення утвореної Бахмутської міської об'єднаної територіальної громади та території відповідної міської ради, депутати якої обиратимуться на перших місцевих виборах, до території відповідних міста або району.
Разом з тим, згідно з пунктом 29 частини першої статті
85 Конституції України вирішення питання щодо утворення і ліквідації районів, встановлення і зміни меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування та перейменування населених пунктів і районів належить до повноважень Верховної Ради України. Також частиною першою статті
174 Земельного кодексу України визначено, що рішення про встановлення і зміну меж районів і міст приймається Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад.
Відповідно до частини другої статті
8 Основного Закону України Конституція України має найвищу юридичну силу, а згідно з частиною третьою цієї статті її норми є нормами прямої дії.
Таким чином, враховуючи зазначені норми
Конституції України та
Земельного кодексу Укр аїни, необхідною передумовою призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів і оголошення виборчого процесу таких місцевих виборів у разі входження територіальної громади, розташованої на території суміжного, у тому числі суміжного з містом обласного значення, району до складу об'єднаної територіальної громади, адміністративний центр якої знаходиться в межах міста обласного значення або іншого району, є внесення змін до меж відповідного міста та району.
Згідно з пунктом 4
Порядку в разі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст суміжних районів або добровільного об'єднання територіальних громад суміжних району (районів) та міста (міст) обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення або добровільного об'єднання територіальних громад суміжних міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення у супровідному листі зазначаються дата, номер та назва постанови Верховної Ради України про встановлення (зміну) меж суміжних районів або про встановлення (зміну) меж суміжних району (районів) та міста (міст) обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення або суміжних міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення.
Разом з тим, у супровідному листі, який надіслано разом зі зверненням до Центральної виборчої комісії, не вказані дата, номер та назва постанови Верховної Ради України про встановлення (зміну) меж суміжних адміністративно-територіальних одиниць (міста обласного значення та району), територіальні громади яких увійшли до складу об'єднаної територіальної громади. Натомість у самому зверненні Донецької обласної державної адміністрації щодо призначення перших виборів депутатів Бахмутської міської ради об'єднаної територіальної громади та Бахмутського міського голови вказано відомості про неналежність територіальних громад, що увійшли до складу цієї об'єднаної територіальної громади, до суміжних адміністративно-територіальних одиниць (міста обласного значення та району).
За змістом абзацу третього частини першої статті
1 Закону України
"Про військово-цивільні адміністрації" військово-цивільні адміністрації району, області - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження районних, обласних рад, державних адміністрацій та інші повноваження, визначені законом. Отже, Донецька обласна державна адміністрація - обласна військово-цивільна адміністрація здійснює на території Донецької області повноваження обласної ради. Згідно з пунктом 16 частини третьої статті
4 зазначеного
Закону до повноважень районних, обласних військово-цивільних адміністрацій належить внесення пропозицій з питань зміни адміністративно-територіального устрою в порядку, визначеному законом.
Комісія бере до уваги, що відповідно до Постанови Верховної Ради України від 8 вересня 2016 року
№ 1519-VІІІ "Про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області, зміну і встановлення меж Бахмутського району Донецької області", міста Соледар і Часів Яр набули статусу міст районного значення та їх виведено зі складу міста Бахмут до Бахмутського району Донецької області.
Водночас до Комісії не надходила постанова Верховної Ради України про зміну меж міста Бахмут та Бахмутського району Донецької області у зв'язку з утворенням Бахмутської міської об'єднаної територіальної громади, до складу якої увійшли територіальні громади зазначених суміжних міста обласного значення та району.
З огляду на викладене прийняття рішення щодо віднесення Бахмутської міської об'єднаної територіальної громади до території міста Бахмут або Бахмутського району Донецької області органами місцевого самоврядування територіальних громад, що вирішили об'єднатися, їх посадовими особами або Донецькою обласною державною адміністрацією - обласною військово-цивільною адміністрацією, Центральною виборчою комісією або будь-яким іншим державним органом чи органом місцевого самоврядування суперечитиме частині другій статті
19 Конституції України, оскільки це фактично призведе до зміни меж зазначених міста обласного значення та району, що Основним Законом України віднесено до виключної компетенції Верховної Ради України.
................Перейти до повного тексту