1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 17 листопада 2015 року № 568
Про звернення Херсонської міської виборчої комісії Херсонської області, яке надійшло до Центральної виборчої комісії 15 листопада 2015 року та зареєстроване за № 21-33/1-20686
До Центральної виборчої комісії 15 листопада 2015 року надійшли звернення Херсонської міської виборчої комісії Херсонської області (далі - Херсонська міська виборча комісія), датоване тим самим днем, про надання роз'яснення щодо дій цієї виборчої комісії, спрямованих на виконання постанови Одеського апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2015 року в справі № 821/3488/15-а та усунення порушення виборчого законодавства, а також копія постанови зазначеної виборчої комісії від 15 листопада 2015 року № 101 "Про виконання постанови суду".
Розглянувши вказані та інші наявні в Центральній виборчій комісії документи, Комісія встановила.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 9 листопада 2015 року в справі № 821/3488/15-а частково задоволено позов кандидата в депутати Херсонської міської ради Херсонської області (далі - Херсонська міська рада) у багатомандатному виборчому окрузі Леонової Лариси Миколаївни, включеної до виборчого списку Херсонської міської організації партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина", до Херсонської міської виборчої комісії, третя особа - Херсонська міська організація партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина", про визнання протиправними дій і зобов'язання вчинити певні дії та, зокрема, зобов'язано Херсонську міську виборчу комісію прийняти рішення, яким виправити допущену арифметичну помилку в протоколі "про підсумки виборів" депутатів Херсонської міської ради від 3 листопада 2015 року із зазначенням Леонової Л.М. обраною депутатом указаної ради.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2015 року в справі № 821/3488/15-а змінено постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 9 листопада 2015 року в частині позовних вимог щодо зобов'язання Херсонської міської виборчої комісії скласти протокол про результати виборів депутатів Херсонської міської ради із зазначенням Леонової Л.М. як особи, обраної депутатом Херсонської міської ради (з обраним судом першої інстанції способом захисту), та викладено абзац третій резолютивної частини судового рішення в такій редакції: "Зобов'язати Херсонську міську виборчу комісію Херсонської області усунути порушення виборчого законодавства з урахуванням повноважень, передбачених Законом України "Про місцеві вибори" та Законом України "Про Центральну виборчу комісію".
Судами обох інстанцій встановлено, що в протоколі Комсомольської районної у місті Херсоні виборчої комісії Херсонської області про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської міської ради у багатомандатному виборчому окрузі в межах територіального виборчого округу № 24 навпроти місцевої організації політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина", кандидата, закріпленого нею за територіальним виборчим округом, зазначено відомості про відсоток голосів виборців, поданих за цю партію та закріпленого нею кандидата в депутати Леонову Л.М. - 10,2580%, що не відповідає дійсності, оскільки правильним показником є 12,2580%. Показник 10,2580% було взято і під час складання Херсонською міською виборчою комісією 3 листопада 2015 року протоколу про результати виборів депутатів Херсонської міської ради у багатомандатному виборчому окрузі.
Також установлено, що вказана арифметична помилка вплинула на результати виборів та призвела до того, що Леонова Л.М. не вважається обраною депутатом Херсонської міської ради.
Крім того, Одеським апеляційним адміністративним судом зазначено, що "зі змісту приписів статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та статті 24 Закону України "Про місцеві вибори" вбачається, що заяви та скарги всіх суб'єктів виборчого процесу, подані до Центральної виборчої комісії, розглядаються у порядку, встановленому цим та іншими законами, а також Регламентом Центральної виборчої комісії, роз'яснення якої з питань застосування виборчого законодавства є обов'язковими для виконання всіма суб'єктами виборчого процесу.
В контексті вказаного законодавчого положення вбачається, що відповідач наділений в тому числі і іншими повноваженнями, які б давали йому можливість усунути порушення виборчого законодавства, щодо якого відсутній спір, а саме в цьому випадку арифметичної помилки під час визначення процентного співвідношення відданих голосів виборців за позивача, в тому числі і право звернення до Центральної виборчої комісії з метою отримання роз'яснення щодо усунення порушення виборчого законодавства".
Постановою Херсонської міської виборчої комісії від 15 листопада 2015 року № 101 "Про виконання постанови суду" зобов'язано Комсомольську районну у місті Херсоні виборчу комісію Херсонської області невідкладно внести зміни до протоколу цієї комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської міської ради у багатомандатному виборчому окрузі в межах територіального виборчого округу № 24 шляхом складання Комсомольською районною у місті Херсоні виборчою комісією Херсонської області протоколу цієї комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської міської ради у багатомандатному виборчому окрузі в межах територіального виборчого округу № 24 з позначкою "Уточнений" та надати його Херсонській міській виборчій комісії у строк до 10 години 16 листопада 2015 року, а також вирішено звернутися до Центральної виборчої комісії щодо роз'яснення подальших дій Херсонської міської виборчої комісії стосовно зазначеного в постанові Одеського апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2015 року в справі № 821/3488/15-а порушення виборчого законодавства та встановлення результатів виборів депутатів Херсонської міської ради у багатомандатному виборчому окрузі.
У зверненні від 15 листопада 2015 року про надання роз'яснення щодо дій указаної виборчої комісії, пов'язаних з виконанням постанови суду та усуненням порушення виборчого законодавства, Херсонська міська виборча комісія повідомляє про те, що раніше встановлені нею результати виборів депутатів Херсонської міської ради оприлюднено в засобах масової інформації, про результати виборів повідомлено осіб, яких було обрано депутатами Херсонської міської ради, здійснено реєстрацію окремих осіб. Реєстрація обраних депутатів Херсонської міської ради, включених до виборчого списку місцевої організації політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина", не здійснювалася.
Частиною першою статті 38 Конституції України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Згідно із частиною першою статті 71 Основного Закону України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Частиною п'ятою статті 124 Конституції України визначено, що судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України.
За змістом статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому цим Законом порядку.
Комісія за результатами узагальнення практики застосування законодавства України про вибори та практики проведення виборів в Україні, а також у разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому зазначеним Законом порядку рішення стосовно надання виборчим комісіям, комісіям з референдумів роз'яснень і рекомендацій щодо застосування законодавства України про вибори, інших питань, віднесених до повноважень Комісії.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія, зокрема, забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України, дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори та консультативно-методичне забезпечення діяльності виборчих комісій, приймає обов'язкові для використання в роботі виборчих комісій роз'яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 24 Закону України "Про місцеві вибори" (далі - Закон) Центральна виборча комісія, крім повноважень, передбачених Законом України "Про Центральну виборчу комісію", приймає обов'язкові для виконання усіма суб'єктами виборчого процесу, установами, підприємствами, організаціями, а також органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами роз'яснення з питань застосування Закону.
Ситуація, що склалась із встановленням результатів чергових виборів депутатів Херсонської міської ради, які відбулися 25 жовтня 2015 року, з метою забезпечення дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізації виборчих прав громадян України як основних принципів діяльності Комісії, визначених статтею 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", потребує прийняття Центральною виборчою комісією рішення з цього питання.

................
Перейти до повного тексту