1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
N 71 від 16.02.98
м. Київ
Про методичні рекомендації щодо застосування виборчими комісіями положень Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів"
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою Центрвиборчкому N 345 від 18.02.2002 )
Відповідно до статей 1 і 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Центральна виборча комісія
постановляє:
1. Схвалити методичні рекомендації "Про деякі питання застосування виборчими комісіями положень Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".
2. Надіслати методичні рекомендації Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним. Київській і Севастопольській міським радам, сільським, селищним, міським, районним у містах, районним, обласним територіальним виборчим комісіям.
Голова Центральної виборчої комісії М.РЯБЕЦЬ
Про деякі питання застосування виборчими комісіями положень закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів"
(Методичні рекомендації)
Лютий 1998 року
Закон України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (далі - Закон) визначає засади, особливості та порядок підготовки і проведення місцевих виборів. У новому Законі закріплені положення, спрямовані на подальші демократизацію, відкритість і гласність виборчих процесів, забезпечення рівних прав виборцям і кандидатам у депутати та на посади сільських, селищних, міських голів.
Враховуючи особливості нинішньої виборчої кампанії, Центральна виборча комісія звертає увагу виборчих комісій, утворених для організації та проведення місцевих виборів, на такі питання щодо застосування окремих положень виборчого закону.
I. Загальні положення
У Законі закладено принцип добровільної участі громадян у виборах до органів місцевого самоврядування. Вважається, що виборці, які не взяли участі в голосуванні на виборах, підтримують результати волевиявлення тих виборців, які взяли участь у голосуванні на виборах.
Вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 29 березня 1998 року будуть проводитись одночасно з виборами народних депутатів України за нижчезазначеною системою.
Вибори депутатів сільської, селищної, міської, районної у місті ради проводяться за мажоритарною виборчою системою відносної більшості по одномандатних виборчих округах. Сільський, селищний, міський голова обирається за такою ж системою по єдиному одномандатному виборчому округу, межі якого співпадають з межами села, селища, міста.
Свої особливості мають вибори районних і обласних рад. Зокрема, вибори депутатів районної ради проводяться за мажоритарною виборчою системою відносної більшості по багатомандатних виборчих округах, межі яких співпадають з межами відповідних сіл, селищ, міст районного значення, які входять до складу цього району. За такою ж системою обираються депутати обласної ради, але межі округів тут повинні співпадати відповідно з межами районів та міст обласного значення, що входять до цієї області.
Депутатом сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу і на день виборів досяг 18 років.
( Частина п'ята розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Центрвиборчкому N 345 від 18.02.2002 )
Важливою є норма ст. 6 Закону, відповідно до якої громадянин України одночасно може балотуватися кандидатом у депутати лише однієї місцевої ради або кандидатом на посаду відповідно сільського, селищного, міського голови і може бути депутатом лише однієї ради.
Виникає запитання: а чи можна одночасно балотуватися кандидатом у народні депутати України та кандидатом у депутати місцевої ради або на посаду сільського, селищного, міського голови? Можна. Адже Законом України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" врегульовується питання місцевих виборів, а не виборів народних депутатів України. Однак після того, як кандидата буде обрано народним депутатом України і депутатом місцевої ради або сільським, селищним, міським головою, має вступити в дію стаття 78 Конституції України, згідно з якою народний депутат не може мати іншого представницького мандата.
II. Виборчі комісії
Для організації та проведення місцевих виборів утворюються:
1) сільські, селищні, міські, районні у містах, районні, обласні (далі-територіальні) виборчі комісії;
2) окружні виборчі комісії;
3) дільничні виборчі комісії.
1. Територіальні виборчі комісії, порядок їх утворення та повноваження
Територіальні виборчі комісії утворюються відповідно сільською селищною, міською, районною у місті, районною, обласною радою не пізніш як за 55 днів до дня виборів. Вони формуються з урахуванням пропозицій легалізованих згідно із Законом місцевих осередків політичних партій (блоків), громадських організацій, що діють на відповідній території, а також зборів виборців за місцем проживання і трудової діяльності.
Після утворення територіальної виборчої комісії її персональний склад не може змінюватися протягом року більш як на третину, крім випадків дострокового припинення повноважень комісії чи окремих осіб, які входять до її складу (ст. 23).
Про своє місцезнаходження, номер телефону та режим роботи територіальна виборча комісія інформує населення, що проживає на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. У приміщенні має бути встановлено чергування її членів для прийому громадян.
Законом про вибори (ст. 15) на територіальну виборчу комісію покладено здійснення контролю на відповідній території за виконанням виборчого закону і забезпечення його однакового застосування. Вона утворює виборчі округи для виборів депутатів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови, присвоює їм номери.
За погодженням з органом, який утворив виборчі дільниці, територіальна виборча комісія встановлює єдину їх нумерацію відповідно в межах району, міста обласного значення, району в місті. Враховуючи, що на нинішніх виборах дільниці будуть спільними для виборів народних депутатів України та місцевих виборів, кожна з них матиме подвійний номер: перший - по виборах народних депутатів, установлений відповідною окружною виборчою комісією, другий (через дріб) - по виборах до місцевих рад - відповідною районною, міською (міста обласного значення) територіальною виборчою комісією.
Спрямовуючи діяльність окружних та дільничних виборчих комісій, територіальна виборча комісія заслуховує повідомлення цих комісій, місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування з питань підготовки і проведення виборів та приймає відповідні рішення.
Територіальна виборча комісія встановлює результати виборів на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, реєструє обраних депутатів ради, сільського, селищного, міського голову, інформує раду та населення про результати голосування та підсумки виборів.
Територіальні виборчі комісії разом з податковими органами, банківськими установами контролюють формування і використання власних виборчих фондів.
Законом про вибори на територіальну виборчу комісію покладено здійснення функцій окружної виборчої комісії, передбачених ст. 18 Закону, що виключає потребу, утворення окружних виборчих комісій як по виборах депутатів ради, так і сільського, селищного, міського голови (за винятком міст Києва і Севастополя).
При цьому треба мати на увазі, що міські (міст республіканського Автономної Республіки Крим, обласного значення), районні в містах виборчі комісії можуть одночасно здійснювати повноваження окружних виборчих комісій по виборах депутатів цієї ради за рішенням відповідної ради або її виконавчого комітету.
Щодо печаток, територіальні виборчі комісії, можуть користуватися печатками тих органів, які їх утворили, крім випадків, коли комісії утворені відповідно до частини п'ятої статті 14 Закону "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів". За таких обставин печатка територіальної виборчої комісії виготовляється за зразком, встановленим органом, який її утворив.
2. Дільничні виборчі комісії. Порядок їх утворення та повноваження
Дільничні виборчі комісії є спільними для виборів народних депутатів України та місцевих виборів і утворюються відповідно до статті 10 Закону про вибори народних депутатів України та ст. 19 Закону про місцеві вибори сільськими, селищними, міськими, районними у містах радами не пізніш як за 45 днів до дня виборів (до 12 лютого 1998 року).
До складу комісій обов'язково включаються по одному представнику від політичних партій, виборчих блоків партій, списки яких зареєстровано для участі у виборах у багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі, за наявності пропозицій місцевих осередків партій.
Повноваження дільничної виборчої комісії визначені у ст. 20 Закону про місцеві вибори. Основні її функції: перевірка точності списку виборців на виборчій дільниці, створення умов для ознайомлення виборців зі списками і відомостями про кандидатів у депутати та їх передвиборними програмами забезпечення підготовки приміщень для голосування; організація голосування на виборчій дільниці; підрахунок голосів, поданих на виборчій дільниці, та інші.
Територіальні виборчі комісії мають проінструктувати членів дільничних виборчих комісій, ознайомити з їх повноваженнями і обов'язками, формами виборчих документів, порядком їх заповнення та надавати роз'яснення з інших питань. Важливо подбати, щоб члени дільничних виборчих комісій були добре обізнані з положенням Закону про вибори, вміли правильно їх застосовувати. Необхідно простежити, щоб дільничні виборчі комісії були своєчасно забезпечені необхідними для їх роботи приміщеннями, обладнанням, попередити керівників виконавчого органу, відповідної ради про їх відповідальність за достовірність, повноту списків виборців, а також за своєчасність передачі їх до дільничних виборчих комісій.
3. Організація роботи виборчих комісій
Робота територіальної, окружної і дільничної виборчих комісій організується згідно з планами, які затверджуються на засіданнях комісій.
Діяльність виборчих комісій є відкритою і гласною. На засіданнях виборчої комісії мають право бути присутніми кандидати, їх довірені особи, уповноважені та представники, перелічені в п. 10 ст. 21 Закону, а також за рішенням комісій - інші особи.
Повноваження зазначених представників повинні бути засвідчені відповідним документом або рішенням місцевого осередку політичної партії (блоку), громадської організації, зареєстрованих відповідно до Закону про вибори.
Рішення комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів осіб, які входять до складу комісії, і є обов'язковим для учасників виборів та органів, що забезпечують їх підготовку і проведення.
Законом визначено чіткий механізм оскарження рішень виборчої комісії.
Суб'єктами права оскарження рішень, дії або бездіяльності виборчої комісії відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону є місцеві осередки політичних партій (блоків), громадські організації, збори виборців, трудові колективи, які висунули кандидатів, або їх уповноважені особи, кандидати, їх довірені особи, а також виборці.
Рішення, дії або бездіяльність дільничної виборчої комісії можуть бути протягом трьох днів оскаржені до відповідної окружної (територіальної) виборчої комісії, а рішення, дії або бездіяльність окружної виборчої комісії - до відповідної територіальної виборчої комісії.
Рішення територіальної виборчої комісії може бути в триденний строк оскаржено в судовому порядку. Суд розглядає цю скаргу у п'ятиденний строк, але не пізніш як за день до дня виборів.
Документи, заяви та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, його заступник, секретар або уповноважений на те член комісії. Порядок реєстрації і розгляду документів та звернень встановлюється комісією.
Правовий статус осіб, що входять до складу виборчої комісії, визначений ст. 23 Закону.
Закон регулює порядок дострокового припинення повноважень виборчої комісії чи окремих осіб, які входять до її складу. Зокрема, комісія може звернутися до органу, який її утворив, з пропозицією про заміну голови, заступника голови, секретаря або члена комісії, якщо за це проголосує не менше двох третин від її загального складу.
За рішенням виборчої комісії не більше трьох осіб, що входять до її складу, можуть на період виборчої кампанії працювати в комісії на постійній - основі. Виплата їм заробітної плати здійснюється відповідною місцевою радою або її виконавчим органом відповідно до норм видатків виборчої комісії, встановлених Кабінетом Міністрів України.
III. Списки виборців
Списки виборців - загальні для виборів народних депутатів України і місцевих виборів, складаються по кожній виборчій дільниці за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією.
До списку виборців вносяться всі громадяни України, яким на день виборів виповнюється 18 років та які на момент складання списку постійно проживають на території відповідної виборчої дільниці і мають виборче право. При складанні списків виборців забезпечується дотримання конституційного принципу рівного виборчого права: виборець включається до списку лише на одній виборчій дільниці.
Списки виборців складаються виконавчими комітетами сільських, селищних, міських, районних у містах рад і підписуються керівниками цих органів, які несуть персональну відповідальність за достовірність, повноту списків виборців, а також за своєчасність передачі їх до дільничних виборчих комісій (не пізніш як за 45 днів до дня виборів).
Колонку у списку виборців, у якій передбачено підпис громадянина про одержання виборчого бюлетеня при повторному голосуванні, рекомендується використовувати для позначки номерів виборчих округів по виборах депутатів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад.
В останній колонці передбачається підпис громадянина про одержання виборчих бюлетенів по виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Вкладки та останній лист списків виборців пропонується привести у відповідність до їх титульного листа.
Дільнична виборча комісія має провести роботу по уточненню списку виборців і за підписом голови і секретаря комісії не пізніш як за 15 днів до дня виборів (до 14 березня 1998 року) подати його для загального ознайомлення виборців.
Закон надає виборцю право оскаржити невключення, неправильне включення до списку або виключення зі списку виборців, а також неточності у даних щодо нього. При цьому заява про неправильність в списку виборців розглядається дільничною виборчою комісією не пізніш як у дводенний термін, а напередодні й в день виборів - негайно. Рішення дільничної виборчої комісії з даного питання може бути оскаржено до районного (міського) суду за місцем розташування відповідної дільниці (ст. 238 Цивільного Процесуального Кодексу України).
IV. Висування кандидатів
Відповідно до ст. 7 Закону суб'єктами права висування кандидатів у депутати місцевих рад та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови є громадяни України, яке реалізується ними як безпосередньо шляхом самовисування, а також висуванням на зборах виборців за місцем їх проживання, трудової діяльності (зборах трудових колективів) або навчання, так і через місцеві осередки політичних партій (блоків), громадські організації, що легалізовані відповідно до чинного законодавства України.
Частиною 4 Перехідних положень Закону передбачено, що на нинішніх виборах висування кандидатів починається за 45 і закінчується за 35 днів до дня виборів (з 12 лютого до 21 лютого 1998 року).
Закон визначає порядок та особливості висування кандидатів на зборах виборців (ст. 27), самовисуванням (ст. 28) та місцевими осередками політичних партій (блоків), громадськими організаціями (ст. 29).
Збори виборців за місцем їх проживання, трудової діяльності або навчання, скликані в селі, селищі, місті районного значення, мають право висувати кандидатів у залежності від кількості виборців , що беруть участь у зборах: 10 виборців - одного кандидата в депутати відповідно сільської, селищної, міської ради по одному з одномандатних виборчих округів; 50 виборців - одного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, одного кандидата в депутати відповідно сільської, селищної, міської ради по кожному одномандатному виборчому округу, а також по одному кандидату в депутати районної, обласної ради по відповідному багатомандатному виборчому округу.
Граничну кількість виборців установлено і для зборів виборців, які скликаються для висування кандидатів у місті (крім міст районного значення) і районі в місті. Тут 25 виборців мають право висунути по одному кандидату в депутати міської, районної у місті ради по відповідному одномандатному виборчому округу, 100 виборців - одного кандидата на посаду міського голови, не більше п'яти кандидатів у депутати міської і п'яти кандидатів у депутати районної у місті ради по відповідних виборчих округах, а також одного кандидата в депутати обласної ради.
Порядок скликання і проведення зборів виборців визначається Положенням про загальні збори громадян, затвердженим Постановою Верховної Ради України від 17 грудня 1993 року і має відповідати вимогам, зазначеним у ч. 4 ст. 27 Закону про вибори.

................
Перейти до повного тексту