- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
12 грудня 2013 р.
за № 2099/24631
Про затвердження Порядку звільнення майданчиків атомних електростанцій від регулюючого контролю після завершення робіт із зняття з експлуатації
1. Затвердити Порядок звільнення майданчиків атомних електростанцій від регулюючого контролю після завершення робіт із зняття з експлуатації, що додається.
2. Управлінню безпеки поводження з РАВ (Кілочицька Т.П.):
забезпечити подання цього наказу в п’ятиденний строк на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
після державної реєстрації довести цей наказ до відома заінтересованих організацій.
3. Наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Макаровську О.А.
ПОГОДЖЕНО: Міністр охорони здоров'я України Міністр енергетики та вугільної промисловості України Перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Міністр екології та природних ресурсів України | Р. Богатирьова Е.А. Ставицький А.А. Максюта О.А. Проскуряков |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної інспекції
ядерного регулювання України
28.11.2013 № 136
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
12 грудня 2013 р.
за № 2099/24631
ПОРЯДОК
звільнення майданчиків атомних електростанцій від регулюючого контролю після завершення робіт із зняття з експлуатації
І. Загальні положення
1.1. Цей Порядок встановлює критерії, вимоги та порядок звільнення майданчиків атомних електростанцій від регулюючого контролю після завершення робіт, що передбачені проектом зняття з експлуатації атомних електростанцій (далі - звільнення майданчиків АЕС від регулюючого контролю), а також вимоги до видів та обсягів регулюючого контролю під час планування, реалізації та завершення робіт, пов’язаних зі звільненням майданчиків АЕС від регулюючого контролю.
1.2. У цьому Порядку наведені нижче терміни вживаються у таких значеннях:
дозові критерії звільнення майданчиків АЕС від регулюючого контролю (далі - дозові критерії) - очікувані ефективні дози опромінення для критичної групи населення після завершення робіт із зняття з експлуатації та звільнення майданчика АЕС від регулюючого контролю, які перевищують фонові значення рівнів опромінення;
завершення робіт із зняття з експлуатації АЕС, енергоблока (енергоблоків) АЕС - завершення робіт, передбачених проектом зняття з експлуатації АЕС або проектом зняття з експлуатації окремого енергоблока (енергоблоків) АЕС;
звільнення від регулюючого контролю шляхом припинення регулюючого контролю (далі - звільнення від регулюючого контролю) - рішення про відсутність необхідності продовження здійснення регулюючого контролю на майданчику АЕС, яке приймається на етапі практичної діяльності, пов’язаної із завершенням зняття з експлуатації АЕС;
критична група населення - частина населення, яка за своїми статево-віковими, соціально-професійними умовами, місцем проживання та іншими ознаками отримує або може отримувати найбільші рівні опромінення від майданчика АЕС, звільненого від регулюючого контролю;
майданчик АЕС, що звільняється від регулюючого контролю - майданчик АЕС (або його частина), на якому проведено роботи, що передбачені проектом зняття з експлуатації, і до складу якого входять споруди, будівлі та земля, на якій вони розташовані;
наведена радіоактивність - радіоактивність матеріалів, що виникає під дією опромінення їх нейтронами, які утворюються внаслідок реакції в ядерних реакторах;
обмежене звільнення від регулюючого контролю - звільнення майданчиків АЕС від певних видів регулюючого контролю;
повне звільнення від регулюючого контролю - звільнення майданчиків АЕС від усіх видів регулюючого контролю;
похідний рівень звільнення - величина, що використовується як критерій при проведенні безпосередніх вимірів радіаційних характеристик майданчика АЕС після завершення робіт із зняття з експлуатації і визначається з урахуванням застосованого методичного й апаратного забезпечення, а також встановленого дозового критерію звільнення;
регулюючий контроль - діяльність органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, що включає нормування, дозвільну діяльність та нагляд за дотриманням норм, правил і стандартів ядерної та радіаційної безпеки під час практичної діяльності на етапі зняття з експлуатації АЕС;
фонові рівні випромінювання майданчика АЕС - радіаційні характеристики майданчика за результатами базового обстеження до початку будівництва АЕС;
суб’єкт діяльності - експлуатуюча організація, що здійснює діяльність згідно з проектом зняття з експлуатації АЕС в рамках ліцензії на провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії, виданої Держатомрегулюванням України в установленому законодавством порядку на етапі зняття з експлуатації АЕС.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України
"Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" ,
"Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії" ,
"Про впорядкування питань, пов’язаних із забезпеченням ядерної безпеки" , в
Основних санітарних правилах забезпечення радіаційної безпеки України , затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 2 лютого 2005 року № 54, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 20 травня 2005 року за № 552/10832,
Загальних положеннях безпеки атомних станцій , затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 19 листопада 2007 року № 162, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25 січня 2008 року за № 56/14747,
Державних гігієнічних нормативах "Норми радіаційної безпеки України (НРБУ-97)" , затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 14 липня 1997 року
№ 208 та введених у дію постановою Головного державного санітарного лікаря України від 1 грудня 1997 року № 62.
1.4. Цей Порядок поширюється на майданчики АЕС, на яких здійснюється діяльність, пов’язана з плануванням, проведенням та завершенням робіт із зняття з експлуатації АЕС, остаточною метою яких є повне або обмежене звільнення майданчика АЕС від регулюючого контролю.
1.5. Цей Порядок не поширюється на майданчики АЕС, на яких здійснюється або здійснювалось втручання, та на державне спеціалізоване підприємство "Чорнобильська АЕС".
1.6. Звільнення майданчиків АЕС від регулюючого контролю здійснюється у формі звільнення від регулюючого контролю шляхом припинення. Звільнення майданчиків АЕС від регулюючого контролю може бути повним або обмеженим.
1.7. Звільнення майданчиків АЕС від регулюючого контролю здійснюється Держатомрегулюванням України за погодженням з МОЗ України.
Будівлі, споруди та обладнання, де виявлена наведена радіоактивність під час здійснення діяльності із зняття з експлуатації АЕС, не звільняються від регулюючого контролю.
1.9. Діяльність зі звільнення від регулюючого контролю майданчиків АЕС, на території яких є будівлі, споруди та обладнання, розпочинається після видалення поверхневого радіоактивного забруднення, що знімається.
ІІ. Загальні вимоги до звільнення майданчиків АЕС від регулюючого контролю
2.1. Майданчик АЕС підлягає повному звільненню від регулюючого контролю, якщо у результаті діяльності із зняття АЕС з експлуатації на майданчику АЕС досягнуто радіаційні характеристики, які відповідають значенням фонових рівнів випромінювання майданчика АЕС, або одночасно виконуються такі вимоги:
1) очікувана річна ефективна доза опромінення для будь-якої особи з критичної групи населення за всіх прогнозованих сценаріїв, ймовірність реалізації яких більше 1·10-2 рік-1, не перевищує 0,01 мЗв·рік-1;
2) очікувана річна ефективна доза опромінення для будь-якої особи з критичної групи населення за малоймовірних сценаріїв, ймовірність реалізації яких менше 1·10-2 рік-1, не перевищує 1 мЗв·рік-1, а річна еквівалентна доза опромінення внаслідок забруднення шкіри - 50 мЗв·рік-1;
3) колективна річна ефективна доза опромінення в результаті звільнення майданчика АЕС від регулюючого контролю не перевищує 1 люд.-Зв або доведено, що звільнення є найкращим рішенням щодо оптимізації протирадіаційного захисту.
2.2. Обмежене звільнення майданчика АЕС від регулюючого контролю застосовується, коли за результатами радіаційного контролю кінцевого стану майданчик АЕС має радіаційні характеристики, які формують очікувану сумарну річну ефективну дозу опромінення на будь-яку особу з критичної групи населення, яка не перевищує 0,08 мЗв·рік--1, та доведено, що обмежене звільнення є оптимальнішим для повторного використання майданчика з точки зору оптимізації протирадіаційного захисту.
2.3. Реалізація заходів з оптимізації протирадіаційного захисту не вимагається, якщо доведено, що річна індивідуальна доза опромінення будь-якої особи з критичної групи населення не перевищує 0,01 мЗв·рік--1.
2.4. При визначенні очікуваних сумарних річних ефективних доз опромінення на будь-яку особу з критичної групи населення враховуються усі можливі шляхи і реалістичні сценарії опромінення, які властиві майданчику АЕС після звільнення від регулюючого контролю. При розробленні сценаріїв має бути враховано всі потенційні види землекористування та діяльності людини з урахуванням варіантів подальшого використання майданчиків, у тому числі розміщення промислових підприємств, постійне проживання населення, ведення сільськогосподарської діяльності, створення рекреаційних зон тощо.
2.5. При обґрунтуванні відповідності вимогам звільнення майданчика АЕС від регулюючого контролю суб’єкт діяльності виконує радіологічне обстеження майданчика АЕС з метою отримання відомостей про рівень та характер радіоактивного забруднення цього майданчика з урахуванням його особливостей.
................Перейти до повного тексту