- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
09.12.2024 № 1713
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 грудня 2024 року
за № 1982/43327
Про затвердження Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває дошкільну освіту
Відповідно до абзацу п’ятого пункту 2 частини другої
статті 48 Закону України від 06 червня 2024 року № 3788-IX "Про дошкільну освіту", пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, з метою забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної освіти НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває дошкільну освіту, що додається.
2. Директорату дошкільної та інклюзивної освіти (Лотоцька А.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України у встановленому законодавством порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з 01 вересня 2025 року.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
ПОГОДЖЕНО: Міністр охорони здоров’я України Міністр соціальної політики України Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Генеральний Секретар Громадської спілки "Всеукраїнське громадське об’єднання "Національна асамблея людей з інвалідністю України" | Віктор ЛЯШКО Оксана ЖОЛНОВИЧ Дмитро ЛУБІНЕЦЬ Вікторія НАЗАРЕНКО |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
09 грудня 2024 року № 1713
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 грудня 2024 року
за № 1982/43327
Положення
про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває дошкільну освіту
I. Загальні положення
1. Це Положення визначає принципи, завдання та основні підходи до формування команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами (далі — Команда супроводу), а також порядок її функціонування в закладах дошкільної освіти.
2. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
адаптація змісту освітньої програми (далі — адаптація) — зміна методів і засобів навчання з урахуванням індивідуальних потреб дитини з особливими освітніми потребами без зміни програмового змісту, загального обсягу навчального навантаження та очікуваних результатів навчання;
модифікація змісту освітньої програми (далі — модифікація) — зміна програмового змісту (шляхом спрощення, виключення, об’єднання тощо) з урахуванням особливих освітніх потреб дітей із зміною загального обсягу навчального навантаження та очікуваних результатів навчання;
оцінка потреби дитини в наданні підтримки — визначення потреби дитини в наданні їй додаткової підтримки під час освітнього процесу;
3. Персональний склад Команди супроводу затверджується наказом керівника закладу дошкільної освіти.
II. Принципи діяльності та завдання Команди супроводу
1. Основними принципами діяльності Команди супроводу є:
повага до всіх дітей, урахування їх індивідуальних особливостей розвитку;
діяльність в інтересах дитини з особливими освітніми потребами;
недопущення дискримінації та порушення прав дитини з особливими освітніми потребами;
діяльність у команді;
активна співпраця з батьками або іншими законними представниками дитини з особливими освітніми потребами (далі — батьки дитини з особливими освітніми потребами), залучення їх до освітнього процесу та розроблення індивідуальної програми розвитку;
конфіденційність та дотримання етичних норм;
міжвідомча співпраця.
2. Основними завданнями Команди супроводу є:
збір інформації про особливості розвитку дитини з особливими освітніми потребами, її інтереси, труднощі, освітні потреби та можливості на етапах створення, реалізації та моніторингу виконання індивідуальної програми розвитку;
оцінка та визначення потреби в наданні дитині підтримки першого рівня або надання рекомендацій батькам звернутися до інклюзивно-ресурсного центру для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи;
розроблення індивідуальної програми розвитку для кожної дитини з особливими освітніми потребами відповідно до рекомендацій фахівців інклюзивно-ресурсного центру та моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини;
визначення напрямів надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) з урахуванням висновку інклюзивно-ресурсного центру (за наявності) та забезпечення надання цих послуг;
реалізація індивідуальної програми розвитку та корекційно-розвиткового складника освітньої програми під час освітнього процесу;
надання методичної підтримки педагогічним працівникам закладу дошкільної освіти з організації інклюзивного навчання;
створення сприятливого освітнього середовища для соціальної інтеграції дитини з особливими освітніми потребами;
проведення консультативної роботи з батьками дітей з особливими освітніми потребами щодо особливостей їх розвитку, навчання та виховання;
здійснення інформаційно-просвітницької роботи в закладі дошкільної освіти серед дітей, педагогічних працівників, батьків або інших законних представників дітей з метою недопущення дискримінації та порушення прав дітей з особливими освітніми потребами, формування дружнього та неупередженого ставлення до них.
III. Склад Команди супроводу та основні функції її членів
1. Склад Команди супроводу визначається з урахуванням індивідуальних потреб дитини з особливими освітніми потребами.
2. Склад Команди супроводу формується з:
директора або вихователя-методиста, вихователів, які безпосередньо працюють з дитиною з особливими освітніми потребами, асистента вихователя, практичного психолога, соціального педагога, медичного працівника закладу дошкільної освіти;
асистента дитини з особливими освітніми потребами;
батьків (одного з батьків) дитини з особливими освітніми потребами;
фахівця (консультанта) інклюзивно-ресурсного центру;
педагогічних працівників, які здобули вищу освіту за спеціальністю "Спеціальна освіта" (для осіб, які здобували вищу освіту до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 року
№ 266 "Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти" за спеціальностями "Дефектологія", "Корекційна освіта (за нозологіями)"), з урахуванням категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів) дитини (далі — учителі спеціальної освіти);
( Абзац шостий пункту 2 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1798 від 27.12.2024 )
представників команди раннього втручання, які безпосередньо працювали з дитиною з особливими освітніми потребами та її сім’єю під час надання послуги раннього втручання (за наявності);
( Абзац сьомий пункту 2 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1798 від 27.12.2024 )
запрошених медичних працівників, в тому числі клінічного психолога, лікаря-психіатра дитячого;
спеціалістів системи соціального захисту населення, служби у справах дітей;
інших осіб, включення яких було ініційовано батьками дитини з особливими освітніми потребами відповідно до заяви про включення таких фахівців до Команди супроводу за умови аргументації такої потреби та/або надання підтвердження їх кваліфікації тощо.
3. Основними функціями членів Команди супроводу є:
1) директор/вихователь-методист:
формує склад Команди супроводу;
організовує роботу Команди супроводу;
залучає фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсного центру до роботи Команди супроводу;
призначає відповідальну особу за координацію розроблення індивідуальної програми розвитку та здійснює контроль за виконанням завдань членами Команди супроводу;
розробляє спільно з іншими членами Команди супроводу індивідуальну програму розвитку;
визначає уповноважену особу за внесення інформації до системи автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів;
залучає фахівців до надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) дітям з особливими освітніми потребами;
залучає батьків дитини з особливими освітніми потребами до розроблення і погодження індивідуальної програми розвитку;
залучає (за потреби) інших спеціалістів (залучених медичних працівників, спеціалістів системи соціального захисту населення, служби у справах дітей тощо) до роботи Команди супроводу;
відповідає за розроблення, реалізацію індивідуальної програми розвитку та контроль за станом її виконання;
контролює якість надання освітніх, психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дитині з особливими освітніми потребами;
залучає ресурси закладу дошкільної освіти для забезпечення першого рівня підтримки для дітей, які цього потребують;
здійснює інші заходи, направлені на забезпечення освіти дітей з особливими освітніми потребами;
2) вихователі, які безпосередньо працюють з дитиною з особливими освітніми потребами:
забезпечують спостереження за дитиною під час освітнього процесу та проводять оцінку її розвитку з метою визначення потреби в наданні дитині підтримки першого рівня та подальшого розроблення індивідуальної програми розвитку або надання інших рекомендацій;
здійснюють адаптацію освітнього середовища відповідно до потреб та можливостей дитини з особливими освітніми потребами;
розробляють та реалізовують спільно з іншими членами Команди супроводу індивідуальну програму розвитку;
здійснюють адаптацію та/або модифікацію освітніх програм;
забезпечують освітній процес дитини з особливими освітніми потребами з урахуванням особливостей її розвитку та індивідуальної програми розвитку;
інформують членів Команди супроводу про особливості навчально-пізнавальної діяльності дитини з особливими освітніми потребами, її сильні сторони та потреби, результати виконання нею освітньої програми;
визначають спільно з іншими педагогічними працівниками рівень досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених індивідуальною програмою розвитку;
створюють належний мікроклімат у дитячому колективі;
сприяють соціалізації дитини з особливими освітніми потребами в колективі;
забезпечують психологічну підтримку дитини з особливими освітніми потребами;
надають інформацію батькам дитини з особливими освітніми потребами про результати виконання нею індивідуальної освітньої програми;
3) практичний психолог:
забезпечує спостереження за дитиною під час освітнього процесу та проводить оцінку її розвитку з метою визначення потреби в наданні дитині підтримки першого рівня та подальшого розроблення індивідуальної програми розвитку або надання інших рекомендацій;
здійснює цілеспрямоване вивчення та моніторинг розвитку дитини з особливими освітніми потребами, її психологічного стану;
бере участь у розробленні індивідуальної програми розвитку;
здійснює психологічний супровід дитини з особливими освітніми потребами;
надає рекомендації, консультації та методичну допомогу педагогічним працівникам закладу дошкільної освіти щодо організації освітнього процесу дитини з особливими освітніми потребами;
здійснює заходи щодо забезпечення комфортного освітнього середовища та сприятливого психологічного клімату;
надає психологічну допомогу дітям з особливими освітніми потребами та вихователям, іншим фахівцям, які працюють з ними;
забезпечує консультування та психологічну підтримку батьків дитини з особливими освітніми потребами;
4) соціальний педагог:
бере участь у розробленні індивідуальної програми розвитку;
виявляє соціальні проблеми, які потребують негайного вирішення, за потреби надає рекомендації щодо звернення до відповідних фахівців з метою надання допомоги;
вивчає соціальні умови розвитку дитини з особливими освітніми потребами;
сприяє соціалізації дитини з особливими освітніми потребами, адаптації її у новому дитячому колективі;
інформує батьків дитини з особливими освітніми потребами про мережу закладів позашкільної освіти, сприяє залученню дитини до участі в гуртках, секціях з урахуванням її потреб та можливостей;
надає рекомендації членам освітнього процесу щодо шляхів ефективної інтеграції дитини з особливими освітніми потребами в колектив однолітків, формування позитивного мікроклімату в дитячому колективі, подолання особистісних, міжособистісних конфліктів;
5) учителі спеціальної освіти:
забезпечують спостереження за дитиною з особливими освітніми потребами під час освітнього процесу та проводять оцінку її розвитку з метою визначення потреби в наданні дитині підтримки першого рівня та подальшого розроблення індивідуальної програми розвитку або надання інших рекомендацій (визначене завдання стосується лише вчителів спеціальної освіти, які входять до штатного розпису закладу дошкільної освіти);
надають інформацію членам Команди супроводу про особливості психофізичного розвитку дитини з особливими освітніми потребами, її сильні сторони, можливості та освітні потреби;
беруть участь у розробленні та реалізації індивідуальної програми розвитку;
здійснюють моніторинг досягнень у відповідній сфері розвитку дитини з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку;
надають рекомендації педагогічним працівникам щодо особливостей організації освітнього процесу, реалізації корекційно-розвиткових цілей, технологій для досягнення кінцевих цілей, визначених в індивідуальній програмі розвитку (визначене завдання стосується лише вчителів спеціальної освіти, які входять до штатного розпису закладу дошкільної освіти);
................Перейти до повного тексту