1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
13.12.2022 № 431
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 грудня 2022 р.
за № 1692/39028
Про затвердження типових форм з обліку та списання запасів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства фінансів № 2 від 02.01.2023 № 104 від 23.02.2023 )
Відповідно до статті 56 Бюджетного кодексу України, Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок складання типових форм з обліку та списання запасів суб’єктами державного сектору;
типові форми з обліку та списання запасів суб’єктами державного сектору:
( Пункт 1 доповнено абзацом третім згідно з Наказом Міністерства фінансів № 2 від 02.01.2023 )
Акт приймання-передачі запасів;
Акт про приймання запасів;
Прибутковий ордер;
Акт списання запасів;
Накладна (вимога);
Меню-вимога на видачу продуктів харчування;
Лімітно-забірна картка;
Картка (книга) складського обліку запасів;
Журнал реєстрації битого посуду;
Відомість з надходження продуктів харчування;
Відомість з витрачання продуктів харчування;
Матеріальний ярлик.
2. Департаменту методології бухгалтерського обліку та нормативного забезпечення аудиторської діяльності в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
3. Цей наказ набирає чинності з 01 січня 2023 року, але не раніше дня офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра фінансів України Воробей С.І.

Міністр

С. Марченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
13 грудня 2022 року № 431
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 грудня 2022 р.
за № 1692/39028
ПОРЯДОК
складання типових форм з обліку та списання запасів суб’єктами державного сектору
І. Загальні положення
1. Цей Порядок застосовується при складанні типових форм з обліку та списання запасів розпорядниками бюджетних коштів, Державною казначейською службою України та фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування (далі - суб’єкти державного сектору).
2. Терміни у цьому Порядку застосовуються у значеннях, визначених Бюджетним кодексом України, Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі та іншими нормативно-правовими актами України.
3. Суб’єкти державного сектору відповідно до галузевих особливостей можуть розробляти власні форми для оформлення господарських операцій з надходження, руху та вибуття запасів, які повинні містити обов’язкові реквізити, визначені Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05 червня 1995 року за № 168/704, та цим Порядком, та затверджувати їх розпорядчим документом про організацію бухгалтерського обліку.
( Пункт 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 2 від 02.01.2023 )
4. Приймання та оприбуткування матеріальних цінностей, які надійшли від постачальників або від переробників з переробки на стороні, можуть оформлюватись товарно-транспортною накладною з використанням штампа (позначення) про оприбуткування.
5. Вибуття запасів шляхом реалізації може оформлюватись товарно-транспортною накладною, яку виписує уповноважена особа суб’єкта державного сектору на основі господарського договору, дозволу керівника або уповноваженої ним особи.
6. Реєстрація первинних документів з надходження та вибуття запасів може оформлюватися реєстром, який складається матеріально відповідальною особою в довільній формі та містить інформацію про кількість первинних документів, номери первинних документів тощо. Реєстр подається до бухгалтерської служби суб’єкта державного сектору разом з відповідними первинними документами та додатками (за наявності) у строки, передбачені графіком документообороту.
7. Інформація про залишок запасів у місцях зберігання на початок і кінець місяця, про їх надходження та витрачання відображається у матеріальному звіті, який складається матеріально відповідальною особою у довільній формі, якщо його складання передбачено розпорядчим документом, затвердженим керівником. Матеріальний звіт заповнюється у натуральному вимірі на підставі первинних документів про наявність та рух запасів.
( Пункт 7 розділу I в редакції Наказу Міністерства фінансів № 104 від 23.02.2023 )
8. У разі необхідності суб’єкти державного сектору ведуть опис карток з обліку запасів, якщо облік ведеться не в книгах, а на картках, який складається у довільній формі.
( Пункт 8 розділу I в редакції Наказу Міністерства фінансів № 104 від 23.02.2023 )
9. Типові форми з обліку та списання запасів можуть застосовуватися юридичними особами, створеними відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, а також представництвами іноземних суб’єктів господарської діяльності.
II. Вимоги до складання типових форм
1. Акт приймання-передачі запасів
1. Акт приймання-передачі запасів застосовується для оформлення господарських операцій з безоплатного отримання та передачі матеріальних цінностей, визнаних запасами (розподілення, внутрішнього переміщення (внутрівідомчої безоплатної передачі) матеріальних цінностей в межах органу, уповноваженого управляти об’єктами державної (комунальної) власності). Цей акт може застосовуватися при отриманні матеріальних цінностей як гуманітарної допомоги, дарунка, безповоротної допомоги.
( Пункт 1 глави 1 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 104 від 23.02.2023 )
2. Інформація про матеріальні цінності вноситься до акта із зазначенням найменування або однорідної групи (виду), номенклатурного номера (у разі ведення обліку за номенклатурними номерами), одиниці виміру, вартості, кількості, суми та інших відомостей. В інших відомостях зазначаються необхідні додаткові дані, які не зазначені у формі.
3. Акт складається у двох примірниках (по одному примірнику для кожної сторони, що приймає та передає матеріальні цінності) комісією, призначеною розпорядженням (наказом) керівника (уповноваженої особи) суб’єкта державного сектору, що передає матеріальні цінності.
Акт затверджується керівником (уповноваженою особою) суб’єкта державного сектору, що передає матеріальні цінності. Після оформлення акт разом з документацією, що стосується матеріальних цінностей, передається до бухгалтерської служби суб’єкта державного сектору.
Після перевірки акта за формою та змістом бухгалтерська служба переносить інформацію до облікових регістрів, про що робиться відмітка.
4. При отриманні матеріальних цінностей як гуманітарної допомоги, дарунка, безповоротної допомоги акт приймання-передачі може складати комісія суб’єкта державного сектору, який приймає матеріальні цінності. У цьому випадку акт може бути складений в одному примірнику та затверджений керівником (уповноваженою особою) суб’єкта державного сектору, що приймає матеріальні цінності.
2. Акт про приймання запасів
1. Акт про приймання запасів застосовується для оформлення господарських операцій з приймання суб’єктом державного сектору матеріальних цінностей, визнаних запасами, за якими існують кількісні або якісні розбіжності з даними супроводжувальних документів постачальників, а також при прийманні матеріальних цінностей, які прибули без документів.
2. Цей акт може застосовуватись при прийманні матеріальних цінностей на відповідальне зберігання.
3. В акті зазначається інформація щодо назви та дати документа, за яким прийнято вантаж, що прибув, а також номер і дата супровідного транспортного документа, відправник, одержувач, постачальник, договір про постачання, найменування або однорідна група (вид), одиниця виміру, кількість, вартість, сума за документами та фактично виявлених матеріальних цінностей, кількість, сума браку та бою, нестачі та надлишки, висновок комісії та інші відомості. В інших відомостях зазначаються необхідні додаткові дані, які не зазначені у формі.
4. Акт складається комісією, призначеною розпорядженням (наказом) керівника (уповноваженої особи) суб’єкта державного сектору, що приймає матеріальні цінності, у двох примірниках у присутності матеріально відповідальної особи та представника відправника (постачальника), а в разі неявки останнього або якщо виклик відправника (постачальника) не є обов’язковим,- представника незацікавленої організації.
Факт приймання та оприбуткування матеріальних цінностей на зберігання підтверджується підписом матеріально відповідальної особи, що прийняла їх на відповідальне зберігання.
5. Акт затверджується керівником суб’єкта державного сектору або уповноваженою ним особою. Після оформлення акт разом з документами (рахунками-фактур, накладними тощо) передається до бухгалтерської служби. Перший примірник акта використовується для обліку прийнятих матеріальних цінностей, другий - для направлення претензії постачальнику.
6. Після перевірки акта за формою та змістом бухгалтерська служба переносить інформацію до облікових регістрів, про що робиться відмітка.
3. Прибутковий ордер
1. Прибутковий ордер може застосовуватися для оформлення господарських операцій з отримання матеріальних цінностей, які надходять від постачальників або від переробників з переробки на стороні, оприбуткування матеріальних цінностей, які відповідають критеріям визнання запасів, але раніше не були відображені в балансі, а також отриманих від ліквідації та розбирання необоротних активів.
( Пункт 1 глави 3 розділу II в редакції Наказу Міністерства фінансів № 104 від 23.02.2023 )
2. Прибутковий ордер складається матеріально відповідальною особою у двох примірниках у день надходження матеріальних цінностей на склад. Перший примірник залишається у матеріально відповідальної особи, другий передається до бухгалтерської служби.
3. Графа "Номер паспорта" заповнюється при оформленні господарських операцій щодо матеріальних цінностей, які містять дорогоцінні матеріали та каміння.
4. Акт списання запасів
1. Акт списання запасів застосовується для оформлення господарських операцій зі списання запасів.
2. В акті вказується найменування або однорідна група (вид) запасів, номенклатурний номер (у разі ведення обліку за номенклатурними номерами), одиниця виміру, кількість, вартість, сума та підстава для списання.
3. Акт складається у двох примірниках комісією, призначеною розпорядженням (наказом) керівника суб’єкта державного сектору або уповноваженою ним особою та затверджується керівником суб’єкта державного сектору або уповноваженою ним особою.
Перший примірник акта передається до бухгалтерської служби для перенесення інформації до облікових регістрів, про що робиться відмітка, другий залишається у матеріально відповідальної особи.
5. Накладна (вимога)
1. Накладна (вимога) застосовується для оформлення господарських операцій з руху матеріальних цінностей в межах суб’єкта державного сектору, а саме для надходження на склад матеріальних цінностей власного виробництва (готової продукції, напівфабрикатів, допоміжних матеріалів), внутрішнього переміщення матеріальних цінностей в межах суб’єкта державного сектору, їх відпуску виробничим підрозділам та іншим структурним підрозділам, що розташовані на іншій, ніж підрозділ, що їх відпускає, території. Накладна (вимога) може застосовуватися для оформлення господарських операцій з відпуску матеріальних цінностей стороннім організаціям, повернення постачальнику матеріальних цінностей неналежної якості, а також повернення матеріальних цінностей, прийнятих на відповідальне зберігання.
( Абзац перший пункту 1 глави 5 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 2 від 02.01.2023 )
Передача в експлуатацію малоцінних та швидкозношуваних предметів оформлюється окремою накладною (вимогою).
2. Інформація про матеріальні цінності вноситься до накладної (вимоги) із зазначенням найменування або однорідної групи (виду) матеріальних цінностей, номенклатурного номера (у разі ведення обліку за номенклатурними номерами), одиниці виміру, вартості, кількості, суми. Сума податку на додану вартість зазначається суб’єктами державного сектору, які є платниками податку на додану вартість, у разі відпуску матеріальних цінностей стороннім організаціям.
( Пункт 2 глави 5 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 104 від 23.02.2023 )
3. Накладна (вимога) складається матеріально відповідальною особою, що передає матеріальні цінності, у трьох примірниках та підписується матеріально відповідальною особою, яка передає, та матеріально відповідальною особою, яка приймає матеріальні цінності, керівником (уповноваженою особою) суб’єкта державного сектору та головним бухгалтером (спеціалістом, на якого покладено виконання обов’язків бухгалтерської служби). Перший примірник накладної (вимоги) передається до бухгалтерської служби, два інших, по одному примірнику для кожного, залишаються у матеріально відповідальних осіб.

................
Перейти до повного тексту