- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА АВІАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
25 жовтня 2024 р. за № 1610/42955
Про затвердження Авіаційних правил України "Вимоги до надання послуг з наземного обслуговування та порядок визначення відповідності суб'єктів авіаційної діяльності, які надають послуги з наземного обслуговування на підставі декларації"
Відповідно до частин першої, п'ятої статті 11 та частини другої
статті 77 Повітряного кодексу України, абзацу третього пункту 2 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України від 21 березня 2023 року
№ 3007-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку авіації загального призначення, адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу у сфері цивільної авіації, встановлення додаткових механізмів здійснення ефективного контролю за забезпеченням безпеки авіації та дерегуляції господарської діяльності у галузі цивільної авіації", пункту 8 Положення про Державну авіаційну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2014 року
№ 520,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Авіаційні правила України "Вимоги до надання послуг з наземного обслуговування та порядок визначення відповідності суб'єктів авіаційної діяльності, які надають послуги з наземного обслуговування на підставі декларації", що додаються.
2. Управлінню аеродромів та аеропортів (Голодняк Г. Г.) в установленому законодавством порядку забезпечити:
1) подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
2) оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Державної авіаційної служби України;
3) розроблення до 01 січня 2025 року всіх необхідних процедур, пов'язаних з введенням цих Авіаційних правил.
3. Установити, що сертифікати відповідності, видані відповідно до Правил сертифікації аеропортів, затверджених наказом Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації від 13 червня 2006 року № 407, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 23 червня 2006 року за
№ 740/12614, є чинними протягом 3 місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.
4. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації від 13 червня 2006 року № 407 "Про затвердження Правил сертифікації аеропортів", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 червня 2006 року за
№ 740/12614.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування, крім пункту 4, який набирає чинності через 3 місяці з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Голова |
Олександр БІЛЬЧУК |
ПОГОДЖЕНО: |
|
Виконувач обов'язків Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України |
Василь ШКУРАКОВ |
Голова Антимонопольного комітету України |
Павло КИРИЛЕНКО |
В. о. Голови Державної регуляторної служби України |
Олексій МИХАЙЛОВ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної авіаційної служби України
16 вересня 2024 року № 707
АВІАЦІЙНІ ПРАВИЛА УКРАЇНИ
"Вимоги до надання послуг з наземного обслуговування та порядок визначення відповідності суб'єктів авіаційної діяльності, які надають послуги з наземного обслуговування на підставі декларації"
I. Загальні положення
1. Ці Авіаційні правила встановлюють вимоги до надання послуг з наземного обслуговування, порядок надання послуг з наземного обслуговування суб'єктами наземного обслуговування та визначення відповідності суб'єктів наземного обслуговування, які надають послуги з наземного обслуговування на підставі декларації відповідності суб'єкта наземного обслуговування, обов'язки суб'єктів наземного обслуговування, порядок їх взаємодії, обмеження щодо провадження діяльності з наземного обслуговування, а також нагляду за діяльністю суб'єктів наземного обслуговування уповноваженим органом з питань цивільної авіації (далі - уповноважений орган).
2. Суб'єктами наземного обслуговування, окрім суб'єктів авіаційної діяльності, які надають послуги з наземного обслуговування, можуть бути користувач аеропорту (аеродрому), який самостійно здійснює послуги з наземного обслуговування без передачі такого права іншим суб'єктам авіаційної діяльності (далі - суб'єкт самообслуговування), та експлуатант аеродрому.
3. У цих Авіаційних правилах терміни вживаються в таких значеннях:
1) альтернативні методи визначення відповідності (alternative means of compliance - AltMoc) - встановлені уповноваженим органом методи, які пропонують альтернативу існуючим прийнятним методам визначення відповідності або пропонують нові методи для встановлення відповідності тим положенням цих Авіаційних правил, відносно яких уповноваженим органом не було встановлено прийнятних методів визначення відповідності;
2) декларація відповідності суб'єкта наземного обслуговування (далі - декларація) - документ, підготовлений в установленому цими Авіаційними правилами порядку суб'єктом наземного обслуговування, який підтверджує відповідність такого суб'єкта або об'єктів авіаційної діяльності, які перебувають у його власності, вимогам цих Авіаційних правил;
3) засоби перонної механізації - транспортні засоби, обладнання та механізми, які використовуються для надання послуг з наземного обслуговування;
4) інструктивний матеріал (guidelines material - GM) - документ, розроблений та затверджений уповноваженим органом для роз'яснення значення певної вимоги або специфікації, що використовується для тлумачення цих Авіаційних правил та прийнятних методів визначення відповідності (AMC);
5) обмеження діяльності суб'єкта наземного обслуговування - офіційна процедура обмеження уповноваженим органом діяльності суб'єкта наземного обслуговування за окремим видом діяльності або напрямом;
6) прийнятні методи визначення відповідності (acceptable means of compliance - АМС) - стандарти, прийняті уповноваженим органом з метою визначення методів, за умови виконання яких встановлюється відповідність вимогам цих Авіаційних правил;
7) відповідальний керівник - посадова особа суб'єкта наземного обслуговування, яка має відповідну кваліфікацію та повноваження щодо організації діяльності з наземного обслуговування;
8) визначені категорії вантажів - вантажі, перевезення та обслуговування яких, з огляду на їх характер, повинно здійснюватися за спеціальними умовами.
Інші терміни, які використовуються у цих Авіаційних правилах, вживаються у значеннях, наведених у
Повітряному кодексі України та інших нормативно-правових актах у сфері цивільної авіації.
4. У цих Авіаційних правилах використовуються такі скорочення:
МС - місце стоянки;
ПС - повітряне судно;
ТО - технічне обслуговування;
ICAO - Міжнародна організація цивільної авіації.
5. Ці Авіаційні правила поширюються на наступні види наземного обслуговування та їх класифікацію за напрямами:
1) наземне адміністрування: діяльність, пов'язана з наглядом за послугами з наземного обслуговування;
2) обслуговування пасажирів: діяльність, пов'язана з будь-якою допомогою пасажирам, які прилітають або вилітають, трансферним або транзитним пасажирам, включаючи реєстрацію пасажирів та багажу; перевірку перевізних документів (квиток на рейс, багажна квитанція), видачу посадкових талонів, роботу на виході на посадку, посадку та висадку пасажирів;
3) обслуговування багажу: діяльність, пов'язана з сортуванням, підготовкою до відправлення, підготовкою багажу до трансферних рейсів, розміщення на засобах транспортування та вивантаження з них, транспортування між зоною обробки та ПС, видача, розшук багажу;
4) обслуговування вантажів та пошти: діяльність, пов'язана з прийняттям вантажу від імені експлуатанта ПС, накопичення та зберігання, зважування та маркування засобів пакування вантажів, перевірки перед повітряним перевезенням та транспортування вантажів та пошти між пунктом кінцевого контролю та ПС;
5) обслуговування на пероні: діяльність під час прибуття ПС (перевірка МС на наявність сторонніх предметів, залишків снігу та льоду; підготовка необхідних засобів перонної механізації, колодок, запобіжних конусів за межами зони обслуговування ПС; встановлення колодок та запобіжних конусів; обхід ПС з метою перевірки на наявність будь-яких пошкоджень фюзеляжу, дверей, гвинтів, капоту двигуна; надання дозволу на розміщення необхідного обладнання, а саме: установки кондиціонування повітря, забезпечення зовнішнього джерела електроживлення ПС, пасажирських трапів та/або авіамостів); завантаження/розвантаження багажу, вантажу, пошти, бортового харчування та контроль за завантаженням; діяльність перед відправленням ПС (виведення пасажирських трапів, засобів перонної механізації та транспортних засобів із зони обслуговування ПС; перевірка закриття дверей та люків ПС належним чином; перевірка ПС на пошкодження; перевірка МС на наявність сторонніх предметів; забезпечення наявності буксирувального обладнання; перевірка відсутності персоналу та засобів перонної механізації в небезпечних зонах ПС, забезпечення повітряного запуску двигуна), буксирування ПС;
6) обслуговування ПС: експлуатація наземного допоміжного обладнання та інших транспортних засобів, які використовуються для наземного обслуговування, включаючи транспортування пасажирів, багажу, вантажу, пошти, бортового харчування між терміналом або іншими будівлями аеродрому та ПС; заправлення та зливання авіаційного палива; обслуговування санітарних вузлів; забезпечення питною водою; зовнішня мийка; протикригова обробка ПС.
II. Порядок надання послуг з наземного обслуговування на підставі декларації та нагляду за діяльністю суб'єктів наземного обслуговування
1. Загальні вимоги
1. Засобами забезпечення контролю за діяльністю суб'єктів наземного обслуговування є надання послуг з наземного обслуговування на підставі декларації та здійснення постійного нагляду за діяльністю суб'єктів наземного обслуговування уповноваженим органом.
2. Порядок надання послуг з наземного обслуговування на підставі декларації суб'єктами наземного обслуговування та здійснення нагляду уповноваженим органом виконуються у відповідності до встановлених уповноваженим органом цих Авіаційних правил, стандартів, методів та інструктивних матеріалів (GM).
3. Прийнятні методи визначення відповідності (АМС) та інструктивний матеріал GM роз'яснюють положення цих Авіаційних правил щодо порядку надання послуг з наземного обслуговування на підставі декларації, розробки керівництва з наземного обслуговування та інших процедур суб'єкта наземного обслуговування, ведення відповідної документації та підготовки персоналу, порядок погодження та вимоги до відповідального керівника суб'єкта наземного обслуговування.
4. Альтернативні методи визначення відповідності AltMoc використовуються для встановлення відповідності цим Авіаційним правилам після їх погодження уповноваженим органом.
2. Обов'язки суб'єктів наземного обслуговування
1. Суб'єкти наземного обслуговування зобов'язані:
1) виконувати вимоги нормативно-правових актів, що регулюють діяльність цивільної авіації;
2) виконувати директиви з безпеки, видані уповноваженим органом;
3) розробляти та підтримувати в актуальному стані керівництво з наземного обслуговування;
4) розробляти процедури, що застосовуються у роботі, та погоджувати їх з експлуатантом аеродрому (якщо суб'єкт наземного обслуговування не є експлуатантом аеродрому);
5) впровадити та супроводжувати систему управління, поєднуючи її із системою управління безпекою польотів;
6) повідомляти про події в галузі цивільної авіації відповідно до вимог Авіаційних правил України "Порядок сповіщення про події в галузі цивільної авіації, розгляду отриманої інформації, її аналізу та вжиття відповідних заходів", затверджених наказом Державної авіаційної служби України від 27 грудня 2019 року № 1817, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2020 року за
№ 352/34635 (далі - Порядок сповіщення про події);
7) мати достатню кількість підготовленого персоналу з визначенням обов'язків, беручи до уваги структуру організації та кількість задіяного персоналу;
8) створити та впровадити програму підготовки персоналу для персоналу, який задіяний у наданні послуг з наземного обслуговування;
9) забезпечити проходження навчання, зокрема правилам водіння на аеродромі, практичної підготовки та отримання допуску до роботи в контрольованій зоні аеродрому для водіїв транспортних засобів (за необхідності);
10) утримувати обладнання, що використовується при наданні послуг з наземного обслуговування, у працездатному стані згідно з програмою ТО;
11) встановити та впровадити процедури для допуску та експлуатації засобів перонної механізації;
12) повідомляти про будь-які зміни у декларації та/або додатка до неї уповноважений орган та експлуатанта аеродрому (якщо суб'єкт наземного обслуговування не є експлуатантом аеродрому);
13) допускати державних інспекторів з безпеки авіації та осіб, уповноважених на проведення інспекційної перевірки уповноваженого органу, та представників експлуатанта аеродрому (якщо суб'єкт наземного обслуговування не є експлуатантом аеродрому) для проведення нагляду за діяльністю до всіх приміщень і об'єктів, що стосуються мети інспекційної перевірки, суб'єкта наземного обслуговування;
14) погоджувати з уповноваженим органом кандидатуру відповідального керівника;
15) забезпечити достатню кількість технічно справних засобів перонної механізації для забезпечення безперебійного надання послуг з наземного обслуговування.
3. Порядок надання послуг з наземного обслуговування на підставі декларації
1. Суб'єкт наземного обслуговування подає до уповноваженого органу декларацію відповідності суб'єкта наземного обслуговування та додаток до неї за формою згідно з додатком 1 до цих Авіаційних правил.
2. Декларація подається окремо для кожного аеродрому, де надаються послуги з наземного обслуговування за цією декларацією. Додаток до декларації заповнюється окремо для кожного виду діяльності і є невід'ємною частиною декларації.
3. До декларації та додатка до неї суб'єктом наземного обслуговування подаються наступні документи (далі - пакет документів):
договір з експлуатантом аеродрому (якщо суб'єкт наземного обслуговування не є експлуатантом аеродрому);
керівництво з наземного обслуговування відповідно до вимог, наведених у главі 5 розділу III цих Авіаційних правил;
перелік засобів перонної механізації, які експлуатуються або експлуатація яких планується під час надання послуг з наземного обслуговування;
програма ТО засобів перонної механізації, які експлуатуються під час надання послуг з наземного обслуговування;
інформація про перелік персоналу, задіяного у наданні послуг з наземного обслуговування за заявленим видом діяльності;
програму підготовки персоналу, задіяного у наданні послуг з наземного обслуговування за заявленим видом діяльності, та інформацію, яка підтверджує проходження навчання персоналом;
перелік договорів, відповідно до яких здійснюється контрактна діяльність (за наявності).
4. Керівник суб'єкта наземного обслуговування відповідає за достовірність інформації, поданої у пакеті документів.
5. Уповноважений орган проводить оцінку декларації, додатку до неї та пакету документів на відповідність вимогам цих Авіаційних правил та протягом 10 робочих днів з дня їх отримання письмово повідомляє суб'єкту наземного обслуговування про прийняття або відмову у прийнятті декларації.
Підставами для відмови у прийнятті декларації є:
подання суб'єктом наземного обслуговування неповного пакета документів;
виявлення недостовірних відомостей у декларації, додатку до неї та пакеті документів.
6. У разі усунення причин, які стали підставою для відмови у прийнятті декларації, суб'єкт наземного обслуговування може подати декларацію, додаток до неї та пакет документів у порядку, встановленому цими Авіаційними правилами.
7. Суб'єкти наземного обслуговування можуть надавати послуги з наземного обслуговування з дня, наступного за днем надсилання уповноваженим органом письмового повідомлення про прийняття декларації.
4. Зміни
1. Суб'єкт наземного обслуговування повинен розробити та впровадити процедуру управління змінами як частину системи управління, яка повинна забезпечити наступне:
1) оцінку ризиків, пов'язаних із запровадженими змінами, та пом'якшувальні заходи;
2) вплив запроваджених змін на взаємодію з іншими організаціями, залучення інших організацій до оцінки ризиків та погодження пом'якшувальних заходів (у разі впливу змін на інші організації);
3) процедуру повідомлення про зміни та пом'якшувальні заходи організаціям, яких вони стосуються.
2. У разі якщо змінено інформацію, що внесена до декларації та/або додатка до неї, суб'єкт наземного обслуговування повинен не менше ніж за 10 робочих днів до запровадження таких змін подати до уповноваженого органу актуалізовану декларацію та/або додаток до неї та документи, що підтверджують зміни, що вносяться до декларації та/або додатка до неї.
Подання та розгляд актуалізованої декларації та/або додатка до неї з документами, що підтверджують зміни, що вносяться до декларації та/або додатка до неї, здійснюється у порядку та строки, визначені главою 3 цього розділу.
3. Суб'єкт самообслуговування та експлуатант аеродрому, який надає послуги з наземного обслуговування, можуть застосовувати існуючу процедуру управління змінами впроваджуючи до неї вимоги, передбачені цими Авіаційними правилами.
4. Уповноважений орган визначає необхідність проведення позапланової інспекційної перевірки за напрямом діяльності щодо запропонованої у актуалізованій декларації та/або додатку до неї зміні, яка проводиться у порядку, визначеному главою 5 цього розділу.
5. Зміни до керівництва з наземного обслуговування, процедур, програми підготовки персоналу, програми ТО засобів перонної механізації та іншої технічної документації вносяться суб'єктом наземного обслуговування під час виконання своєї діяльності і подаються уповноваженому органу не пізніше ніж за 5 робочих днів до дня проведення планової інспекційної перевірки. У разі проведення позапланової інспекційної перевірки такі зміни подаються державним інспекторам з безпеки авіації або особам, уповноваженим на проведення перевірки уповноваженого органу, в перший день інспекційної перевірки.
5. Нагляд за діяльністю суб'єктів наземного обслуговування
1. Уповноважений орган здійснює постійний нагляд за діяльністю суб'єктів наземного обслуговування з метою визначення її відповідності даним, зазначеним у декларації та додатку до неї, вимогам цих Авіаційних правил.
2. Постійний нагляд за діяльністю суб'єктів наземного обслуговування здійснюється з дня надсилання уповноваженим органом повідомлення про прийняття декларації.
3. Уповноважений орган зобов'язаний не рідше одного разу на 48 місяців, з дня надсилання уповноваженим органом повідомлення про прийняття декларації, здійснювати інспекційну перевірку суб'єкта наземного обслуговування з метою перевірки відповідності його діяльності вимогам цих Авіаційних правил.
4. У разі відсутності невідповідностей 1 рівня та виконання суб'єктом наземного обслуговування плану заходів з усунення невідповідностей 2 рівня інспекційна перевірка здійснюється уповноваженим органом протягом 72 місяців з дня останньої інспекційної перевірки.
5. У разі встановлення невідповідності 1 рівня та/або систематичного невиконання плану заходів з усунення невідповідностей 2 рівня уповноваженим органом здійснюється позапланова інспекційна перевірка протягом 24 місяців з дня останньої інспекційної перевірки.
6. Передбачені такі види нагляду:
планові інспекційні перевірки, які проводяться відповідно до графіка інспекційних перевірок на календарний рік, затвердженого керівником уповноваженого органу або його заступником відповідно до розподілу їх функціональних обов'язків;
позапланові інспекційні перевірки, що проводяться у разі отримання повідомлення про загрозу безпеці польотів; впровадження змін, які стосуються інформації у декларації та/або додатка до неї (за необхідності); наявної інформації щодо невиконання вимог цих Авіаційних правил в процесі діяльності.
7. Уповноважений орган не пізніше ніж за 10 робочих днів до дня проведення планової інспекційної перевірки повинен письмово повідомити суб'єкта наземного обслуговування про проведення планової інспекційної перевірки.
8. Про проведення позапланової інспекційної перевірки уповноважений орган повинен письмово повідомити суб'єкта наземного обслуговування не пізніше ніж за 3 робочі дні до дня проведення такої перевірки.
9. Уповноважений орган протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем закінчення проведення інспекційної перевірки, складає та затверджує акт інспекційної перевірки, в якому зазначаються невідповідності 1 та/або 2 рівня відповідно до класифікації, визначеної главою 6 цього розділу, або їх відсутність.
10. Уповноважений орган протягом 3 робочих днів з дня затвердження акта інспекційної перевірки надсилає його суб'єкту наземного обслуговування.
11. Якщо суб'єкт наземного обслуговування не є експлуатантом аеродрому, у разі зазначення в акті інспекційної перевірки невідповідностей 1 рівня уповноважений орган протягом 3 робочих днів з дня затвердження такого акта письмово інформує про це експлуатанта аеродрому.
6. Невідповідності та коригуючі дії
1. Під час проведення планової або позапланової інспекційної перевірки уповноважений орган може виявити невідповідності вимогам цих Авіаційних правил, які класифікуються як невідповідності 1 або 2 рівня.
2. Уповноваженим органом встановлюється невідповідність 1 рівня під час виявлення будь-якої суттєвої невідповідності вимогам цих Авіаційних правил, яка зменшує безпеку польотів або створює серйозну загрозу безпеці польотів.
3. До невідповідностей 1 рівня належать:
недопущення державних інспекторів з безпеки авіації та осіб, уповноважених на проведення перевірки уповноваженого органу, до всіх приміщень і об'єктів, що стосуються мети інспекційної перевірки, суб'єкта наземного обслуговування протягом робочого часу або після двох письмових запитів;
встановлення факту надання суб'єктом наземного обслуговування в пакеті документів недостовірних відомостей;
встановлення факту надання послуг з наземного обслуговування на види діяльності, які не передбачені декларацією та додатком до неї;
встановлення факту невиконання програми підготовки персоналу суб'єктом наземного обслуговування;
відсутність або невиконання плану ТО засобів перонної механізації;
відсутність засобів перонної механізації, необхідних для надання послуг з наземного обслуговування;
непризначення відповідального керівника суб'єкта наземного обслуговування.
4. До невідповідностей 2 рівня належить будь-яка суттєва невідповідність діяльності суб'єкта наземного обслуговування вимогам цих Авіаційних правил, керівництва з наземного обслуговування або процедур суб'єкта наземного обслуговування, яка не узгоджується з декларацією або додатком до неї і яка може знизити рівень безпеки польотів або бути небезпечною.
5. У разі встановлення невідповідностей 1 рівня уповноважений орган повинен вжити заходи відповідно до пункту 1 глави 7 цього розділу.
6. У разі виявлення невідповідностей 2 рівня суб'єкт наземного обслуговування протягом 10 календарних днів з дня отримання акта інспекційної перевірки повинен розробити план усунення невідповідностей 2 рівня із зазначенням коригуючих дій та строків їх виконання і подати його на погодження до уповноваженого органу.
7. Уповноважений орган протягом 14 календарних днів з дня надходження плану усунення невідповідностей 2 рівня проводить його оцінку та погоджує такий план або повідомляє про відмову в погодженні з наданням відповідного письмового обґрунтування.
8. У разі відмови у погодженні плану усунення невідповідностей уповноваженим органом суб'єкт наземного обслуговування протягом 14 календарних днів доопрацьовує план усунення невідповідностей 2 рівня та повторно подає його для погодження до уповноваженого органу.
У разі відмови в погодженні доопрацьованого плану усунення невідповідностей 2 рівня уповноважений орган вживає заходи, передбачені пунктом 1 глави 7 цього розділу.
9. Суб'єкт наземного обслуговування протягом 10 робочих днів після закінчення строку виконання невідповідностей 2 рівня, зазначених в акті інспекційної перевірки, повинен подати до уповноваженого органу звіт з підтвердними матеріалами щодо їх усунення.
10. У разі неподання до уповноваженого органу для погодження плану усунення невідповідностей, його непогодження уповноваженим органом або невиконання суб'єктом наземного обслуговування заходів строк, зазначений у плані усунення невідповідностей 2 рівня, невідповідності відносять до 1 рівня.
7. Заходи впливу
1. У разі наявності невідповідностей 1 рівня вимогам цих Авіаційних правил, даним декларації та додатка до неї уповноважений орган протягом 3 робочих днів з дня затвердження акта інспекційної перевірки обмежує діяльність суб'єкта наземного обслуговування за видом діяльності, зазначеним у додатку до декларації, який підлягав інспекційній перевірці та письмово інформує про це суб'єкта наземного обслуговування та експлуатанта аеродрому.
2. Відновлення діяльності суб'єкта наземного обслуговування здійснюється з дня, наступного за днем надання письмового підтвердження уповноваженим органом усунення невідповідностей 1 рівня, які стали підставою для обмеження діяльності.
3. Оскарження рішень уповноваженого органу здійснюється у встановленому законодавством порядку.
8. Припинення діяльності суб'єкта наземного обслуговування
1. Підставою для припинення діяльності суб'єкта наземного обслуговування є:
заява суб'єкта наземного обслуговування про припинення діяльності у довільній формі;
рішення суду, що набрало законної сили;
припинення суб'єкта наземного обслуговування.
2. З метою забезпечити вжиття заходів для безперебійного надання послуг з наземного обслуговування суб'єкт наземного обслуговування, який має намір припинити діяльність, не пізніше ніж за 120 календарних днів до дня припинення діяльності повинен письмово повідомити уповноважений орган, експлуатанта аеродрому та користувача аеропорту (аеродрому), якому надаються послуги з наземного обслуговування.
3. Уповноважений орган протягом 5 робочих днів з дня отримання інформації про наявність підстав для припинення діяльності суб'єкта наземного обслуговування письмово інформує експлуатанта аеродрому, на якому провадиться діяльність суб'єктом наземного обслуговування, про дату припинення такої діяльності, а відповідна декларація підлягає анулюванню у строк, визначений в документах, які є підставою для припинення діяльності суб'єкта наземного обслуговування.
III. Вимоги до суб'єкта наземного обслуговування
1. Загальні положення
1. Суб'єкт наземного обслуговування відповідає за безпечне надання послуг з наземного обслуговування відповідно до вимог цих Авіаційних правил.
2. Суб'єкт наземного обслуговування повинен призначити відповідального керівника, який забезпечує безпечне надання послуг з наземного обслуговування, створення та підтримку ефективної системи управління та має повноваження забезпечувати виділення достатніх ресурсів для надання послуг з наземного обслуговування.
3. Суб'єкт наземного обслуговування повинен призначити наступних відповідальних осіб (особу):
1) за управління безпекою польотів. Дана особа відповідальна за управління безпекою польотів, впровадження системи управління безпекою польотів;
2) за підготовку персоналу. Дана особа відповідальна за розробку та впровадження програми підготовки персоналу, підвищення кваліфікації персоналу, залученого до надання послуг з наземного обслуговування;
3) за надання послуг з наземного обслуговування. Дана особа відповідальна за координацію та безпечне надання послуг з наземного обслуговування відповідно до вимог цих Авіаційних правил, керівництва з наземного обслуговування та процедур, внутрішніх документів суб'єкта з наземного обслуговування;
4) за моніторинг роботи та ТО засобів перонної механізації. Дана особа повинна бути належним чином підготовлена та компетентна. Ця функція може бути об'єднана з іншою функцією в організації суб'єкта наземного обслуговування;
5) за обробку вантажів (у разі здійснення такої діяльності). Дана особа відповідальна за координацію та безпечне надання послуг з обслуговування вантажів відповідно до вимог цих Авіаційних правил, керівництва з наземного обслуговування та процедур, внутрішніх документів суб'єкта з наземного обслуговування.
4. Суб'єкт наземного обслуговування повинен розробити керівництво з наземного обслуговування, процедури та інші необхідні документи для безпечного провадження своєї діяльності.
5. Суб'єкт наземного обслуговування має гарантувати, що весь персонал, безпосередньо залучений до надання послуг з наземного обслуговування, відповідає таким умовам:
належним чином підготовлений та продемонстрував свою компетентність при виконанні своїх обов'язків;
ознайомлений зі своїми обов'язками;
ознайомлений з процедурою взаємодії, пов'язаної з безпекою польотів та авіаційною безпекою, діяльності суб'єкта наземного обслуговування, експлуатанта аеродрому та користувача аеропорту (аеродрому).
6. Суб'єкт наземного обслуговування повинен провадити діяльність відповідно до керівництва з наземного обслуговування, яке повинно бути розроблене відповідно до вимог, визначених главою 5 цього розділу.
7. Суб'єкт наземного обслуговування повинен гарантувати, що його експлуатаційні процедури щодо надання послуг з наземного обслуговування визначають обов'язки користувача аеропорту (аеродрому) та експлуатанта аеродрому, які задіяні в кожному напрямі діяльності з наземного обслуговування.
8. Суб'єкт наземного обслуговування повинен впровадити процедуру, яка гарантує, що персонал під час виконання своїх посадових обов'язків не перебуває в стані алкогольного сп'яніння або під впливом наркотичних чи психотропних речовин, або будь-яких лікарських засобів, що знижують увагу та швидкість реакції і можуть становити загрозу безпеці польотів. Дана процедура повинна бути включена до системи управління суб'єкта наземного обслуговування.
9. Суб'єкт наземного обслуговування повинен забезпечити експлуатацію та технічне обслуговування засобів перонної механізації, що використовуються для надання послуг з наземного обслуговування, відповідно до вимог, визначених главами 7 та 8 цього розділу.
2. Система управління суб'єкта наземного обслуговування
1. Суб'єкт наземного обслуговування повинен впровадити та супроводжувати систему управління, поєднуючи її із системою управління безпекою польотів.
2. Система управління повинна містити:
1) обов'язки суб'єкта наземного обслуговування, включаючи особи, відповідальної за управління безпекою польотів;
2) опис усіх принципів і підходів суб'єкта наземного обслуговування щодо безпеки польотів, відображених у політиці з безпеки польотів, підписаній відповідальним керівником;
3) процес визначення небезпек під час надання послуг з наземного обслуговування;
4) процес проведення аналізу, оцінки та зменшення ризиків для безпеки польотів під час надання послуг з наземного обслуговування;
5) перевірку ефективності забезпечення безпеки польотів суб'єкта наземного обслуговування, враховуючи показники та цілі з безпеки польотів та підтвердження ефективності системи контролю ризиків для безпеки польотів;
6) процес визначення змін в організації суб'єкта наземного обслуговування та системі управління суб'єкта наземного обслуговування;
7) програму підготовки персоналу;
8) засоби обміну інформацією з безпеки польотів;
9) координацію системи управління безпекою польотів з планом заходів на випадок аварійної обстановки на аеродромі з відповідними планами дій у надзвичайній ситуації;
10) процес відповідності суб'єкта наземного обслуговування вимогам цих Авіаційних правил та нормативно-правових актів у сфері цивільної авіації.
3. Суб'єкт наземного обслуговування повинен документувати всі процеси системи управління.
4. Система управління повинна бути пропорційна рівню організації та її діяльності, враховуючи небезпеку та ризики, що можуть бути спричинені наданням послуг з наземного обслуговування.
5. Суб'єкт самообслуговування повинен впровадити елементи, характерні для надання послуг з наземного обслуговування, у свою систему управління.
6. Експлуатант аеродрому, який надає послуги з наземного обслуговування, повинен впровадити елементи, характерні для надання послуг з наземного обслуговування, у свою систему управління.
3. Ведення та зберігання записів
1. Суб'єкт наземного обслуговування має створити систему документів і записів, як частину своєї системи управління. Така система має охоплювати всю діяльність, яка провадиться суб'єктом наземного обслуговування відповідно до вимог цих Авіаційних правил.
2. Суб'єкт наземного обслуговування повинен забезпечити доступ до всіх документів і записів для персоналу, якому вони потрібні для виконання службових обов'язків, та у разі необхідності уповноваженому органу, користувачу аеропорту (аеродрому), якому надаються послуги з наземного обслуговування, та експлуатанту аеродрому. Записи повинні бути організовані таким чином, щоб забезпечити можливість відстеження внесення змін та відновлення інформації протягом строку, передбаченого пунктом 5 цієї глави.
3. Документи та записи повинні бути легко читабельними та зберігатися у паперовому вигляді та/або в електронній формі. Формат документів і записів, спосіб зберігання, а також їх утилізація та видалення (у випадку електронного формату) повинні бути визначені в керівництві з наземного обслуговування суб'єкта наземного обслуговування або в його процедурах.
4. Документи та записи повинні бути захищеними від пошкодження, внесення несанкціонованих змін та крадіжки відповідно до законодавства.
5. Строк зберігання документів визначаються Переліком типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 12 квітня 2012 року № 578/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2012 року за
№ 571/20884, за винятком:
1) декларації суб'єкта наземного обслуговування та додатка до неї, які зберігаються протягом трьох років після дня припинення діяльності суб'єкта наземного обслуговування;
2) керівництва з наземного обслуговування, процедури наземного обслуговування, керівництва з експлуатації засобів перонної механізації, інструкції та процедури користувача аеропорту (аеродрому), якому надаються послуги з наземного обслуговування, які зберігаються протягом строку їх використання;
3) документів щодо підготовки, підвищення кваліфікації персоналу, дозволів на управління транспортними засобами, медичних записів, а також результатів перевірок, які зберігаються не менше 2 років після закінчення трудових відносин з відповідною особою;
4) дозволів на транспортні засоби, записів про ТО засобів перонної механізації, які зберігаються протягом строку експлуатації таких транспортних засобів та не менше 2 років після зняття їх з експлуатації;
5) звітів з оцінки безпеки польотів, включаючи звіти про розслідування нещасних випадків та інцидентів, які зберігаються протягом строку дії відповідних систем чи процедур;
6) документів по підготовці та обслуговуванню рейсу, які зберігаються протягом 3 місяців з дня виконання відповідного рейсу.
4. Підготовка персоналу
1. Суб'єкт наземного обслуговування повинен забезпечити підготовку персоналу, який працює без супроводження на робочій площі аеродрому, та забезпечити постійну його компетентність.
2. Суб'єкт наземного обслуговування розробляє, впроваджує та дотримується програми підготовки та перевірки кваліфікації персоналу, який працює без супроводження на робочій площі аеродрому (далі - Програма), як частину своєї системи управління.
3. Програма повинна включати:
вимоги до підготовки персоналу, визначати цілі підготовки на підставі встановлених завдань та обов'язків персоналу, включати експлуатаційні процедури;
вимоги для визначення необхідного рівня компетентності персоналу та навчальні програми за напрямом діяльності;
процес оцінювання кваліфікації персоналу;
аналіз потреб у підготовці персоналу;
включати початкову підготовку, періодичне навчання, перепідготовку та продовження навчання;
функції та завдання персоналу.
4. Програма повинна включати вимоги до початкової та періодичної підготовки, перепідготовки та продовження навчання персоналу, їх тривалості та перевірки кваліфікації персоналу, враховуючи особливості діяльності в аеропорту (на аеродромі), а також небезпеки, які виникають під час надання послуг з наземного обслуговування, та пов'язані з ними ризики.
5. Програма повинна охоплювати такі елементи навчання в залежності від виконуваної діяльності:
базові знання законодавства у галузі цивільної авіації;
спеціальну підготовку щодо виконання відповідного виду діяльності;
систему управління безпекою польотів;
безпеку виконання діяльності та робіт біля ПС;
експлуатаційні процедури та особливості діяльності на аеродромі, в тому числі вимоги до руху та експлуатації засобів перонної механізації експлуатанта аеродрому;
людський фактор;
діяльність перед відправленням ПС;
сповіщення про події;
небезпечні вантажі;
експлуатаційні процедури користувача аеропорту (аеродрому) щодо відповідного виду діяльності;
інше навчання відповідно до чинного законодавства.
6. Суб'єкт наземного обслуговування шляхом перевірки знань повинен переконатися, що персонал успішно пройшов необхідну підготовку перед тим, як буде допущений до виконання своїх обов'язків без нагляду та без супроводження.
7. Початкова підготовка повинна включати теоретичне та практичне навчання. Персонал може виконувати свої обов'язки без нагляду та працювати без супроводження після успішного завершення початкової підготовки та перевірки його кваліфікації.
8. Практична підготовка повинна включати навчання на робочому місці, щоб забезпечити підтримання його компетентності, яке відповідає обов'язкам.
9. Особи, які не виконували завдань відповідно до визначених функцій більше 24 місяців поспіль, проходять початкову підготовку.
10. Періодичне навчання проводиться з інтервалом, що не перевищує 36 місяців з дати закінчення початкової підготовки, якщо інший період не визначений іншими відповідними вимогами.
11. Перепідготовка проводиться у разі, якщо персонал не зміг продемонструвати належний рівень кваліфікації для виконання покладених на нього функцій, або у разі невиконання своїх обов'язків протягом періоду не менше 3 та не більше 12 місяців поспіль. Зміст, тривалість та форма проведення перепідготовки визначається в залежності від цілей навчання.
Повторна підготовка проводиться у разі, якщо було виявлено прогалини в компетентності персоналу під час щоденного виконання покладених на персонал функцій, або у разі невиконання своїх обов'язків протягом періоду не менше 12 та не більше 24 місяців поспіль. Таке навчання повинно включати навчання за виявленими прогалинами в компетентності та перевірку його кваліфікації.
12. Продовження навчання виконується внаслідок змін умов діяльності або призначення нових завдань (за потреби).
13. Перевірка кваліфікації персоналу здійснюється з інтервалом, що не перевищує 36 місяців з дати закінчення початкового навчання.
14. Підготовка та перепідготовка персоналу щодо перевезення небезпечних вантажів здійснюється відповідно до вимог додатка 18 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію 1944 року та Технічних інструкцій з безпечного перевезення небезпечних вантажів повітрям Doc 9284 AN/905 ICAO.
................Перейти до повного тексту