1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
13.08.2013 № 495
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 серпня 2013 р.
за № 1447/23979
Про затвердження Державного стандарту надання притулку бездомним особам
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 147 від 11.05.2022 )
Відповідно до абзацу чотирнадцятого статті 1 Закону України "Про соціальні послуги", підпункту 49.1.1 підпункту 49.1 пункту 49 розділу V Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", затвердженого Указом Президента України від 12 березня 2013 року № 128, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Державний стандарт надання притулку бездомним особам, що додається.
2. Департаменту соціальних послуг (Тарабукіна І.І.) забезпечити подання в установленому порядку цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Л. Дроздову.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Заступник Міністра -
керівник апарату


В. Коломієць
ПОГОДЖЕНО:

Перший Заступник Міністра
фінансів України

Заступник Голови Спільного
представницького органу
об'єднань профспілок

Перший заступник Голови
Спільного представницького органу
сторони роботодавців на національному рівні



А. Мярковський



С.М. Кондрюк



О. Мірошниченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства соціальної
політики України
13.08.2013 № 495
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 серпня 2013 р.
за № 1447/23979
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ
надання притулку бездомним особам
І. Загальні положення
1.1. Цей Державний стандарт визначає зміст, обсяг, умови та порядок надання соціальної послуги надання притулку бездомним особам, показники її якості для суб’єктів усіх форм власності, які надають цю послугу.
У разі введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, наявності загрози життю чи здоров’ю бездомної особи соціальна послуга надання притулку бездомним особам може надаватися екстрено (кризово). У такому разі застосовуються спеціальні вимоги до її змісту, обсягу, умов та порядку надання, встановлені в розділі XVII цього Державного стандарту.
( Пункт 1.1 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 147 від 11.05.2022 )
1.2. Цей Державний стандарт застосовується для: організації надання соціальної послуги надання притулку повнолітнім особам, які перебувають у соціальному становищі бездомності; здійснення моніторингу й контролю за якістю надання соціальної послуги надання притулку бездомним особам; визначення тарифу платної соціальної послуги за надання притулку бездомним особам.
1.3. У цьому Державному стандарті терміни вживаються у таких значеннях:
індивідуальний план надання соціальної послуги надання притулку бездомним особам (далі - індивідуальний план) - документ, складений на підставі проведеного комплексного визначення стану індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги, у якому зазначено заходи, що здійснюються для надання такої послуги, відомості про необхідні ресурси, періодичність і строки виконання, відповідальних виконавців, дані щодо моніторингу результатів та інформацію щодо перегляду індивідуального плану;
моніторинг якості надання соціальної послуги надання притулку бездомним особам - постійний чи періодичний перегляд діяльності працівників суб’єкта, що надає соціальну послугу, що має на меті оцінку поточних результатів, виявлення труднощів, визначення проблем, надання рекомендацій для їх усунення;
мультидисциплінарна команда - команда, до складу якої включається не менше трьох осіб з числа таких працівників: соціальний працівник, фахівець із соціальної роботи, медичний працівник, юрисконсульт, психолог тощо;
надавач соціальної послуги - фахівець у сфері надання соціальних послуг, соціальний працівник або мультидисциплінарна команда, які (яка) безпосередньо виконують(є) заходи, що складають зміст соціальної послуги;
отримувач соціальної послуги - особа, яка через складні життєві обставини, спричинені соціальним становищем бездомності, потребує надання соціальної послуги або отримує таку послугу;
соціальна послуга надання притулку бездомним особам (далі - соціальна послуга) - комплекс заходів з надання допомоги бездомним особам, що здійснюється протягом строку, необхідного для надання їм притулку, та спрямований на зменшення чисельності таких осіб шляхом організації для них нічлігу (розміщення на ніч) та/або тимчасового перебування/проживання;
суб’єкт, що надає соціальну послугу, - підприємства, установи, організації, заклади незалежно від форми власності, фізичні особи - підприємці, які відповідають критеріям діяльності суб’єктів, що надають соціальні послуги.
Інші терміни застосовуються у значеннях, визначених Законами України "Про соціальні послуги", "Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей" та іншими нормативно-правовими актами.
ІІ. Загальні підходи щодо організації та надання соціальної послуги
2.1. Підставою для отримання соціальної послуги є звернення (заява) отримувача соціальної послуги до суб’єкта, що надає соціальну послугу.
2.2. Рішення про надання соціальної послуги чи відмову у її наданні приймається суб’єктом, що надає соціальну послугу, під час звернення (подачі заяви отримувача соціальної послуги та документів, що посвідчують особу (за наявності)) з урахуванням індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги.
2.3. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, може відмовити отримувачеві соціальної послуги у її наданні, якщо він не здатний задовольнити індивідуальні потреби отримувача соціальної послуги (відсутність кваліфікованих спеціалістів, матеріальної бази, вільних місць у суб’єкта, що надає соціальну послугу, наявність у отримувача соціальної послуги розладу психіки та/або поведінки, стану гострого алкогольного та/або наркотичного сп'яніння, ознак гострого захворювання). Відмова повинна супроводжуватися письмовим поясненням причин та довідковою інформацією про можливість отримати таку соціальну послугу в іншого суб’єкта, що надає соціальну послугу.
2.4. Підставами для припинення надання соціальної послуги є:
відмова отримувача соціальної послуги від отримання соціальної послуги;
наявність медичних протипоказань для надання соціальної послуги;
закінчення строку дії договору про надання соціальної послуги надання притулку бездомним особам;
зміна місця проживання/перебування отримувача соціальної послуги;
направлення отримувача соціальної послуги до стаціонарної інтернатної установи або закладу, інших закладів або установ постійного перебування;
смерть отримувача соціальної послуги.
ІІІ. Визначення індивідуальних потреб
3.1. Соціальна послуга надається суб’єктом, що надає соціальну послугу, після здійснення первинного визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги, що проводиться шляхом заповнення анкети первинного оцінювання (додаток 1), та укладення договору про надання соціальної послуги (за винятком соціальної послуги, що надається періодично).
Проведення комплексного визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги здійснюється впродовж 10 днів з моменту звернення (подання заяви).
3.2. Форма визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги розробляється суб’єктом, що надає соціальну послугу, з урахуванням його спеціалізації.
Визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги здійснюється соціальним працівником, членами мультидисциплінарної команди (за потреби) із залученням отримувача соціальної послуги.
Ступінь індивідуальної потреби отримувача соціальної послуги у її наданні визначається залежно від спеціалізації суб’єкта, що надає соціальну послугу.
3.3. Результати визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги (за винятком соціальної послуги, що надається періодично) є підставою для складання індивідуального плану та укладання договору про надання соціальної послуги.
3.4. Через 30 днів з дня початку надання соціальної послуги соціальним працівником, членами мультидисциплінарної команди (за потреби) проводиться повторне визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги з метою коригування індивідуального плану надання послуги (за потреби).
Надалі повторне визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги здійснюється раз на півроку.
IV. Складання індивідуального плану надання соціальної послуги надання притулку бездомним особам
4.1. Індивідуальний план надання соціальної послуги надання притулку бездомним особам (далі - індивідуальний план) є основою для надання соціальної послуги, що надається цілодобово, та ґрунтується на визначенні індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги.
4.2. Індивідуальний план складається та узгоджується з кожним отримувачем соціальної послуги.
Індивідуальний план складається за формою згідно з додатком 2 до цього Державного стандарту у двох примірниках та підписується отримувачем соціальної послуги та суб’єктом, що надає соціальну послугу.
Один примірник індивідуального плану надається отримувачеві соціальної послуги, другий залишається у суб’єкта, що надає соціальну послугу.
4.3. Структура індивідуального плану включає:
загальні відомості про отримувача соціальної послуги;
заходи, що здійснюються під час надання соціальної послуги;
періодичність та строк виконання заходів;
відомості про виконавців заходів;
дані щодо моніторингу результатів надання соціальної послуги та перегляду індивідуального плану (за потреби).
Індивідуальний план переглядається разом з отримувачем соціальної послуги через місяць з дня початку її надання, надалі - раз на півроку.
V. Укладення договору про надання соціальної послуги надання притулку бездомним особам
5.1. З кожним отримувачем соціальної послуги, що надається цілодобово, протягом 10 днів з дня прийняття рішення про надання соціальної послуги укладається договір про надання соціальної послуги надання притулку бездомним особам.
5.2. Укладення договору про надання соціальної послуги здійснюється за участю отримувача соціальної послуги.
5.3. Договір підписується отримувачем соціальної послуги та представником суб’єкта, що надає соціальну послугу. Кожна зі сторін отримує один примірник договору.
VI. Місце й строки надання соціальної послуги надання притулку бездомним особам
6.1. Соціальна послуга надається у приміщенні суб’єкта, що надає соціальну послугу.
6.2. Соціальна послуга надається протягом строку, необхідного отримувачу соціальної послуги для отримання притулку, та може здійснюватись:
періодично (у нічний період часу);
цілодобово (короткотривале (до шести місяців) перебування, довготривале (понад шість місяців) проживання).
Строки надання соціальної послуги узгоджуються з отримувачем соціальної послуги після проведення комплексного визначення індивідуальних потреб та зазначаються у договорі про надання соціальної послуги, за винятком послуги, що надається періодично.
VII. Принципи надання соціальної послуги надання притулку бездомним особам
7.1. Доступність соціальної послуги:
суб’єкт, що надає соціальну послугу, організовує свою діяльність у приміщеннях, спеціально обладнаних та пристосованих для обслуговування в них людей з обмеженими фізичними можливостями;
суб’єкт, що надає соціальну послугу, вживає заходів щодо інформування отримувачів соціальної послуги про соціальну послугу, порядок звернення за її наданням та порядок і умови її надання.
Інформація для отримувачів соціальної послуги розміщується на спеціальних стендах у доступному місці приміщення суб’єкта, що надає соціальну послугу. Крім того, суб’єкт, що надає соціальну послугу, інформує населення про порядок і умови її надання, зокрема шляхом розповсюдження буклетів, інших інформаційних матеріалів у засобах масової інформації.
7.2. Незалежність отримувача соціальної послуги:
надавачі соціальної послуги застосовують індивідуальний підхід (з урахуванням фізичного та психічного стану отримувача соціальної послуги) та з повагою ставляться до особи, раси, національності, культури, релігії, віку, статі отримувачів соціальної послуги;
отримувачі соціальної послуги повинні бути поінформовані про свої права, обов’язки, а також про державні й громадські організації, до повноважень яких належить здійснення захисту прав людини, шляхом розміщення інформації на інформаційних стендах, вручення інформаційних листівок, буклетів тощо.
7.3. Захист та безпека отримувачів соціальної послуги:
надавачі соціальної послуги провадять свою діяльність з повагою до гідності отримувачів соціальної послуги та з недопущенням негуманних і дискримінаційних дій щодо них;
отримувачам соціальної послуги надається інформація про порядок оскарження непрофесійних дій надавачів соціальної послуги;
отримувачі соціальної послуги інформуються про відповідальність згідно з чинним законодавством у разі застосування ними фізичного чи іншого насильства щодо надавачів соціальної послуги;
надавачам соціальної послуги забороняється використовувати речі отримувачів соціальної послуги, отримувати від них кошти, подарунки тощо.
7.4. Конфіденційність інформації:
суб’єкт, що надає соціальну послугу, вживає заходів щодо захисту персональних даних відповідно до вимог Закону України "Про захист персональних даних", конфіденційної інформації щодо отримувачів соціальної послуги;
отримувачі соціальної послуги в обов’язковому порядку ознайомлюються із заходами щодо дотримання принципу конфіденційності;
надавачі соціальної послуги інформують отримувачів соціальної послуги щодо нерозголошення отриманої ними конфіденційної інформації.
VIII. Зміст соціальної послуги надання притулку бездомним особам
8.1. Основні заходи, що складають зміст соціальної послуги, передбачають:
для організації надання притулку у нічний період часу:
надання ліжко-місця з комунально-побутовими послугами;
забезпечення твердим та м’яким інвентарем, за можливості одягом, взуттям, харчуванням;
створення умов для здійснення санітарно-гігієнічних заходів, дотримання особистої гігієни;
організацію отримання медичних послуг, медичного обстеження;
надання інформації з питань соціального захисту населення;
організацію збереження особистих речей отримувача;
представництво інтересів отримувача;
для організації надання цілодобового притулку:
надання ліжко-місця з комунально-побутовими послугами;
забезпечення твердим та м’яким інвентарем, за можливості одягом, взуттям, харчуванням;
створення умов для здійснення санітарно-гігієнічних заходів, дотримання особистої гігієни;
організацію отримання медичних послуг, медичного обстеження;
надання інформації з питань соціального захисту населення;
розвиток, формування та підтримку соціальних навичок;
допомогу в аналізі життєвої ситуації, визначенні основних проблем, шляхів їх вирішення;
залучення отримувача соціальної послуги до вирішення власної складної життєвої обставини;
допомогу в організації вирішення складної життєвої обставини отримувача соціальної послуги підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності (за потреби);
організацію збереження особистих речей отримувача соціальної послуги;
допомогу в отриманні безоплатної правової допомоги;
представництво інтересів отримувача соціальної послуги.
8.2. Зміст та обсяг соціальної послуги для кожного отримувача соціальної послуги визначаються індивідуально залежно від ступеня індивідуальної потреби отримувача соціальної послуги та зазначаються (для надання соціальної послуги, що здійснюється цілодобово) в договорі про надання соціальної послуги.
IX. Використання ресурсів під час організації надання соціальної послуги надання притулку бездомним особам
9.1. Суб’єкт, що надає соціальну послугу, забезпечує необхідну кількість працівників відповідно до потреб отримувачів соціальної послуги згідно зі штатним розписом, складеним в установленому порядку.

................
Перейти до повного тексту