1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Інструкція


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держкомстату України
14.10.2004 N 558
( z1377-04 )
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 жовтня 2004 р.
за N 1381/9980
( Документ втратив чинність на підставі Наказу Державного комітету статистики N 382 від 28.11.2005 )
ІНСТРУКЦІЯ
щодо складання форми державного статистичного спостереження N 2-пром (інновація)
"Звіт про інноваційну активність промислового підприємства
за січень-_________ 200__ року"
1. Загальні положення
Звіт складають промислові підприємства (крім малих) усіх форм власності, відособлені підрозділи підприємств, які займаються видами діяльності, що класифікуються за секціями "C", "D", "E" КВЕД (незалежно від основного виду діяльності) і які у звітному періоді займалися технологічними інноваціями.
Якщо підприємство має структурні підрозділи, які не включені до Єдиного державного реєстру підприємств і організацій України (далі - ЄДРПОУ), то дані про них уключаються у звіт головної організації. Відособлені підрозділи (філії, відділення) підприємства, що включені до ЄДРПОУ, звітують самостійно незалежно від того, мають вони самостійний баланс чи ні.
Під технологічними інноваціями розуміють діяльність підприємства, пов'язану із розробкою та впровадженням як технологічно нових, так і значно технологічно удосконалених продуктів (продуктові інновації) і процесів (процесові інновації).
До технологічно нового продукту відноситься продукт, технологічні характеристики (функціональні ознаки, конструктивне виконання, додаткові операції, а також склад матеріалів і компонентів) якого чи передбачене використання принципово нові або суттєво відрізняються від аналогічних продуктів, що виготовлялися раніше. Такі інновації можуть бути основані на принципово нових технологіях чи на поєднанні існуючих технологій для нового використання або ж на використанні результатів досліджень і розробок.
До значно технологічно удосконаленого продукту відноситься продукт, у якому на відміну від існуючого продукту поліпшені якісні характеристики, підвищена економічна ефективність виробництва за рахунок використання більш високоефективних компонентів чи матеріалів, часткової зміни (однієї або більше) технічних підсистем (для комплексної продукції).
Підприємства, які виконують окремі замовлення і виготовляють одиничні і часто складні види продукції на замовлення користувачів, відносять таку продукцію до інноваційної за умови, що для її виробництва здійснювалося створення і випробування дослідного зразка або інші види досліджень і розробок, які виконувались з метою внесення змін в одну або більше характерних якостей продукції. Якщо ця умова не виконується та якщо окрема одиниця продукції не має властивостей, які відрізняють її від тих, що були характерні для продукції, що вироблялася раніше, вона не відноситься до інноваційної.
Під процесовими інноваціями розуміють впровадження нових чи значно удосконалених методів виробництва. До даних методів можуть відноситися зміни технологічного устатковання або організації виробництва, а також як те, так і інше одночасно. Ці методи можуть бути націлені на виробництво нових чи удосконалених видів продукції, яка не може бути вироблена при використанні традиційних заводських установок чи методів виробництва чи підвищення ефективності виробництва традиційних видів продукції.
Критерієм віднесення до інновації процесу є впровадження машин і устатковання, які удосконалюють виробничі методи.
Основними критеріями при віднесенні продукції і процесів до інноваційних є новизна і значущість.
Новизна інновації визначається:
з точки зору її технологічної новизни: використання нових матеріалів, використання нових напівфабрикатів і комплектуючих, отримання принципово нових видів функцій або принципово нових видів продукції; нові технології виробництва, більш високий ступінь механізації і автоматизації, нова організація (застосування нових технологій) виробничого процесу;
з точки зору новизни ринкового середовища: новизна для промисловості у світовому масштабі або ж новизна для промисловості конкретної країни, новизна лише для підприємства.
Значущість інновації для підприємства визначається метою та результатами, що очікуються або уже отримані підприємством у звітному періоді і носять як технологічний, так і економічний характер. А саме:
розробка нових видів продукції задля створення нових ринків збуту або утримання сегментів ринку;
впровадження результатів лідерів у сфері інновації;
адаптація розробленої на стороні технології відповідно до потреб підприємства;
поступове удосконалення традиційних технічних засобів;
зміна способу виробництва традиційних видів продукції;
заміна застарілих видів продукції;
розширення асортименту продукції як у рамках основної товарної групи, так і поза ними (але не з метою забезпечення сьогоденного попиту і збільшення доходу підприємства);
підвищення гнучкості виробництва;
зменшення виробничих витрат за рахунок зменшення питомої ваги оплати праці, зменшення споживання матеріалів, зменшення споживання електроенергії, зменшення браку виробництва, зменшення витрат на оформлення і конструкцію продукції;
підвищення ефективності виробництва традиційних видів продукції (під ефективністю розуміють збільшення відношення результату виробництва (обсяг виробленої продукції) до витрат на її виробництво);
покращання умов праці;
зменшення шкоди, що наноситься навколишньому середовищу.
Економічні цілі та результати можуть відрізнятися в залежності від виду продукції підприємства. Однак, окремі цілі та результати, як правило, будуть мати місце у всіх випадках інноваційної діяльності.
Не відносяться до інновацій:
незначні модифікації естетичного чи технічного характеру. Наприклад, нові види тканин та товарів легкої промисловості (новий колір або нанесення нового малюнку на тканину, нові фасони одягу, моделей взуття, виробів шкіргалантереї тощо), якщо зміни в них суттєво не вплинули на характеристики, властивості, собівартість продукції, а також на матеріали і компоненти, використані для її виготовлення. У харчовій промисловості використання нових смакових добавок у продукції старого асортименту, наприклад фруктових та інших добавок у традиційні види йогурту, морозива, хлібобулочних та кондитерських виробів тощо. Нові моделі складної продукції, такої як автомобілі або телевізори, не відносяться до інновацій, а є модифікаціями, якщо внесені зміни не будуть суттєво відрізняти нову модель від тих, що виготовлялись раніше;
розширення номенклатури продукції за рахунок налагодження випуску підприємствами нової продукції, що раніше ними не випускалась, але уже достатньо відомої на ринку збуту (можливо непрофільної), з метою забезпечення сьогоденного попиту і збільшення доходу підприємства;
придбання машин і устатковання для розширення виробничих потужностей за рахунок установки додаткових машин традиційних моделей і типів, або навіть заміна машин на новіші модифікації тієї ж моделі.
2. Порядок складання форми
Розділ I. Інноваційна активність підприємства
Розділ I заповнюється у разі здійснення підприємством у звітному періоді інновацій (упровадження нововведення) незалежно від того, на якій стадії знаходиться інноваційний процес: на заключній, коли устатковання вже працює, освоєне в експлуатації, тобто налагоджено виробництво та випускається продукція, чи на початковій, проміжній стадії, наприклад, коли ще тільки здійснюється монтаж нового обладнання чи коли воно тільки готове до експлуатації, але ще не працювало, не випробуване та не використовувалось у виробництві продукції. При цьому, якщо підприємство мало завершені інновації, тобто впроваджені на ринку нові чи значно удосконалені продукти або впроваджені нові чи значно удосконалені виробничі (технологічні) процеси, то рядки 01 чи 02 розділу I воно заповнює за звітний період протягом трьох років з початку впровадження інновацій.
У рядках 01-03 підприємство проставляє "так", якщо воно у звітному періоді проводило комплекс робіт, спрямованих на:
розробку і впровадження нової, а також значне технологічне удосконалення продукції (рядок 01);
розробку і впровадження нових чи значне технологічне удосконалення виробничих процесів (рядок 02);
придбання і впровадження підприємством засобів механізації і автоматизації виробництва (рядок 03), пов'язаних з технологічними інноваціями, машин і устатковання, що необхідні для впровадження нових чи значно удосконалених технологічних процесів, або машин і устатковання, які не удосконалюють технологічні процеси, але необхідні для виготовлення нової продукції (наприклад, формувальних і пакувальних машин).
Якщо підприємство у звітному періоді не займалося виконанням вказаних робіт, то у рядках 01-03 проставляється "ні".
Розділ II. Обсяг реалізованої інноваційної продукції
Дані про обсяг реалізованої інноваційної продукції (робіт, послуг) наводяться за звітний період протягом трьох років з початку її реалізації у відпускних цінах підприємств без податку на додану вартість, акцизного збору та інших непрямих податків і повинні бути меншими або дорівнювати даним про обсяг реалізованої промислової продукції форми N 1-ПЕ (місячна) "Місячний звіт про економічні показники за видами економічної діяльності, що відносяться до добувної, обробної промисловості, виробництва і розподілення електроенергії, газу, тепла та води" (рядок 10).
У рядку 05 "Обсяг реалізованої інноваційної продукції (робіт, послуг) у відпускних цінах підприємств без податку на додану вартість, акцизного збору та інших непрямих податків" вказується обсяг реалізованої у звітному періоді інноваційної продукції, до якої відноситься продукція:
заново впроваджена (принципово нова) або та, що зазнала значних технологічних змін. Така продукція відповідає поняттю технологічно нової продукції у складі продуктових інновацій. Її виробництво, як правило, базується на застосуванні нових технологій або на поєднанні існуючих;
продукція, що підлягала удосконаленню. До неї відноситься уже відома (у країні, світі) продукція, параметри якої у значній мірі удосконалені або модифіковані. Така продукція відповідає поняттю удосконаленої продукції у складі продуктових інновацій;

................
Перейти до повного тексту