- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 серпня 2023 р.
за № 1372/40428
Про затвердження Змін до Інструкції про порядок утримання іноземців та осіб без громадянства в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні
Відповідно постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року
№ 1110 "Про затвердження Типового положення про пункт тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні", абзацу тринадцятого підпункту 3 пункту 11 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 878, та з метою вдосконалення діяльності пунктів тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, поліпшення умов утримання в них іноземців та осіб без громадянства, а також приведення наказу Міністерства внутрішніх справ України у відповідність до законодавства України НАКАЗУЮ:
2. Управлінню взаємодії з Державною міграційною службою України Міністерства внутрішніх справ України (Юрков О.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
ПОГОДЖЕНО: Заступник Голови Служби безпеки України Т.в.о. Голови Національної поліції України Міністр охорони здоров’я України Голова Державної прикордонної служби України Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Голова Державної міграційної служби України Перший заступник Міністра цифрової трансформації України |
А. Сандурський І. Вигівський В. Ляшко С. Дейнеко Д. Лубінець Н. Науменко О. Вискуб |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства внутрішніх
справ України
29 червня 2023 року № 535
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 серпня 2023 р.
за № 1372/40428
ЗМІНИ
до Інструкції про порядок утримання іноземців та осіб без громадянства в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні
1. У розділі II:
1) у пункті 1 слова та цифру "додатку 4 до", слова та цифри ", про що повідомляється прокурор протягом 24 годин з моменту прийняття цього рішення" виключити;
2) у пункті 2:
в абзаці першому слова "посадова особа ПТПІ та заінтересований орган" замінити словами "посадові особи ПТПІ та заінтересованого органу";
в абзаці третьому цифру "5" замінити цифрами "15";
доповнити пункт новим абзацом такого змісту:
"У разі переведення особи до іншого ПТПІ до нього передається особова справа особи";
3) у пункті 3:
в абзаці першому слова "До рішення про поміщення в ПТПІ заінтересованим органом" замінити словами "До рішення про поміщення в ПТПІ, прийнятого в установленому законодавством порядку уповноваженою особою заінтересованого органу,";
доповнити пункт двома новими абзацами такого змісту:
"Інформація щодо іноземців та осіб без громадянства, розміщених у ПТПІ, вноситься до підсистеми відомчої інформаційної системи ДМС уповноваженими працівниками ПТПІ та шляхом електронної взаємодії і обміну відомостями із заінтересованими органами, а також до відповідних журналів, форми яких наведено в додатках 4, 5, 8-13, 15, 17-19 до цієї Інструкції.
Ведення журналів у ПТПІ здійснюється у паперовій формі або в електронній формі (за наявності технічної можливості)";
4) в абзаці першому пункту 5 слова "упродовж робочого дня з часу" замінити словами "в день", а також слова "факсимільним або електронним зв’язком" замінити словами "засобами електронної комунікації";
5) пункт 9 викласти в такій редакції:
"9. Діти іноземців або осіб без громадянства, стосовно яких адміністративним судом прийнято рішення про їх затримання, або затриманих територіальним органом чи територіальним підрозділом ДМС на строки та в порядку, передбачених законодавством, розміщуються в ПТПІ разом із батьками, а в разі відсутності батьків - із близькими родичами";
6) пункт 11 викласти в такій редакції:
"11. ПТПІ приймає, передає та звільняє іноземців та осіб без громадянства цілодобово, у тому числі у вихідні, святкові та неробочі дні";
7) пункт 12 викласти в такій редакції:
"12. Строк розміщення іноземців та осіб без громадянства в ПТПІ становить шість місяців з дня фактичного затримання особи.
У разі неможливості ідентифікації іноземця або особи без громадянства, забезпечення примусового видворення чи передачі відповідно до міжнародних договорів України про реадмісію особи в зазначений строк або прийняття рішення за заявою про визнання її біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту в Україні, або особою без громадянства, строк розміщення іноземців та осіб без громадянства в ПТПІ може бути продовжено на шість місяців.
Умовами, за яких неможливо ідентифікувати іноземця або особу без громадянства, забезпечити примусове видворення чи передачу відповідно до міжнародних договорів України про реадмісію особи, є:
відсутність співпраці з боку іноземця або особи без громадянства під час процедури його (її) ідентифікації;
неодержання інформації з країни громадянської належності іноземця або країни походження особи без громадянства чи документів, необхідних для ідентифікації особи.
У разі якщо зазначені в абзацах третьому-п’ятому цього пункту умови зберігаються, строк розміщення в ПТПІ може бути продовжено на шість місяців.
Про продовження строку затримання не пізніш як за п’ять днів до його закінчення заінтересований орган, за клопотанням якого затримано іноземця або особу без громадянства, кожні шість місяців подає відповідний адміністративний позов. У такому позові зазначаються дії або заходи, що вживалися цим органом для ідентифікації іноземця або особи без громадянства, забезпечення виконання рішення про примусове видворення чи передачу відповідно до міжнародних договорів України про реадмісію або для розгляду заяви про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту в Україні, або особою без громадянства.
Про вжиті заходи щодо продовження на передбачений законодавством України строк затримання іноземця та особи без громадянства, розміщених у ПТПІ, заінтересований орган за три доби до закінчення строку їх затримання повідомляє адміністрацію ПТПІ та надсилає засобами електронної комунікації письмове повідомлення про подання до адміністративного суду позову про продовження строку затримання іноземця або особи без громадянства, а після завершення розгляду цього позову - копію рішення суду (постанови, ухвали).
Про подання до адміністративного суду позову про затримання іноземця або особи без громадянства, яких розміщено в ПТПІ, для встановлення особи порушника і з’ясування обставин правопорушення заінтересований орган не пізніше триденного строку з дня їх затримання інформує адміністрацію ПТПІ.
У разі ухвалення рішення суду, прийнятого за результатами розгляду скарги іноземця або особи без громадянства про скасування рішення про затримання або примусове видворення іноземця або особи без громадянства, чи позову заінтересованого органу про продовження строку затримання іноземця або особи без громадянства, заінтересований орган або іноземець, особа без громадянства чи уповноважена ними особа (захисник) у день проголошення цього рішення письмово повідомляє про це адміністрацію ПТПІ із надсиланням копії такого рішення суду.
Після надходження копії такого рішення від іноземця або особи без громадянства чи уповноваженої ними особи (захисника) адміністрація ПТПІ невідкладно інформує про це заінтересований орган з одночасним надсиланням засобами електронної комунікації отриманої копії рішення суду.
На час апеляційного оскарження рішень суду у справах за адміністративними позовами щодо затримання іноземці та особи без громадянства, у яких відсутні документи, що дають право на виїзд з України, продовжують утримуватися в ПТПІ.
Загальний строк тримання іноземців та осіб без громадянства в ПТПІ не повинен перевищувати вісімнадцять місяців з дня фактичного їх затримання";
8) абзац другий пункту 15 викласти в такій редакції:
"У разі необхідності для здійснення перекладу залучаються перекладачі ПТПІ або інші перекладачі згідно з укладеними договорами. Переклад може здійснюватися дистанційно в режимі відео- або телефонної конференції";
9) у пункті 23 після слів "прикраси - у" доповнити словами "черговій частині в";
10) пункт 25 доповнити новим абзацом такого змісту:
"Іноземцям та особам без громадянства не дозволяється здійснювати фотозйомку та відеозапис обладнання та засобів охоронного призначення ПТПІ, розповсюджувати створені файли та матеріали в інтернет-мережі та надсилати їх іншим особам, крім приміщень та території, на якій проживають та перебувають іноземці та особи без громадянства";
11) у пункті 29 слова та цифри "в пункті 29" замінити словами та цифрами "в пункті 28";
12) пункт 31 після слів "що утримуються;" доповнити словами "контакти Центрів з надання безоплатної правової допомоги; бланки заяви-анкети про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту;".
2. У розділі III:
1) пункт 3 виключити.
У зв’язку з цим пункти 4-14 вважати відповідно пунктами 3-13;
2) пункт 5 викласти в такій редакції:
"5. Якщо іноземцем або особою без громадянства надано неповну або суперечливу інформацію або її особу не ідентифіковано, працівником ПТПІ проводяться повторні опитування. У разі необхідності для здійснення перекладу залучається перекладач.
Кількість опитувань іноземця та особи без громадянства та черговість їх проведення визначаються працівником ПТПІ, який проводить опитування, для кожної особи окремо та погоджується із заступником директора ПТПІ.
Про результати опитування працівник ПТПІ письмово доповідає заступникові директора ПТПІ та долучає до особової справи іноземця або особи без громадянства акт опитування іноземця або особи без громадянства, якого (яку) розміщено в ПТПІ.
Опитування не може тривати без перерви понад дві години, а в цілому - понад вісім годин на день.
Під час опитування може застосовуватися аудіо-, відеозапис, про що повідомляється іноземець або особа без громадянства до початку такого опитування.
Опитування проводяться в кімнатах для побачень";
3) у пункті 13:
абзаци перший, другий викласти в такій редакції:
"13. У разі звернення іноземця або особи без громадянства до адміністрації ПТПІ про передачу заяви про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, для розгляду територіального органу ДМС, на території обслуговування якого знаходиться ПТПІ, адміністрація ПТПІ того ж дня надсилає заяву реєстрованим поштовим відправленням до територіального органу ДМС із одночасним повідомленням цього органу засобами електронних комунікацій. Копія повідомлення про відправлення заяви іноземця або особи без громадянства та електронного листа долучається до особової справи особи.
Про передачу особою заяви працівнику ПТПІ та її пересилання територіальному органу ДМС на розгляд працівник ПТПІ вносить запис у журнал обліку заяв і скарг утримуваних у ПТПІ іноземців та осіб без громадянства до органів державної влади, установ і організацій та службових осіб (додаток 8) (далі - журнал обліку заяв і скарг)";
абзац четвертий після слів "шляхом надсилання листа" доповнити словами "засобами електронних комунікацій із копією відповідного рішення";
доповнити пункт двома новими абзацами такого змісту:
"У разі повідомлення особи про намір звернутися із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, адміністрацією ПТПІ особі надається роз’яснення щодо можливості звернення до територіального органу ДМС із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, та невідкладно повідомляється про це засобами електронних комунікацій територіальний орган ДМС, а також заінтересований орган, який розміщував особу в ПТПІ. Роздрукована копія електронного листа долучається до особової справи особи.
Про повідомлення особи вноситься запис у журнал обліку заяв і скарг".
3. У розділі IV:
1) пункт 1 після слів "пропускного режиму" доповнити словами ", а також правил внутрішнього розпорядку, затверджених у встановленому порядку директором ПТПІ";
2) пункт 3 викласти в такій редакції:
"3. Іноземцям та особам без громадянства не дозволяється самовільно залишати територію ПТПІ, змінювати спальне місце, визначені адміністрацією ПТПІ межі для їх проживання та перебування або перебувати в місцях, доступ до яких адміністрацією зазначеного пункту заборонено чи обмежено.
Іноземці та особи без громадянства, які утримуються в ПТПІ, зобов’язані дотримуватися встановленого режиму тримання та правил внутрішнього розпорядку";
3) пункт 4 викласти в такій редакції:
"4. Іноземці та особи без громадянства розміщуються в житлових роздільних одномісних та багатомісних кімнатах із внутрішніми мережами, у тому числі із системою централізованого опалення, вентиляції, електропостачання, природним та штучним освітленням, із розрахунку не менше ніж по 7 м-2 площі на одну особу - для одномісних кімнат, кімнат для вагітних жінок і батьків із дітьми; медичних ізоляторів; 4 м-2 площі на одну особу - для багатомісних кімнат.
У разі відсутності в ПТПІ вільних місць та неможливості розміщення іноземців та осіб без громадянства в житлових кімнатах, як крайній захід, іноземці та особи без громадянства можуть тимчасово розміщуватися в приміщеннях багатоцільового призначення та наметах, установлених на території ПТПІ.
У виключних випадках, за відсутності вільних місць у житлових кімнатах, приміщеннях багатоцільового призначення та наметах, установлених на території ПТПІ, іноземці та особи без громадянства можуть розміщуватися в наметах, установлених на прилеглій до ПТПІ території, із забезпеченням відповідної охорони.
Розміщені в приміщеннях багатоцільового призначення та наметах іноземці та особи без громадянства забезпечуються належними умовами проживання, у тому числі спальним місцем, постільними речами та речовим майном. У приміщеннях багатоцільового призначення та наметах забезпечується належний температурний режим (не нижче +18 °C під час опалювального сезону), доступ до питної води та створюються умови для задоволення санітарно-гігієнічних потреб.
Житлові кімнати, у яких розміщуються іноземці та особи без громадянства, обладнані відокремленими санвузлами та забезпечені питною водою, перебувають замкненими з 22:00 до 06:00 у будні дні та з 23:00 до 06:00 у святкові ти вихідні дні.
Адміністрація ПТПІ забезпечує безпеку розміщених іноземців та осіб без громадянства.
У разі ускладнення ситуації в районі розташування ПТПІ, пов’язаної з виникненням або із загрозою виникнення надзвичайних ситуацій природного чи іншого характеру, іноземці та особи без громадянства переводяться для подальшого утримання до інших ПТПІ, визначених ДМС.
Переведення іноземців та осіб без громадянства до інших ПТПІ здійснюється в разі утворення на базі ПТПІ обсерватора для іноземців та осіб без громадянства чи необхідності розміщення в ПТПІ іноземців та осіб без громадянства, які прибули в Україну внаслідок воєнних дій, зовнішньої агресії, іноземної окупації, громадянської війни, зіткнень на етнічній основі, природних чи техногенних катастроф або інших подій, що порушують громадський порядок у певній частині або на всій території країни їх перебування.
Переведення здійснюється в разі ускладнення ситуації в ПТПІ, пов’язаної із забезпеченням безпеки утримання розміщених у ПТПІ осіб, та може здійснюватися за клопотанням заінтересованого органу, який розміщував особу в ПТПІ, або адміністрації ПТПІ, у якому утримується особа, після письмового погодження відповідного структурного підрозділу ДМС.
Про заплановане переведення іноземця та особи без громадянства заінтересований орган, за клопотанням якого здійснюється переведення, письмово повідомляє ПТПІ, у якому утримується особа, та ПТПІ, до якого буде переведено особу.
Якщо переведення здійснюється за клопотанням адміністрації ПТПІ, про це повідомляється ПТПІ, до якого буде переведено особу, та заінтересований орган, який розміщував особу в ПТПІ.
Переведення іноземців та осіб без громадянства забезпечується заінтересованим органом або ПТПІ.
Іноземці та особи без громадянства, яких переведено до іншого ПТПІ, утримуються в ньому на підставі матеріалів про розміщення в ПТПІ, з якого їх переведено.
Не підлягають переведенню до іншого ПТПІ особи, у рішеннях суду про затримання яких визначено ПТПІ, у якому повинна утримуватися особа, крім випадків, зазначених в абзаці восьмому пункту 4 цього розділу";
4) пункт 8 після слова "перукаря" доповнити словами "на безоплатній основі";
5) пункт 33 після слів "видами спорту" доповнити словами "на облаштованих спортивних майданчиках";
6) пункт 37 викласти в такій редакції:
"37. Про відмову, скорочення або скасування перебування на свіжому повітрі та причини вноситься запис до журналу обліку прогулянок іноземців та осіб без громадянства, які утримуються в ПТПІ (додаток 10)";
7) пункт 61 після абзацу першого доповнити абзацом другим такого змісту:
"При зверненні іноземця або особи без громадянства в ПТПІ про необхідність надання їй безоплатної правової допомоги чи консультації адміністрація ПТПІ невідкладно повідомляє про це суб’єкта надання безоплатної вторинної правової допомоги та фіксує в журналі обліку звернень іноземців та осіб без громадянства про надання безоплатної правової допомоги чи консультації (додаток 11)";
У зв’язку з цим абзац другий вважати абзацом третім.
4. У розділі V:
1) пункт 10 після слів "працівником іншої статі," доповнити словами "або на вимогу особи";
2) перше речення пункту 12 викласти в такій редакції: "Якщо виявлено, що особа має тілесні ушкодження, які, у тому числі, можуть бути ознаками катувань або травми, лікар, який проводить огляд, невідкладно повідомляє про це старшого інспектора, вживає заходів щодо надання відповідної медичної допомоги, а також про виявлення тілесних ушкоджень складає довідку в трьох примірниках, у якій із застосуванням картки первинної фіксації тілесних ушкоджень кримінального характеру (додаток 14) детально описує характер ушкоджень, їх розміри та розташування";
................Перейти до повного тексту