- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Положення
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МВС України
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 жовтня 2004 р.
за N 1367/9966
( Положення втратило чинність на підставі Наказу
Міністерства внутрішніх справ
N 88 від 06.02.2019 )
ПОЛОЖЕННЯ
про психолого-педагогічне супроводження навчально-виховного процесу у навчальних закладах МВС України
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства
внутрішніх справ
N 652 від 08.07.2013 )
( У тексті Положення слова "проректору по роботі з персоналом
навчального закладу МВС України" замінено словами "проректору
навчального закладу МВС України з кадрового забезпечення та
міжнародної діяльності";
слова "проректору навчального закладу МВС України по роботі з
персоналом" замінено словами "проректору навчального закладу
МВС України з кадрового забезпечення та міжнародної
діяльності";
слова "проректору навчального закладу по роботі з персоналом"
замінено словами "проректору навчального закладу МВС України
з кадрового забезпечення та міжнародної діяльності";
слова "центрів практичної психології при ГУМВС, УМВС"
замінено словами "відділів (секторів, відділень)
психологічного забезпечення управлінь (відділів) кадрового
забезпечення ГУМВС, УМВС";
слова "ЦПП при МВС України" замінено словами "ВПЗ УСГПР ДКЗ
МВС України" згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ
N 652 від 08.07.2013 )
1. Загальні засади
1.1. Навчальні заклади МВС України покликані забезпечувати органи та підрозділи внутрішніх справ кваліфікованими та психологічно стійкими кадрами. Розв'язання цього завдання можливе лише за наявності ефективної системи психологічного забезпечення та психолого-педагогічного супроводження навчально-виховного процесу в навчальних закладах МВС України (далі - психолого-педагогічне супроводження).
1.2. Заходи психолого-педагогічного супроводження сприяють цілеспрямованому розкриттю і розвитку здібностей людини, зростанню її професіоналізму, працездатності, збереженню здоров'я та життя.
1.3. В основу психолого-педагогічного супроводження покладено такі принципи:
1.3.1. Науковість. Наукове обґрунтування форм, методів та засобів психолого-педагогічного супроводження.
1.3.2. Комплексність. Комплексна реалізація системи психолого-педагогічного супроводження шляхом взаємозв'язку та взаємного доповнення різних форм та методів роботи, об'єднаних спільною метою - підвищенням ефективності навчально-виховної та службової діяльності особового складу.
1.3.3. Юридична правомірність. Здійснення всієї діяльності системи психолого-педагогічного супроводження у відповідності до чинного законодавства та нормативно-правових актів МВС України.
1.3.4. Об'єктивність. Застосування в практиці психолого-педагогічного супроводження апробованих психодіагностичних методик з високим рівнем надійності та достовірності.
1.3.5. Практичність. Вивчення та врахування закономірностей індивідуальних та групових проявів психіки в професійній діяльності з метою підвищення її кваліфікації.
1.3.6. Дотримання норм професійної етики, деонтології і прав людини.
1.3.6.1. Особи постійного та перемінного складу органів внутрішніх справ України при проведенні заходів психологічної роботи мають право на:
одержання кваліфікованої психологічної допомоги;
збереження в таємниці мотивів звернення до психолога і результатів психологічного обстеження;
одержання об'єктивної інформації щодо результатів психологічного дослідження;
відмову від участі в психологічних експериментах.
1.3.7. Конфіденційність. Коректне використання отриманої інформації, її кодування та облік.
1.3.8. Неупередженість. Виключати формування висновків, що суперечать науковим даним, недопущення упередженого ставлення до особи.
1.4. Психолого-педагогічне супроводження є однією із функцій служби психологічного забезпечення оперативно-службової діяльності органів та підрозділів внутрішніх справ та становить собою комплекс організаційних, психологічних і педагогічних заходів, спрямованих на формування і розвиток у курсантів, слухачів вищих навчальних закладів МВС України (далі - курсанти, слухачі) професійно важливих особистісних якостей і психологічної готовності до майбутньої професійної діяльності.
1.4.1. Метою психолого-педагогічного супроводження є адаптація курсантів, слухачів до умов навчальної і службової діяльності, сприяння їх професійному та особистісному становленню як висококваліфікованих фахівців, спроможних ефективно вирішувати покладені на них завдання та обов'язки.
1.4.2. Психолого-педагогічне супроводження забезпечується шляхом поєднання форм і методів психології та педагогіки з урахуванням індивідуальних особливостей, рівня спеціальних знань, інтелекту та особистого ставлення до навчально-виховного процесу кожного курсанта, слухача.
1.5. Психолого-педагогічне супроводження здійснюється підрозділами психологічного забезпечення навчальних закладів МВС України в тісній взаємодії з командним та професорсько-викладацьким складом навчального закладу МВС України.
1.6. Підрозділи психологічного забезпечення навчальних закладів МВС України є структурними складовими служби психологічного забезпечення оперативно-службової діяльності органів внутрішніх справ України.
1.7. Підрозділи психологічного забезпечення навчальних закладів МВС України у своїй діяльності керуються
Конституцією України, Законами України
"Про міліцію",
"Про освіту",
"Про вищу освіту",
"Про оперативно-розшукову діяльність",
"Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю", актами Президента України та Кабінету Міністрів України,
Загальною декларацією прав людини, міжнародними правовими нормами, ратифікованими в установленому порядку, нормативно-правовими актами Міністерства внутрішніх справ України, нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України, що регламентують порядок функціонування навчальних закладів,
Положенням про службу психологічного забезпечення оперативно-службової діяльності органів внутрішніх справ України, Етичним кодексом психолога служби психологічного забезпечення оперативно-службової діяльності органів внутрішніх справ України , цим Положенням та іншими нормативно-методичними документами з питань психологічного забезпечення оперативно-службової діяльності органів та підрозділів внутрішніх справ у частині, що їх стосується.
1.8. Координацію науково-методичної роботи в навчальних закладах МВС України з питань психолого-педагогічного супроводження навчально-виховного процесу, кадрового та нормативно-правового забезпечення діяльності підрозділів психологічного забезпечення навчальних закладів МВС України здійснює Центр практичної психології при МВС України (далі - ВПЗ УСГПР ДКЗ МВС України).
1.9. Підрозділ психологічного забезпечення навчального закладу МВС України підпорядковується з питань служби безпосередньо проректору навчального закладу МВС України з кадрового забезпечення та міжнародної діяльності; з питань психологічного забезпечення - начальникові ВПЗ УСГПР ДКЗ МВС України. Контроль за роботою, координацію та оцінку діяльності підрозділу психологічного забезпечення навчального закладу МВС України здійснює ВПЗ УСГПР ДКЗ МВС України.
1.10. Штатна структура підрозділу психологічного забезпечення навчального закладу регламентується нормативними актами МВС України, що визначають штатні розклади навчальних закладів МВС України, відповідно до встановлених МВС України норм навантаження на одного фахівця-психолога.
( Пункт 1.11 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ
N 652 від 08.07.2013 )
1.11. На посади працівників підрозділів психологічного забезпечення навчальних закладів МВС України призначаються фахівці згідно з Кваліфікаційними вимогами до працівників служби психологічного забезпечення оперативно-службової діяльності органів внутрішніх справ України.
( Пункт 1.12 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ
N 652 від 08.07.2013 )
1.12. Керівник підрозділу психологічного забезпечення навчального закладу МВС України безпосередньо підпорядкований проректору навчального закладу МВС України з кадрового забезпечення та міжнародної діяльності.
( Пункт 1.13 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ
N 652 від 08.07.2013 )
1.13. Свою роботу підрозділ психологічного забезпечення навчального закладу МВС України організовує на підставі перспективних і поточних планів, а також окремих доручень керівництва ВПЗ УСГПР ДКЗ МВС України та навчального закладу МВС України щодо психолого-педагогічного супроводження навчально-виховного процесу.
1.14. Діяльність підрозділів психологічного забезпечення навчальних закладів МВС України здійснюється у взаємодії з іншими структурними підрозділами навчального закладу МВС України.
1.15. Підрозділи психологічного забезпечення навчальних закладів МВС України розташовуються у спеціально виділених приміщеннях із дотриманням відповідних санітарно-гігієнічних вимог та забезпеченням ефективного функціонування. Вони обладнуються відповідною обчислювальною та організаційною технікою, допоміжними технічними засобами відповідно до затвердженого Табеля матеріально-технічної належності відділів (відділень, секторів) психологічного забезпечення управлінь (відділів) кадрового забезпечення головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на транспорті.
( Пункт 1.15 глави 1 в редакції Наказу Міністерства внутрішніх
справ
N 652 від 08.07.2013 )
1.16. Психологічне супроводження службової діяльності командного, професорсько-викладацького складу та обслуговуючого персоналу навчального закладу МВС України (далі - працівники навчального закладу) здійснюється відповідно до нормативно-правової бази служби психологічного забезпечення оперативно-службової діяльності органів і підрозділів внутрішніх справ.
1.17. З метою підвищення фахового рівня, удосконалення володіння методиками та технологіями психологічного забезпечення, роботи зі спеціальними бібліотечними та інформаційними фондами, розроблення методичних і практичних рекомендацій працівникам підрозділу психологічного забезпечення навчального закладу МВС України за рахунок робочого часу надається один методичний день на тиждень.
1.18. Психологи училищ професійної підготовки працівників міліції з питань організації психологічного забезпечення підпорядковуються начальникам відділів (секторів, відділень) психологічного забезпечення управлінь (відділів) кадрового забезпечення ГУМВС, УМВС або підрозділам психологічного забезпечення вищих навчальних закладів МВС України відповідно до затвердженої штатної структури. У своїй діяльності користуються даним Положенням.
2. Основні завдання та функції психолого-педагогічного супроводження навчально-виховного процесу
2.1. Завдання психолого-педагогічного супроводження:
2.1.1. Психологічне супроводження роботи з перемінним складом навчального закладу МВС України.
2.1.2. Психолого-педагогічне супроводження навчально-виховного процесу в навчальному закладі МВС України:
2.1.2.1. Вибір стратегії і тактики психологічного впливу в ході навчально-виховного процесу, визначення психологічних завдань та відповідних методів, прийомів і засобів щодо формування професійно важливих якостей у курсантів і слухачів навчальних закладів МВС України.
2.1.2.2. Упровадження в діяльність командного та професорсько-викладацького складу навчального закладу МВС України новітніх психолого-педагогічних технологій навчально-виховного процесу, формування у них умінь і навичок упереджувального управління та кадрового менеджменту.
2.1.2.3. Визначення психологічних передумов успішності, забезпечення диференційованого підходу до курсантів, слухачів з різними рівнями учбових навчальних досягнень у навчально-виховному процесі та корегування зусиль професорсько-викладацького складу навчального закладу МВС України у напрямку поєднання навчання та виховання.
2.1.2.4. Сприяння професійній самоідентифікації та соціально-психологічній адаптованості курсантів, слухачів до умов навчання у навчальному закладі МВС України.
2.1.2.5. Забезпечення психологічної підготовленості курсантів, слухачів до майбутньої професійної діяльності, формування в них психоемоційної стійкості до можливих фізичних та психологічних перевантажень у критичних, екстремальних ситуаціях та в складних умовах оперативно-службової діяльності.
2.1.2.6. Упровадження сучасних тренінгових технологій у навчально-виховний процес.
2.2. Функції психолого-педагогічного супроводження:
2.2.1. Систематичне здійснення психологічної підготовки курсантів, слухачів як у навчальному процесі (під час вивчення дисциплін спеціалізації, бойової та фізичної підготовки, тренінгових занять, моделювання різних екстремальних ситуацій, з якими може зустрітися майбутній працівник органів внутрішніх справ України у службовій діяльності), так і в період проходження практики та стажування безпосередньо в органах і підрозділах внутрішніх справ.
2.2.2. Організація та здійснення психопрофілактичної і реабілітаційної роботи з працівниками навчального закладу МВС України, курсантами та слухачами, які мають ознаки психологічної дезадаптації.
2.2.3. Поглиблені психодіагностичні та соціально-психологічні вивчення кандидатів на службу в органи внутрішніх справ України, курсантів та слухачів, з метою визначення їх індивідуально-психологічних властивостей, мотивації та професійної спрямованості для надання відповідної психологічної допомоги.
................Перейти до повного тексту