- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 серпня 2013 р.
за № 1366/23898
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства
№ 1403 від 27.07.2020 )
Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство економічного розвитку і торгівлі України
Відповідно до частини першої статті
6, пунктів 2, 3, 21 і 23 частини другої статті
6, статті
7, частини шостої статті
9, частини шостої статті
17 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" та з метою забезпечення координації діяльності суб’єктів первинного фінансового моніторингу щодо організації фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, що додається.
2. Департаменту фінансової політики забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр економічного розвитку і торгівлі України |
І.М. Прасолов |
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної служби фінансового моніторингу України Т.в.о. Голови Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва |
С.Г. Гуржій О.Ю. Потімков |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
економічного розвитку
і торгівлі України
15.07.2013 № 787
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 серпня 2013 р.
за № 1366/23898
ПОЛОЖЕННЯ
про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство економічного розвитку і торгівлі України
I. Загальні положення
2. Положення врегульовує діяльність суб’єктів первинного фінансового моніторингу та їх відокремлених підрозділів, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму здійснює Міністерство економічного розвитку і торгівлі України (далі - Мінекономрозвитку України), а саме товарних та інших бірж, що проводять фінансові операції з товарами (далі - суб’єкт).
3. Цим Положенням визначаються процедури:
1) призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу;
2) установлення правил та програм проведення фінансового моніторингу;
3) здійснення ідентифікації клієнта та вивчення його фінансової діяльності;
4) виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та які можуть бути пов’язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму;
5) зупинення та поновлення проведення фінансових операцій;
6) підготовки персоналу суб’єкта щодо виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
4. У цьому Положенні терміни вживаються у значенні, наведеному в
Законі.
II. Призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу
1. Працівник, відповідальний за проведення фінансового моніторингу (далі - відповідальний працівник), призначається до моменту здійснення суб’єктом (відокремленим підрозділом) першої фінансової операції з урахуванням особливостей, установлених
Законом.
Відповідальний працівник повинен мати бездоганну ділову репутацію, відповідати кваліфікаційним вимогам, установленим Державною службою фінансового моніторингу України (далі - Держфінмоніторинг України), та працювати в суб’єкті (відокремленому підрозділі) за основним місцем роботи.
Одна і та сама особа не може бути призначена одночасно відповідальним працівником суб’єкта і його відокремленого підрозділу, а також одночасно у декількох відокремлених підрозділах.
Посадову інструкцію відповідального працівника затверджує керівник суб’єкта.
3. Відповідальний працівник є особою, на яку покладаються організація та координація діяльності з проведення суб’єктом (відокремленим підрозділом) фінансового моніторингу.
У разі незгоди відповідального працівника з вказівками керівника суб’єкта (відокремленого підрозділу) щодо проведення фінансового моніторингу відповідальний працівник може повідомити про це Держфінмоніторинг України і Мінекономрозвитку України з письмовим викладенням своїх заперечень.
4. Відповідальний працівник суб’єкта призначається за посадою на рівні керівництва суб’єкта і є незалежним у своїй діяльності та підзвітним тільки керівнику суб’єкта.
Виконання повноважень відповідального працівника може бути покладено на керівника суб’єкта.
5. У разі наявності у суб’єкта відокремлених підрозділів керівник суб’єкта за поданням керівника відокремленого підрозділу призначає відповідального працівника відокремленого підрозділу.
Відповідальний працівник відокремленого підрозділу є незалежним у своїй діяльності та підзвітним тільки керівнику суб’єкта.
Виконання повноважень відповідального працівника відокремленого підрозділу може бути покладено на керівника відокремленого підрозділу.
6. З урахуванням особливостей організаційної структури суб’єкта може бути утворено окремий структурний підрозділ з питань проведення фінансового моніторингу.
Зазначений структурний підрозділ функціонує відповідно до положення про нього, яке затверджується керівником суб’єкта.
У разі утворення суб’єктом окремого структурного підрозділу з питань проведення фінансового моніторингу керівником цього підрозділу є відповідальний працівник.
7. На час відсутності відповідального працівника (відрядження, хвороба, відпустка тощо) керівник суб’єкта призначає особу, яка виконуватиме його обов’язки.
На вказану особу поширюються права, обов’язки та вимоги, встановлені для відповідального працівника.
8. У разі звільнення відповідального працівника керівник суб’єкта не пізніше наступного робочого дня після його звільнення повинен призначити іншого відповідального працівника.
Допускається виконання обов'язків відповідального працівника особою, яка тимчасово виконує його обов'язки в разі звільнення відповідального працівника, на строк перевірки ділової репутації кандидата на посаду відповідального працівника, який не повинен перевищувати двох місяців.
9. Керівник суб’єкта зобов’язаний сприяти виконанню відповідальним працівником своїх функцій, а також забезпечувати підвищення кваліфікації відповідального працівника шляхом проходження ним навчання не рідше ніж один раз на три роки.
Керівник суб’єкта несе відповідальність за організацію дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
10. До повноважень відповідального працівника, зокрема, належать:
1) прийняття рішення про повідомлення Держфінмоніторингу України про фінансові операції, щодо яких є мотивовані підозри, що вони пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або якщо вони пов’язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму;
2) прийняття рішення про інформування правоохоронних органів, визначених законодавством, про фінансові операції, щодо яких є підозри, що вони пов’язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму;
3) проведення щорічних внутрішніх перевірок діяльності суб’єкта (відокремленого підрозділу) та його працівників щодо дотримання ними законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, а також дотримання і виконання ними правил та програми проведення фінансового моніторингу;
4) право доступу до всіх приміщень, документів, засобів телекомунікації суб’єкта (відокремленого підрозділу);
5) залучення будь-яких працівників суб’єкта (відокремленого підрозділу) до здійснення заходів із запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та перевірок з цих питань;
6) організація розроблення та подання на затвердження, а також запровадження, виконання правил та програми проведення фінансового моніторингу;
7) отримання пояснень від працівників суб’єкта (відокремленого підрозділу) незалежно від займаних посад з питань проведення фінансового моніторингу;
8) сприяння проведенню уповноваженими представниками Мінекономрозвитку України та Держфінмоніторингу України перевірок діяльності суб’єкта (відокремленого підрозділу) щодо дотримання законодавства у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
9) прийняття рішення про надання інформації з питань фінансового моніторингу на запити Держфінмоніторингу України, Мінекономрозвитку України та відповідних правоохоронних органів;
10) підготовка персоналу щодо виконання вимог
Закону, зокрема стосовно виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, або тих, які пов’язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму, шляхом проведення освітньої та практичної роботи;
11) прийняття рішення про відмову від проведення фінансової операції в разі, якщо фінансова операція містить ознаки такої, що згідно із
Законом підлягає фінансовому моніторингу, та повідомлення про це Держфінмоніторингу України протягом одного робочого дня, але не пізніше наступного робочого дня з дня відмови;
12) інформування у письмовій формі не рідше ніж один раз на місяць керівника суб’єкта про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та заходи, вжиті, зокрема, для забезпечення здійснення фінансового моніторингу;
13) виконання інших функцій відповідно до законодавства, правил і програми проведення фінансового моніторингу.
11. Інформування відповідальним працівником керівника суб’єкта про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, і заходи, вжиті для реалізації норм законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, здійснюється не рідше ніж один раз на місяць шляхом надання останньому письмової довідки довільної форми.
12. Довідка, зокрема, може містити інформацію щодо:
1) виявлених фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;
2) зареєстрованих фінансових операцій, що підлягають обов’язковому і внутрішньому фінансовому моніторингу;
3) поданої до Держфінмоніторингу України інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу;
4) зупинених фінансових операцій;
5) поданої у визначених законодавством випадках до правоохоронних органів інформації;
6) фінансових операцій, у проведенні яких суб’єктом (відокремленим підрозділом) було відмовлено;
7) ужитих заходів стосовно підготовки персоналу щодо виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
8) результатів проведених перевірок внутрішньої системи фінансового моніторингу.
13. У разі якщо повноваження відповідального працівника суб’єкта виконує керівник суб’єкта, зазначена письмова довідка складається і підписується ним.
14. Документи, наявність яких передбачена цим розділом Положення, зберігаються не менше ніж п’ять років з дня їх підписання (затвердження або погодження).
III. Установлення правил та програми проведення фінансового моніторингу
1. Правила проведення фінансового моніторингу (далі - Правила) є окремим внутрішнім документом суб’єкта, який визначає механізм реалізації фінансового моніторингу та спрямований на недопущення використання суб’єкта і його відокремлених підрозділів з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму.
2. Програма проведення фінансового моніторингу (далі - Програма) є внутрішнім документом суб’єкта, який містить план організаційних заходів для проведення фінансового моніторингу.
3. Правила і Програма розробляються з урахуванням вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та міжнародних стандартів у цій сфері.
Правила і Програма охоплюють специфіку проведення фінансового моніторингу за всіма напрямами діяльності суб’єкта і його відокремлених підрозділів.
4. Відповідальним працівником суб’єкта протягом трьох робочих днів з дати його призначення, але не пізніше моменту здійснення суб’єктом першої фінансової операції здійснюються розроблення та подання на затвердження, а також запровадження, виконання Правил та Програм.
Правила і Програма затверджуються керівником суб’єкта.
Строк, на який складаються Правила і Програма, визначається суб’єктом самостійно з урахуванням змін у законодавстві з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
5. Відповідальний працівник суб’єкта за погодженням з керівником суб’єкта визначає порядок ознайомлення, зберігання і користування цими документами (у тому числі електронними копіями) та перелік осіб, які мають право доступу до цих документів.
6. Правила складаються з таких розділів:
1) опис внутрішньої системи фінансового моніторингу суб’єкта;
2) перелік прав та обов’язків відповідального працівника, а також інших працівників, що задіяні у проведенні фінансового моніторингу;
3) порядок реєстрації у Держфінмоніторингу України суб’єкта і його відокремлених підрозділів;
4) порядок ідентифікації та вивчення клієнта, який проводить фінансову операцію, та інших осіб, які беруть у ній участь;
5) порядок вчинення дій під час відмови клієнту, з яким установлені ділові відносини, у проведенні подальших фінансових операцій у разі ненадання ним необхідної інформації для ідентифікації та вивчення фінансової діяльності;
6) порядок здійснення відмови від установлення ділових відносин або проведення фінансової операції в разі, якщо здійснення ідентифікації клієнта відповідно до вимог законодавства є неможливим;
7) порядок здійснення відмови від проведення фінансової операції у разі, якщо фінансова операція містить ознаки такої, що згідно із
Законом підлягає фінансовому моніторингу;
8) порядок виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та які можуть бути пов’язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму;
9) класифікація клієнтів з урахуванням критеріїв ризиків, визначених Держфінмоніторингом України, і порядок ужиття застережних заходів щодо клієнтів, діяльність яких свідчить про підвищений ризик проведення ними таких операцій;
10) порядок реєстрації фінансових операцій, що відповідно до
Закону підлягають фінансовому моніторингу та які можуть бути пов’язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму;
11) порядок повідомлення Держфінмоніторингу України про фінансові операції, які відповідно до
Закону підлягають фінансовому моніторингу та стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов’язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму;
12) порядок дій працівників суб’єкта з підготовки та подання відповідальному працівнику інформації, необхідної для прийняття рішення про інформування відповідно до законодавства Держфінмоніторингу України та правоохоронних органів;
13) порядок повідомлення визначених законодавством правоохоронних органів про виявлені суб’єктом фінансові операції, стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов’язані, стосуються чи призначені для фінансування тероризму;
14) порядок виправлення помилок після отримання від Держфінмоніторингу України повідомлення про некоректне (неправильне) заповнення окремих полів форм обліку та подання інформації, пов’язаної з проведенням фінансового моніторингу;
15) порядок надання на запит Держфінмоніторингу України інформації щодо фінансових операцій, які стали об’єктом фінансового моніторингу, та інформації, необхідної для виконання Держфінмоніторингом України запиту, що надійшов від уповноваженого органу іноземної держави;
16) порядок надання на запит Держфінмоніторингу України інформації, необхідної для перевірки фактів порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
17) опис заходів, спрямованих на запобігання розголошенню інформації, що подається Держфінмоніторингу України, та іншої інформації з питань фінансового моніторингу;
18) порядок збору і зберігання документів щодо ідентифікації осіб, які провели фінансову операцію, що згідно із
Законом підлягає фінансовому моніторингу та/або може бути пов’язана, стосуватися чи призначатися для фінансування тероризму, а також усіх документів, що стосуються проведення фінансової операції та ділових відносин з клієнтом;
19) порядок зупинення проведення або забезпечення моніторингу фінансової операції за дорученням Держфінмоніторингу України, наданим з метою виконання запиту уповноваженого органу іноземної держави про зупинення відповідної фінансової операції як такої, що може бути пов’язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму;
................Перейти до повного тексту